Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Kristiansand var det en markering for de israelske gislene og israelske sivile. Det ble palestinske sivile ekskludert. Jeg ville ikke vært komfortabel der heller

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Religion er noe dritt som ingen med et snev av hjerne har brukt for! "De godes" tanker står for brorparten av all elendigheten vi fremdeles forsøker å få bukt med etter flere tusen år med tullinger som mener verden er 6000 år gammel, at jorden er flat, og at universet er skapt av en eller flere menn med skjegg.

For de som ikke enda har tatt det inn over seg har vi nå, de fleste av oss, over 2000 år etter at dette tullballet startet, utviklet oss og fått mer kunnskap, og vi trenger ikke lenger å forholde oss til disse ville eventyrene...

Ta dere sammen og bgeynn å tenke!

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Si det til de hyperreligiøse i Gaza.

Hva med MIFFerne? Har aldri møtt noen med så manglende sjelsevner? Det er jo forunderlig at Moses disipler tilsynelatende er de eneste som ikke har forstått budskapet han etter sigende skal ha hentet ned fra fjellet?

Men nå blir jeg sikkert kastet ut fra debatten igjen 😉

• Liker 6
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Tussi said:

Dette var jo bedre enn forventet, mrk DNK sin respons i kommentarfeltet

https://www.facebook.com/share/p/1GYWMk5v7J/

Da var det altså falskt markeringen ikke gjaldt gislene. De var også inkludert.

MIFF & gjengen kjørte som vanlig sin agenda. Poenget var at de ca. 30 gislene skulle få like mye oppmerksomhet som 2 millioner andre ofre.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 6
Skrevet (endret)
6 hours ago, Rhabagatz said:

Da var det altså falskt markeringen ikke gjaldt gislene. De var også inkludert.

Se 21-nyhetene fra i går. De var ikke inkludert, men de kunne late som fort å få folk til å holde munn.

Edit: Jeg lurer på om det skal være Dagsnytt 18 og ikke 21-nyhetene.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Kraftig kritikk fra Storbritannia mot Netanyahu-regimet:

British ambassador: ‘Would be a huge mistake’ for Israel to occupy entire Gaza Strip
https://www.timesofisrael.com/british-ambassador-would-be-a-huge-mistake-for-israel-to-occupy-entire-gaza-strip/

British Ambassador to Israel Simon Walters said Thursday that it “would be a huge mistake” for Israel to occupy all of Gaza, and pushed back on American and Israeli accusations that the planned UK recognition of Palestinian statehood would reward Hamas.

Hosting a briefing for Israeli reporters, Walters also condemned settler violence in the West Bank, “for which [Israel] seems to [impose] no consequences,” and highlighted Gaza’s “horrifying” humanitarian situation, calling on Israel to allow “full unrestricted access to aid.”

(…) “The IDF has done all that it can do in Gaza — it’s not going to achieve any more by fighting any longer,” said Walters. “Extending the war any further will simply lead to more deaths — deaths of soldiers, deaths of Palestinians, and, likely, deaths of hostages.”

He added that if Israel wants to defeat Hamas, “it can’t do that only militarily — it requires politics and diplomacy, and giving Gazans an alternative to Hamas” as Gaza’s post-war government.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mr. President™ skrev (1 time siden):

Kun et forsøk på å avspore debatten. Det klages jo til og med på at det å vise støtte til Palestinerne handler om antisemittisme, for det er jo israelerne som er ofrene i dette folkemordet.

Jeg tror det handler om at det et lettere å klage på kirken enn å innse at det er en selv som står på feil side og at dette ikke handler om at kirken er woke, infiltrert av venstresiden, politisk korrekt eller andre slagord uten mening som de måtte finne på å bruke, men at kirken ganske enkelt ser det slik som det er, et folkemord støttet av vestlige demokratiske land. 

Hvor mange ganger det siste året har valgt å ringe for nød og urett ett spesifikt sted i verden?

• Liker 1
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (2 timer siden):

Så mye rart folk henger seg opp i. Kirken ringer for ofrene for et pågående folkemord. Da skal man grine og gnåle om det i tråden her da. 

Enig. Kirka ringte også i klokkene etter Russland gikk til full invasjon av Ukraina.

At kirka har valgt å markere disse to gigantiske hendelsene der religion har vært sentralt - den russiske invasjonen av Europa og det som de fleste eksperter nå er enige om at er et pågående folkemord, bør være helt uproblematisk for alle og enhver. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Snikpellik said:

Enig. Kirka ringte også i klokkene etter Russland gikk til full invasjon av Ukraina.

At kirka har valgt å markere disse to gigantiske hendelsene der religion har vært sentralt - den russiske invasjonen av Europa og det som de fleste eksperter nå er enige om at er et pågående folkemord, bør være helt uproblematisk for alle og enhver. 

En del av de som skriver her inne og i kommentarfelt rundt forbi gir meg sterke krenka gutter/gubber vibber. Enhver sak som ikke adresserer og gjentar deres standpunkt og meninger må være feil eller særdeles skjevt dekket. På samme tid hopper nevnte gruppe glatt over de xx antall sakene som dekker nettopp deres standpunkt og meninger. Utrolig slitsomt, man kan ha fokus på flere ting uten at det betyr at man har glemt eller ignorerer det andre.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rozon skrev (På 6.8.2025 den 11.10):

Bra @Tussi. Man kan fint kritisere handlingene til Israel uten å hate jøder. 

Og vi kan fordømme Hamas sine handlinger uten å fordømme alle palestinere.

Når man har den holdningen der går det jo også an å håpe. For dette pisset her kan det ordnes opp i. Det må imidlertid skje fort, snart er palestinerne sultet til døden.

Få tvunget de siste restene av Hamas i kne. Hiv Benjamin ut. Gjerne fra 7nde etasje. Og for all del, hold denne griske amerikanske klovnen unna Gaza, med sine barnslige visjoner om gull-hoteller og en strand full av paraplydrinker.

Palestinere må få tilbake Palestina og med hjelp bygge det opp igjen til et respektabelt nivå. Jeg er fristet til å si at Israel burde betale hele regningen alene. Men jeg vet ikke helt jeg. Det er mange skyldige her. Alle de landene som kunne involvert seg sterkere hvis de ville/turte, deriblant Norge.

Vi må faktisk ikke glemme at israelere flest nå har snudd. De støtter ikke dette folkemordet som pågår.

• Liker 3
Skrevet
The Very End skrev (11 minutter siden):

En del av de som skriver her inne og i kommentarfelt rundt forbi gir meg sterke krenka gutter/gubber vibber. Enhver sak som ikke adresserer og gjentar deres standpunkt og meninger må være feil eller særdeles skjevt dekket. På samme tid hopper nevnte gruppe glatt over de xx antall sakene som dekker nettopp deres standpunkt og meninger. Utrolig slitsomt, man kan ha fokus på flere ting uten at det betyr at man har glemt eller ignorerer det andre.

Må si jeg ble litt forvirret nå og ikke helt fortstår hva du mener? Jeg er både gutt etterhvert gubbe, men hvilke vibber er det du mener at jeg har?

Skrevet
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Hadde det vært en Gaza-markering hadde jeg sett på det som enda en palestina-markiring og ok. Men når de spesifikt på forespørsel nektet å inkludere gislene, da reagerer jeg.  Og det ser ut til st de gikk noe tilbake på det, men det er faktisk det det reageres på.merkelig at du ikke ser det

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutes ago, trn100 said:

Må si jeg ble litt forvirret nå og ikke helt fortstår hva du mener? Jeg er både gutt etterhvert gubbe, men hvilke vibber er det du mener at jeg har?

Det jeg vil frem til er at når sak X kommer opp, så kommer motreaksjonen «hva med sak Y?!», og beklageligvis er vi gutta fæle på det. Eksempelvis diverse samfunnsproblem, og så er kommentarene at saken er helt dust fordi det er et annet problem som man mener er større og da er saken som tas opp i aktuelle sak bare tull eller skjevt dekket. Men så viser det seg oftest at saker / meninger flest dekkes, men en del har tendens til å glemme / se forbi dette og mener da det er en skjevhet i dekningen. I den aktuelle saken rundt kirkene som ringet i bjellene er det ikke måte på hvor mange som er opptatt av å fortelle hvordan dette er tull fordi man ikke snakker / har snakket nok om gislene, hvordan Hamas er skyld i det meste eller at kirken burde sånn og sånn istedenfor om sak xyz.

Forklarer meg sikkert litt keitete, sorry, hadde en øl for mye i går så da rant mine siste skriveferdigheter ut av vinduet :) 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Skrevet
The Very End skrev (15 minutter siden):

Det jeg vil frem til er at når sak X kommer opp, så kommer motreaksjonen «hva med sak Y?!», og beklageligvis er vi gutta fæle på det. Eksempelvis diverse samfunnsproblem, og så er kommentarene at saken er helt dust fordi det er et annet problem som man mener er større og da er saken som tas opp i aktuelle sak bare tull eller skjevt dekket. Men så viser det seg oftest at saker / meninger flest dekkes, men en del har tendens til å glemme / se forbi dette og mener da det er en skjevhet i dekningen. I den aktuelle saken rundt kirkene som ringet i bjellene er det ikke måte på hvor mange som er opptatt av å fortelle hvordan dette er tull fordi man ikke snakker / har snakket nok om gislene, hvordan Hamas er skyld i det meste eller at kirken burde sånn og sånn istedenfor om sak xyz.

Forklarer meg sikkert litt keitete, sorry, hadde en øl for mye i går så da rant mine siste skriveferdigheter ut av vinduet :) 

Føler meg opplyst! 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...