Gå til innhold

Forhandlinger om lønn ved tilbud om jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mato skrev (17 minutter siden):

Aldri si hva du tjener i dag, og helst få arbeidsgiver åpner med et tilbud ut fra de forventer og lønne. 

Dette! Ikke si hva du forventer, men heller snu spørsmålet og spør hva de tenker seg å gi. Da kan du eventuelt starte forhandlingen derifra.

Når jeg begynte i ny jobb hadde jeg tenkt å foreslå 560' , spurte hva de tenkte seg først, de foreslo 610'. Yes sir, sign me up.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ae37f...129

Dette trenger ikke være avklart før siste runde med mindre du ikke ønsker å sløse tiden din. 

Det kan derimot være vanskelig å få avklart lønn før man har solgt inn seg selv. 

Min strategi nå er å ikke oppgi forventnet lønn i kroner. 

Har du ikke fått oppgitt noe rundt lønn og sagt noe selv kommer de nok bare til å gi deg et tilbud. Det er bare bra. Hver obs på at hvis tilbudet du får er under forventningene dine kan du fint kontre med noe som ikke er i nærheten og si at de har bommet grovt. Sist gang hadde jeg et selskap som gikk opp glatt 100K fra første tilbud på dagen da jeg gjorde det samme. 

 

Anonymous poster hash: ae37f...129

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 10.10.2023 den 8:16 PM):

Hvordan foregår typisk lønnsforhandlinger når man er kommet til siste intervju runde?

Når arbeidsgiver spør "hva forventer du i lønn"?

Hvordan bør man få frem får å få høyest mulig lønn og hvordan bør prosessen foregå eller hvordan foregår den typisk etter det?

Det er skikkelig dumt å vente til siste runden ift lønn. En kan risikere å gå mange runder og bruke masse tid bare for å få ett dårlig tilbud. Og kanskje har de ett veldig regid budsjett og kan ikke tilby mer. 

Om en arbeidsgiver spør meg om hva jeg forventer i lønn så spør jeg etter budsjettet deres for stillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regel nummer 1, og jeg kan ikke understreke dette nok, er å ALDRI si hva du tjener i din nåværende jobb. Si heller ikke hva du forventer før arbeidsgiver har kommet med et tilbud. Så forhandler du utifra det. 

Jeg har aldri opplevd å få vite lønn på første intervju. Det er ikke vanlig. Det som derimot er relativt vanlig er å få vite roughly hvor i landskapet stillingens lønnsnivå befinner seg. Om de ikke sier noe kan du spørre. Ikke om et konkret tall, men hvor i landskapet de ser for seg at lønnen ligger. Men husk at for mye spørsmål om lønnsnivået kan få intervjuer til å tro at du kun er på "lønnsfiske", så da havner du fort nederst i bunken av aktuelle kandidater. Så om du kun søker på jobben for å gå opp i lønn, bør du være åpen om det fra starten av, så du ikke kaster bort verken din eller arbeidsgivers tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Jeg ønsker en rettferdig lønn for arbeidet som står i stil til min erfaring i forhold til andre ansatte i firmaet". 

Noe a-la denne pleier jeg å kontre med. Jeg ønsker hverken å ligge langt under eller langt over andre ansatte i samme firma.

For øvrig pleier jeg å spørre om lønnsrange relativt tidlig i prosessen (gjerne før første intervju) for å se at deres range sammenfaller med mine krav. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (10 timer siden):

"Jeg ønsker en rettferdig lønn for arbeidet som står i stil til min erfaring i forhold til andre ansatte i firmaet". 

Noe a-la denne pleier jeg å kontre med. Jeg ønsker hverken å ligge langt under eller langt over andre ansatte i samme firma.

For øvrig pleier jeg å spørre om lønnsrange relativt tidlig i prosessen (gjerne før første intervju) for å se at deres range sammenfaller med mine krav. 

this, sparer tid for alle sammen!

Lenke til kommentar

Noe slik som jeg skrev over her.

12 hours ago, NoTrace said:

"Jeg ønsker en rettferdig lønn for arbeidet som står i stil til min erfaring i forhold til andre ansatte i firmaet". 

I tillegg er det en totalpakke involvert som også omfatter bonusordninger, aksjeordminger, pensjon, feriedager og andre goder (parkeringsplass, treningsabonnement, mobil/internett, bankavtaler osv). Eksempelvis er det store forskjeller i pensjon (kan være snakk om 100k i året mellom dårligste og beste pensjonsavtale), så å utelukkende fokusere på fastlønnen er en dårlig idé i utgangspunktet. Hvis de pusher på for å få vite lønnskrav ville jeg forklart dette rundt totalpakke og at du må få dette på bordet før du kan ta stilling til fastlønna.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Hva hvis arbeidsgiver kommer meg i forkjøpet og spør hva jeg forventer i lønn før jeg rekker å spørre dem? Kan jeg bare kontre med "hva tenker dere å tilby" hvis de spør hva jeg forventer?

Her meiner eg at det er ein betydeleg forskjell mellom teori og praksis.

I teorien er det heilt klart best å få arbeidsgivar til å fyrst vise sine kort ved å signalisere kva dei har tenkt å tilby i lønn før du som arbeidssøkar kjem med ditt krav. Om du startar med å fortelle kva du har i dag (i nokonlunde tilsvarande stilling) eller kva du har som lønnskrav så vil du risikere at arbeidsgivar justere ned sitt lønnstilbud om dei ser at dei får deg billegare enn dei hadde tenkt å betale.

Men i praksis så bør du vekte dette opp mot at du fyrst og fremst ynskjer å kome i posisjon til å få jobbtilbodet. Ved å ikkje ville fortelle noko om kva du forventer i lønn så risikerer du at arbeidsgivar tenker at grunnen til at du ikkje vil snakke om lønnskrav er at kravet ditt er så høgt at det ikkje ein gong er vits i å prøve å gi deg eit jobbtilbud. Sett frå arbeidsgivers side så ynskjer dei vanlegvis heller ikkje å fornærme deg med å kome med eit latterleg lavt lønnstilbod, så du kan kome i ein posisjon der dei heller vil gi jobbtilbudet til ein kandidat som dei reknar med vil takke ja til jobben og lønna, og om kandidaten takkar nei så veit dei i alle fall at kandidaten ikkje vil gå rundt og snakke negativt om bedrifta sidan i alle fall lønnstilbodet var innafor kandidatens forventningar.
Det kan også gå galt den andre vegen ved at arbeidsgiver trur at du ikkje har peiling på kva du kan være verdt, og at dei prøvar seg med å gi deg eit svært dårleg lønnstilbod i håp om at du er så uvitande at du takkar ja, samtidig som at lønnstilbodet er så lavt at du blankt avslår tilbodet utan å ein gong prøve å reforhandle.
Har du i dag ei lønn på 600k i året og forventer minst 650k for å bytte jobb men fordi du ikkje vil seie noko om jobb så prøver arbeidsgiver seg på å tilby deg 500k i håp om at du takker ja, så er det ikkje sikkert at du som jobbsøkar ser at det kan være rom for kontre jobbtilbodet med eit lønnskrav på 650k, for veldig mange vil nok tenke at avstanden er er så stor at det ikkje er verdt å bruke tid på å forhandle.

 

Her er det sjølvsagt ingen fasitsvar, så du må sjølv vurdere kva som er lurt å gjere.
For sjølv om at arbeidsgivar ønsker å betale minst mogleg, så må arbeidsgivar også vege dette opp mot at det primære behovet er å klare å tilsette i stillinga samt at både lønn og arbeidsvilkår må være gode nok til å kunne behandle arbeidstakaren lenge nok til at vedkommande har blitt produktiv. Det er også dårleg butikk å tilsette nokon som må ha opplæring til så låg lønn at dei fortsetter å søke etter betre jobbar.

Ein anna stor X-faktor er kor attraktiv din arbeidskraft er. Er du ein verdifull arbeidstakar og kanskje den einaste gode kandidaten på søkarlista så er du sjølvsagt i ein heilt anna forhandlingssituasjon enn om du er ein av ti nesten identiske kandidatar slik at arbeidsgivar uansett er fornøgd med å få tilsett den billegaste kandidaten.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (14 timer siden):

"Jeg ønsker en rettferdig lønn for arbeidet som står i stil til min erfaring i forhold til andre ansatte i firmaet". 

Noe a-la denne pleier jeg å kontre med. Jeg ønsker hverken å ligge langt under eller langt over andre ansatte i samme

I mine øyne er dette en dårlig strategi som ikke gagner noen. 

De som presser opp lønnsnivået gjør at lønnsbetingelsene blir generelt bedre på markedet - noe som gagner alle.

At du tjener mer enn de andre og setter en ny standard i lønn, gir bare bedre grunnlag til at de andre senere kan få bedre betingelser. Det er nettopp dette som holder lønningene oppe i IT bransjen..

Lenke til kommentar

Markedet presser prisene opp. Arbeidsgiver vet at de må tilby en markedsmessig attraktiv lønn for å få tak i gode medarbeidere. Én enkeltperson som har mye mer enn alle andre fører ofte bare til enten hemmelighold eller misnøye/sjalusi etter min erfaring. Ingen av de alternativene er særlig gunstige.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 12.10.2023 den 2:34 PM):

Regel nummer 1, og jeg kan ikke understreke dette nok, er å ALDRI si hva du tjener i din nåværende jobb. Si heller ikke hva du forventer før arbeidsgiver har kommet med et tilbud. Så forhandler du utifra det. 

Jeg har aldri opplevd å få vite lønn på første intervju. Det er ikke vanlig. Det som derimot er relativt vanlig er å få vite roughly hvor i landskapet stillingens lønnsnivå befinner seg. Om de ikke sier noe kan du spørre. Ikke om et konkret tall, men hvor i landskapet de ser for seg at lønnen ligger. Men husk at for mye spørsmål om lønnsnivået kan få intervjuer til å tro at du kun er på "lønnsfiske", så da havner du fort nederst i bunken av aktuelle kandidater. Så om du kun søker på jobben for å gå opp i lønn, bør du være åpen om det fra starten av, så du ikke kaster bort verken din eller arbeidsgivers tid.

tbh så finnes det få grunner til og bytte jobb uten om lønn, iverfrall  om man skal utføre de samme oppgavene og jobber i et oppegående firma fra før av så er det vell i hovedsak lønn som er grunnen til at man vurderer andre jobber. 

 

det er veldig bortkastet med tid for begge parter og gå flere runder med intervjuer for og få et tilbud som ikke er intresangt, spesielt om de ikke kan tilby bedre. jeg har selv vært i denne situasjonen før og det viste seg at de ikke var i nærheten og kunne en gang matche lønnen jeg hadde og ivertfall ikke tilby noe som gjorde det til et alternativ og bytte, faktisk ble arbeidsgiver flau når han ga meg tilbudet og jeg sa dette er langt det jeg tjente på det tidspungtet. 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...