Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe i garasje


Anbefalte innlegg

Hei! Setter for tiden opp en 50m2 garasje. Det er benyttet 2*4 reisverk, så planen var å isolere denne med 10cm glava. Garasjen skal brukes til lagring av bilpleie artikler samtidig sommerbil. Bruksbil som blir kjørt i salt skal alltid stå ute, trenger ikke mer rust enn nødvendig. Dog lurer jeg på om den er godt nok isolert til at det gir mening å montere varmepumpe med frostvakt? Det et benyttet hunton 12mm asfaltplater som vindsperre, alle hjørner blir dekt med D papp. Vinduer og dør vil bli skummet. Garasjeport vil nok ha litt varmetap, men disse må da vel begynne å bli bra, uten å ta steget til industri ?

oppsummert:

Kledning, 12mm hunton plater, 10cm isolasjon i vegg og 15cm på loft og rupanel.  Vil en varmepumpe klare å holde 7-8 grader uten å være for dyr i drift. Ser sjeldent noe under -20 her jeg bor i innlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil gå fint. En moderne stålport er vanligvis 4 cm med skum, som isolerer greit. Vær ekstra nøye med pakningene slik at du ikke får luftlekkasje rundt porten, så er det ikke så mye varme du trenger. En 600W panelovn holdt varmen hos meg med stålport og 15 cm isolasjon. Det er ca 30 kvaderat, men 3,20 høyde, så luftvolumet er ikke så ulikt.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (2 timer siden):

Ja, det vil gå fint. En moderne stålport er vanligvis 4 cm med skum, som isolerer greit. Vær ekstra nøye med pakningene slik at du ikke får luftlekkasje rundt porten, så er det ikke så mye varme du trenger. En 600W panelovn holdt varmen hos meg med stålport og 15 cm isolasjon. Det er ca 30 kvaderat, men 3,20 høyde, så luftvolumet er ikke så ulikt.

Flott! Satser på at dette skal gå bra. Er veldig nøye med å skumme og tette kriker og kroker. Mulig det blir en panelovn midlertidig til jeg finner riktig varmepumpe. Megaflis kjører jo ofte kampanje på Mitsubitshi kaitek 6600 til 21-22 tusen ink montering 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Du kan enkelt teste ut varmen ved å sette inn noen vanlige elektriske ovner før du faktisk investerer i varmepumpe. Personlig ville jeg kjøpt en rimelig pumpe eller en via bruktmarkedet til dette bruket.

Den fra jula har jeg tittet på. Det blir vel ca halv pris sammenlignet med megaflis. Før var de pumpene dra jula rimelig da man kunne montere de selv. Nå selges de med montering. Jeg leser internett opp og ned, noen mener de billig pumpene slites raskere ut og bruker mye energi på å holde koken når det blir skikkelig kaldt. Har dog ikke gjort meg noen erfaringer selv

Lenke til kommentar

Tidigere var det slik at de små og rimelige pumpene fra anerkjente merker ga høyest cop-effekt for pengene, og noe slikt ville jeg valgt i en garasje.

Jeg tenker det kanskje finnes smutthull for å få julapumpe uten montering. Man kan kanskje kjøpe dette i Sverige eller Danmark. Ellers er det jo garanti på dem selv om kvaliteten kanskje ikke når helt opp til de beste. Jeg vil tro at støynivå og andre ting er mindre viktig i en garasje.

På finn finnes vel noen rimeligere paralellimporterte pumper, og jeg har tidligere kjøpt en slik med veldig god erfaring. Rimelig pris med montering til å være et anerkjent merke.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner for så vidt en som jobber som montør av anerkjent merke. Han monterte den jeg har i huset, flott produkt og strøken installasjon, men prisen forsvarer seg ikke i en garasje. Hvert fall ikke med det budsjettet og bruksområde jeg har. Klarer jeg å ha 8-10 varmegrader gjennom vinteren, så er jeg fornøyd. Får se hvor langt jeg kommer i år, mest trolig blir det utover neste år, og da har jeg god tid til å finne ett kupp, også på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (33 minutter siden):

Bare vær obs på at en oppvarmet garasje uten ventilasjon kan gjøre vondt verre om du kjører inn en kald bil som kondenserer luften i en varm og fuktig garasje.

Denne garasjen skal kun bli brukt til lagring av sommerbil og bilpleie+div hobby under vinteren. Her blir det flislagt gulv og kjøkkeninnredning. Ingen planer om å dra en bil fra saltlaka og inn her, blir til nød bruksbilen hvis det må gjøres noe enkle reparasjoner. Varmepumper er dog ganske effektive på sirkulasjon av luft. Jeg ser heller ikke for meg at den blir tett nok. Porten blir nok det svakeste ledd. Tenker jeg kobler opp noen sensorer for fukt og temperatur og linker opp i Homey. Til nød så kan jeg sette opp avtrekk med vifte koblet opp på ett smartstyrt relé med flow på start/stopp ved gitte verdier fra sensorer. Flexit har for så vidt også noen løsninger her.

Lenke til kommentar

Vær obs på at ikke alle varmepumper kan stilles så lavt som 8-10 grader. Finn riktig pumpe! Lav temperatur gir både lavere varmetap fra garasjen og øker virkningsgraden til pumpa. Altså dobbelt sparing. Mål gjerne forbruk med panelovn ved en viss stabil utetemperatur og gjenta målingen med varmepumpe og lik utetemperatur. Med begge innstilt på 10 grader tipper jeg du kan spare ~3/4 av strømmen.

En annen ting er at varmepumpeselskaper ofte demonterer eldre, fortsatt fungerende varmepumper og må betale for å bli kvitt de. Eller de kan selge disse unna svært billig. Hør gjerne med flere selskap om du kan få overta en demontert pumpe mot betaling for arbeidet.

Lenke til kommentar

Panasonic har 8/10 C heat hvertfall. Brukes nok for frostsikring av bygninger. Tror ikke du kommer til å bruke noe særlig med strøm når du bare skal ha ca 10 grader. Spørs på utetemp og isolering selvsagt. Men varmepumper er veldig glade i liten forskjell på inne og utetemp. Og det er en veldig stor fordel at du ikke trenger det veldig varmt. Jeg ser f.eks at varmepumper sliter med å oppnå noe særlig mer enn 22-23 grader inne. Jeg ønsker av og til varmere for å få noe varme spredd i huset, men det funker ikke noe særlig, står bare og blåser knapt lunken luft.

Lenke til kommentar

Det er en jungel av varmepumpe-merker og ennå flere modeller så det ville i så fall blitt en lang liste. Jeg foreslår heller å sjekke finn-treffene etter tur, til du finner en som kan gå ned til 8-10 grader. Eller ringe et selskap og be om konkrete forslag fra deres sortiment (evt brukte pumper).

Lenke til kommentar

Mener det er gode grunner til at de fleste ikke går under 16 grader.
Utedelen kan fryse og kompressoren jobber utenfor arbeidsområdet hvor den jobber optimalt.

Jeg ville sett etter en brukt pumpe på finn hvis du har en som kan hjelpe deg med å montere, gjerne av en kjent produsent.
Selv har jeg en eldre Mitsubishi i garasjen som jeg styrer med app. Denne kan jeg sette til å kun gå på natta feks og bruke en ekstern føler som slår på pumpa når det er under 10 grader og slå den av når det er 16.
Da jobber pumpa optimalt.

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Mener det er gode grunner til at de fleste ikke går under 16 grader.
Utedelen kan fryse og kompressoren jobber utenfor arbeidsområdet hvor den jobber optimalt.

Minimumstemperatur er nok et designvalg (kjølemedie, trykk og kompressor). Bieffekten er nok at det valget også påvirker maksimumtemperatur. For hjemmebruk er det jo typisk innetemperatur pumpene er designet for, men ser man litt bredere på det så finnes det industri-varmepumper og kjøleaggregat som er tunet til helt andre temperaturområder. Frostsikring og tørking av f.eks garasjer er jo et ganske vanlig bruksområde så det er nok ikke så vanskelig å finne varmepumper som egner seg for det. Mange vanlige varmepumper til boliger er tunet for å utvide bruksområdet nettopp i den retninga. Men ikke alle, derfor må man sjekke spesifikasjonene først.

Litt kjipt å bare installere det første, beste eller billigste man kommer over og så oppdage at den bare går ned til 16°C når det er så enkelt å bare gjøre litt reasearch og velge en som går ned til 8°C.

Akkurat samme sak med f.eks frysebokser. Sist jeg kjøpte fryseboks oppdaget jeg at noen modeller kunne stå i omgivelsetemperaturer langt under 0°C. Det ga meg friheten til å kunne sette den i en uoppvarmet garasje i stedet for inne, noe som frigjorde plass inne. (Nå har jeg en inne og en i garasjen i stedet for begge inne).

Lenke til kommentar

Litt på siden, men.

Jeg leter i firma-junglen etter iuft-til luft-varmepumpe til hus. Pumpe og montering fra samme firma. Befaring.

Hva kan være årsaken til at et varmepumpefirma har lagt ut priser både på finn.no og på egen hjemmeside og et annet firma har skjult alle prisene bak en elegant hjemmeside og ikke er på finn.no?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men det kan hende at de som skjuler prisene ikke har så mye å vinne på å vise de fram. (aka dyrere enn konkurrentene på de samme modellene). Men det er bare å ta kontakt og spørre om pris og eventuelt om de kan slå prisene du har fått fra andre firma.

Ellers så har jo ulike modeller ulike priser og alle gir ikke like mye for pengene så det kan lønne seg å lese seg opp på tester, spesifikasjoner og finne ut hva du egentlig trenger. Det skader heller ikke å google firmaets omdømme og regnskapstall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...