Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vedovn med "plastglass" i døra.


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Jeg har flyttet inn i et eldre hus med en vedovn fra Drammens Jernstøberi. I døra av ovnen er det en type plastglass hvor det er sprukket litt litt. Huseier har sagt det skal fikses, men det tar litt tid, så tenkte jeg skulle "insje" litt. Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg skal søke på. Peisglass er jo noe helt annet, og jeg ser rammen rundt plasten lett kan skrus opp, så det skal ikke være noe problem å skifte dette. Er det noe noen som vet hvor dette kan fås tak i, eller ihvertfall hva jeg kan søke på for å finne det? :)

 

384523347_1473359776845780_4742443124156005820_n.jpg

385544999_231777646548275_5032278013725623121_n.jpg

Endret av thbergseng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, WiiBoy said:

Mulig jeg leser deg feil, men du tenker ikke å reparere selv? Fører det til brann så kan du slite enormt.

Løsningen bør være å bytte hele til en moderne rentbrennende ovn. Langt billigere å fyre med. Virkningsgraden på gamle ovner kan ligge på 30%, mens nye har rundt 80%

Jeg leier, så å bytte er ikke opp til meg. Det er kun snakk om en sprekk i den plasten eller hva det er i døra. Det er ikke noe massovt glass, men et tynt plastlignende materiale.

Ovnen hører til huset vi leier, og veden er gratis. Angående virkningsgrad, så varmer vi opp haøve eneboligen her på 30 min med denne ovnen, så vi er ganske så fornøyde :)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, WiiBoy said:

Mulig jeg leser deg feil, men du tenker ikke å reparere selv? Fører det til brann så kan du slite enormt.

Løsningen bør være å bytte hele til en moderne rentbrennende ovn. Langt billigere å fyre med. Virkningsgraden på gamle ovner kan ligge på 30%, mens nye har rundt 80%

Så man kan ikke bytte ut glass i en ovn/peisdør selv? "Vinduet" i døra er til å skru ut, og det plast/glassmaterialet er skiftet før.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, thbergseng said:

Så man kan ikke bytte ut glass i en ovn/peisdør selv? "Vinduet" i døra er til å skru ut, og det plast/glassmaterialet er skiftet før.

Vet ikke hva som er lov eller ikke. Det at man kan betyr ikke at man har lov.

Jeg ville dog aldri tatt den risikoen.

Et alternativ du kan vurdere er ildfast tetningsmasse, og lime skaden fra innsiden.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Mulig jeg leser deg feil, men du tenker ikke å reparere selv? Fører det til brann så kan du slite enormt.

Løsningen bør være å bytte hele til en moderne rentbrennende ovn. Langt billigere å fyre med. Virkningsgraden på gamle ovner kan ligge på 30%, mens nye har rundt 80%

Det er en sannhet med noen modifikasjoner.

Eldgamle ovner brenner like bra som nye ovner

Lenke til kommentar
44 minutes ago, ^fmj said:

Det er en sannhet med noen modifikasjoner.

Eldgamle ovner brenner like bra som nye ovner

Nei, det er egentlig ikke det. 


Det er mye som skal klaffe for at en gammel ovn skal nå opp, og et av kriteriene er å konstant ha høy temperatur i ovnen. Dersom du ikke har mulighet til å variere vedmengde etter behov, så ødelegger det også utnyttelsesgraden.

Du fyrer for å oppnå ønsket temperatur i rommet, ikke for å oppnå ønsket temperatur i brennkammeret.

 

Lenke til kommentar

Da må du nok på google og søke opp ovnen ser ikke helt hva som står om det er N-100 eller N-400 56 nummeret på innsiden av ovnsdøra er vel produksjonsnummer sikkert eneste jeg fant som kan være en mulighet er 

 

 

https://www.hgvs.no/glass/stue/glass-til-vedovn

 

Peisglass med spesialmål

 

Prisene gjelder flate peisglass med rettvinklet fasong, med størrelse mellom de angitte kvadratmeter-intervallene
(feks et peisglass som er 200 x 250 mm = 0,05 m²).

 

Slik beregner man enkelt m²:
For å finne kvadratmeter (m²) multipliserer (ganger) vi lengde og bredde.

Eksempel:
Et peisglass har målene 200 x 250 mm. For å gjøre regnetstykket enklere så gjør vi om
målet 200 mm til meter (0,2) og målet 250 mm til meter (0,25).
Vi multipliserer da 0,2x 0,25 = 0,05 m².

Siden glasset er 0,05 m² så velger man produktet med intervall fra 0,021 til 0,05 m², kr 399,-

 

Har glasset i peisen/vedovnen sprukket, kan vi i mange tilfeller levere nytt på dagen!

Vi leverer glass til flere forskjellige typer peisovner.

Vi sender peis- og ovnsglass med posten til hele landet.

 

Finner du ikke glasset til din peisovn i sortimentet over, eller du trenger peisglass med spesialmål og spesialfasong,

kontakt oss på [email protected] så skal vi prøve å hjelpe.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...