Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dere menn som blir "valgt bort", hvordan velger dere å leve livene deres?


Gjest 113d6...552

Anbefalte innlegg

Sjokolade1 skrev (47 minutter siden):

Jeg vil tro du finner en ganske klar sammenheng mellom god oppdragelse og god utdanning. 

Nei jeg har ikke funnet denne klare sammenhengen, men kanskje du har, men det igjen betyr ikke at det er sånn overalt. Noen vil kanskje mene at folk med høyere utdanning har dårligere kvinnesyn, exit* miljøet er jo ekte nok. Og hva du mener er "god" utdanning er jo ikke godt å si, som @Entern er inne på, de er noen snobber der ute som mener snekker e.l ikke er god utdannelse, men det er det jo. 

*bare for å gi det et navn. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den grad jeg har vært deltakende her melder jeg meg ut fra nå av. Rett og slett fordi det ikke er en sak som egentlig engasjerer meg så veldig. Med det sagt synes jeg det er flott at det settes fokus på menns helse, ikke minst psykisk helse. Det opplever jeg også at det blir mer og mer fokus på i samfunnet, men det er sikkert mye å gå på.

Innenfor dette temaet (og flere andre) blir diskusjon.no nærmest å betrakte som et ekkokammer. Slike ekkokamre er noe av det jeg anser som mest skummelt med internett/sosiale medier. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Denne påstanden har jeg hørt noen ganger, og jeg må nesten spørre er godt kvinnesyn en del av høyere utdanning ? kan en si det samme om kvinner, har de med dårligere utdanning et dårlig mannesyn ? Jeg vil vel tro at oppdragelsen en er gitt er mer viktig enn høyere utdanning.  

Jeg kan bare svare for det som er min egen og venners erfaring på dette området. Det kan godt hende at det har noe med oppdragelse å gjøre også. Erfaringen er at gutter fra bygda har mye dårligere kvinnesyn enn de som er fra byen. Gutter fra bygda har generelt lavere utdanning enn gutter fra byen, så det kan godt hende at de 2 overlapper hverandre litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Ekstremt få gutter som har høyere utdanning enn videregående

Hvis vi tar utgangspunkt i de som er unge nå, så har cirka 40 % av guttene (mennene) høyere utdanning. Så ekstremt få er de ikke, det er bare en lavere andel enn hos kvinnene som ligger på cirka 60 % i samme aldersgruppe. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Gutter fra bygda har generelt lavere utdanning enn gutter fra byen, så det kan godt hende at de 2 overlapper hverandre litt. 

Men da har vel kvinner fra bygda langt dårligere mannesyn også ? Siden de er dårligere utdannet ? Kanskje de fortjener hverandre da, disse uutdannede barbarene fra bygda som ikke forstår seg på god folkeskikk som de opplyste fra byen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Men da har vel kvinner fra bygda langt dårligere mannesyn også ? Siden de er dårligere utdannet ? Kanskje de fortjener hverandre da, disse uutdannede barbarene fra bygda som ikke forstår seg på god folkeskikk som de opplyste fra byen. 

Har de? Eller drar kvinnene fra bygda for å ta høyere utdanning, og ikke kommer tilbake til bygda. Fordi de ønsker ikke å være sammen med en lavt utdannet bygdegutt med dårlig kvinnesyn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Har de? Eller drar kvinnene fra bygda for å ta høyere utdanning, og ikke kommer tilbake til bygda. Fordi de ønsker ikke å være sammen med en lavt utdannet bygdegutt med dårlig kvinnesyn...

Tro meg, det fins kvinner på bygda, de er vel med sine egne da, mennesker med fordommer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (På 27.2.2024 den 11:38 PM):

Du mener likestilling når det passer seg er oppbrukt? Skulle kanskje sent litt flere kvinner ut i krigen i ukrania da, men det er kanskje ikke så morro med likestilling når man må dø i krig. 

Ja, jeg mener likestilling når det passer seg er oppbrukt. Likestilling handler om like muligheter og rettigheter. Ikke at man skal gjøre alt likt, at det skal være 50 / 50 fordeling på alle plan i samfunnet.

Når det gjelder krigen i Ukraina så er vel ikke de like likestilte som vi er i Norge. Blir det krig i Norge så blir både kvinner og menn sendt ut. Så det du klager på angående kriging i Ukraina er egentlig ikke likestilling når det passer seg, men mangel på likestilling. Og mangel på likestilling kan vi fint gjøre noe med, hvis vi vil. Men vi kan ikke bestemme hvordan andre land skal få økt likestilling, dermed så er krigen i Ukraina et dårlig eksempel for å få fram et poeng som ikke er gjeldende i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Har de? Eller drar kvinnene fra bygda for å ta høyere utdanning, og ikke kommer tilbake til bygda. Fordi de ønsker ikke å være sammen med en lavt utdannet bygdegutt med dårlig kvinnesyn...

Tviler jeg på, de tar en utdanning de i mange tilfeller ikke får gjort en karriere på små steder. Og at utdannelse skal henge sammen med og oppføre seg skikkelig tror jeg neppe det finnes noe belegg for og hevde, at du åpenbart oser fordommer mot de uten høyere utdannelse tyder jo på at du ikke har rare utdannelse selv ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (14 minutter siden):

Har de? Eller drar kvinnene fra bygda for å ta høyere utdanning, og ikke kommer tilbake til bygda. Fordi de ønsker ikke å være sammen med en lavt utdannet bygdegutt med dårlig kvinnesyn...

Det er ikke kvinnesynet, men statusen.

Kvinner søker menn med lik eller høyere status. Menn på bygda har ofte lavere status enn bykvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Tro meg, det fins kvinner på bygda, de er vel med sine egne da, mennesker med fordommer.

Joda, det finnes kvinner på bygda. Men hovedtendensen er likevel at kvinner drar fra bygda for å ta utdanning, og mennene blir igjen ;) Men nå sporer det litt av, dette tema er faktisk debattert i en annen tråd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Kan bare svare utifra mine egne erfaringer. Lokal butikk på bygda, eller en svipptur over grensen på lokalbuyikken der. Hvem viser mest asshole tendenser mot andre kunder og betjening? Joda, det er de "godt" utdannede fra byen....

Så en youtube video med en dude som var på 70000 tons of metal, et cruise/metalfestival, personalet på skipet elsket det visstnok, de slapp unna de rike å de utdannende som ikke klarte å oppføre seg ovenfor det underbetalte servicepersonalet. Overrasker meg egentlig ikke i det hele tatt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Joda, det finnes kvinner på bygda. Men hovedtendensen er likevel at kvinner drar fra bygda for å ta utdanning, og mennene blir igjen ;) Men nå sporer det litt av, dette tema er faktisk debattert i en annen tråd. 

Og sånn 15-20 år etter, ofte også før den tid, flytter tilbake med eller uten mann og avkom, tilbake til denne fæle fæle bygda der alle har så dårlig kvinnesyn. 😅

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

oda, det finnes kvinner på bygda. Men hovedtendensen er likevel at kvinner drar fra bygda for å ta utdanning, og mennene blir igjen

Ja det er en tendens, grunnet det dårligere tilbudet gutter blir gitt kanskje, men når fikk de dårligere kvinnesyn enn de utdannede ? Det holder ikke å bare tro det fordi man selv har hatt opplevelser. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Det er ikke kvinnesynet, men statusen.

Kvinner søker menn med lik eller høyere status. Menn på bygda har ofte lavere status enn bykvinner.

Det er nok sammensatte årsaker til hvorfor. Som sagt så kan jeg kun snakke av egen erfaring, og det er at bygutter har et annet syn på kvinner enn det bygdegutter har. Akkurat som om de henger 20 - 30 år tilbake i tid i forhold til de i byen...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Det er nok sammensatte årsaker til hvorfor. Som sagt så kan jeg kun snakke av egen erfaring, og det er at bygutter har et annet syn på kvinner enn det bygdegutter har. Akkurat som om de henger 20 - 30 år tilbake i tid i forhold til de i byen...

Hva er forskjellen mener du? Er for maskuline? For metroseksuelle? Må jo åpenbart være generelt veldig store forskjeller i og med du hevder dette? Din påstand, begrunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Ja det er en tendens, grunnet det dårligere tilbudet gutter blir gitt kanskje, men når fikk de dårligere kvinnesyn enn de utdannede ? Det holder ikke å bare tro det fordi man selv har hatt opplevelser. 

Du har nok mye rett i at de har det med seg hjemmefra. Men dette synet vil de bli utfordret på hvis de tar vgs og eventuelt mer utdanning enn dette. Det er ikke nødvendigvis slik at guttene får dårligere tilbud, men at på småsteder så holder det fint med vgs og fagbrev for å kunne få seg en jobb i primær eller sekundærnæringene. 

Jeg mener at guttene ikke blir sett nok i norsk skole på grunnskolenivå altså, men når de har kommet opp til vgs nivå så kan man ikke snakke om at de får dårligere tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Du har nok mye rett i at de har det med seg hjemmefra. Men dette synet vil de bli utfordret på hvis de tar vgs og eventuelt mer utdanning enn dette. Det er ikke nødvendigvis slik at guttene får dårligere tilbud, men at på småsteder så holder det fint med vgs og fagbrev for å kunne få seg en jobb i primær eller sekundærnæringene. 

Jeg mener at guttene ikke blir sett nok i norsk skole på grunnskolenivå altså, men når de har kommet opp til vgs nivå så kan man ikke snakke om at de får dårligere tilbud. 

Selvsagt er skolen for dårlig uansett trinn, elevene får ikke den optimale oppfølgingen, den billigste fits all undervisningen blir valgt uansett elevens ønsker og interesser. Fullstendig søppel er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...