Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

E10 bensin og alder på bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri hørt noe om tennplugger.

Ser noen skriver om at siden E10 er "utvannet" vil forbrenninga bli varmere og kan ødelegge tennpluggene. Men oktantallet er det samme og innsprøytingssystemet og bankesensorene skal holde alt i sjakk. Med mindre du har en gammel bil som ikke regulerer blandingsforholdet. (Er jo bl.a. derfor man må sjekke at bilen klarer E10).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

googlet, kom over denne artikkelen

https://garageinliphook.co.uk/blog/what-is-e10-unleaded-and-can-your-car-run-on-it

feilkode P0420 har visst blitt utbredt.

Sitat

Catalyst Efficiency Below Threshold - P0420 Error Code

This problem occurs when E10 fuel is used and the engine tries to compensate for the less efficient (less dense) fuel in the combustion process.

As the exhaust gas passes over the lambda sensor, it detects something’s wrong and automatically adjusts the air-fuel ratio to compensate for it. It then re-measures the exhaust gas and adjusts again, over and over.

Eventually, when the engine management unit has made the maximum number of adjustments to maintain fuel consumption, it will give up and illuminate the EML warning lamp on the dashboard. It also registers the fault code P0420 in the ECU for the engine

hos meg begynte gul motorlampe å lyse i går under en langtur. Vet ikke hvilken feilkode jeg har, bekjent som har apparat er ikke hjemme før neste uke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 30.9.2023 den 3:28 PM):

hos meg begynte gul motorlampe å lyse i går under en langtur.

follow-up,

måtte ut et ærend i formiddag, alt var plutselig normalt, dvs. motorlampen sluknet på vanlig måte ved oppstart.

kan vi tolke noe ut av det? på fredagen (når varsellampen kom under en langtur) så var jeg i tillegg ute en liten tur senere, ca. times tid etter hjemkomst, da var motoren/katalysator fortsatt varm og motorlampa lyste forsatt permanent.

idag, hadde bilen stått parkert lørdag/søndag og dermed kald ved oppstart.

noen teori?

Lenke til kommentar

Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin.

Jeg tror farene med E10 er veldig overdrevet. Generelt sett, har du en bil med elektronisk innsprøytning er du stort sett trygg. Og jeg vil tro alle biler fra midten av 90-tallet og nyere har dette.

Lenke til kommentar

Mye merker man nok ikke før et par år, da kan det være for sent å redde. Leste at bensinselskapene ikke gjør dette pga krav fra EU eller noe, men pga den etanolen de blander inn slipper de å betale bensinavgift for. Så de sitter igjen med større overskudd på å selge samme antall liter. Trolig får de solgt litt mer liter pga forbruket øker noen prosent da etanol inneholder mindre energi.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin.

Jeg tror farene med E10 er veldig overdrevet. Generelt sett, har du en bil med elektronisk innsprøytning er du stort sett trygg. Og jeg vil tro alle biler fra midten av 90-tallet og nyere har dette.

Problemet med E10 på eldre biler er at etanolen spiser opp gummi, et sikkert vårtegn er brennende veteranbiler i grøftekanten der bensinslangene har morknet opp fra innsiden og sprukket.

De samme problemene er også veldig vanlig på mindre maskiner som plenklippere og motorsager, drivstoffsystemet tettes av gummirester og pakninger går i oppløsning.

E5 98 oktan som selges i Norge inneholder forresten ikke etanol, E5-merkingen betyr opp til 5% etanol så den skulle egentlig vert merket med E0. Men på en veteranbil fra 80 tallet så ville jeg definitivt fylt 98 oktan, spesielt hvis bilen lagres i vintermånedene.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin.

nå er det vel hverken katalysator eller masse sensorer i den bilen (?) som potensielt kan reagere på E10 med feilmeldinger. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

nå er det vel hverken katalysator eller masse sensorer i den bilen (?) som potensielt kan reagere på E10 med feilmeldinger. :hmm:

Joda, den har elektronisk innsprøyting med lambdasonde, katalysator, luftmassemåler og hele pakken.

El burro skrev (1 time siden):

Problemet med E10 på eldre biler er at etanolen spiser opp gummi, et sikkert vårtegn er brennende veteranbiler i grøftekanten der bensinslangene har morknet opp fra innsiden og sprukket.

De samme problemene er også veldig vanlig på mindre maskiner som plenklippere og motorsager, drivstoffsystemet tettes av gummirester og pakninger går i oppløsning.

E5 98 oktan som selges i Norge inneholder forresten ikke etanol, E5-merkingen betyr opp til 5% etanol så den skulle egentlig vert merket med E0. Men på en veteranbil fra 80 tallet så ville jeg definitivt fylt 98 oktan, spesielt hvis bilen lagres i vintermånedene.

Når bilene når den alderen er det jo en god sannsynlighet for at slangene er morknet helt på egen hånd, og bør byttes uavhengig av E10. Og har inntrykk av at denne gummien som ikke tåler etanol er primær brukt på biler eldre enn 80 og 90-tallet. 

Jeg vil si at om bilen er fra midten av 80-tallet eller nyere, og har elektronisk innsprøytning, så trenger man ikke å foreta seg noe som helst for å bruke E10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...