Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

E10 bensin og alder på bil


Anbefalte innlegg

Man må nesten sjekke det opp i forhold til E10 liste som man finner på nett, naboen kom bort til meg en dag når jeg sto ute og var bekymret for hans Volvo V70, så da sjekket jeg listen og fant ut at alle Volvo sine biler helt tilbake til 1976 kunne bruke E10, det var kun noen få unntak som gjaldt V40/S40 produsert på 90 tallet med 1.8Gdi motor var ikke verifisert for bruk med E10

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (44 minutter siden):

var bekymret for hans Volvo V70, så da sjekket jeg listen og fant ut at alle Volvo sine biler helt tilbake til 1976 kunne bruke E10, det var kun noen få unntak som gjaldt V40/S40 produsert på 90 tallet med 1.8Gdi motor var ikke verifisert for bruk med E10

selve motorene (sylindre, stempler, ventiler etc) tåler det, men hvor finstemt er egentlig all annen utrustning til etanol?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

selve motorene (sylindre, stempler, ventiler etc) tåler det, men hvor finstemt er egentlig all annen utrustning til etanol?

Det er Acea som har utgitt listen som inneholder hvilken biler som kan bruke E10 og da regner jeg med de har hentet informasjon fra de forskjellige fabrikantene, vil tro de fleste motorer kan kjøre E10, det er vel stort sett gummi og plastdeler som tørker ut og sprekker, samt at dyser kan tette seg i forgasser motor om bensinen blir stående for lenge uten og bli brukt.

 

Så sånn jeg da forstår det så må jo Volvo ha brukt bensinslanger i alle bilene sine som tåler E10 for eksempel.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

alle Volvo sine biler helt tilbake til 1976 kunne bruke E10, det var kun noen få unntak som gjaldt V40/S40 produsert på 90 tallet med 1.8Gdi motor var ikke verifisert for bruk med E10

det stemmer vel, men bare poste denne for å være litt retorisk

LrBbc5n.png

"VIKTIG blanda aldrig alkohol med bensin, bränslesystemet kan skadas"

(scannet fra brukerhåndboken til min V50 (2007)

men menes kanskje annen type alkohol enn det som er i Etanol nå?

Lenke til kommentar

Sakset fra Volvo sine egne sider:

 

https://www.volvocars.com/no/support/topics/article/e3df5127a26d0b0ac0a801514a8875c5

 

 

Bensin med etanol

Etanol i forskjellige mengder kan blandes med bensin. To sorter som finnes på markedet er E5 og E10. Merkingen for bensin med etanol er en sirkel med en betegnelse i midten. Betegnelsen angir hvor stor del etanol det maksimalt kan være i drivstoffet. Merkingen kan se slik ut:

SuSi - 19w11 - Fuel label - E5-label

Inneholder maks. 5 % etanol

SuSi - 19w11 - Fuel label - E10-label

Inneholder maks. 10 % etanol

E5 – kan brukes i alle Volvo-modeller fra 1976 som er utstyrt med Volvo originaldeler og som har bensin som drivstoff.

E10 – kan brukes i alle Volvo-modeller fra 1976 som er utstyrt med Volvo originaldeler og som har bensin som drivstoff. Gjelder ikke Volvo S40 1.8i og V40 1.8i (modeller med motor med direkteinnsprøyting).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 2.10.2023 den 20.55):

det stemmer vel, men bare poste denne for å være litt retorisk

LrBbc5n.png

"VIKTIG blanda aldrig alkohol med bensin, bränslesystemet kan skadas"

(scannet fra brukerhåndboken til min V50 (2007)

men menes kanskje annen type alkohol enn det som er i Etanol nå?

Kan jo være Metanol, uten at jeg vet hva de baserer dette på. Se forøvrig mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 8.10.2023 den 11:42 PM):

Sakset fra Volvo sine egne sider:

E10 – kan brukes i alle Volvo-modeller fra 1976 som er utstyrt med Volvo originaldeler og som har bensin som drivstoff. Gjelder ikke Volvo S40 1.8i og V40 1.8i (modeller med motor med direkteinnsprøyting).

ja, fått med meg at V50 og majoriteten andre modeller/år er klarert. Bare stusset over advarselen i brukermanualen om innblanding av alkohol.

Dragonlove skrev (På 8.10.2023 den 11:43 PM):

Kan jo være Metanol, uten at jeg vet hva de baserer dette på. Se forøvrig mitt forrige innlegg.

mulig jeg "roter" da, er ikke kjemiker, så aner ikke om Etanol som er i bensin = alkohol? Alkohol oppstår kanskje etter helt annen type prosess/fremstilling en det som er i E10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...