Gå til innhold

Svenske tilstander på vei til Norge


Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (21 minutter siden):

Vi ligger 10 år etter Sverige, ifølge Tajik. Nå er det syv år siden Frp-leder Sylvi Listhaug dro til Rinkeby i Sverige og advarte mot «svenske tilstander» i Norge. Det er ikke lenge igjen til 2027.

https://www.nettavisen.no/okonomi/hadia-tajik-vil-knuse-de-kriminelle-vi-ma-ta-rolexene-og-de-kule-bilene/s/5-95-1797036

Abid Raja: Sylvi Listhaug dikter opp svenske tilstander – NRK

Abid raja sier her  at kriminaliteten har gått ned. Når en sak blir henlagt blir den heller ikke registrert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Svenske politikere benektet jo også svenske tilstander.

Jepp, til de ble nødt til å krype til korset når virkeligheten ble umulig å skjule lengre.

»Vi såg det inte komma»

Subara skrev (1 time siden):

Vi har ikke svenske tilstander, men det kan bli det hvis vi ikke gjør noe med kriminaliteten, er vel poenget.

Vi er på vei dit.

Vært ukentlige overfall med kniv og skytevåpen siste tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (6 minutter siden):

Jepp, til de ble nødt til å krype til korset når virkeligheten ble umulig å skjule lengre.

»Vi såg det inte komma»

Vi er på vei dit.

Vært ukentlige overfall med kniv og skytevåpen siste tiden.

Ja, det var også på Debatten Nrk denne uken.

Tolletaten klaget også over forholdene, at det var for lett å smugle inn narkotika til landet. Spørs om å øke antallet politimenn på Grønland med 38 betjenter går inn til kjernen av problemet, men det er en start.

Man må forhindre mulighetene for "snabba cash" gjennom salg av narkotika. Barn lokkes inn i det. Når man først har kommet inn i et gjengmiljø, er det vanskelig å komme seg ut av det igjen. Avkriminalisering av hasj/marihuana er nevnt.

Det må bli lettere å få jobb for ungdom. Jeg synes Lørenskog kommune har gjort noen grep for forbedring ved å tilby sommerjobber. De sosiale forskjellene øker. Bibliotekene er de eneste stedene man kan gå til uten å måtte betale for det.

Flere spesialskoler med muligheten til å retunere til klassen, hvis man forbedrer seg. Men Bastøy skolehjem er fortsatt et gufs fra fortiden. De fleste guttene der hadde til felles, at de kom fra fattige og ressurssvake hjem, og ble preget og stemplet for livet.

For få plasser og for dyrt var konklusjonen på et hjem med tett individuell oppfølging, som jeg ikke husker hvor og hva. Var på Dagsrevyen, og hadde gitt gode resultater. Ungdom er enklere å hjelpe enn voksne, da de har hele livet foran seg.

Men fagpersoner vet bedre enn meg hva som må til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Avkriminalisering av hasj/marihuana er nevnt.

Vil bare påpeke at ved avkriminalisering så overlater vi fremdeles produksjon salg og inntekter til de kriminelle, derfor jeg synes det ikke er en god ide, regulert legalt salg via noe lignende vinmonopolet er veien å gå, det vil være det nærmeste vi kommer det motsatte av det frislippet vi nå har, der det er selgere på hvert gatehjørne, der selgerne er alltid innenfor meget kort radius, tilgjengelige til ethvert klokkeslett, og de selger til alle aldersgrupper inkludert barn, og har selgere i alle aldersgrupper, inkludert barn. Sånn kan vi ikke ha det, dessverre er det nok mange som ikke er mentalt klare for det perspektivet ennå, spesielt politikerne utmerker seg i å være særs urasjonelle på dette, de er så redde for populariteten sin at de ikke vil se på fakta dessverre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Vil bare påpeke at ved avkriminalisering så overlater vi fremdeles produksjon salg og inntekter til de kriminelle, derfor jeg synes det ikke er en god ide, regulert legalt salg via noe lignende vinmonopolet er veien å gå, det vil være det nærmeste vi kommer det motsatte av det frislippet vi nå har, der det er selgere på hvert gatehjørne, der selgerne er alltid innenfor meget kort radius, tilgjengelige til ethvert klokkeslett, og de selger til alle aldersgrupper inkludert barn, og har selgere i alle aldersgrupper, inkludert barn. Sånn kan vi ikke ha det, dessverre er det nok mange som ikke er mentalt klare for det perspektivet ennå, spesielt politikerne utmerker seg i å være særs urasjonelle på dette, de er så redde for populariteten sin at de ikke vil se på fakta dessverre. 

Ok, jeg vet ikke hva avkriminalisering innebærer.

Men er det mye salg på nettet også?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alkohol og tobakk er lov, men det betyr ikke at vi overlater salg av disse lovlige varene til tenåringer på gatehjørner.
Må i så fall selges i skikkelige butikker, som Vinmonopolet, apotek eller dagligvare, hvor de sjekker leg og det er aldersgrenser som blir håndhevet strengt. Å legalisere de kriminelle nettverkene er som å legalisere smuglersprit.

Jeg støtter uansett ikke legalisering av narkotika, inkludert marihuana. De som skal ruse seg får nøye seg med øl og vin.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Ok, jeg vet ikke hva avkriminalisering innebærer.

Det vil bare være å slutte å straffe brukere og eventuelt selgere, som i Nederland, Norge har vi mer eller mindre avkriminalisert for rusmisbrukere, men ikke for selgere, og ikke for brukere som ikke er misbrukere heller.

 

Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Jeg støtter uansett ikke legalisering av narkotika, inkludert marihuana. De som skal ruse seg får nøye seg med øl og vin.

 Hvorfor det når alkohol er det desidert farligste rusmiddelet vi har ? Gir det ikke mer mening for deg og i så fall kriminalisere all bruk av rusmidler ? Hvorfor skal dette veldig farlige narkotiske rusmiddelet være et unntak ? Hvorfor kan vi ikke ha alternativer hvorfor må vi nøye oss med det farligste ?  

Det gir ingen mening at det farligste rusmiddelet skal være greit når det er så mange tryggere og bedre rusmidler. 

 

Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Må i så fall selges i skikkelige butikker, som Vinmonopolet, apotek eller dagligvare, hvor de sjekker leg og det er aldersgrenser som blir håndhevet strengt.

Åpenbart.

 

Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Å legalisere de kriminelle nettverkene er som å legalisere smuglersprit.

Ingen som argumenterer for å legalisere kriminelle nettverk, det gir lite mening, det skal selvfølgelig være statlig regulert salg som ved vinmonopolet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man diskutere hvorvidt alkohol også burde forbys. Jeg mener ikke det. De fleste kan nyte en pils i sola eller nyte vin til biffen uten at det er et problem. Det er dessuten umulig å håndheve et forbud fordi man kan lage det selv i badekaret. Det gikk ikke så bra i USA.

Det er et dilemma uten enkle svar. Men jeg støtter fremdeles dagens alkoholpolitikk, og er mot narkotika, uten at jeg kan forsvare at alkohol er verre enn marihuana. Jeg er heller ikke overbevist om at marihuana er så uskyldig.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, skaftetryne32 said:

Da ville det vært legalisert og regulert det er det ikke, det er avkriminalisert og godtatt av politiet som et bedre alternativ, innenfor visse grenser, men det gir mange problemer igjen, for det  er ikke faktisk legalisert eller regulert. 

 

Akkurat det skjønner jeg ikke hvordan du mener at skal skje, det er hele poenget med regulering, at folk kan dra til et vinmonopol og kjøpe seg drikke der fremfor å måtte bruke kriminelle organisasjoner, og smuglere til å få tilgang til drikke, det gir liten mening det du sier. Jeg tror vi må regne med midlertidig økt bruk pga nysgjerrighet i en periode, men noen vil prøve og det er det, andre vil finne et alternativ de liker bedre, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal gi større kriminelle nettverk når det ved regulering vil være fritt frem for voksne å kjøpe ved et regulert utsalg. Hvorfor selger ikke disse store kriminelle nettverkene enorme mengder med ulovlig alkohol f.eks ? 

 

 Men hvem er interessert i dem ? hvordan skal de få kunder uten trappetrinnet til disse sterkere rusmidlene som vil bli i stor grad eliminert av regulering ? Vi kan aldri bli kvitt det helt, men om du virkelig mener det er bedre at kriminelle organisasjoner tar seg av produksjon salg og inntekten fra det så er du vel kanskje for kriminalisering av de lovlige rusmidlene vi har også ? Tror du virkelig det blir mindre alkohol bruk og mindre problemer om vi overlater det til mafia å karteller ? 

Jeg tror vi har mer enn nok historiske kilder til å si at å overlate alt av produksjon salg og ikke minst de enorme inntektene til kriminelle er en dårlig ide, Forbudstida i USA er et godt eksempel. Skademinimeringen vi vil få ved å selge en trygg ren regulert vare er ganske åpenbar, det samme om rekrutteringen til kriminelle miljøer som vil bli markant mindre når en ikke trenger å oppsøke det.

Trappetrinns teorien antar jeg det er sagt nok om, men om det er glemt så fungerer den altså sånn at man oppsøker kriminelle miljøer og sånn starter det, ikke ved å røyke cannabis for første gang og det er kun det spesifikke rusmidlet som setter i gang en prosess, det farlige er altså forbudet mot rusmiddelet, ikke rusmiddelet i seg selv.   

Slik ser jeg det. Det er ganske godt dokumentert at økt tilgjengelighet av et stoff øker forbruket. Det blir mer sosialt akseptert og flere vil prøve. De som har orden på livet vil klare det hele perfekt. Men det vil også føre til at flere blir sittende fast i en avhengighet. 9 % av folk som prøver cannabis i Nord-Amerika utvikler en avhengighet og røyker daglig. De narkomane står for størstedelen av overskuddet for både lovlig og kriminelle virksomheter.

Selvfølgelig har dette blitt utnyttet og skapt en milliardindustri i land hvor salg er lovlig. Både søtsaker og brus med THC finnes for å tiltrekke flest mulig til å prøve i håp om å få flere daglige brukere. Canada startet med regulering fordi de ikke kunne konkurrere med de kriminelle. Så i stedet for å ha begrenset salg med faste åpningstider, begynte de å tilpasse seg gjengenes spilleregler. Løftet om legalisering under streng kontroll ble ikke oppfylt.

Alkohol er mildt sagt et spesielt rusmiddel. For det første er/hver det sosialt akseptert på en måte som cannabis aldri var. Så gitt hvor høyt forbruket var i første halvdel av 1900-tallet, var det vanskelig å stoppe. Det var rett og slett ingen folkelig legitimitet for et forbud, verken i Amerika eller Nord-Europa. Med cannabis er det annerledes. Omtrent 12 % av svenskene har prøvd cannabis på et tidspunkt i livet, hvorav i underkant av 3 % har røykt det siste året. Det er veldig lite sammenlignet med resten av verden.

At nå ingen gjenger er interessert i hjemmebrygget skyldes nok ikke bare Systembolaget. På den ene siden er alkohol tung og uhåndterlig å transportere, og på den andre siden smaker hjemmebrygget ganske ekkelt. Pengene finnes i cannabis, MDMA, kokain, amfetamin og heroin. Nylig har tranq og fetanly begynt å dukke opp i Italia. Både Camorran og 'Ndranghetan ser på Europa som det neste store markedet.

Mange trenger ikke engang å oppsøke et kriminelt miljø, man går ufrivillig rett inn i det hvis man besøker enkelte svenske nabolag. Narkotikasalg foregår åpent og det er neppe bare hasj som tilbys. Legg også til at enhver legalisering åpenbart vil ekskludere mindreårige som vil prøve. Kriminelle ville fortsatt tiltrekke seg hvor cannabis ville være både billigere og lett å kjøpe opp i store volumer.

I alle land som har legalisert cannabis fortsetter omfattende ulovlig salg og salg til mindreårige har ikke blitt dempet. Billig, høypotens cannabis og det å slippe å registrere seg er fortsatt konkurransefortrinn for det illegale markedet. Det vil uunngåelig være et spill med katt og mus på jakt etter markedsandeler.

Endret av Bastu
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

(create the) PROBLEM ----> (wait for the) REACTIONn ----> (offer the) SOLUTION.
Som en fyr som var involvert i Kennedydrapet og hadde ties til CIA og mafaien sa allerede på 60-tallet
"You'd really think people'd catch on, but they never do."
(Han snakket IKKE om JFK i dette tilfellet)

Endret av FUCKHEAD777
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Det vil bare være å slutte å straffe brukere og eventuelt selgere, som i Nederland, Norge har vi mer eller mindre avkriminalisert for rusmisbrukere, men ikke for selgere, og ikke for brukere som ikke er misbrukere heller.

Uten at jeg vet så mye om det, foregår salget helt åpenlyst. Feks. for to dager siden på andre siden av Gunerius i Storgata/Brugata i Oslo, da jeg gikk forbi. Politistasjon rett rundt hjørnet.

Jeg har fått med meg at det er bakmennene som må tas først.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hege elsker livet. Så dør hun av det som skal hjelpe henne.

Sitat

 

Det er høsten 2021. Fastlegen setter Hege på OxyContin for kroniske ryggplager, viser journalen. 

Resepten skal endre alt.

Legemiddelet inneholder virkestoffet oksykodon, som er et sterkt smertestillende opioid.

 

Bivirkninger knyttet til depresjon.

Sitat

I 2022 døde 84 personer av overdose på reseptbelagte smertestillende, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).

Best å tåle smerten.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Vil bare påpeke at ved avkriminalisering så overlater vi fremdeles produksjon salg og inntekter til de kriminelle, derfor jeg synes det ikke er en god ide, regulert legalt salg via noe lignende vinmonopolet er veien å gå, det vil være det nærmeste vi kommer det motsatte av det frislippet vi nå har, der det er selgere på hvert gatehjørne, der selgerne er alltid innenfor meget kort radius, tilgjengelige til ethvert klokkeslett, og de selger til alle aldersgrupper inkludert barn, og har selgere i alle aldersgrupper, inkludert barn. Sånn kan vi ikke ha det, dessverre er det nok mange som ikke er mentalt klare for det perspektivet ennå, spesielt politikerne utmerker seg i å være særs urasjonelle på dette, de er så redde for populariteten sin at de ikke vil se på fakta dessverre. 

Jeg støtter legalilisering av mildere stoffer grunnet personlig frihet og mindre møkkafyll er generelt positivt. Dog som bekjempelse av kriminalitet eller 'tilstander' er jeg usikker på. Kyniske bakmenn og gjenger vil trolig finne andre metoder for kompansere for tap av inntekter. Dessuten er ikke alle forbrytere motivert av inntekt som vi ser av vold, voldtekt og andre krenkelser som også har blomstrert i stakkars Sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Selvsagt kan man diskutere hvorvidt alkohol også burde forbys. Jeg mener ikke det. De fleste kan nyte en pils i sola eller nyte vin til biffen uten at det er et problem.

De fleste kan nyte litt cannabis, sopp eller mdma en gang i blant uten at det er et problem. Men med som så mye annet er det mange alkoholmisbrukere her til lands, det er ingen god grunn til å forby det, det vil bare gjøre ting verre.

Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Det er dessuten umulig å håndheve et forbud fordi man kan lage det selv i badekaret.

Med litt jord/substrat og ei potte kan man gro cannabis og mye annet rart, tror du ikke det er noen som gjør det her til lands ? Med noe kjemikunnskaper kan man lage mye rart, noe som også blir gjort, men det er ikke rent, det er ikke trygt, med andre ord det er umulig og håndheve forbudet, som du selv sier, det blir bare utrolig kostbart, og ressurskrevende sisyfosarbeid.

Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Men jeg støtter fremdeles dagens alkoholpolitikk, og er mot narkotika,

Dette blir jo en motsetning da alkohol er narkotika, narkotika sløver, bedøver og gjør at du sovner, det er definisjonen på narkotiske rusmidler.

 

Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

uten at jeg kan forsvare at alkohol er verre enn marihuana. Jeg er heller ikke overbevist om at marihuana er så uskyldig.

cannabis er ikke uskyldig, det har jeg aldri sagt, det er skadelig, men hva er mer skadelig forbudet eller et regulert salg ? Hva tror du, liker du metanol f.eks ? Du viser selv til problemene i forbudstida, hva får deg til å tro at ulovlig salg av cannabis er bedre enn regulert i akkurat dette tilfellet ? 

 

Bastu skrev (12 minutter siden):

Alkohol er mildt sagt et spesielt rusmiddel. For det første er/hver det sosialt akseptert på en måte som cannabis aldri var.

 Visste du at vi hadde cannabis på apoteket helt frem til 1965 ? Cannabis var en ganske vanlig del av hverdagen til mange før det ble koblet til bruk hos latinamerikanere og svarte i USA, derfra og ut ble det demonisert som et ondt rusmiddel som fikk "negere" til og voldta hvite kvinner, med andre ord, det var et vanlig rusmiddel for mange helt til det ble en agenda mot det.

Jeg har også lest at hamp var en trussel mot papirindustrien, noe det fremdeles er, da hamp blir langt bedre papir, hamp er fremdeles ulovlig i Norge, selv om det antageligvis har mange gode bruksområder, søk opp historien til hamp om du vil, men dette snakket blir vel litt OT. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (Akkurat nå):

Kyniske bakmenn og gjenger vil trolig finne andre metoder for kompansere for tap av inntekter. Dessuten er ikke alle forbrytere motivert av inntekt som vi ser av vold, voldtekt og andre krenkelser som også har blomstrert i stakkars Sverige.

Men om vi har både produksjon salg og inntektene fra det kan politiet bruke de ekstra ressursene og tiden som blir frigjort til å ta de viktige kriminelle, det blir et klart skille mellom lovlig og ulovlig. Jeg tror det vil være en fordel, vi kan også bruke pengene til holdningsarbeid, helse eller lignende.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bastu skrev (28 minutter siden):

og på den andre siden smaker hjemmebrygget ganske ekkelt.

Bare om du ikke greier å lage det, mange har/hadde kunnskapene til å rense ut giftstoffer og usmak, det er ikke vanskelig om man gidder. Personlig mener jeg hjemmebrenning burde vært gjort lovlig også, det er en interessant hobby for de som gidder, salg er selvfølgelig en annen ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Men om vi har både produksjon salg og inntektene fra det kan politiet bruke de ekstra ressursene og tiden som blir frigjort til å ta de viktige kriminelle, det blir et klart skille mellom lovlig og ulovlig. Jeg tror det vil være en fordel, vi kan også bruke pengene til holdningsarbeid, helse eller lignende.  

Det kan muligens skje, om viljen til følge opp er tilstede. Dog for å få ordentlig bukt med svenske tilstander må nok mer til, ettersom det er flere faktorer som spiller inn ift hvordan det har utviklet seg.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (2 minutter siden):

Det kan muligens skje, om viljen til følge opp er tilstede. Dog for å få ordentlig bukt med svenske tilstander må nok mer til, ettersom det er flere faktorer som spiller inn ift hvordan det har utviklet seg.

Alle monner drar. Og det kommer til å ta tid så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...