Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken såpe til bilvask/best plass å kjøpe slikt?


minimax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minimax skrev (På 23.9.2023 den 12:39 PM):

Trodde det var slik at avfetter skulle først påføres på en tørr bil (og lar det virke i noen minutter), deretter spyle bilen grundig, og så ta på bilshampoo. Men om jeg forstår rett sier du at både avfetter og bilshampoo skal påføres etter hverandre på en tørr bil?

Biltema er jo bra på pris, men er det verdt å betale litt mer for f.eks. Turtle?

Da er det skum du mener her som legges på etter du har lakt på avfetting , og brukes som forvask og spyles godt av før håndvasken 👌🤗😄

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Brake said:

Da er det skum du mener her som legges på etter du har lakt på avfetting , og brukes som forvask og spyles godt av før håndvasken 👌🤗😄

OK, jeg forstod ikke at vaskeprosessen var annerledes med høytrykkspyler enn med håndvask).
Så da påfører man først avfetting (sprayflaske) raskt etterfulgt av forvask (skum påført med høytrykkspyler) og lar dette stå i noen minutter og skyller så av det hele.
Og så påfører man bilshampoo med f.eks. vaskevott? Eller er det uansett slik at avfetting kun trengs om bilen er ekstra skitten, og ellers bruker man bare forvask?

Etter å ha sett på diverese videoer har jeg forstått litt mer omkring dette med høytrykkspyler og skum. Er hovedpoenget at ved å påføre skum med høytrykkspyler og lar denne virke i noen minutter, at dette er mye mer effektivt enn bilshampoo/manuell påføring av dette, og at man i tillegg berører bilen mindre og dermed sliter mindre på lakken?

Jeg har sett på en video der Autoglym Polar Polar Blaster skumpakke blir testet:
https://www.youtube.com/watch?v=QEIQor53QFg

Det hele virker veldig enkelt, og om vedkommende som tester gjør det riktig trenger man heller ikke gnikke bilen ren med vaskevott, eller?

 

 

 

Lenke til kommentar
minimax skrev (9 timer siden):

polering (påføre noen dråper bilpolish med poleringsklut og deretter gnikke i sirkulære bevegelser for å fjerne småriper i lakken. Til slutt tørke over hele overflaten med en mikrofiberklut).

Du vil neppe klare å håndpolere bort riper fra en moderne billakk som har klarlakk på toppen. I beste fall så fyller du igjen ripene med produkt, slik at det fremstår en kortere periode som at de ble borte. 

Skal man permanent fjerne mindre riper, swirls etc., så må man som @Leon83 også skrev til med poleringsmaskin, pads og poleringsmiddel (med slipemiddel). Det man i praksis gjør da er å slipe bort en bitteliten del av klarlakken:

image.jpeg.ec16e80eef07b82dd1efa308750cc526.jpeg 

Og det kan bli riktig så bra:

image.jpeg.4c8df375074a58b0413cf8f8e2c73796.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å gå for en høytrykkspyler, Autoglym sin Polar Blaster skumkanon og tilhørende Polar vaskemidler (3 flasker med kjemikalier) så tar vi det fra der etterhvert som jeg får mer erfaring/kunnskap. Ut fra diverse tester/forumkommentarer virker dette som en løsning der selv nybegynnere ikke kan gjøre mye feil. Går også for en Autoglym vaskevott og dropper svamper som jeg ble anbefalt tidligere i tråden, og en god bilvaskebøtte (med gitter i bunnen for å skylle grumset nederst).

En praktisk sak: finnes det ekstra flasker (med lokk) å få kjøpt som passer til Autoglym Polar Blaster skumkanonen? Jeg vet at det frarådes å oppbevare ferdigblandet såpe og slikt, men er praktisk å kunne ta med seg en liten mengde ublandet såpe, prewash osv. i hver sin flaske om man skal på hytta etc. (uten å måtte drasse med flere store 2,5L dunker).
Selaclean har en flaske m/lokk, og Bilpleiekongen har sin WashKing v3 flaske m/lokk. Begge kan se  å ha nogenlunde samme diameter på korken, men jeg finner ingenting noe sted som kan bekrefte om dette stemmer eller ei.
Kanskje noen som har en Autoglym skumkanon her vet?
Screenshot2023-09-26at12_09_22.png.e8fe66e36868a4b1559fd72a4de8193f.pngScreenshot2023-09-26at12_08_57.png.fc6d6ace10a7d4e51c2ebaa95025c4ae.pngScreenshot2023-09-26at12_03_42.png.2af6defcd7d376571ac2f9a2773841e7.png

Endret av minimax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minimax skrev (40 minutter siden):

 

En praktisk sak: finnes det ekstra flasker (med lokk) å få kjøpt som passer til Autoglym skumkanonen (Polar Blaster)? Jeg vet at det frarådes å oppbevare ferdigblandet såpe og slikt, men er praktisk å kunne ta med seg en liten mengde ublandet såpe, prewash osv. i hver sin flaske om man skal på hytta etc. (uten å måtte drasse med flere store 2,5L dunker).
Selaclean har en flaske m/lokk, og Bilpleiekongen har en WashKing v3 flaske m/lokk, og begge ser ut til å ha en nogenlunde samme diameter på korken, men jeg finner ingen informasjon om dette fungerer eller ei.
 

 

AutoGlym pakka er finfin, det er gode produkter som er enkle å bruke. Jeg har selv lagt keramisk beskyttelse fra de på flere biler, mest sannsynlig ikke verdens beste holdbarhet - men lettere å legge enn voks og meget godt resultat.

Biltema har i hvert fall samme gjenge som du har på AG, men de selger ikke beholdere løst lenger (jeg har to så de gjorde det før) Ring leverandøren og be de ta et diametermål over gjengene, så er det større sjanse for treff. Jeg tipper de har samme gjenge.

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, minimax said:

Jeg tror jeg kommer til å gå for en høytrykkspyler, Autoglym sin Polar Blaster skumkanon og tilhørende Polar vaskemidler (3 flasker med kjemikalier) så tar vi det fra der etterhvert som jeg får mer erfaring/kunnskap. Ut fra diverse tester/forumkommentarer virker dette som en løsning der selv nybegynnere ikke kan gjøre mye feil. Går også for en Autoglym vaskevott og dropper svamper som jeg ble anbefalt tidligere i tråden, og en god bilvaskebøtte (med gitter i bunnen for å skylle grumset nederst).

En praktisk sak: finnes det ekstra flasker (med lokk) å få kjøpt som passer til Autoglym Polar Blaster skumkanonen? Jeg vet at det frarådes å oppbevare ferdigblandet såpe og slikt, men er praktisk å kunne ta med seg en liten mengde ublandet såpe, prewash osv. i hver sin flaske om man skal på hytta etc. (uten å måtte drasse med flere store 2,5L dunker).
Selaclean har en flaske m/lokk, og Bilpleiekongen har sin WashKing v3 flaske m/lokk. Begge kan se  å ha nogenlunde samme diameter på korken, men jeg finner ingenting noe sted som kan bekrefte om dette stemmer eller ei.
Kanskje noen som har en Autoglym skumkanon her vet?
Screenshot2023-09-26at12_09_22.png.e8fe66e36868a4b1559fd72a4de8193f.pngScreenshot2023-09-26at12_08_57.png.fc6d6ace10a7d4e51c2ebaa95025c4ae.pngScreenshot2023-09-26at12_03_42.png.2af6defcd7d376571ac2f9a2773841e7.png

Velg en skumkanon hvor de også selger ekstraflasker som passer. For du trenger nemlig en flaske til kun vann som du må bruke til å kjøre vann i gjennom systemet etter bruk. For å unngå at det bygger seg opp såperester inni der skummet lages.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 26.9.2023 at 11:36 PM, Leon83 said:

Velg en skumkanon hvor de også selger ekstraflasker som passer. For du trenger nemlig en flaske til kun vann som du må bruke til å kjøre vann i gjennom systemet etter bruk. For å unngå at det bygger seg opp såperester inni der skummet lages.

Godt poeng!
Etter å ha kontaktet både Autoglym og flere andre der jeg fikk "nei" til å få kjøpt ekstraflaske (eller om flasker fra andre merker passer) fant jeg løsningen hos Bilpleiekongen.no.
WashKing flaske til skumkanon v2 (kr. 89,-) og  lokk til WashKing skumkanon v2 (kr. 79,-) både passer, virker veldig solide og (ulikt Autoglym sin egen Polar Blaster flaske) er det her målstreker for hver 100 ml. Jeg fikk alt sammen levert i dag så jeg har prøvd om det passer.

Screenshot2023-09-27at21_06_14.png.69787a6a5fc737e977a019f04faf520e.pngScreenshot2023-09-27at21_05_52.png.35dd90bbc42b5673baee017bb5bb0fcc.png

Ettersom både lokk og flaske passer om hverandre kan man jo bestille et ekstra lokk til Autoglym sin (det følger ikke med i Autoglym Polar Blaster skumkanonpakken) så kan man bruke den og de andre flaskene for å klargjøre forvask/såpe/forsegling osv. like før man setter i gang med en vask.
En god, vanntett tusj (eller annen merking) vil nok også være en god investering for å vite hvilken flaske inneholder hva 😉

PS: jeg har lest at det frarådes å lagre ferdige blandinger og la disse stå over tid, men til ovenstående bruk samt rensing som du nevnte vil det nok komme til stor nytte.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Til noen som har erfaring med Autoglym Polar serien sammen med en skumkanon:
Hvor mye av hver er passende for en vanlig personbil (Toyota Yaris i dette tilfellet)?
Jeg kjenner til blandingsforholdene:

  • Polar Prewash (1:5) -altså 1 del Prewash og 5 deler vann
  • Polar Wash (1:1) -altså 1 del Wash og 1 del vann
  • Polar Seal (1:5) -altså 1 del Seal og 5 deler vann

.... men greier ikke finne ut hvor mange ml av hvert produkt som er vanlig å bruke pr. vask for en bil.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (30 minutter siden):

Til noen som har erfaring med Autoglym Polar serien

Ja. Kjempefornøyd. 

Minns jeg (SUV) hadde rundt 400 ml ferdig blandet på forvask og vask. 300 ml på sealer (skal helst ikke på vinduer). Men det kommer jo ann på hvor agressiv du har stilt inn kanonen og. Jeg hadde vel midt på treet.

Lenke til kommentar

Ja, kanoninnstillingen har nok noe å si, ja. Det blir første gangen jeg bruker en slik, så jeg kommer til å først prøve å etterligne det jeg har sett av demonstrasjonsvideoer på Youtube før jeg eksperimenterer med stråletrykk, vinkel og slik.

Jeg strevde litt med å finne instrukser på kanna, men blant helseadvarsler i mikroskopisk skrift og 3 sider (ikke 2 som jeg først trodde) klistret sammen kom det noen tips. Sikkert flere "riktige" svar her...

1. Polar Blast (forvask)
Jeg leser på kanna at "et godt utgangspunkt er 100 ml produkt til 500 ml vann".
Det blir jo 600 ml, og siden du har klart deg med ca. 400 ml ferdigblanding til en SUV blir kanskje Autoglym sitt utgangspunkt en del for mye for oss, spesielt siden vi har en mindre bil?

2. Polar Wash (hovedvask)
Jeg ser i instruksene at de anbefaler "250 ml utblandet produkt for en gjennomsnitts-stor bil" og "ikke sterkere enn 1:1 blanding".
Så det betyr vel 125 ml såpe blandet med 125 ml vann. Fant også en artikkel (Autoglym Polar Wash review) der de sier at et blandingsforhold på 1:2 burde nok også gå bra ettersom de fant 1:1 å være litt på den sterke siden. Så kanskje noe slik som 100 ml såpe og 200 ml vann? Hva tror du?

3. Polar Seal (voks)
Her står det "40 ml (tre korker) og minst 200 ml vann", "....nok til å dekke hele kjøretøyet ditt" og "det er ingen fordel å bruke mer enn 40 ml".
Det skulle bli til sammen 320 ml ferdigblanding (120 ml + 200 ml) som høres ganske likt ut som det du har brukt.

Har forstått at "Polar Seal" er en slags voks som innkapsler den rene bilen slik at den ikke så fort blir skitten igjen, men da vi har fått noen riper i lakken som må utbedres etterhvert (antageligvis av et verksted) -bør jeg hoppe over denne, eller er den uansett enkel å fjerne for de som skal utbedre ripene?

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg er aldri spesielt nøye, blander ca 1/5 med Polar Blast og justerer med dysa. Det er fristende å la det tykke såpeteppe dekke bilen, men vaskeeffekten blir dårligere av det og liten vannmengde i såpen kan gi kjipe resultater som såpemerker eller lite effekt av såpen.

Den store feilen folk ofte gjør er å skumme en varm bil med for tykt skum og ender med å tørke innerste lag og få såpemerk-orama. 

Hurtigvoks (Polar Seal) sitter ikke spesielt godt og kan brukes etter hver vask om du ønsker. Gir bedre vannskrekk og et ekstra nivå av glans. For å fjerne dette kan du bruke en god alkalisk såpe blanda litt hardt, så dette er null stress og ingen fare. 

 

Lenke til kommentar

Det aller første du burde gjøre er å legge beskyttelse på bilen. Bestill polering og keramisk coating på et seriøst sted så har du et utrolig mye lettere utgangspunkt og holde rent. Koster litt, men herregud det er verdt det. Om sommeren holder det ofte med kun avspyling med såpe hvis du har en god coating. Ikke alltid man trenger å tørke heller, evt gå over med en løvblåser og blåse av vannet :) Husk at man alltid bør unngå å ta på lakken så mye som mulig.

Hadde en bil som hadde keramisk Ditec coating fra den var ny med årlig oppfølging, den var veldig lett å holde ren.

Endret av Emilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.9.2023 at 5:57 PM, Zeph said:

Fungerer sprayflasker for å påføre såpe greit? Er det noko problem å spyle av med hageslange i staden for høgtrykk?

Hvis det er skummlegging, så finnes det pumpekanner for å skummlegge bilen ( uten å måtte ha høytrykksspyler)

Ellers så skal vanlig billsåpe/bilshampo blandes i bøtta med vannet du skal vaske (berøringvask)  med, for så å skyldes av  såperester med spyleslange/høyttrykksspyler, etter at man er ferdig med hådvvasken (berøringsvasken)

Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg er aldri spesielt nøye, blander ca 1/5 med Polar Blast og justerer med dysa. Det er fristende å la det tykke såpeteppe dekke bilen, men vaskeeffekten blir dårligere av det og liten vannmengde i såpen kan gi kjipe resultater som såpemerker eller lite effekt av såpen.

Den store feilen folk ofte gjør er å skumme en varm bil med for tykt skum og ender med å tørke innerste lag og få såpemerk-orama.

Jepp -noen av de bedre videoene der ute forklarer at hele poenget med skummen er at den skal dekke hele bilen, men samtidig ikke bli for tung til at den renner av, for rengjøringseffekten kommer av at den får lov til å ligge på bilen og virke.
Dette med å finne den riktige kombinasjon av såpeblandingen, riktige innstillinger med vann/kontra skum på skumkannonen og at man ikke sprøyter på for mye (eller for lite) på bilen og samtidig passer på at det hele ikke tørker ut før man skyller det av virker komplisert, men man får vel en følelse på dette etterhvert som man har vasket med det noen ganger.
 

Quote

Hurtigvoks (Polar Seal) sitter ikke spesielt godt og kan brukes etter hver vask om du ønsker. Gir bedre vannskrekk og et ekstra nivå av glans. For å fjerne dette kan du bruke en god alkalisk såpe blanda litt hardt, så dette er null stress og ingen fare. 

Godt å høre. Forstår at den "innkapsler" alt man har lagt inn vask.
Men at dette samtidig ikke er det samme som keramisk (eller lignende) innkapsling, noe som er mer permanent.

 

2 hours ago, Emilsen said:

Det aller første du burde gjøre er å legge beskyttelse på bilen. Bestill polering og keramisk coating på et seriøst sted så har du et utrolig mye lettere utgangspunkt og holde rent.

Ja, vi hørte om Toyota ProTect da vi kjøpte bilen uten å helt vite hva det var. Men forstår at dette er en av de mange keramiske coatingvariantene å velge mellom.
Men så ser jeg at det også er ulike "gjør det selv" keramiske coatinger. Er det i bunn og grunn det samme som de gjør på serviceverksteder, bare at der har det et egnet innendørs rom tilgjengelig, de har erfaring fra før slik at det gjerne gjør det mer nøyaktig, og kanskje er flere om å gjøre jobben ....eller er det noe helt annet enn de løsningene man påfører selv, kanskje med noe automatisk påsprøytede greier i et lukket rom osv?
Isåfall vi får gjort det profesjonelt er det vel riktig å få utrettet alle riper før dette påføres?
 

Quote

Hadde en bil som hadde keramisk Ditec coating fra den var ny med årlig oppfølging, den var veldig lett å holde ren.

Så dette er ikke noe som er ment å vare i mange år om gangen? Jeg hadde en formeningen om at dette var på en måte som å spraye på en slags klarlakk som skapte en enda sterkere "hinne" over bilen, og som er kraftigere enn den originale klarlakken, og at den da burde vare minst like lenge som klarlakken på bilen.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (15 minutter siden):

Ja, vi hørte om Toyota ProTect da vi kjøpte bilen uten å helt vite hva det var. Men forstår at dette er en av de mange keramiske coatingvariantene å velge mellom.
Men så ser jeg at det også er ulike "gjør det selv" keramiske coatinger. Er det i bunn og grunn det samme som de gjør på serviceverksteder, bare at der har det et egnet innendørs rom tilgjengelig, de har erfaring fra før slik at det gjerne gjør det mer nøyaktig, og kanskje er flere om å gjøre jobben ....eller er det noe helt annet enn de løsningene man påfører selv, kanskje med noe automatisk påsprøytede greier i et lukket rom osv?
Isåfall vi får gjort det profesjonelt er det vel riktig å få utrettet alle riper før dette påføres?

Å legge keramisk coating er definitivt for viderekommende, ville brukt god tid på å finne et seriøst sted med gode skussmål. Er litt usikker på hvordan det blir påført, men det står en del info på Ditec sine sider.

minimax skrev (15 minutter siden):

Så dette er ikke noe som er ment å vare i mange år om gangen? Jeg hadde en formeningen om at dette var på en måte som å spraye på en slags klarlakk som skapte en enda sterkere "hinne" over bilen, og som er kraftigere enn den originale klarlakken, og at den da burde vare minst like lenge som klarlakken på bilen.

Jo, Ditec Ultra har 9 års garanti hvis etterbehandlingene er gjennomført årlig. På etterbehandlingene tar de inn bilen for inspeksjon og evt korrigering, alt etter tilstand på lakken. Er usikker på hva det koster men er mye billigere enn å legge ny coating. De vil også forsterke coatingen.

Står en del her: https://ditec.no/om-ditec/etterbehandling/#

Og jeg sier ikke at Ditec er best eller noe lignende, anbefaler å bruke litt tid på å finne flinke folk i ditt nærområde som kan faget.

Lenke til kommentar
minimax skrev (18 minutter siden):

Godt å høre. Forstår at den "innkapsler" alt man har lagt inn vask.
Men at dette samtidig ikke er det samme som keramisk (eller lignende) innkapsling, noe som er mer permanent.

"Problemet" med hurtigvoks er at forarbeidet ikke er der, så det blir ikke maksimal heft for det du legger på. Jeg pleier alltid å buffe bilen med en mikrofiberklut etter behandling (anbefaler å kjøpe en megabag med B-vare her, så har du til krampa tar deg for 300 kroner)

Keramisk Coating er ikke vanskelig, men det er viktig å følge instruks. Jeg har selv lagt dette flere ganger fra flere forskjellige produsenter og ville anbefale AutoGlym UHD Ceramic coat om du skal legge selv, dette koster ikke så mye og det er en genial guide som følger med. Resultatet under er en bil med UHD Ceramic fra tidligere i år. Det var lettere og kjappere å legge dette enn å legge voks :)

image.thumb.png.635e8eaa69d9fbcebd8ae690947527c2.png

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg skal handle litt utstyr sidan eg endeleg har plass til å vaske. Ein Tesla og ein Skoda.

Tok utgangspunkt i ei liste eg fann på elbilforum.

- Bøtte m/rist: https://bilnerden.no/north-detailing-hvit-vaskebotte-med-grit-guard
- Svamp: https://bilnerden.no/north-detailing-spesialsvamp 
- Alkalisk avfetting (5L er nok til 200L utblandet avfetting) : https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
- Petrokjemisk: (10L er nok til 10-15 vask):  https://bilnerden.no/mac-124-prickbort
- Metallpartikkelfjerner: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
- Såpe: https://bilnerden.no/gyeon-q2m-bathe eller evt https://bilnerden.no/gyeon-q2m-bathe-plus for litt rask beskyttelse av bilen
- Håndkle: https://bilnerden.no/gyeon-q2m-silkdryer-large

Har ikkje høgtrykkspylar, men tilgang på ein større sak som kan varme vatn med diesel. Det blir vel kjøpt ein HT-spylar eller kvart. Freistar med Kränzle, men kostar ein del.

Finnes det kurante manuelle skumflasker eller til hageslange som gjer ein OK jobb inntil vidare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...