Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forhandlinger med utleier i forbindelse med å bli enig om husleiekontrakten. Råd ønskes 🏡:


infoerbra

Anbefalte innlegg

Står i forhandlig med utleier nå før evt. innflytting. Jeg forhandler om at utleier skal fornye endel av det elekstriske anlegget slik at det blir jordet. På kjøkkenet nå er det blanding av jordet og ujordet (stikkontaktene er ujordet) bl.a. og i stuen er ikke noe jordet. Har noe datautstyr + tv bl.a. som trives best med jordet anlegg.

Utleier ønsker at jeg skal binde meg i 4-5 år, bl.a siden han har endel utgifter med oppgraderinger som jeg har ønsket. Utleier har hele tiden sagt han er velvillig til ønsker fra meg.

Ønsker å ha et hyggelig samarbeid med utleier, men 4-5 års binding er litt mye.

Ellers ønsker jeg en kontrakt der utleier ikke kan si meg opp fordi han skal leie ut til familie eller bruke det selv (med varighet 3 år ang. dette) og det har utleier ikke noe problem med har han sagt. Men hvordan formuleres dette i kontraten på en god måte?

Råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er huseier sitt ansvar at det elektriske anlegget er i forsvarlig stand, så det å bruke fiksing av dette som argument for at du binder deg i 1-2 år mer enn du ønsker virker litt søkt og galt. Du kan vel be om at kontrakten spesifiserer minimum 3 års leie og at resten er månedsbasert med 3 mnd oppsigelse fra begge parter ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gir mest meining at ein legg til grunn "same rom" og ikkje "same kurs". Faren ved å blande jorda og ujorda elektrisk anlegg er at dersom du tek i elektrisk utstyr som ikkje er jorda og som har jordfeil, samtidig som du med den andre handa tek i noko som er jorda så vil du få straumgjennomgang gjennom kroppen.

Dette er grunnen til at ein "i gamle dagar" skulle designe kjøkkenet slik at du ikkje kunne nå kjøkkenbenken samtidig som du berører komfyren, for dersom komfyren då hadde jordfeil så kunne du få støyt når du tek i vasken som er jorda via kopperøyra.

Ein kan likevel blande jorda og ujorda men då skal det ikkje være berøringsfare mellom dei ulike delane. I praksis må det då være minst meters avstand mellom elektrisk utstyr som er kopla til ulike stikkontakter. På eit kjøkken der ein også bruker elektrisk utstyr som er flyttbart fordi det har lang ledning slik som vaffeljern, mikrobølgeovn, osv så vil det i praksis være vanskeleg å sikre at det ikkje er mogleg å ta i den ujorda vannkokaren samtidig som du tek i vasken eller den jorda komfyren (om kjøkkenet ikkje er veldig stort).

 

Angåande det å avtale at utleigar fråseier seg retten til å bruke eigen bruk som oppseiingsgrunnlag dei fyrste 3 åra så er det vel berre å skrive det slik?
Alternativt så kan dykk fyrst vise til huseleigelova § 9-5

Sitat

§ 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Og legge til ein kommentar at dykk har avtalt at punkt a) ikkje kan gjerast gjeldande dei fyrste 3 åra av leigeforholdet.
For utleigar så vil ein uansett ha ei sikring på at leigeavtalen kan seiast opp om det foreligg anna sakleg grunn, misleghald eller at bustaden blir ubebueleg.

Lenke til kommentar

Fra din egen link:

Quote

Ett unntak fra dette kan være der det i eldre boliger er åpen løsning mellom kjøkken og stue, hvor det da er stikkontakter med jord på kjøkkenet og uten jord på stuen. Dette er greit, så lenge det er en viss avstand mellom stikkontaktene på kjøkkenet og stikkontaktene på stuen. Det bør minst være et par meter mellom disse.

Hvis det er snakk om en eldre bolig så ville jeg vært mer opptatt av om det var byttet til automatsikringer og jordfeilvern på hver kurs. Er det allerede jord på kursen så vil det være en enkel jobb for en elektriker å trekke jord og bytte de resterende kontaktene i samme rom/sone.

Ang kontrakt så er det vel ikke mer komplisert enn å lage en tidsbestemt kontrakt på 3 år?

Lenke til kommentar
infoerbra skrev (På 17.9.2023 den 4:05 PM):

Takk folkens 😊:

Ellers ønsker jeg en kontrakt der utleier ikke kan si meg opp fordi han skal leie ut til familie eller bruke det selv (med varighet 3 år ang. dette) og det har utleier ikke noe problem med har han sagt. Men hvordan formuleres dette i kontraten på en god måte?

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg ønsket å få med en formulering som også inkluderte at huseier ikke kan si opp leieavtalen begrunnet med planer om salg eller oppussing.

Salg av bolig er ofte ansett som saklig grunn for å si opp leieforhold pga av hypotese om at man kan få mer penger hvis man selger uten medfølgende leieavtale

Jeg ville skrevet noe sånt som at "avtalen kan fra huseiers side kun sies opp med begrunnelse i leietakers mislighold av leieavtalen eller at huset blir ubeboelig grunnet naturhendelse eller brann."

Sånn ellers så høres det litt ut som om dere  er iferd med å inngå en leiekontrakt som er uoppsigelig de første tre årene uansett. Da er det vel bare å skrive dette.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (På 17.9.2023 den 1:28 PM):

Står i forhandlig med utleier nå før evt. innflytting. Jeg forhandler om at utleier skal fornye endel av det elekstriske anlegget slik at det blir jordet. På kjøkkenet nå er det blanding av jordet og ujordet (stikkontaktene er ujordet) bl.a. og i stuen er ikke noe jordet. Har noe datautstyr + tv bl.a. som trives best med jordet anlegg.

Utleier ønsker at jeg skal binde meg i 4-5 år, bl.a siden han har endel utgifter med oppgraderinger som jeg har ønsket. Utleier har hele tiden sagt han er velvillig til ønsker fra meg.

Ønsker å ha et hyggelig samarbeid med utleier, men 4-5 års binding er litt mye.

Ellers ønsker jeg en kontrakt der utleier ikke kan si meg opp fordi han skal leie ut til familie eller bruke det selv (med varighet 3 år ang. dette) og det har utleier ikke noe problem med har han sagt. Men hvordan formuleres dette i kontraten på en god måte?

Råd?

Ikke inngå en tidsbestemt kontrakt. Det er mitt råd.

Om det er noen stikkontakter som ikke er jordet, så kan du jo bare unngå å bruke dem til utstyr med jordet støpsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...