Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Hvis målet er å beholde den neste telefonen i flere år så ville jeg nok ventet ja. Med oppgraderinger som kommer til høsten så vil hoppet fra 13 til 16 føles mye større ut.

Ja den neste mobilen har jeg tenkt til å beholde en stund, så det er selvfølgelig noe å tenke på dette med oppdateringer av iOS. Som du også skriver så er jo ett større hopp fra iPhone 13 til iPhone 16, så det er nok det mest «fornuftige« valget.

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Et annet alternativ er jo å selge din 13 PM, kjøpe en 15 PM nå, for å deretter selge 15 PM og kjøpe 16 PM til høsten hvis den virker mye bedre. Siden du nevner det som i-lands problem så er jo sjansen der for at du har penger nok til å gjøre dette uten at det påvirker deg så mye. Man får en god del for iPhone på bruktmarkedet. Eller kanskje du har et familiemedlem som vil overta/kjøpe din telefon når 16 kommer. Hvis dette virker for dyrt eller unødvendig så ville jeg tatt det først valget og ventet til høsten.

Ja jeg har tenkt tanken, på ett «midlertidig» kjøp av iPhone 15 PM nå, og så selge den når iPhone 16 PM blir tilgjengelig. Muligheten for at noen i familien vil ha en iPhone 15 PM er nok absolutt til stede, men tror nok ikke helt en av mine to døtrene blir med på ett kjøp, det vil nok heller være noe en av dem synes burde være en gave 😉

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Kommer vel egentlig kun an på penger, som alltid :D 

Har en grei økonomi, men tror vel at «økonomi sjefa» her i huset vil heve både øyenbryn og stemmen med ett slikt  valg, så bør nok velge enten iPhone 15 PM eller iPhone 16 PM, for å beholde den (for husfreden sin skyld, hehe) 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (1 time siden):

15 er litt bedre enn 13, men kanskje ikke så mye forbedring på landskapsbilder i godt lys. 5x optisk tele er en fordel. Vil tro at det er greit å bytte fra 13 til 15, men det er opp til deg om du heller vil vente til 16.

Ja har jo lest litt om iPhone 15 PM, så at den er en oppgradering fra min iPhone 13 PM er det ingen vil om. Men håpet er jo at en iPhone 16 PM skal ha noen enda bedre funksjonaliteter på kamerasiden. Så her må en nok bare vente å se hva som dukker til høsten...... 

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (3 minutter siden):

Ja har jo lest litt om iPhone 15 PM, så at den er en oppgradering fra min iPhone 13 PM er det ingen vil om. Men håpet er jo at en iPhone 16 PM skal ha noen enda bedre funksjonaliteter på kamerasiden. Så her må en nok bare vente å se hva som dukker til høsten...... 

Jeg oppgraderte fra 12P til 15P nå i vinter, merker best dynamic island, raskere cpu og bedre kamera.
Årsaken til at jeg byttet var primært batteriet som var nede på 80% på den gamle.
Verdt det? Nja.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (59 minutter siden):

Jeg oppgraderte fra 12P til 15P nå i vinter, merker best dynamic island, raskere cpu og bedre kamera.
Årsaken til at jeg byttet var primært batteriet som var nede på 80% på den gamle.
Verdt det? Nja.. :)

Ja det var akkurat det da, er det verdt det 😉 
Batteriet på min iPhone 13 PM er fremdeles på 100%, så med mitt bruk holder den jo i minst 2 dager, enkelte ganger 3 dager.
Selv om lysten er stor til ett kjøp nå, så tror jeg at det er mest «fornuftig» for meg å vente til iPhone 16 PM lanseres til høsten.

Kjøpte en iPhone 14P til min frue i 2022, som var en overgang fra iPhone 12. Og der var det også merkbart bedre kamera, dynamic Island, samt batteri som var nede på 90%. Valgte også en med 256GB til henne, opp fra 64GB.

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (2 minutter siden):

Selv om lysten er stor til ett kjøp nå, så tror jeg at det er mest «fornuftig» for meg å vente til iPhone 16 PM lanseres til høsten.

Hadde jeg vært deg, ville jeg bitt i fingeren noen måneder og ventet på 16. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
minim skrev (30 minutter siden):

Er det mulig å få banid Appen til å lukke seg etter autentisering som den gjør på android? Må manuelt sveipe å skifte tilbake til forrige app etter autentisering. 

Støttes via visse apper. Utviklerne må legge til støtte for at du automatisk skal hoppe inn i og tilbake igjen fra bankID-appen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Er det mulig å få banid Appen til å lukke seg etter autentisering som den gjør på android? Må manuelt sveipe å skifte tilbake til forrige app etter autentisering. 

Du kan holde på notifikasjonen når den dukker opp, og få opp en liten sub-meny "godkjenn/ikke godkjenn". Da åpnes ikke appen i det hele tatt, bare et lite overlay, og du forblir i den appen du er i.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dTd skrev (32 minutter siden):

Du kan holde på notifikasjonen når den dukker opp, og få opp en liten sub-meny "godkjenn/ikke godkjenn". Da åpnes ikke appen i det hele tatt, bare et lite overlay, og du forblir i den appen du er i.

Super løsning! Takker :) 

Er det et triks i Ludo for å bruke faceid overalt også så jeg slipper å knotte inn passord hver eneste gang

Lenke til kommentar
20 minutes ago, minim said:

Super løsning! Takker :) 

Er det et triks i Ludo for å bruke faceid overalt også så jeg slipper å knotte inn passord hver eneste gang

Personlig bruker jeg en passordbank (https://bitwarden.com/), da vil du i 99% av tilfellene få opp enten en dialog som sier "use password for **username**" from bitwarden, eller så får du opp tastaturet, med en snarvei over tastaturet som sier "Password for ***url*** **username**" trykker på den, så åpnes bitwarden -> du bruker faceid, også fylles brukernavn/passord ut automatisk, eventuelt bare en nøkkel knapp, som åpner bitwarden så må du søke opp tjenesten manuelt. I disse dager har vel safari eller om det er icloud tilsvarende innebygd. Men jeg liker bitwarden da det er open source, gratis (om man ønsker) og fungerer på tvers av alle enheter og plattformer jeg bruker. Dette krever dog selvfølgelig litt oppsett i bitwarden da, man må jo legge inn alle tjenestene man bruker med riktig URL etc. Men når man først har gjort det en gang, så er livet så mye enklere :D Bare pass på å bruke et sterkt passord og helst 2 faktor for innlogging til selve passordbanken.

Lenke til kommentar
dTd skrev (2 minutter siden):

Personlig bruker jeg en passordbank (https://bitwarden.com/), da vil du i 99% av tilfellene få opp enten en dialog som sier "use password for **username**" from bitwarden, eller så får du opp tastaturet, med en snarvei over tastaturet som sier "Password for ***url*** **username**" trykker på den, så åpnes bitwarden -> du bruker faceid, også fylles brukernavn/passord ut automatisk, eventuelt bare en nøkkel knapp, som åpner bitwarden så må du søke opp tjenesten manuelt. I disse dager har vel safari eller om det er icloud tilsvarende innebygd. Men jeg liker bitwarden da det er open source, gratis (om man ønsker) og fungerer på tvers av alle enheter og plattformer jeg bruker. Dette krever dog selvfølgelig litt oppsett i bitwarden da, man må jo legge inn alle tjenestene man bruker med riktig URL etc. Men når man først har gjort det en gang, så er livet så mye enklere :D Bare pass på å bruke et sterkt passord og helst 2 faktor for innlogging til selve passordbanken.


jeg hadde håpet på faceid siden de «reklamerer» med at man kan bruke det. Så langt er det kun Gjensidige det fungerer med for meg, men tenkte kanskje det kunne være noe man måtte aktivere et sted. Passord er slikt vi dreiv med før BankID på mobil kom å sveipet oss av banen med sin enkle løsninger og så er vi jammen tilbake dit igjen når vi nedgraderte til banid app løsning :p 

Jeg har bitwarden i bruk på pc og android telefon, men det opplevdes som tregt i forhold til Apple sin innebygde løsning så jeg kjører dobbel bokføring på passord av den grunn 😕 har du fått det like kjapt som Apple sin løsning? Kan ikke huske å ha fått opp spørsmål om passord lagring på BankID før, men jeg får se om jeg finner igjen noe i logger jeg kan ha takket nei til for lenge siden da om det skal være mulig 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 timer siden):

Er det et triks i Ludo for å bruke faceid overalt også så jeg slipper å knotte inn passord hver eneste gang

Passord må du inn med uansett. Det er nytt ifbm at BankID på mobil er borte. Tidligere kunne man trikse til med å velge bankID på mobil, men bruke app i stedet og da slippe passordet.

Lenke til kommentar
9 hours ago, minim said:


jeg hadde håpet på faceid siden de «reklamerer» med at man kan bruke det. Så langt er det kun Gjensidige det fungerer med for meg, men tenkte kanskje det kunne være noe man måtte aktivere et sted. Passord er slikt vi dreiv med før BankID på mobil kom å sveipet oss av banen med sin enkle løsninger og så er vi jammen tilbake dit igjen når vi nedgraderte til banid app løsning :p 

Jeg har bitwarden i bruk på pc og android telefon, men det opplevdes som tregt i forhold til Apple sin innebygde løsning så jeg kjører dobbel bokføring på passord av den grunn 😕 har du fått det like kjapt som Apple sin løsning? Kan ikke huske å ha fått opp spørsmål om passord lagring på BankID før, men jeg får se om jeg finner igjen noe i logger jeg kan ha takket nei til for lenge siden da om det skal være mulig 

Aha, missforstod litt, trodde du mente generelt, og ikke i bankid appen. Det har jeg ikke testet selv :)

Har aldri testet Apple sin løsning, så vet ikke hvor kjapp den er, men føler at bitwarden er kjapp nok. I bitwarden kan du definere flere URLr pr tjeneste, så man kan jo lagre de vanligste stedene man bruker bankid, så skal man få opp bitwarden prompten når bankid spør om passordet.

Lenke til kommentar
dTd skrev (18 minutter siden):

Aha, missforstod litt, trodde du mente generelt, og ikke i bankid appen. Det har jeg ikke testet selv :)

Har aldri testet Apple sin løsning, så vet ikke hvor kjapp den er, men føler at bitwarden er kjapp nok. I bitwarden kan du definere flere URLr pr tjeneste, så man kan jo lagre de vanligste stedene man bruker bankid, så skal man få opp bitwarden prompten når bankid spør om passordet.

Det er den prompten man slipper når en bruker Apple sin egen løsning og da føles det veldig smooth når ting glir i vanlig Apple stil. Når jeg la inn bitwarden som passord manager så ble det på en måte et ekstra steg og litt venting. Tenker at jeg sikker på er eller annet tidspunkt har takket nei til å lagre passord på BankID sidene siden jeg ikke får den muligheten lenger, men da får jeg prøve å få reversert det inntil de får ordnet banid appen så den blir like god som BankID på mobil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...