Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Merker at jeg etter mangfoldige år som iPhone bruker har begynt å sette pris på "Focus modes". Dette er egentlig noe jeg har testet litt frem og tilbake men alltid falt tilbake på standard fokus og slettet de andre. 

Men når jeg nå har brukt tid på og knote litt ekstra med disse fokusene har jeg fått dem til å fungere helt sømløst og jeg må si det er ganske behagelig.

Jeg har fire fokus for øyeblikket:

- "Normal" som er en "fallback" fokus som ikke har noen automasjoner eller begrensninger. 
- "Jobb" som kun slipper igjennom telefoner fra kollegaer og min kone etc. så fort jeg befinner meg på adressen til arbeidsplassen.
- "God natt" som sperrer alle varsellyder mellom kl. 22:00 og klokken 07:00.
- "Bilkjøring" som kobles til automatisk når jeg er koblet til Bluetotth anlegget.

Når ingen av modusene over slår inn i forhold til reglene som er satt, så faller den tilbake på "normel" hvor det ikke finnes noen restriksjoner.

Ganske behagelig :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser mange på Youtube (vertfall noen) som spesifikt mener at den medfølgende USB-C til USB-C kabelen som følger med i boksen når man kjøper iPhone 15 Pro Max ikke drar nytte av telefonens fulle potensiale når det kommer til maks hastighet på lading som skal være 27 watt i følge Apple.

Det skjønner jeg ikke helt, for jeg har nettopp testet denne kabelen hvor jeg bruker en USB tester i mellom lader og telefon for å måle effekten. Med 43% strøm igjen, så spratt den opp i nesten 30 watt (9V og litt over 3 ampere) med en gang. Laderen jeg bruker er da selvsagt en PD (Power Delivery) lader fra Satechi som kan levere opp til 165 watt.

Jeg tror mange tester ladehastigheten når telefonen har 60-70% eller mer strøm på batteriet. Da vil den ikke trekke full effekt. Dette for å skåne batteriet mot sluttev ladingen. men min erfaring er vertfall at opp til rundt 60% (som jeg testet) så ga den jamnt mellom 27-30 watt. 

Jeg så også en video med en som testet hvor fort en iPhone kunne lade med diverse kabler når han brukte en diger powerbank. Han satt og nistirret på hvor mange ampere telefonen tok, men han nevnte ikke et ord om at spenningen hele tiden gjennom hele testen med alle kablene var gjort med en powerbank som ikke støttet PD protokollen. 

Helt håpløst...

Lenke til kommentar

Angående "Focus modes" så har jeg som nevnt testet dette litt sporadisk frem og tilbake og problemet jeg hadde i førsten var at jeg aldri fikk telefonen til å automatisk velge en konfigurert modus når ingen andre moduser ble aktivert med automatikk.

Løsningen er at man ikke lager et modus i det hele tatt for "hovedmodusen". Da vil dette "moduset" fungere som en fallback "modus" når ingen andre modus er valgt. 

Det fungerer som bare det :) 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (17 minutter siden):

Har satt batteri til å maks lade til 80% fra dag en. 

Men to ganger har eg opplevd at den har gått forbi denne begrensingen. Flere som har opplevd det?

 

"Når Grense på 80 % er aktivert, lades iPhonen til 100 prosent en gang iblant for å opprettholde nøyaktige statusestimater for batteriladingen"

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor lenge varer batteriet på deres iPhone 15 pro før dere må lade? Jeg hadde en iPhone 14 tidligere, den måtte lades ca annenhver dag, så jeg ble litt overrasket over at iPhone 15 pro har tidvis hakket dårligere batteritid. Kjøpte den i midten av desember og det har gått litt opp og ned noe som er naturlig da man bruker mobilen mer når den er helt ny, men nå lader jeg nesten hver dag det er kanskje 28 timer fra siste fulladet til jeg må lade igjen.

Er ellers superfornøyd med mobilen og det er ikke et problem, men er det noe som gjør at iPhone 15 pro må lades så ofte? Jeg bruker ikke mobilen kjempemye, det er mest some, litt Spotify og ellers surfing.

Lenke til kommentar
Teria skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge varer batteriet på deres iPhone 15 pro før dere må lade? Jeg hadde en iPhone 14 tidligere, den måtte lades ca annenhver dag, så jeg ble litt overrasket over at iPhone 15 pro har tidvis hakket dårligere batteritid. Kjøpte den i midten av desember og det har gått litt opp og ned noe som er naturlig da man bruker mobilen mer når den er helt ny, men nå lader jeg nesten hver dag det er kanskje 28 timer fra siste fulladet til jeg må lade igjen.

Er ellers superfornøyd med mobilen og det er ikke et problem, men er det noe som gjør at iPhone 15 pro må lades så ofte? Jeg bruker ikke mobilen kjempemye, det er mest some, litt Spotify og ellers surfing.

Nå har jeg 15 Pro Max, men hvor lenge batteriet varer kommer jo ann på en del ting. Hvordan du bruker den, lysstyrle på skjerm, hvilke standby modus du bruker og en drøss andre ting. 

Nå bruker jeg ikke telefonen slik at jeg lader den helt opp og helt ned hver gang. Det finnes stort sett alltid en lader i nærheten av der jeg er. Jeg klattlader den ofte. Kanskje noen minutter på jobb, så litt i bilen, og når jeg kommer hjem setter jeg den på lading over natten hvis den har veldig lite strøm. Har den feks. 50% batteri når jeg kommer hjem, så gidder jeg ikke lade den, for da vet jeg den varer hele natten, og hele neste dag selv uten at jeg lader den. Men der jeg er finnes det stort sett alltid en lader. 

Nå har det jo hvert jul og nyttår hvor mobilen har blitt mye brukt, og når jeg ikke er hjemme men i selskap etc. som feks. Nyttårsaften, så har har jeg ingen problemer med at telefonen får tom for strøm i løpet av to døgn. Selv ikke med ganske tung bruk. 

Jeg hadde iPhone 14 Pro Max før den jeg har nå, og den var omtrent den samme med tanke på batteritid. 

Så med 100% batteri, så er jeg helt trygg på at jeg har strøm helt til jeg kommer til en lader. Jeg kan ikke se for meg noen situasjoner hvor jeg skal være borte i over to dager uten at jeg har tilgang til noen form for lading. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Teria said:

Hvor lenge varer batteriet på deres iPhone 15 pro før dere må lade? Jeg hadde en iPhone 14 tidligere, den måtte lades ca annenhver dag, så jeg ble litt overrasket over at iPhone 15 pro har tidvis hakket dårligere batteritid. Kjøpte den i midten av desember og det har gått litt opp og ned noe som er naturlig da man bruker mobilen mer når den er helt ny, men nå lader jeg nesten hver dag det er kanskje 28 timer fra siste fulladet til jeg må lade igjen.

Er ellers superfornøyd med mobilen og det er ikke et problem, men er det noe som gjør at iPhone 15 pro må lades så ofte? Jeg bruker ikke mobilen kjempemye, det er mest some, litt Spotify og ellers surfing.

Jeg har pro Max og hadde tidligere 13 pro Max. Bruker mobilen ganske mye ila dagen lader til 80% hver dag. Har som regel mellom 20-35% når jeg lader om kvelden, hender den er lavere. Jeg opplevde at 13 hadde bedre batteri, men kan også være en slags effekt av at den eldre 11 pro jeg hadde hadde elendig batteri mot slutten. 

Lenke til kommentar

Glemte å skrive at jeg som regel lar mobilen lade ganske lavt ned (20.30%) før jeg lader fullt opp. Vet det er mange forskjellige meninger om hva som er best for batteriet, men min forrige mobil hadde 100%batteri (maksimal kapasitet) når den var godt over ett år gammel. 

Jeg har lader tilgjengelig stort sett: både på jobb, hjemme, i bilen og i veska. Har en anelse rekkeviddeangst uten at jeg trenger det. 😅

Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg 15 Pro Max, men hvor lenge batteriet varer kommer jo ann på en del ting. Hvordan du bruker den, lysstyrle på skjerm, hvilke standby modus du bruker og en drøss andre ting. 

Nå bruker jeg ikke telefonen slik at jeg lader den helt opp og helt ned hver gang. Det finnes stort sett alltid en lader i nærheten av der jeg er. Jeg klattlader den ofte. Kanskje noen minutter på jobb, så litt i bilen, og når jeg kommer hjem setter jeg den på lading over natten hvis den har veldig lite strøm. Har den feks. 50% batteri når jeg kommer hjem, så gidder jeg ikke lade den, for da vet jeg den varer hele natten, og hele neste dag selv uten at jeg lader den. Men der jeg er finnes det stort sett alltid en lader. 

Nå har det jo hvert jul og nyttår hvor mobilen har blitt mye brukt, og når jeg ikke er hjemme men i selskap etc. som feks. Nyttårsaften, så har har jeg ingen problemer med at telefonen får tom for strøm i løpet av to døgn. Selv ikke med ganske tung bruk. 

Jeg hadde iPhone 14 Pro Max før den jeg har nå, og den var omtrent den samme med tanke på batteritid. 

Så med 100% batteri, så er jeg helt trygg på at jeg har strøm helt til jeg kommer til en lader. Jeg kan ikke se for meg noen situasjoner hvor jeg skal være borte i over to dager uten at jeg har tilgang til noen form for lading. 

Lysstyrke på skjermen har jeg satt til litt under midten og har på true tone- har forstått det som at det ikke tapper mer strøm?Pro max har vel en god del bedre batteri enn pro? Min pro  varer i alle fall ikke to døgn, eller en hel dag på 50%.

dTd skrev (10 minutter siden):

Jeg har pro Max og hadde tidligere 13 pro Max. Bruker mobilen ganske mye ila dagen lader til 80% hver dag. Har som regel mellom 20-35% når jeg lader om kvelden, hender den er lavere. Jeg opplevde at 13 hadde bedre batteri, men kan også være en slags effekt av at den eldre 11 pro jeg hadde hadde elendig batteri mot slutten. 

Hm, det er litt forskjeller på pro max også da eller så er det forskjeller i bruken eller laderutinene.

Lenke til kommentar

Hva er prosenten med tanke på batterihelse da? 

jeg har som nevnt altid hatt Max versjonene, men selv om batteriet er større så er også skjermen større og trekker mer strøm. Men allikevel sies det at Max versjonen har noe bedre batteritid. 

Jeg vil si at hvis telefonen din ikke klarer en hel dag med normal bruk så kan det være noe galt. Med en dag mener jeg da en typisk arbeidsdag. Typisk fra kl. 06:00 om morgenen til du legger deg rundt 23:00 på kvelden. 

Jeg jadde en Samsung S9 når denne var ny. Den holdt ikke en gang en arbeidsdag. Hørte jeg på spotify på toget fra Fredrikstad til Oslo (ca 1.5 timer totalt) mens jeg leste nyheter, sjekket facebook etc. så var 50% av batteriet brukt opp før jeg gikk av toget. Helt håpløst. Det må ha vært noe galt med den telefonen. 

jeg har en slik liten magsafe lader som jeg kan ta med meg, men jeg jar faktisk aldri brukt den... 

For ikke lenge siden tok jeg toget fra Fredrikstad til Oslo da jeg og noen kammerater skulle sjekke bylivet samt overnatte på hotell i hovedstaden. Jeg dro hjemmefra ca. 15:00 med fullt batteri og var hjemme igjen dagen etter på omtrent samme tid. Da viste telefonen 68% å da hadde jeg brukt den en del. Spesielt på vei hjem. Da var det spotify og aktiv scrolling hele veien hjem. 

Så ut fra det du skriver vil jeg nesten tro det kan være noe galt med telefonen din. Eller rettere sagt batteriet, eller kanskje ladekretsen som ved en feil tapper batterier for strøm. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Hva er prosenten med tanke på batterihelse da? 

jeg har som nevnt altid hatt Max versjonene, men selv om batteriet er større så er også skjermen større og trekker mer strøm. Men allikevel sies det at Max versjonen har noe bedre batteritid. 

Jeg vil si at hvis telefonen din ikke klarer en hel dag med normal bruk så kan det være noe galt. Med en dag mener jeg da en typisk arbeidsdag. Typisk fra kl. 06:00 om morgenen til du legger deg rundt 23:00 på kvelden. 

Jeg jadde en Samsung S9 når denne var ny. Den holdt ikke en gang en arbeidsdag. Hørte jeg på spotify på toget fra Fredrikstad til Oslo (ca 1.5 timer totalt) mens jeg leste nyheter, sjekket facebook etc. så var 50% av batteriet brukt opp før jeg gikk av toget. Helt håpløst. Det må ha vært noe galt med den telefonen. 

jeg har en slik liten magsafe lader som jeg kan ta med meg, men jeg jar faktisk aldri brukt den... 

For ikke lenge siden tok jeg toget fra Fredrikstad til Oslo da jeg og noen kammerater skulle sjekke bylivet samt overnatte på hotell i hovedstaden. Jeg dro hjemmefra ca. 15:00 med fullt batteri og var hjemme igjen dagen etter på omtrent samme tid. Da viste telefonen 68% å da hadde jeg brukt den en del. Spesielt på vei hjem. Da var det spotify og aktiv scrolling hele veien hjem. 

Så ut fra det du skriver vil jeg nesten tro det kan være noe galt med telefonen din. Eller rettere sagt batteriet, eller kanskje ladekretsen som ved en feil tapper batterier for strøm. 

Er det dTd eller meg du skriver til? Hvis du skriver til meg:

Den er på 100%. Telefonen varer litt over én dag, fra fullt oppladet til den er nede på et sted mellom 30-20% når jeg lader igjen. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Pro Max har minst 20% mer batteritid. Ellers så er vel tipset å lade opp mobilen ofte så en har mer enn nok strøm til neste gang en får ladet.

Jeg har så og si alltid tilgang til en lader og med rekkeviddeangst har jeg som regel kontroll på når jeg kan lade så jeg går sjeldent ordentlig tom for strøm. 😅

Lenke til kommentar
Teria skrev (1 minutt siden):

Er det dTd eller meg du skriver til? Hvis du skriver til meg:

Den er på 100%. Telefonen varer litt over én dag, fra fullt oppladet til den er nede på et sted mellom 30-20% når jeg lader igjen. 

Til deg :) 

Når du sier en dag, mener du da et døgn? 

på natten sover man jo som oftest, men allikevel. Hvis telefonen varer et helt døgn uten lading og du har 20-30 prosent igjen så vil jeg si det er innafor. Min Pro Max klarer fint to døgn, men klattlader den uansett innimellom når jeg har mulighet, så jeg har ikke testet dette mange ganger. 

når jeg solgte min ett år gamle 14 Pro Max for 12.000 kroner så hadde den fortsatt 100% batterihelse. Jeg tror det er fordi jeg sjelden lader telefonen til 100% og aldri lar den gå til 0%. Jeg klattlader den som regel mellom 20-30% og opp mot 90%. Men jeg lader den til 100% når jeg vet at jeg skal være borte lenge uten at jeg har noen enkel tilgang til lader eller når jeg kun har med magsafe lader. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Til deg :) 

Når du sier en dag, mener du da et døgn? 

på natten sover man jo som oftest, men allikevel. Hvis telefonen varer et helt døgn uten lading og du har 20-30 prosent igjen så vil jeg si det er innafor. Min Pro Max klarer fint to døgn, men klattlader den uansett innimellom når jeg har mulighet, så jeg har ikke testet dette mange ganger. 

når jeg solgte min ett år gamle 14 Pro Max for 12.000 kroner så hadde den fortsatt 100% batterihelse. Jeg tror det er fordi jeg sjelden lader telefonen til 100% og aldri lar den gå til 0%. Jeg klattlader den som regel mellom 20-30% og opp mot 90%. Men jeg lader den til 100% når jeg vet at jeg skal være borte lenge uten at jeg har noen enkel tilgang til lader eller når jeg kun har med magsafe lader. 

Jeg mente et døgn ja, var visst litt utydelig der. 😅Den varer litt over et døgn, så jeg har ikke tenkt at det er unormalt men jeg ble litt overrasket fordi jeg tenkte at 15 pro skulle hatt hakket bedre batteritid enn iPhone 14 med samme bruk. 🤷‍♀️ Innstillingene skal være de samme, men aod kan jo hende trekker litt mer men det er en funksjon som er helt super og jeg ikke vil slå av uansett. 

Lenke til kommentar

Jeg lader min hver dag, men jeg aner ikke hvor lenge den varer. Bare lader den når jeg føler for det litt her og litt der. Har satt på den grensen som gjør at den stopper på 80%. Og så lenge jeg slenger den på laderen før den når 20% så burde det gå greit. Lader den opp til 100% hvis jeg vet at jeg risikerer å gå uten en lader en stund.

Apple bruker heller å fokusere på å legge til nye features/mer ytelse framfor å gi effektivt lengre batteritid. Man ser det jo spesielt på Apple Watch. Der har de hatt samme batteritiden i mange år og heller valgt å fokusere på å legge til noe nytt. Så lenge batteritiden er OK nok for folk flest så lar det være der. Noen ganger blir det bedre, noen ganger blir det verre. 12 serien hadde vel ganske dårlig med batteri som ble fikset litt med 13 og så har det vel ikke skjedd så veldig mye.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Teria skrev (1 time siden):

Hvor lenge varer batteriet på deres iPhone 15 pro før dere må lade? Jeg hadde en iPhone 14 tidligere, den måtte lades ca annenhver dag, så jeg ble litt overrasket over at iPhone 15 pro har tidvis hakket dårligere batteritid. Kjøpte den i midten av desember og det har gått litt opp og ned noe som er naturlig da man bruker mobilen mer når den er helt ny, men nå lader jeg nesten hver dag det er kanskje 28 timer fra siste fulladet til jeg må lade igjen.

Er ellers superfornøyd med mobilen og det er ikke et problem, men er det noe som gjør at iPhone 15 pro må lades så ofte? Jeg bruker ikke mobilen kjempemye, det er mest some, litt Spotify og ellers surfing.

En konkret ting du kan prøve er å slå av ProMotion. iPhone 14 er default 60 Hz, mens 15 Pro er 120 Hz. Det har en del å si på batteritiden til Pro-telefonene.

Du kan også leke deg litt med å deaktivere visse widgets på låsskjermen. Noen widgets bruker mer batteri enn andre. Always on bruker også litt batteri, så det kan være verdt å prøve å slå av.

5G bruker også mer batteri enn 4G. Etter min mening skal man ha ganske sære behov for å trenge 5G til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...