Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannhelse og "energidrikker"


Gjest aa8f3...8f0

Anbefalte innlegg

Gjest aa8f3...8f0

TV2 kjører en liten "prøve"kampanje mot spesifikt energidrikke (uten sukker) og sammenhengen mellom økt syreskade på tenner. Hvor man kan oppleve at linken er tilstede.

Men jeg lurer, er energidrikker verre enn brus, juice etc. med å gi disse skadene? Eller prøver TV2 å bruke statistikk opp mot at salget av energidrikk har økt og også skader på tennene, men om salget av "vanlig" brus hadde økt like mye ville vi *ikke* sett tilsvarende økning i skader på tennene?

Link til artikkel:

https://www.tv2.no/video/nyhetene/nyttig/tannlege-ekstremt-bekymret-tennene-knekker/1892759/

Anonymous poster hash: aa8f3...8f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energidrikker er ikke verre enn andre sure drikker med samme pH. Ofte tilsettes det sitronsyre  eller andre syrer for å få mer syrlighet i smaken, dette skader tennene selv om det ikke er sukker. Sukker er dog en del av dette, og det er heller ikke bra. Så man kan jo argumentere med at hvis alt annet er likt, så er bortfall av sukker bedre. Men det er ikke nødvendigvis bra fordi at det tilsettes ofte syrer for smaken sin del. På samme måte som andre fettreduserte produkter har en tendens til å kompensere smaksmessig ved å ha mer sukker enn varianten med fett. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest aa8f3...8f0

Takk for svar,

Så om jeg skjønner svaret ditt rett så ville det ikke spilt noen praktisk rolle om det er sukkerfri energidrikk eller sukkerfri brus?

Anonymous poster hash: aa8f3...8f0

Lenke til kommentar

Brus er som regel midt på 3-tallet med unntak av værsting-produkter. Energidrikker ser ut til å ligge mer konsistent under 3.

Folk som drikker Coca Cola (Ph 2,5) hele dagen får definitivt også syreskader på tennene Det har vært godt kommunisert og bør være godt kjent blant de fleste nå. At en del energidrikker er like ille eller værre er ikke alle som er klar over, så det kan være bra å være informert om.

Lenke til kommentar
Gjest 21299...871

Hei. Jeg har drukket energidrikk i alle de år, omtrent daglig, og jeg har ikke syreskader enda i følge tannlegen min. Jeg har dog svært følsomme tenner, iser utrolig lett og har flere ganger spurt tannlegen om jeg har syreskader: nei frøken, du har det foreløpig ikke, har hun sagt.

Vanskelig å si hvorfor jeg ikke har syreskader. Det gir ikke mening, for jeg har drukket mye brus og energidrikk oppigjennom årene. Det kan tenkes gener spiller inn. Tannhygienen min er bra, men har ikke alltid vært like bra. 

Anonymous poster hash: 21299...871

Lenke til kommentar

Om du får syreskader er avhengig av mange faktorer. Blant annet hva slags type spytt du har og hvor solide tennene dine er. Her er genene dine sentralt. 

Men det avhenger også av bruken. Når man drikker brus så er det som regel sammen med et måltid, for å slukke tørsten eller for en slags kosedrikk. Med energidrikker så blir det det samme, men i tillegg så er det mange som bruker det i forbindelse med trening (før, under eller etter trening). Det er virkelig ikke bra, fordi du produserer mindre spytt når du trener, noe som gjør at syrene i drikken ikke blir hemmet så mye. Når man gjør dette over tid, så kan det bli store skader. 

Lenke til kommentar

Syreskader får man av både energidrikk og vanlig brus. Og jus, vin, frukt, og vann med sitron, og mye mer. Det meste som smaker "friskt" er ofte surt nok til å etse bort emaljen på tennene. Energidrikk er ikke unikt sånn sett.

Men det som er spesielt, er mengden og hyppigheten unge inntar energidrikker, ofte hver dag, ofte utenom måltider. Dette er ekstremt skadelig for tennene, og kan raskere føre til symptomene beskrevet i klippet.

Lenke til kommentar
TheSnidr skrev (1 minutt siden):

Syreskader får man av både energidrikk og vanlig brus. Og jus, vin, frukt, og vann med sitron, og mye mer. Det meste som smaker "friskt" er ofte surt nok til å etse bort emaljen på tennene. Energidrikk er ikke unikt sånn sett.

Men det som er spesielt, er mengden og hyppigheten unge inntar energidrikker, ofte hver dag, ofte utenom måltider. Dette er ekstremt skadelig for tennene, og kan raskere føre til symptomene beskrevet i klippet.

I tillegg også ikke klokt å pusse tennene rett etter inntak av noe surt. Noe mange gjør. Emaljen blir myk, hvilket fører til enda større slitasje. 

Som anonym over, jeg har et stort inntak av syrlig drikke selv, så jeg burde hatt syreskader. Drikker te, kaffe, brus og juice og smaksatt vann gjennom dagen.  Jeg har spurt alle tannleger jeg har hatt gjennom årene om det er tegn til syreskader, de sier nei og at tennene mine fremstår sterke og sunne. Dette til tross for at jeg står på medisiner som ofte kan hemme spyttproduksjon hos mange. Jeg har heldigvis ikke den bivirkningen av medisinen jeg tar, jeg har rikelig med spyttproduksjon så det er nok en veldig beskyttende faktor hos meg. Spytt nøytraliserer syre.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...