Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a5 som førstebil


Agranni22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A5 er vakker, men det finnes helt klart biler som vil volde førstegangskjøperen mindre bry. Jeg er selv en som gledelig kjøper biler som er langt fra Lexus-pålitelige, men da er jeg innforstått med hva jeg kjøper og har den økonomiske bufferen til å tåle det. Å kjøpe eldre Audi uten å ha den nødvendige betalingsvilje og betalingsevne kan bli en vond opplevelse.

Jeg er litt usikker på om du har tungen i rett munn når det gjelder motor her, siden du nevner en på 1.8 og deretter sier du vurderer en 2.0 diesel. A5 ble levert med bensinmotorer (TFSI) på 1.8 og 2.0 liter, og i 2011 var disse ikke helt gode. 2.0 diesel (TDI) er imidlertid ikke i slekt med disse og har ikke de samme feilene, men den kan godt ha andre feil.

Merk også at den styggeste feilen på 1.8/2.0 TFSI på mange biler ble håndtert ved at hele motoren ble byttet med en nyere versjon av samme motor uten denne feilen. En 2011 A5 2.0 TFSI er betydelig mindre skremmende hvis den noen få år gammel måtte få ny motor på garanti, nyere motorer har rett og slett ikke samme feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Audi A5 selv og gikk igjennom mange av de tankene du måtte ha nå. 

Fra årstallet du nevner var det mye plager med oljeforbruk spesielt på 1.8 bensinern såvidt jeg husker. Diesel er nok et mer sikkert valg å gå for. Det var vell også noe motorhavari på 1.8 bensin. Andre kjente feil er haifinnen på taket til GPS antennen. Denne er dyr å bytte da du må ut med bakseter og ned med taktrekket. Men finnes billige DIY løsninger for de som er flink å gjøre ting selv. Speilene på flere VAG har en svakhet i limingen slik at de kan falle av. Men dette fikser man meget enkelt selv med epoksy lim dersom speilglasset er helt. 

Har selv en 3.0 diesel som har vært rimelig problemfri når det kommer til motor og drivverk. Det har dog vært utbytting av slitasjedeler. 

Bremseklosser framme på 120k km.

Hjullager fremme begge sider 170k km

Øvre og nedre bærebru framme 170k km

 

Dette må man kunne forvente å måtte bytte på alle biler. 

 

Når du ser på brukte biler fra 2010-2012 vil du finne mange biler som er herjet med. Du bør unngå å kjøpe noe som helst som er trimmet pga hardt bruksmønster. Selv unngår jeg til og med chippede biler, uansett hvor mye folk påstar at chippingen er for bedre forbruk. Disse Dieselbilene har i utgangspunktet lav forbruk pga sitt aerodynamiske utforming. Min 3.0 bruker jeg ca 0.6 på mila ved blandet kjøring og enda lavere på landeveiskjøring. 

Service utgifter er fra 3-7k avhengig av hvor nøye man anvisning fra Audi. Oljebytte er bare 3k. 

Har du automatkasse kan komplett service variere fra 8-15k avhengig av hvor mange punkter på servicen man tar. 

Service intervall er 15k km for motorolje og 60k km for girkasseolje. 

Alt i Alt er dette meget pene biler som er veldig behagelige å kjøre. Har man kjørt japansk merker man fort at Audi er milevis forran på komfort og kjøreegenskaper. Dette gjenspeiles også i bruktprisen. Anbefaler også å gå for 3.0 da de holder seg bedre i pris og at mange av de går veldig langt. Har ofte sett flere 3.0 motorer som har gått 300k km til salgs. 

Har selv kjørt mange langturer med mye bagasje. Er man flere enn 2 blir det ofte trangt i baksete. Men man kjøper ikke Audi A5 pga av plass i baksete. Det er dog stor bagasjeromsplass, men det er vanskelig å laste inn pga av dybden i bagasjerommet. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...