Gå til innhold

hvilke spørsmål skal jeg ikke svare på? - jobbintervju


Gjest bc22d...426

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (På 9.9.2023 den 0.20):

Hadde jeg vært opptatt av høyest mulig lønn, så hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet.  Jeg har andre prioriteringer, og er dermed mer villig til forhandlinger vedrørende lønn for den riktige jobben, dessuten ser jeg ethvert jobbintervju som "trening" i intervjuteknikk, så et intervju er aldri bortkastet. 

Dere må bare fortsette å gjøre det som fungerer for dere, så fortsetter jeg å gjøre slik det fungerer best for meg.

Det er vel uansett ikke store lønnsforskjellene innad i (det offentlige) helsevesenet uansett? Innen IT kan forskjellene være flere hundretusen. Greit nok at lønn ikke er alt. Men de færreste takker vel ja til en ny jobb hvor de reduserer lønnen med hundretusener fordi arbeidet er mer givende. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Om de ikke svarer så går jeg bare ikke videre med de. Får stort sett svar på de som maser på LinkedIn. Stort sett er de langt unna og jeg har spart de og meg for bortkastet tid.

Om du får gode svar på kva du kan forvente i lønn kjem nok også veldig ann på organiseringa til arbeidsgivar. Hos store arbeidsgivarar så er det ikkje uvanleg at det er nærmaste leiar som tilsetter og gjennomfører intervjuet, men at lønnsfastsettinga skjer fleire ledd høgare oppe.

Eg er sjølvsagt einig i at når du har mange tilbod så er det kanskje ikkje verdt å bruke tid på dei arbeidsgivarane som ikkje kan gi deg eit skikkeleg svar på lønnsnivå, men ein kan også miste gode jobbmuligheiter ved å være tidleg med å avvise.

Enkelte arbeidsgivarar gir dårleg svar, men ikkje fordi dei ikkje kan gi deg den lønna du vil ha, men at dei har organisert på ein slik måte at det ikkje er ein person som åleine kan svare deg. 

Lenke til kommentar
Gjest 5a8a6...1a8
Mato skrev (1 time siden):

helt enig, men jeg har enda til gode og få en arbeidsgiver til og svare på dette. 

Fordi vi som oftest ikke vet. Om vi hadde hatt assistanse fra HR i screeningprosessen så kunne vi benchmarket deg opp mot resten av de ansatte, men vi har som oftest ikke mulighet til det.

Alt jeg som rekrutterende leder vet er er ca. budsjett som kommuniseres opp til administrasjonen, men dette har en bredde på flere hundre tusener fordi jeg ikke vet hvilken person med hvilken erfaring som er riktig enda.

Forventninger til lønn har absolutt mye å si i forhandlinger, men enten du ligger høyt eller lavt så er målet å dra deg mot en benchmarket median der vi ser på alder, utdanning, ansiennitet og rollens ansvarsomfang.

Bruk gjerne lønnsstatistikken fra fagforeningen din til å forhandle frem lønn. Det er vanskelig for en arbeidsgiver å argumentere for å tilby noe lavere.

- Rekrutterende leder

Anonymous poster hash: 5a8a6...1a8

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest e1c90...58d

Når jeg bytter jobb er i alle fall jeg ute etter å øke lønna.

Jeg merker at linkedin rekrutterere ikke har peiling på hva ulike bransjer betaler, når man setter opp et lite IT-firma som ikke kan konkurrere på lønn som min potensielle nye arbeidsgiver. At HR himler eller ser fortvilt ut under intervju er ikke min feil. 

Så jeg er enig med at lønn bør avklares tidlig om det er viktig for deg. Tjener man 800.000kr i dag innleder man ikke intervjuet med å oppgi at man forventer 750.000kr. 

Jeg mener som h*n over at fagforeningen setter et minimum til lønn og så er det opp til meg å forhandle deretter. 

At firma 5 dagers frist (31. i mnd-en) til å svare er bare for å korte ned behandlingstiden hos seg - jeg strekker meg alltid over før jeg gir en lyd. Og det har aldri feilet. 

 

Anonymous poster hash: e1c90...58d

Lenke til kommentar
Gjest bc22d...426
Gjest e1c90...58d skrev (5 timer siden):

Når jeg bytter jobb er i alle fall jeg ute etter å øke lønna.

Jeg merker at linkedin rekrutterere ikke har peiling på hva ulike bransjer betaler, når man setter opp et lite IT-firma som ikke kan konkurrere på lønn som min potensielle nye arbeidsgiver. At HR himler eller ser fortvilt ut under intervju er ikke min feil. 

Så jeg er enig med at lønn bør avklares tidlig om det er viktig for deg. Tjener man 800.000kr i dag innleder man ikke intervjuet med å oppgi at man forventer 750.000kr. 

Jeg mener som h*n over at fagforeningen setter et minimum til lønn og så er det opp til meg å forhandle deretter. 

At firma 5 dagers frist (31. i mnd-en) til å svare er bare for å korte ned behandlingstiden hos seg - jeg strekker meg alltid over før jeg gir en lyd. Og det har aldri feilet. 

 

Anonymous poster hash: e1c90...58d

takk for ditt bidrag, det betyr meget. 

Anonymous poster hash: bc22d...426

Lenke til kommentar
Gjest ddaa3...f3f
Gjest e1c90...58d skrev (På 26.9.2023 den 14.03):

Når jeg bytter jobb er i alle fall jeg ute etter å øke lønna.

Jeg merker at linkedin rekrutterere ikke har peiling på hva ulike bransjer betaler, når man setter opp et lite IT-firma som ikke kan konkurrere på lønn som min potensielle nye arbeidsgiver. At HR himler eller ser fortvilt ut under intervju er ikke min feil. 

Så jeg er enig med at lønn bør avklares tidlig om det er viktig for deg. Tjener man 800.000kr i dag innleder man ikke intervjuet med å oppgi at man forventer 750.000kr. 

Jeg mener som h*n over at fagforeningen setter et minimum til lønn og så er det opp til meg å forhandle deretter. 

At firma 5 dagers frist (31. i mnd-en) til å svare er bare for å korte ned behandlingstiden hos seg - jeg strekker meg alltid over før jeg gir en lyd. Og det har aldri feilet. 

 

Anonymous poster hash: e1c90...58d

Jeg har nylig signert for en ny jobb. Siden jeg har høyere lønn enn sammenliknbare kollegaer, sa jeg tidlig ifra om hva jeg tjente i dag, for å slippe å motta et eventuelt tilbud som var lavere enn nåværende lønn. Det endte opp med at jeg takket ja til et tilbud med en lønn som var høyere enn det jeg tjente i dag. 

Tidligere i år fikk jeg et tilbud fra en av de største tekniske rådgiverne i Norge, hvor de hadde tilbudt en total lønn som var ca. 80-100 k lavere enn det jeg hadde på daværende tidspunkt, og første lønnsjustering ikke før neste år. Da jeg "konfronterte" dem med det, fikk jeg som svar at dette var medianlønn iht. RIF-statistikken. Det endte opp med at de justerte opp lønnen betydelig to ganger etter at jeg svarte hhv. "kan dere strekke dere litt høyere?" og deretter "nei". Til slutt kom jeg med et endelig "nei", ikke kun pga. lønn, men det trakk selvsagt mye ned at de startet med å tilby noe som var på grensen til frekt i mine øyne. I ettertid har jeg innsett at slike lønnsstatistikker er fra for personer med under gjennomsnittlig verdt kompetanse som gjerne vil ha en "medianlønn", men ikke så bra for personer med høy markedsverdi. Til orientering kan jeg si at tilbudet jeg nettopp har signert vil gi meg ca. 250-300 k høyere total lønn enn opprinnelig tilbud fra rådgiveren jeg omtaler i dette avsnittet. 

Anonymous poster hash: ddaa3...f3f

Lenke til kommentar
On 8.9.2023 at 8:37 PM, thatguy83 said:

Temmelig sprøtt at en ikke kan spørre om en person som vurderes ansatt til f.eks noe hardt fysisk arbeid sliter med f.eks dårlig rygg eller om vedkommende som kanskje skal få en viktig posisjon de er avhengige av ha fast i jobb har planer om å stifte familie i noen overskuelig framtid. Men OK, snøflak generasjonen LENGE LEVA!

 Er jo derfor man har prøve tid. Vi fikk tidligere i år en ny ansatt på jobben, en lita frøken på 1.55. Ho hadde prolaps og hadde mye vondt i kroppen, ho kunne rett og slett ikke gjøre jobben hun ble ansatt for, så hun fikk ikke fortsette 

Lenke til kommentar
paatur skrev (35 minutter siden):

 Er jo derfor man har prøve tid. Vi fikk tidligere i år en ny ansatt på jobben, en lita frøken på 1.55. Ho hadde prolaps og hadde mye vondt i kroppen, ho kunne rett og slett ikke gjøre jobben hun ble ansatt for, så hun fikk ikke fortsette

Med forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene, så høres det ut som potensielt ugyldig oppsigelse i prøvetiden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet rundt lønn tenker jeg avhenger av hvor mye man ønsker jobben og om man er villig til å la den glippe.

En kamerat av meg bruker ved henvendelser fra hodejegere å si at om lønnen ikke er over millionen (omtrent det han har i dag), så er det ikke engang vits å ta et intervju. Jeg tenker det er en helt fair strategi om man får en henvendelse i hvert fall. 

Har sagt lignende ting selv når jeg har fått forespørsler om stillinger som ligner på det jeg har i dag: "Om jeg ikke kan forvente vesentlig høyere lønn enn jeg har i dag, så er det nok dessverre ikke aktuelt." 

Men om det var en jobb jeg virkelig hadde lyst på og tok initiativ til selv, så hadde nok jeg personlig ventet med diskusjonen rundt lønn til de tok det opp eller jeg fikk et tilbud. 

Lenke til kommentar
Gjest ddaa3...f3f skrev (16 timer siden):

Da jeg "konfronterte" dem med det, fikk jeg som svar at dette var medianlønn iht. RIF-statistikken. Det endte opp med at de justerte opp lønnen betydelig to ganger etter at jeg svarte hhv. "kan dere strekke dere litt høyere?" og deretter "nei". Til slutt kom jeg med et endelig "nei", ikke kun pga. lønn, men det trakk selvsagt mye ned at de startet med å tilby noe som var på grensen til frekt i mine øyne. I ettertid har jeg innsett at slike lønnsstatistikker er fra for personer med under gjennomsnittlig verdt kompetanse som gjerne vil ha en "medianlønn", men ikke så bra for personer med høy markedsverdi. Til orientering kan jeg si at tilbudet jeg nettopp har signert vil gi meg ca. 250-300 k høyere total lønn enn opprinnelig tilbud fra rådgiveren jeg omtaler i dette avsnittet. 

Anonymous poster hash: ddaa3...f3f

Det er nesten på grensa av useriøst å skulle gi lønnstilbod basert på statistikken og ikkje basert på ei konkret vurdering. Ein ting er at dei mister arbeidstakarar som mot ei høg lønn også gir høg inntening, men nesten verre er det at firmaet med denne policyen risikerer å overbetale dårlege tilsette ved at dei får medianlønn som dei ikkje er verdt.

Det sagt så er det heilt greit å bruke statistikk som eit hjelpeverktøy, det som er på grensa til useriøst er å bruke statistikken som grunnlag for kvifor ein ikkje kan tilby rett lønn.

 

DukeRichelieu skrev (12 timer siden):

Spørsmålet rundt lønn tenker jeg avhenger av hvor mye man ønsker jobben og om man er villig til å la den glippe.

[...]

Men om det var en jobb jeg virkelig hadde lyst på og tok initiativ til selv, så hadde nok jeg personlig ventet med diskusjonen rundt lønn til de tok det opp eller jeg fikk et tilbud. 

Ja det kjem mykje ann på om det er ein jobb som du har interesse av eller ikkje. Er det berre lønna som er viktig så er det sjølvsagt ingen grunn til å kaste vekk tid om ein ikkje får ei lønn som er stor nok.
Om jobben også er interessant så kan det være verdt å bruke tida på å gjennomføre intervju for å sjå kva du kan få tilbod om. Ein kan også alltid forhandle om meir lønn etter at ein har fått eit lønnstilbod, det verste som kan skje er at du får eit nei og at du då må vurdere om du skal akseptere jobbtilbodet med den lønna som er tilbudt eller avslå.

Det er også verdt å nemne igjen at sjølv om lønna er veldig viktig, så bør ein vurdere totalpakken på det ein får tilbod om. Ting som heimekontor, muligheit for mykje overtid evt. lovnad om ingen overtid, betalt eller ubetalt matpause, utdanningstilbod, osv osv har også ein verdi i tillegg til den faste lønna.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 9.9.2023 den 12:20 AM):

Hadde jeg vært opptatt av høyest mulig lønn, så hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet.  Jeg har andre prioriteringer, og er dermed mer villig til forhandlinger vedrørende lønn for den riktige jobben, dessuten ser jeg ethvert jobbintervju som "trening" i intervjuteknikk, så et intervju er aldri bortkastet. 

Dere må bare fortsette å gjøre det som fungerer for dere, så fortsetter jeg å gjøre slik det fungerer best for meg.

Og samtidig klager man på at tradisjonelle kvinne/omsorgsyrker har dårlig lønn.

Lenke til kommentar
Gjest ddaa3...f3f
The Avatar skrev (På 28.9.2023 den 11.30):

Det er nesten på grensa av useriøst å skulle gi lønnstilbod basert på statistikken og ikkje basert på ei konkret vurdering. Ein ting er at dei mister arbeidstakarar som mot ei høg lønn også gir høg inntening, men nesten verre er det at firmaet med denne policyen risikerer å overbetale dårlege tilsette ved at dei får medianlønn som dei ikkje er verdt.

Det sagt så er det heilt greit å bruke statistikk som eit hjelpeverktøy, det som er på grensa til useriøst er å bruke statistikken som grunnlag for kvifor ein ikkje kan tilby rett lønn.

At ingeniører godtar "statistikklønn" skyldes antakelig at de tilhører en yrkesgruppe som er mer agreeable (personlighetstrekk i big 5) enn andre yrkesgrupper som f.eks. advokater. Da blir det mer "ja, ja, ja" enn "nei, nei, nei" med de negative konsekvensene det kan medføre. 

Anonymous poster hash: ddaa3...f3f

Lenke til kommentar
Gjest e1c90...58d
Gjest bc22d...426 skrev (På 26.9.2023 den 8:02 PM):

takk for ditt bidrag, det betyr meget. 

Anonymous poster hash: bc22d...426

Det er en glede å dele med forumet selv om det ikke interesserer alle.  

Anonymous poster hash: e1c90...58d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...