Gå til innhold

Stor tabbe og skrape AG3 .


Jobs

Anbefalte innlegg

Vi hadde 253 tusen AG3 og vi har kassert de fleste,nå har vi ca 22 tusen HK416 som er alt for lavt i en verden som er på randen av den tredje verdenskrig. Vi må snarest bestille minst 200 tusen håndvåpen og uniformer,for nå har vi hverken våpen eller bekledning til de som vil melde seg om det blir strid. De som styrer må jo sove totalt .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/09/03/195946004/tidligere-forsvarssjef-sverre-diesen-ber-om-mer-droner-og-langtrekkende-vapen

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobs skrev (1 time siden):

Vi hadde 253 tusen AG3 og vi har kassert de fleste,nå har vi ca 22 tusen HK416 som er alt for lavt i en verden som er på randen av den tredje verdenskrig. Vi må snarest bestille minst 200 tusen håndvåpen og uniformer,for nå har vi hverken våpen eller bekledning til de som vil melde seg om det blir strid. De som styrer må jo sove totalt .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/09/03/195946004/tidligere-forsvarssjef-sverre-diesen-ber-om-mer-droner-og-langtrekkende-vapen

Linken din sier ikke noe om AG3 vs HK416, kun noe om at neste krig altfor ofte planlegges med gårsdagens utdaterte materiell og tankegang.
Dagens krig i Ukraina utkjempes først og fremst med droner og missiler.
En gammeldags tung AG3 uten særlige siktemidler, begrenset magasinkapasitet og unødvendig tung ammunisjon er heldigvis utfaset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Linken din sier ikke noe om AG3 vs HK416, kun noe om at neste krig altfor ofte planlegges med gårsdagens utdaterte materiell og tankegang.
Dagens krig i Ukraina utkjempes først og fremst med droner og missiler.
En gammeldags tung AG3 uten særlige siktemidler, begrenset magasinkapasitet og unødvendig tung ammunisjon er heldigvis utfaset.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Poenget er at vi har alt for lite håndvåpen,AG3 var fullt brukbart og overlegen på lange hold. Nå har vi bare 22 tusen AK416 på ele vårt langstrakte land. Og blir det krig i Asia som det ser ut til blir USA garantert dratt med .Kort sagt det er mye som kan skje nå og det viktigste er faktisk og ha nok håndvåpen til folket i en krig. Hvorfor tror du mange Ukrainske soldater brukte jakt våpen i starten ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jobs said:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Poenget er at vi har alt for lite håndvåpen,AG3 var fullt brukbart og overlegen på lange hold. Nå har vi bare 22 tusen AK416 på ele vårt langstrakte land. Og blir det krig i Asia som det ser ut til blir USA garantert dratt med .Kort sagt det er mye som kan skje nå og det viktigste er faktisk og ha nok håndvåpen til folket i en krig. Hvorfor tror du mange Ukrainske soldater brukte jakt våpen i starten ?

Vi har da plenty av jaktvåpen vi: https://www.nrk.no/vestland/fa-har-flere-vapen-enn-nordmenn-1.10852686

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (17 minutter siden):

12.000 av 60.000 kommer inn i førstegangstjenesten, så det er antagelig mer enn én grunn til at ikke de 48.000 fullfører.. Mer info finner du på forsvarets hjemmesider.

Ja. En av grunnene er jo at en ikke er skikket til å føre våpen. Jeg er ikke en av de som føler meg tryggere jo flere som er bevæpnet rundt meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, frohmage said:

Ja. En av grunnene er jo at en ikke er skikket til å føre våpen. Jeg er ikke en av de som føler meg tryggere jo flere som er bevæpnet rundt meg.

Var vel ikke snakk om bevæpning, men grunnleggende opplæring i våpen i tilfelle verden går i dass og alle må bidra med det de er i stand til.

Jeg vil gjerne ha noe mer potent enn en stekepanne å forsvare meg med om det kommer orker over grensen :) Men klart, vil ikke ha Ola Psykopat med våpen ved siden av meg heller.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (På 3.9.2023 den 23.01):

Var vel ikke snakk om bevæpning, men grunnleggende opplæring i våpen i tilfelle verden går i dass og alle må bidra med det de er i stand til.

Jeg vil gjerne ha noe mer potent enn en stekepanne å forsvare meg med om det kommer orker over grensen :) Men klart, vil ikke ha Ola Psykopat med våpen ved siden av meg heller.

Altså, forsvaret har jo ikke nok ammunisjon til skikkelig opplæring av de som faktisk er inne i førstegangstjeneste, Blir ikke akkurat 100% komfortabel etter av å ha fyrt av totalt 120 skudd på skytebane iløpet av 12 mnd.

Om du virkelig føler du trenger grunnleggende opplæring i håndtering av våpen vil det mest effektive være å melde seg inn i en pistolklubb og begynne å trene dynamisk skyting etterhvert, evt. begynne med langdistanse-skyting osv. etterhvert. 

Det å være treffsikker/trygg med pistol er veldig overførbart til å være dyktig med rifle, uten at det nødvendigvis går andre veien. (Altså med rifle har du skulderstøtte + ser gjennom ett rødpunksikte, og etter sikte er skytt inn så treffer alt du plasserer rødpunktet på. )

Når det gjelder OP mener jeg HK416 komplementert med HK417 som skarpskytter-rifle har uante fordeler foran gamle AG3'er, Men ja vi skulle nok hatt flere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi har færre og færre som har tatt i en ag3 av de som har vært i militæret så om noe bør de heller kjøpe inn flere HK416 og bruke lagringsplassen på de istedenfor.

Ja er enig at det var feil å skrote de men er et logistikk mareritt å holde på med flere kaliber av ammunisjon. Hjelper lite å pushe ut AG3 til forsvarene men bare å ha 17 kuler per person.

Lenke til kommentar

Amerikanerne skal jo gå over på lignende kaliber AG3 (7,62 x 51mm) har på de nye riflene til hæren sin(6.8×51mm) .

 

Dette pga.  5,56 × 45 mm som HK416 bruker er for puslete mot skuddsikre vester osv.

Har brukt både AG3 i førstegangstjeneste og nå HK416 I Heimevernet og den er klart og foretrekke fremfor AG3 jernklumpen. 

 

Nå skyter vi kanskje 50 skudd i året og det er alltid akkurat samme repetering av det vi gjorde året før så noe progresjon får man ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Det hadde ikke kostet mye å langtidslagre AG3 i tilfelle fremtidig behov. Eventuelt donere dem til Ukraina. Tåpelig å destruere egne våpen når det kan bli bruk for dem.

Jeg har skutt med AG3, og håper Forsvarets nye våpen er bedre. Det står ikke bra til om man må ta dem i bruk.

Garand , Krag og Mauser var også brukbare våpen, men de ble ikke lagret de heller.
Tviler dessuten på at Ukraina ønsker seg ineffektive museumsgjenstander.
Teknisk utvikling og krav til kostnadseffektivisering ruller hele tiden.
Det er ikke bare lagerholdet som koster. Ammunisjon og kompetanse har også en kostnad akkurat som risiko for våpen på avveie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...