Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Outback Møkk!!


S00lan

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har en Subaru Outback 2015 modell som har samme (beklager ord bruket) men samme møkka problem som jeg har. Er drit lei hele bilen nå, har ikke hatt den i et år en gang og dukker bare opp disko i bilen. 
bilen har gått i nød modus, hadde den innpå verkstedet der de tok analyse og sa at mest sansynelig ligger feilen i EGR ventil. EGR ventilen bytta jeg i dag og alle lyse er ennå tent inni bilen, og den går er ennå i nødmodus når jeg kjører. Jeg fikk en liste fra verkstedet etter de hadde tatt analyse osv av den men de mente at feilen når i EGR ventilen. Hva i svarte skal en gjøre? Ikle nok med det, men nå i ettertid har jo også da seff disel partikkelfilteret starta og danse også!!! (Blinke)

IMG_2992.jpeg

IMG_2991.jpeg

Endret av S00lan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (1 time siden):

Mulig det ikke holder å nullstille koder men at man må initiere en prosess hvor ny EGR/kontrollmekanisne må ‘lære seg’ innstillingene (min/maks åpning på spjeld etc) på nytt etter bytte. Vet du om verksted gjorde noe slikt? 

Ble ledningsnettet mellom ECU og EGR sjekket for feil, både fysisk og Ohm-et?

Om ledningsnettet mellom ECU og EGR ble sjekka det veit jeg ikke helt. Skal sier at jeg EGR ventilen er skifta selv og ikke på verksted siden de skulle ha 7 lapper for jobben. 

Lenke til kommentar

Lurer på om ikke EGR Ventil på denne må læres inn på nytt 

https://uk.subaruownersclub.com/forums/topic/24195-p0409-seized-egr-valve-–-fixed/

 

Dette står på ovennevnte link oversatt fra Engelsk 

 

Det mangler 1 trinn fra den første posten, som er, tilbakestill den lærte verdien (spenningen) for null åpningsvinkel til EGR-ventilen. I Subaru verkstedhåndboken kaller den dette "Compulsory EGR learning" (dvs. tilpasning), men det kan kun gjøres med en Subaru Select Monitor som er $$. Hvis du er heldig og får en EGR-ventil som har nøyaktig samme nullspenning, trenger den ikke å læres på nytt av ECU.  

Denso (som laget den originale EGR) beskriver kontrollene slik: Når motoren er stoppet, fjerner ECU-testene spenningen fra DC-motoren inne i EGR og venter på at den skal sette seg på fjærene. Hvis sensorspenningen når den har satt seg ikke samsvarer med den lagrede verdien, økes en teller. Hvis telleren kommer til 2, utløses en P0409. MIL-lyset lyser. Hvis du sletter P0409 med et scantool eller FreeSSM, går telleren tilbake til null og du får 2 motorstarter til uten P0409. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (14 timer siden):

Overslag i ledningsbunter kan skape falske feilmeldinger og dansende lys

Har nå vert i kontakt med forhandleren jeg kjøpte bilen av, og de ville med glede hjelpe meg da de hørte historien rundt alt og fordi jeg har kjøpt bilen fra de, så ville de ordne det på sinn kappe. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
sifren skrev (9 timer siden):

Hva ble løsningen her ? Har selv en outback fra 2017 med samme problem. Har vært inne på verksted hvertfall 10 ganger og nullstilt - men nødmodus kommer igjen etter alt fra 5 minutter til 10 timers kjøring... 

Hjelper jo ikke bare å slette feilkodene som ligger i systemet. Problemet må utbedres fysisk. Er det problemer med EGR så kan det være andre problemer i sammenheng. Innsug fullt av sot, feil på egr som igjen fører til tett partikkelfilter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...