Gå til innhold

TV med matt skjerm og godt sortnivå


Anbefalte innlegg

Hei, har en veldig lys stue og er misfornøyd med gjenskinn og sortnivå på min nåværende 65". Jeg er dermed på leting etter en ny tv som kan kompensere noe for de utfordringene stua byr på - samtidig som jeg ikke ønsker å kjøpe en svindyr tv. Jeg er ikke kresen på noe vis, men dette er en plage for meg.

Finnes det noen budsjettmodeller som kan være svaret for meg? 

Ser også på tilbudet til Power med Frame 65" til 15k hvor man får med et annet samsung-produkt. Er denne tv'en bra på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ambient-lyset du har i rommet vil påvirke sortnivået. Du kan ha en så mørk og matt skjerm du bare vil, men lysnivået du har ellers i rommet vil påvirke oppfattelsen din.

Lysrefleksjoner fra skjermen kan dempes med riktig belegg og det er det som har noe effekt når du ikke får gjort noe med lysnivået i rommet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Finnes det noen som har matte skjermer?
Min eldre 1080p Sony har matt skjerm, og det ønsket jeg meg ved kjøp av ny TV, men fant ingen.

Har løst gjenskinn med gardiner.

Nye skjermer har kommet veldig langt i å redusere refleksjoner. Både med sterkere lys og utrolig gode belegg som demper refleksjoner uten at det blir matt. Ulempen med matt skjerm er at den fanger opp mye lys fra alle vinkler, ikke bare det som direkte speiles i skjermen. Derfor blir det matte belegget opplyst generelt og gir dårlig kontrastnivå. 

Poenget mitt er; hvis du kjøper en lyssterk TV som har blant de beste anti-refleksbeleggene som finnes, så kan det fort være et bedre valg hvis det ikke er helt ekstremt gjenskinn(Tenk gjerne i retning samsung qled). Det at du har gardiner tenker jeg personlig er mer enn nok. Halve året er det jo stort sett mørkt når man ser på TV. Det er en grunn til at det knapt finnes matte belegg. Unntaket er The Frame, men det er en TV som er "dårlig" på mye annet da det er et helt eget konsept med at den skal stå på konstant og late som om den er et maleri. Som jo for øvrig også er grunnen til at den har fått matt overflate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Frame er etter vår research best på refleksjoner. På grunn av vanskeligheter med å bestemme seg for bl.a. størrelse og andre egenskaper, ble det gjort mange besøk i butikker. Den er den klart beste på dette området. Prøv selv med lommelykt/lyset fra mobilen. Det reflekteres knapt noe lys.

Den er kanskje dårligere på andre områder, men det er revnende likegyldig hvis refleksjoner ødelegger. Den er fortsatt en god TV.

Kjøp lystette gardiner og en annen TV om du insisterer på den ultimate kinoopplevelsen. Frame var løsningen for min slektning som trengte en TV som kunne brukes i et rom med store vinduer, og som ikke er hjemmekinoentusiast.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Samsung S95B, S95C og LG G3 er i teorien tilsvarende "the frame 2022" når det kommer til refleksjoner ifg. rting.com . De er ikke matte, men glossy.  Så selv om de i teorien reflekterer like lite lys som den matte "the frame", så sprer den ikke lyset over et like stort areal, men er heller mer konsentrert i et lite område. 

Se bildene her, så skjønner dere greia https://www.rtings.com/tv/tools/table/118171

Endret av Slaps
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Frame tv-en er nok den aller beste tv-en hvis du er plaget av gjenskinn. Selv om mange tv-er har blitt bedre mtp på gjenskinn så er nok Frame tv-en den aller beste siden den har et matt display som hjelper veldig mye mot lys. Ellers så er det best å finne en tv som har bra anti-reflex filter og mye lysstyrke (som feks. Samsung sine Neo-Qled tv-er). Hvis minimal gjenskinn så står Frame tv-ene i en egen særklasse mtp gjenskinn. 

Lenke til kommentar

Mattheten i skjermen spiser normalt lys som kommer fra skjermen også så belegget som gjør at skjermen ikke reflekterer eksternt lys er sånn sett litt spesielt fordi det slipper ut mye lys fra skjermen.

Samsung har noen highend-modeller som har dette belegget, og det er veldig effektivt. The Frame er en av de.

Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Samsung har noen highend-modeller som har dette belegget, og det er veldig effektivt. The Frame er en av de.

Enig :) Hadde samme "problemet" og kjøpte Samsung med anti refleksjons belegg eller hva det heter. Også er samsung lyssterke, den forhatte "dynamsik" bilde instilling er helt gull når midnattsola står på som værst

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...