Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye biler med lydsignal så fort du passerer fartsgrensen


Pop

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gjest MKII said:

En bonus da er at du sparer både strømforbruk og dekk 🙂

Dekkene slites gjerne hardest fra stillestående opp til 50 da, om man velger å gjøre øvelsen på et par sekund. Noe som sannsynligvis går bra med Ionic6 325hk, da den trenger 4,9 eller noe slikt til 100. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Sjørøver said:

Hvilke modeller vil du sammenligne den med? Hvor gamle? 

Hmm... jeg synes det blir feil å sammenligne den konkret med en modell fra Audi, MB, Volvo osv. Det er kanskje mer riktig å sammenligne deler av kjøreopplevelsen, som understell, kupelyd, stivhet, respons osv. Lydmessig ligger den på nivå med de bedre tyskerne. Tight og presis styring i svinger som de samme. Respons litt mer som Volvo, noe ullen, når man ser bort ifra den kontante akselerasjonen som er helt topp blant el.

Lenke til kommentar
Just now, Pop said:

Dekkene slites gjerne hardest fra stillestående opp til 50 da, om man velger å gjøre øvelsen på et par sekund. Noe som sannsynligvis går bra med Ionic6 325hk, da den trenger 4,9 eller noe slikt til 100. :)

Tja: Dekkene slites mer jo mer gasspådrag man har og jo mer moment man tilfører dekkene. Med en elbil sies det at momentet er mer eller mindre konstant fra bunnen av og oppver, så er du helt sikker på at det avtar så mye fra 50 km/t og oppover sammenlignet med lavere hastigheter? For alt jeg vet har du rett, det kan sikkert eventuellt sees på en kurve over akselerasjon over tid, men jeg vil tro at samme hva så består påstanden min: En reduksjon i akselerasjon reduserer dekkforbruk og strømforbeuk (selv om det kanskje reduseres mindre over 50km/t enn under hvis du har rett).

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gjest MKII said:

Tja: Dekkene slites mer jo mer gasspådrag man har og jo mer moment man tilfører dekkene. Med en elbil sies det at momentet er mer eller mindre konstant fra bunnen av og oppver, så er du helt sikker på at det avtar så mye fra 50 km/t og oppover sammenlignet med lavere hastigheter? 

Nei det skal jeg ikke si noe bastant om, jeg tenkte nok mer praktisk. At det er lettere å ha flat pedal opp til relativt lave hastigheter, enn nærmere 100 og videre. :p 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pop said:

Nei det skal jeg ikke si noe bastant om, jeg tenkte nok mer praktisk. At det er lettere å ha flat pedal opp til relativt lave hastigheter, enn nærmere 100 og videre. :p 

Det kan det nok hende at du har rett i. Og som du var inne på tidligere så har fler og fler biler mulighet for at de

"Spinner på første og spinner på annen"

og at de

"Med vrengte felger og radialdekk

Ligger'n på veien som en hissig klegg" 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Mega-irriterende om man må slå det av hver gang man starter bilen, da ...

I tillegg er det ein fin måte å distrahere føraren på. Det som skjer er nok at føraren rettar oppmerksomheita på å navigere i bilens menysystem i staden for å fokusere på trafikken. 

Det er nok naivt å tru at alle bilførarane kjem til å svinge til sides for å slånav lyden, så då er tiltaket som skulle betre trafikksikkerheita plutseleg blitt eit tiltak som reduserer trafikksikkerheita. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Nei. I teorien er effekten konstant over hele turtallsområdet. Men på lav turtall er effekten lavere.

Fullt mulig at du har rett, men det som jeg skrev SIES er at dreimomentet er til stede helt fra bunnen av i motsettning til i biler med motorer drevet med fosilt drivstoff. Men om du skulle ha rett så foretrekker jeg å forholde meg til fakta fremfor hva som eventuellt feilaktig sies.

Men du kan ha en formelt sett riktigere formulering i og med det vel også sies at det er effekten/HK som gjør at man får akselerasjon, og dreimomentet som gjør at man kan opprettholde hastigheten.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Pling om at man kjører over fartsgrensen har vært et valg å ha på flere bilmodeller siste 10 år. De biler som har skiltlesing.

Om nyere biler ikke tillater å slå av slik varsling vet jeg ikke. På eldre biler kan man legge inn hvor mye du skal kjøre over fartsgrensen før den varsler. Jeg har lagt inn 7 km over.

Slikt ligger i bilens menyer på biler som har skiltlesing. Men om det nå er påtvunget vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 timer siden):

Kan ikke plinger og plonger slås av?

 

nebrewfoz skrev (8 timer siden):

Mega-irriterende om man må slå det av hver gang man starter bilen, da ...

På min ID.3 (2023-modell) var det svært enkelt å endre dette i bilens innstillinger.

Dette husker den, og er ikke en sånn greie jeg må slå av/på hver eneste gang jeg kjører. Heldigvis. 

Samme gjelder for andre assistanse-verktøy; de er frivillige, og kan lett (permanent) deaktiveres. 

Tror det er slik på alle modeller fra alle produsenter: Kunden slipper å kjøpe bil fra konkurrent. Dette kan slåes av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 7.8.2023 den 23.30):

Tror det er slik på alle modeller fra alle produsenter: Kunden slipper å kjøpe bil fra konkurrent. Dette kan slåes av!

På min må jeg slå av det meste hver gang jeg kjører. Lar det som regel være på.

Edit: Bilen varsler med 4 pip når jeg nærmer meg kant- eller senterlinje. Som regel gjør denne en god jobb, men når jeg kjører på smale veier der man må ligge med høyrehjulene på kantstripen, må jeg slå den av (for hver tur). Bilen varsler også med tekst dersom jeg ligger for nær bilen foran, og med tekst og pip dersom bilen foran meg stopper og jeg ikke gjør det samme (etterhvert trigges nødbremsen). Bilen varsler selv ikke om jeg kjører over fartsgrensen, men jeg kan slå dette på i navi. Da kan jeg velge om jeg vil ha lyd og/eller symbol, og hvor mye jeg kan kjøre over fartsgrensen før den varsler (i to nivåer, en som gjelder når fartsgrensen over 70 km/h, og en under).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
40 minutes ago, plankeby said:

Pling om at man kjører over fartsgrensen har vært et valg å ha på flere bilmodeller siste 10 år. De biler som har skiltlesing.

Om nyere biler ikke tillater å slå av slik varsling vet jeg ikke. På eldre biler kan man legge inn hvor mye du skal kjøre over fartsgrensen før den varsler. Jeg har lagt inn 7 km over.

Slikt ligger i bilens menyer på biler som har skiltlesing. Men om det nå er påtvunget vet jeg ikke. 

 
Quote

 

Quote

Checked with the Hyundai dealer. The haptic setting is also not persistent, so every time you restart the car the speed limit beep is back. However the dealer said there might be a software patch on the way due to so many people complaining about this. This software patch would make the settings haptic/off persistent if I understood correctly. But no date on this or guarantee

og

Quote

New EU regulations require a visual warning (e.g. blinking on dash). Sound warning is not compulsory, but Hyundai decided to add it anyway.

og

Quote

Press and hold the scroll wheel in the left side of the steering wheel, this will take straight to the menu to turn it off. but you do have to do it every time. Its a pain and is not smart enough to be accurate and therefore not that useful.

https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-6-speed-limit-warning.45293/

 

 
Som det er påpekt opptil flere ganger i denne tråden så går det ikke å skru det av permanent i Hyundai Ioniq 6 selv om det ikke er et EU-krav med lydvarsling...
 
Lenke til kommentar
30 minutes ago, qualbeen said:

 

På min ID.3 (2023-modell) var det svært enkelt å endre dette i bilens innstillinger.

Dette husker den, og er ikke en sånn greie jeg må slå av/på hver eneste gang jeg kjører. Heldigvis. 

Samme gjelder for andre assistanse-verktøy; de er frivillige, og kan lett (permanent) deaktiveres. 

Tror det er slik på alle modeller fra alle produsenter: Kunden slipper å kjøpe bil fra konkurrent. Dette kan slåes av!

Se svar til "Plankeby".

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (5 minutter siden):
 
 
Som det er påpekt opptil flere ganger i denne tråden så går det ikke å skru det av permanent i Hyundai Ioniq 6 selv om det ikke er et EU-krav med lydvarsling...
 

 

zanta skrev (22 minutter siden):

På min må jeg slå av det meste hver gang jeg kjører. Lar det som regel være på.

Oy! 

Oki, det var litt ille, egentlig!

Men det er hvertfall ikke lovverket sin skyld at varselet ikke kan slåes av. (Siden fabrikknye VW-biler kan deaktivere dette om ønskelig, altså.) 

For de av oss som helst ligger 5% over fartsgrensen, enn 5% under, må et slikt pling være ganske lite hjelpsomt. Heller plagsomt!

I tillegg er jo skiltgjennkjenning og skilt-databaser litt så-som-så, og på ingen måte perfekt.

Fryktelig irriterende å ligge på motorvei, og så plukker bilen opp skilter fra lokalveien som går parallelt. Assistenter som prøver å holde fartsgrensen, kan jo finne på å bråbremse fra ~110 og ned til 30 km/t! Farlig! (Har blant annet opplevd dette i en Model3, bare at landeveien hadde 60-sone, og ikke 30. Men uansett ... Skremmende for både oss i bilen og bilistene bak!! Nå bruker jeg slike funksjoner ytterst ytterst sjeldent!)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, qualbeen said:

 

Oy! 

Oki, det var litt ille, egentlig!

Men det er hvertfall ikke lovverket sin skyld at varselet ikke kan slåes av. (Siden fabrikknye VW-biler kan deaktivere dette om ønskelig, altså.) 

For de av oss som helst ligger 5% over fartsgrensen, enn 5% under, må et slikt pling være ganske lite hjelpsomt. Heller plagsomt!

I tillegg er jo skiltgjennkjenning og skilt-databaser litt så-som-så, og på ingen måte perfekt.

Fryktelig irriterende å ligge på motorvei, og så plukker bilen opp skilter fra lokalveien som går parallelt. Assistenter som prøver å holde fartsgrensen, kan jo finne på å bråbremse fra ~110 og ned til 30 km/t! Farlig! (Har blant annet opplevd dette i en Model3, bare at landeveien hadde 60-sone, og ikke 30. Men uansett ... Skremmende for både oss i bilen og bilistene bak!! Nå bruker jeg slike funksjoner ytterst ytterst sjeldent!)

Ikke lovverket sin skyld nei.

Ja, og står flere andre og minst like ille eksempler til problematiske sider med hastighetsvarsler og hastighetsholdere i link'en jeg la ut til det andre forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper Google betaler boten om jeg får en i Bergen i sommer når de sa det var 110 sone mens skiltene sa 70.

Har kun kjørt Volvo med skilt gjenkjenning men den bommer ofte, så om de andre merkene er like pålitelige er det totalt ubrukelig.

Plus de fleste speedometer viser mist 5-10% feil. 

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
On 8/7/2023 at 5:38 PM, Pop said:

Hmm... jeg synes det blir feil å sammenligne den konkret med en modell fra Audi, MB, Volvo osv. Det er kanskje mer riktig å sammenligne deler av kjøreopplevelsen, som understell, kupelyd, stivhet, respons osv. Lydmessig ligger den på nivå med de bedre tyskerne. Tight og presis styring i svinger som de samme. Respons litt mer som Volvo, noe ullen, når man ser bort ifra den kontante akselerasjonen som er helt topp blant el.

Men å si noe om hvor gamle biler du sammenligner med du unngikk du fint.

Jeg tipper selvsagt du snakker om 20+ år gamle biler. Det er relativt heftig forskjell på litt eldre biler og siste skrik fra nevnte produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...