Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye biler med lydsignal så fort du passerer fartsgrensen


Pop

Anbefalte innlegg

  

On 8/7/2023 at 4:24 PM, Gjest MKII said:

og

Quote

Press and hold the scroll wheel in the left side of the steering wheel, this will take straight to the menu to turn it off. but you do have to do it every time. Its a pain and is not smart enough to be accurate and therefore not that useful.

https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-6-speed-limit-warning.45293/

hm, Her ser det ut som at det er foretatt en meget grundig risikoanalyse ved designet. Det er naturligvis livsfarlig å komme opp i én km/t over fartsgrensa, men å fingre i menyen mens man kjører er naturligvis ikke no stress  :thumbdown:

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Snylter said:

Men å si noe om hvor gamle biler du sammenligner med du unngikk du fint.

Jeg tipper selvsagt du snakker om 20+ år gamle biler. Det er relativt heftig forskjell på litt eldre biler og siste skrik fra nevnte produsenter.

Jeg holder meg til trådens tema, som er beskrevet i overskriften. Og svarte så kort som mulig på et konkret spørsmål. 

Men opprett gjerne din egen tråd med diskusjon rundt forskjeller på nye og gamle biler, ulike merker osv. (Mine biler har stort sett vært 0,5-2 år gamle ved kjøp og den siste XC60 var ny.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, geir__hk said:

  

hm, Her ser det ut som at det er foretatt en meget grundig risikoanalyse ved designet. Det er naturligvis livsfarlig å komme opp i én km/t over fartsgrensa, men å fingre i menyen mens man kjører er naturligvis ikke no stress  :thumbdown:

 

 

Det er jo i tråd med idiotdesignet som er i fler nye biler hvor man må knote og rote ned i UnderUnderUnderUnderMenyer for å endre selv de enkleste ting som tidligere tok et brøkdel av et sekund å ordne med en knapp eller en hendel. Det var nylig en test hvor de samme tingene ble gjort i en eldre Volvo sammenlignet med en nyere bil med skjermbetjening. Den gamle volvoen KNUSTE den nye i tidsbruk! 

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt med måte er det jo noe som heter. Og i denne sammenheng med lydsignal for mange forskjellige saker som skjer i bilen, hadde det vært mer enn nok om man fikk et kort blink på skiltet med fartsgrensen man ser i display eller HUD, og et pling etter f.eks. 20, 30 sekund. Men ikke 4 pling så fort man toucher 1 km/t over fartsgrensen. Kjører man i vanlige bymiljø/ tettsted skal det ingenting til for at man er såvidt over grensen, og så justerer ned på eksakt 50. Da fortjener man vel ikke 4 pling på sekundet man passerer grensen.

Og eneste middelet er altså å stirre på fartsmåler, eller slå av skiltgjenkjenning i menyene. Jeg vil jo gjerne ha skiltgjenkjenning, det er kjekt å ha når man kommer inn på en ny vei.

På nevnte bil hadde jeg prøvd å bestille uten lane assist. Jeg har sjelden problemer med å holde bilen på veien og vil ihvertfall ikke ha pipesignal så fort den mener jeg er for nærme hvitstripa, uten at den tydeligvis legger merke til traileren imot jeg vil også gi plass i veibanen.

Enkel psykologi i brukergrensesnitt har siden tidlig 90-tallet advart for mot overdreven bruk av blinkende farger og enda verre; lydsignal.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...