Gå til innhold

VW ID4 - ID5 fremkommelighet på vinter, og kvalitet på bilene?


fotonisse

Anbefalte innlegg

Vurderer nå å kjøpe min første Elbil, og tenker at en pent brukt 2022/2023 VW ID4/ID5 kan være gode alternativer for mitt behov. 
Det er en relativt grei pris, på papiret en grei rekkevidde i forhold til min kjøring og fin størrelse i kupe og lasterom. 

Har nå min tredje Skoda på rad med firehjulstrekk, og det er jo en helt annen fremkommelighet enn om de bare har forhjulstrekk.
Kjører mest i det «gamle» Østfold distriktet, hvor det svært ofte er mye slaps (dårlig veigrep i dette) og underkjølt regn (is) på veiene vinterstid. 

Det jeg er mest usikker på er hvordan fremkommeligheten på vinteren er med disse som bare har bakhjulstrekk?
Er det noen som har erfaringer om hvordan VW ID4/ID5 er å kjøre med på vinteren under slike kjøreforhold?

Er klar over at det finnes GTX utgaver av disse med firehjulstrekk, men de koster også merkbart mer, så hadde egentlig håpet at det kunne holde med en bakhjulstrekk utgave med litt tynge over drivhjulene (batteriene).

Hvordan oppleves kvaliteten på disse bilene?
Er det mye problemer, teknisk, app-funksjon, driftssikkerhet, kvalitetsproblemer med lakk/zinkslipp?
Hvordan er rekkevidde i praksis, en ting er jo oppgitt rekkevidde, men som regel er det noe helt annet med en reell rekkevidde?

Ulyder og veistøy hører en vel gjerne mer fra i en Elbil, når det ikke er motordur og lyder fra drivverk?

Vet jo fra mine egne erfainger med VAG (Skoda) at bl.a. Skoda connect (appen) er relativt ustabil, er fort noen ulyder fra forstilling (spesielt fra stabstag i kulda), kan bli noen skranglelyder innvendig når det blir lavere temperatur. Zinkslipp og tilhørende lakkbobler/rust.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håpet er jo at det skal klare seg med RWD, men det er klart at det er vanskelig for andre å svare på hva en kan klare seg med. Så derfor søker jeg litt brukererfaringer, slik at en forhåpentligvis kan velge riktig model med en gang.

Er som nevnt litt bortskjemt med 4x4 fra de 3 siste privatbilene mine og de 2 siste bilene jeg har disponert gjennom jobben, og da er det jo gjerne de en sammenligner med.

Muligheten innenfor budsjettet mitt er vel en litt oppgradert RWD, eller en mer standard GTX utgave. Frister jo med bedre seter og litt flere valgmuligheter for utstyr, men ikke på bekostning av fremkommelighet.

Lenke til kommentar

Hehe, neida, det er det ingen fare med, jeg tenker rett og slett på i gang kjøring på glatt/sleipt underlag snø/slaps/is når det er motbakker.

Kjører et sted i mellom 50 -og 60000km totalt sett i året og har gjort det i snart 40 år, så noe kjøreerfaring har jeg vel, selv om en aldri blir helt utlært som sjåfør heller, så er det i hvert fall dumt å tro at en er «verdensmester» bare fordi en innehar et førerkort.

Med såpass kjøreerfaring så skulle en vel kanskje tro at dette bør en vite selv, men med en Elbil så er det jo helt andre krefter i sving, en har jo fullt opp med krefter/moment fra første stund, og det er her jeg er på helt ukjent grunn. Ei heller vet jeg hvor effektiv antispinn er på en ID4/ID5, eller hvordan det systemet evt er å koble ut. For det er jo i noen tilfeller greit å gjøre det også for å komme helt opp en bakke f.eks.
Biler kan jo selvfølgelig prøvekjøres, men svar på vinterlig fremkommelighet er det i hvert fall her jeg bor (heldigvis) noen med frem i tid til jeg kan få prøvet selv.
De tidligere bilene jeg har hatt med FWD er ikke det optimale på vinteren her jeg bor og kjører mest, så derfor har jeg valgt 4x4 på de siste bilene jeg har hatt privat.

 

Lenke til kommentar

En elmotor har som du nevner omtrent fullt moment fra 0. Men de har også stålkontroll på momentet helt fra 0. Så glattkjøring bør ikke være noe problem. Elmotorer kan også enkelt reguleres opp og ned i fart effektivt så antiskrens og antispinn bør fungere bedre enn på fossilbiler.

Er det mye bakker og sleipt der du kjører så vil selvsagt 4WD være en stor fordel. RWD er jo også i utgangspunktet bedre enn FWD opp bakker.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man føler seg ganske konge når man pløyer seg igjennom snø til panseret mens naboene står og prøver å skuffe løs bilen.

Men man føler seg også konge når man kjører opp en isete bakke med RWD og piggfritt mens to SUV-er med 4WD og piggdekk som kommer etter må gi opp. :D (RWD BMW med antispinn som faktisk fungerer bra)

Lenke til kommentar
John-B skrev (18 minutter siden):

Noen spesiell grunn til at du vil ha VW, når Tesla Model Y gir vesentlig mye mer for pengene, inkludert mye større bagasjeplass og suverent beste app/infotainment med kontinuerlige oppdateringer? 

OG ekstremt langt til nærmeste serviceverksted.
Risikoen for en bil som har store problemer (kjent teslaproblem som det har stått MYE om i avisene da tesla ikke bryr seg om kunden etter bilen er betalt)
Laber byggekvalitet
Og man støtter opp om en gal person som elsker å gjøre dårlige kjøp.

Kjenner flere som har kjøpt tesla og som angrer på kjøpet.
Dem angrer ikke på at dem fikk ELbil men angrer på at dem gikk for tesla.

Personlig ville jeg ikke kjøpt Vag heller (pga den lokale forhandleren har forsøkt å svindle flere bekjente av meg, ved hjelp av falske feil på bilene)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

En elmotor har som du nevner omtrent fullt moment fra 0. Men de har også stålkontroll på momentet helt fra 0. Så glattkjøring bør ikke være noe problem. Elmotorer kan også enkelt reguleres opp og ned i fart effektivt så antiskrens og antispinn bør fungere bedre enn på fossilbiler.

Er det mye bakker og sleipt der du kjører så vil selvsagt 4WD være en stor fordel. RWD er jo også i utgangspunktet bedre enn FWD opp bakker.

Ja jeg har lest litt mer på andre fora nå også, og det ser ut til at antispinn systemet virker bedre her, en hva det har gjort på de FWD jeg har hatt tidligere.
Når en la inn sandsekker på de tidligere bakhjulsdrevne bilene jeg har hatt, så fikk jo de også en annen fremkommelighet selvfølgelig, men de var jo så gamle at der var det absolutt ingen form for elektroniske hjelpemidler.

John-B skrev (21 minutter siden):

Noen spesiell grunn til at du vil ha VW, når Tesla Model Y gir vesentlig mye mer for pengene, inkludert mye større bagasjeplass og suverent beste app/infotainment med kontinuerlige oppdateringer? 

Har mest med innbytte å gjøre og at de har bilene jeg vurderer hos merkeforhandleren rett borte i gata her, og det er der jeg har handlet mine 6 siste biler.

Medlem skrev (10 minutter siden):

Jeg er fornøyd med min VW ID4 pro :) Kjøpt ny i 2022

Når jeg kjøpte tenkte jeg det at jeg aldri har hatt behov for 4WD før, så da sparte jeg en god del på det. Kjørt en vintersesong med ID4 og har ikke støtt på noen problemer til mitt bruk i hvert fall

Takk for info, det var en god brukererfaring å ta med seg 👍😊 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (12 minutter siden):

OG ekstremt langt til nærmeste serviceverksted.
Risikoen for en bil som har store problemer (kjent teslaproblem som det har stått MYE om i avisene da tesla ikke bryr seg om kunden etter bilen er betalt)
Laber byggekvalitet
Og man støtter opp om en gal person som elsker å gjøre dårlige kjøp.

Kjenner flere som har kjøpt tesla og som angrer på kjøpet.
Dem angrer ikke på at dem fikk ELbil men angrer på at dem gikk for tesla.

Personlig ville jeg ikke kjøpt Vag heller (pga den lokale forhandleren har forsøkt å svindle flere bekjente av meg, ved hjelp av falske feil på bilene)

Jeg har jo selvfølgelig lest om mange negative erfaringer og kjøp når det gjelder Tesla. men har jo også lest at de senere modellene fra Model 3 og Model Y skal være av merkbart bedre kvalitet.

«Mandagsbiler» finnes det jo uansett hvilke bilmerker en velger, men hva merkeverkstedene gjør med det og løser utfordringene er jo noe helt annet. Lang ventetid, og flere turer til verkstedet er noe jeg har lest litt om, men jeg har ingen selvopplevde erfaringer med Tesla.

Når det gjelder akkurat dette, så har vel ikke bestandig VAG/Møller heller vært så enkle å ha med å gjøre etter hva en har lest.
Selv har jeg vært heldig med både biler og mitt lokale merkeverksted. Om det har vært noen problemer, så har de løst dem ganske så raskt. Og akkurat det er også en av årsakene til at jeg har lyst til å fortsette mitt kundeforhold hos noen jeg vet har god service.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
43 minutes ago, John-B said:

Noen spesiell grunn til at du vil ha VW, når Tesla Model Y gir vesentlig mye mer for pengene, inkludert mye større bagasjeplass og suverent beste app/infotainment med kontinuerlige oppdateringer? 

Mange liker å fokusere på selve kjøringen fremfor å trykke på skjermen for den minste ting. Tesla skal ha cred for å ha gitt hele bransjen et spark i baken når der gjelder utviklingen av elbiler. Men de skal jaggu også ha kritikk for å ha gjort at alle funksjoner skap inn på touch skjermer til en mote-ting (selv om motivasjonen kanskje egentlig var kostnadsreduksjon)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
fotonisse skrev (43 minutter siden):

Takk for info, det var en god brukererfaring å ta med seg

Ellers, var det både prisen og et STORT pluss at jeg kan ha med meg golfsettet og tralle uten å måtte legge ned baksetet på ID4 :)
Jeg og kona var å så på mange biler i tilsvarende prisklasse men bagasjerommet var for lite på de fleste modellene


(PS. nå kan man ikke tenke tradisjonelt med tanke på forhjulstrekk/bakhjulstrekk da hele bilen er tung)

Anbefaler å se testene på elbilforeningen - Pakking, ytelse etc
https://www.youtube.com/@Norskelbilforeningen

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Medlem skrev (17 minutter siden):

Ellers, var det både prisen og et STORT pluss at jeg kan ha med meg golfsettet og tralle uten å måtte legge ned baksetet på ID4 :)
Jeg og kona var å så på mange biler i tilsvarende prisklasse men bagasjerommet var for lite på de fleste modellene


(PS. nå kan man ikke tenke tradisjonelt med tanke på forhjulstrekk/bakhjulstrekk da hele bilen er tung)

Anbefaler å se testene på elbilforeningen - Pakking, ytelse etc
https://www.youtube.com/@Norskelbilforeningen

Det med lasterom/kapasitet er også med i tankene ja, kommer fra en Superb, så ang. plassen i lasterommet (og innvendig plass generelt) så er jeg relativt bortskjemt 😉

At vekt er høyere og vektfordelingen er helt annerledes nå enn tidligere er det ingen tvil om, og at det kan gjøre kjørekomfort og fremkommelighet mye bedre pga det er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
ViPeR skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du ikke vurderer tesla model y istedet? 

Jeg har sett litt på både modell 3 og modell Y, men jeg er ikke helt overbevist av hva jeg ser. Jeg har ikke hverken prøvet eller sittet i noen av dem, men føler meg ikke helt fristet heller. Har hørt av noen kjente og noen arbeidskollegaer som har Tesla og sett brukeranmeldelser på det lokale Tesla verkstedet, og det er jo ikke akkurat gode omtaler som blir gitt når det er noen problemer med bilene.

Jeg har et meget godt forhold til VW merkeverkstedet som ligger en kort tur unna meg, og så får jeg ganske godt betalt i innbytte for den bilen jeg har. Alt er ikke bare rosenrødt etter omtaler på det lokale VW merkeverkstedet heller, men det har så langt jeg ingen dårlige erfaringer med, og det betyr ganske mye for min del.

Så valget blir mye basert på min økonomi, hvilket forhold jeg har til merkeverkstedet og at en ID4/ID5 tiltaler meg mer enn hva Tesla (eller noen andre bilmerker for den del) gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke en annonse jeg lover 😂

Hvis du ikke vil kjøre innbytte av bilen du har i dag så kan du først kjøpe den bilen du ønsker deg med 0 EK også selge bilen din på nettbil, fra du har levert bilen tar det en dag ca. å få solgt den.

Jeg hadde god erfaring med det og fikk litt mer enn det jeg ville fått i innbytte. Hvis det er en ICE bil du har er de også forholdsvis enkle å selge nå.

Fordelen er at du får cash så du kan handle bil hvor du vil og slipper å forholde deg til innbytte. Solgte min Volvo V60 D6 Hybrid med 134k på telleren til 150k for 3 mnd siden.

Lenke til kommentar

Har hatt en ID4 RWD i litt over 2 år nå, og kan gi noen erfaringer.

Knallgod bil å kjøre, langt som kort.
Ikke hatt mange problemer, klimaanlegg som lakk og ble byttet på garanti.
App'en har relativt begrenset med funksjonalitet, men den gjør pr nå jobben helt greit.
Ikke forvent en drøss med software-oppdateringer til bilen. Samtidig er det ikke veldig mye jeg savner, eller som er buggy.
En ting som fortsatt irriterer meg, og som neppe blir gjort om på, er at bilen skrur seg av når man letter rompa fra setet.
Jeg bruker Android auto, og det er irriterende at den da kobles fra. Android auto fungerer forøvrig utmerket.

Vær obs på hjulstilling, flere har historier med dekk som har blitt slitt skjevt etter noen få tusen km, og Møller som er kjipe med tanke på reklamasjon. Kjøper du av forhandler, sørg for at de skriver under på at hjulstilling er ok!

Angående RWD og vinterføre, kan jeg ikke si jeg har hatt mye problemer. Men, det har skjedd at det glipper i en bakkestart på glatt føre. AWD hadde nok hjulpet i de tilfellene.
Ellers synes jeg den ligger veldig godt på veien, selv når man forsøker å provosere fram en sladd er den god til å justere den inn igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...