Gå til innhold

VW ID4 - ID5 fremkommelighet på vinter, og kvalitet på bilene?


fotonisse

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (10 minutter siden):

De har i det minste lært at touch-sensorer på rattkontrollene ikke var noen god idé.

Er det lov å være uenig der? Touchkontrollene på rattet synes jeg funker helt fint. Med mekaniske brytere får man kun 2 funksjoner på hver knapp (trykk eller hold (langt trykk)). På touch får du touch/swipe i tillegg. Funker helt supert, spesielt nå som alle er vant til smarttelefoner. Lånte bort min til kusine på 18, hun fikset dette på under 1 sekund.

Edit: Har du prøvd dette selv?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... de fikk så mye klager at de valgte å gå tilbake til mekaniske knapper. Mulig med unntak av volumkontrollen.

Selv foretrekker jeg fysiske knapper og ratt siden jeg ikke trenger å flytte blikket hele tiden. Rattknappene kan jeg enkelt føle meg frem til, noe som var problemet med touch-knappene.

Men jeg skjønner jo at fysiske knapper er gammeldags og flaut. Er få idag som vil ha slikt i bilen. Nå er det touch-skjermer og muligens noen touch-knapper utenom. Jeg venter spent på touch-ratt. Eventuellt stemmestyrt ratt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg har også lest den, og andre artikler som gjengir samme uttalelse, visstnok hentet fra LinkedIn. Jeg er litt sånn "tror det ikke før jeg får se det", og synes fortsatt at touch på rattet funker. Fingrene er jo på rattet når man kjører, så om det er knapper eller touch gjør ingen forskjell for meg, begge deler funker. Selv om jeg foretrekker iDrive/MMi for betjening av hovedskjerm.

Lenke til kommentar
zanta skrev (10 timer siden):

Med stort og tungt batteri under midten av bilen, og elmotor, diff etc bak, er vektfordelingen så god den kan få blitt, det var det samme på min BMW i3 og min VW ID.4. Problemet på ID.4 er at antispinn ikke enkelt kan endres til en innstilling som virker på løssnø, der det kreves at man har litt hjulspinn for å komme seg ut/frem. På i3 kunne dette enkelt endres, slik at den kom seg ut av situasjonen der ID.4 ble stående uten fremdrift. 

Du vil vel ha mer av vekten over der bilen har trekk på hjulene. Jevnt fordelt på midten av bilen er mer ideelt for en bil med trekk på alle 4. VW Golf er ett eksempel på en god vinterbil, Trekk foran på bilen, hvor den også har det meste av vekta. Uten at den trengte en fancy innstilling på løssnø som du mener er hva som skal til på ID4. Har bilen ett behov for dette har bilens drivlinje åpenbart ett handicap. Du kan ikke sammenligne vekta på ett drivverk på EL, med ett drivverk på fossilt. Og forhjulsdrift er bedre enn bakhjulsdrift på vinterføre. Det er ikke vits å diskutere en gang.

 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kron said:

Og forhjulsdrift er bedre enn bakhjulsdrift på vinterføre. Det er ikke vits å diskutere en gang.

 

Blir som å si at blå biler er bedre enn røde biler. Er så utrolig mange variabler der ute.

Men på biler i dag med 50/50 isj vektfordeling og tyngdepunktet er lavt plassert i midten er jo RWD å foretrekke for grepet sin den da vekta havner der ved akselerasjon.

Hva man liker best av overstyring vs understyring er og veldig variabelt. Noen hyler å får panikk om bilen slenger litt på rumpa men jeg foretrekker det kontra å skli rett frem ukontrollert.

Lenke til kommentar
Kron skrev (2 timer siden):

Og forhjulsdrift er bedre enn bakhjulsdrift på vinterføre. Det er ikke vits å diskutere en gang.

Ikke alle som er enig i dette når det gjelder elbiler. Sjekk hva denne sier om Hondas nye E:ny1: https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O81wB1/honda-eny1

Det er vel heller ikke uten grunn at Polestar 2 2WD får RWD i nyeste utgave, etter å ha hatt FWD siden lanseringen.

En bekjent har kjøpt e2008, og han sier at bilen spinner veldig ofte når det er våt asfalt, for eksempel når han kjører ut av rundkjøringer. I standard kjøreprogram har denne 109 hk. Han gruer seg til vinteren.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Har kjørt en 1994 1991 Toyota Hiace med RWD. Det er det desidert værste jeg har kjørt på glatta. BMW-en jeg hadde derimot (2006 E90), med RWD og 50/50 vektfordeling er den desidert beste. Med unntak av biler med 4WD.

  Vis skjult innhold

Toyota-HiAce-1a.thumb.jpg.48d1c6711eafd8ac5435a07c3bbcce41.jpg

 

Kassebiler med motor foran og RWD, gjerne i kombinasjon med kontinentale vinterhjul med høy lasteindeks, er en dårlig kombinasjon så lenge de er tomme. Fullastet derimot, er de ganske bra, og kommer opp bakker der tilsvarende bil med FWD ville måtte rygge opp. En stor forskjell på bensin/diesel og el er at sistnevnte har max dreiemoment fra 0 rpm, mens bensin/diesel gjerne må opp i 2-3.000 rpm for å oppnå max, slik at kjørestilen for igangkjøring på glatt føre blir forskjellig.

Lenke til kommentar

Prøvekjørte ID.4 med bakhjulstrekk og firhjulstrekk på vinterføre i Troms, og firhjulstrekk var såpass mer selvsikker i bakkestart at det avgjorde saken.

Fikk ny ID.4 i juni, med firhjulstrekk selvfølgelig, og med siste versjon av programvare har det fungert veldig bra både i bil og på mobilapp.

Bilen er strålende, men noe feilslitasje på dekk får jeg utbedret på garanti. Så langt har forhandleren gitt et bedre inntrykk enn ryktet skulle tilsi, så jeg håper det holder seg. Valgte å gå for en enklere utstyrt utgave med det viktigste på plass. Så lenge det ikke blir noe tull så beholder jeg nok bilen i 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, rockPaperScissors() said:

Prøvekjørte ID.4 med bakhjulstrekk og firhjulstrekk på vinterføre i Troms, og firhjulstrekk var såpass mer selvsikker i bakkestart at det avgjorde saken.

Fikk ny ID.4 i juni, med firhjulstrekk selvfølgelig, og med siste versjon av programvare har det fungert veldig bra både i bil og på mobilapp.

Bilen er strålende, men noe feilslitasje på dekk får jeg utbedret på garanti. Så langt har forhandleren gitt et bedre inntrykk enn ryktet skulle tilsi, så jeg håper det holder seg. Valgte å gå for en enklere utstyrt utgave med det viktigste på plass. Så lenge det ikke blir noe tull så beholder jeg nok bilen i 10 år.

Appen funker bra? Hørt mye missnøye rundt den så håper de har fått litt skikk.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Appen funker bra? Hørt mye missnøye rundt den så håper de har fått litt skikk.

Jeg vet ikke hva du har hørt, men appen gjør det den skal den. Tar noe tid å oppdatere status, og funksjonsrik vil jeg ikke påstå at den er. Men den har vært stabil og når jeg har meldt inn problemer så har Volkswagen løst det kjapt.

Lenke til kommentar

En annen ting med den nyeste programvareversjonen er at jeg klarte meg med den innebyggede navigatoren på første langtur med elbil. Den viser ladere, rasteplasser og spisesteder langs ruten. Man kan også se antatt batterinivå ved ankomst, og den foreslår ladestopp om det er nødvendig. Virker som om beregnet batterinivå blir optimistisk når man kjører i stigninger og pessimistisk mot havnivå, men den oppdaterer ruten med jevne mellomrom for å korrigere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Complexity skrev (På 12.8.2023 den 22.52):

Appen funker bra? Hørt mye missnøye rundt den så håper de har fått litt skikk.

Appen for ID er ganske basic, men har vært relativt stabil siden jeg fikk min ID.4 i september i fjor. Hadde BMW i3 tidligere, her var appen mye mer funksjonsrik, og den var også mer stabil. Det vises at BMW har laget elbiler i 10 år.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, zanta said:

Appen for ID er ganske basic, men har vært relativt stabil siden jeg fikk min ID.4 i september i fjor. Hadde BMW i3 tidligere, her var appen mye mer funksjonsrik, og den var også mer stabil. Det vises at BMW har laget elbiler i 10 år.

Skjønner ikke helt hva som er relasjonen mellom drivlinjen og hvorvidt en bil har en mobilapp? Det er jo ikke slik at det bare er elbilene som har tilhørende apper. BMWs som du nevner fungerer jo også for deres ICE/PHEV biler.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva som er relasjonen mellom drivlinjen og hvorvidt en bil har en mobilapp?

Forsåvidt ingen relasjon, poenget mitt var at BMWs app, basert på egen erfaring, er både mer stabil og mer funksjonsrik enn den VW har for ID. En app er viktigere for en elbil enn andre biler, da man ønsker styring av lading og klimatisering fra appen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, zanta said:

Forsåvidt ingen relasjon, poenget mitt var at BMWs app, basert på egen erfaring, er både mer stabil og mer funksjonsrik enn den VW har for ID. En app er viktigere for en elbil enn andre biler, da man ønsker styring av lading og klimatisering fra appen.

Viktigste funksjon for min del er å se hvor bilen står parkert og (tidligere) at den er låst. (Nå kan jeg imidlertid stole på at bilen låses når jeg går fra den). Jeg endrer sjeldent på ladeinstillinger uten å være i bilen, og enda sjeldnere klimainstillinger, men det er jo individuellt.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Jeg endrer sjeldent på ladeinstillinger uten å være i bilen, og enda sjeldnere klimainstillinger, men det er jo individuellt.

Min bil står vanligvis i en garasje et stykke unna boligen, så jeg kan ikke enkelt være i bilen. Jeg endrer ofte på ladeinnstillinger, slik at bilen lades når strømprisen er lavest. Bruker også fjernstyring av klimatisering, for å aktivere oppvarming av bil, frontrute, speil, seter og ratt når bilen står parkert utendørs en kald vinterdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...