Gå til innhold

Tips til visuelle noveller (SFW) og pek og klikk eventyrspill?


Anbefalte innlegg

Har til tider litt nedsatt funksjonsevne og reaksjonsevne pga diverse angst relaterte plager.

Så lurer derfor på om noen har tips til gode safe for work visuelle noveller, pek og klikk eventyrspill, turbaserte rollespill, strategispill, lettfattelige "sim" type spill og management spill.

Platformer:

  • Windows (f.eks Steam, GOG m.m)
  • PC Game Pass
  • Nintendo Switch
  • Xbox (men er pakket vekk snart pga flytting)
  • Android kan fungere hvis spillene kjører bra med f.eks Bluestacks

Pluss:

  • Xbox kontroller støtte
  • Pause funksjon for de spillene som er real time
  • Kan enkelt styres med mus og med litt hjelp av tastatur (ikke WASD type styring)
  • Ikke tusen ting å tenke på i typisk sim og management spill
  • Rolig og ikke hektisk for et slitent sinn
  • Ikke QTE
  • Sandbox evt Easy Mode

Snuser veldig på Baldurs Gate 3 :) 

Noen spill av den typen jeg har spilt og liker ganske godt:

  • Civilization IV, V og VI
  • Broken Sword spillene
  • Persona 5 Royal
  • Divinity Original Sin 1 og 2
  • Disco Elysium
  • Motorsport Manager
  • Cities Skylines
  • The Sims spillene (dumt at Life by You EA er utsatt)
  • KOTOR 1 + 2
  • Neverwinter Nights 1 + 2
  • PC Building Simulator 1 + 2
  • The Tenants
  • Rollercoaster Tycoon 1-3 og OpenRCT
  • Transport Tycoon (spesielt OpenTTD)
  • House Flipper (man kan bli litt "tungt" når kroppen ikke vil samarbeide :) )
  • Planet Zoo
  • Planet Coaster
  • Grand Prix Story

Noen spill som er lettbeint men som ikke fungerer til tider:

  • Stardew Valley
  • My Time at Portia
  • My Time at Sandrock
  • Farming Simulator spillene
  • Euro Truck Simulator 2
  • Motor Town: Behind the Wheel
  • No Man's Sky
  • Elite Dangerous (som "space trucker")
  • Honkai Star Rail
  • Raft
  • Subnautica spillene
  • Bloons TD spillene
  • Slime Rancher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen år siden ble jeg tipset om "The Vanishing of Ethan Carter" her inne. Jeg fikk aldri fullført det, men jeg tror det kan være noe for deg?

Ellers, om du liker "pek og klikk" eventyr, har du testet "Syberia" (1 og 2)? Jeg har også et som heter "Still Life", kan anbefale det for noen timers detektivjobbing. :) 

Alle disse er tilgjengelige på Steam.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

:utakt skrev (12 minutter siden):

For noen år siden ble jeg tipset om "The Vanishing of Ethan Carter" her inne. Jeg fikk aldri fullført det, men jeg tror det kan være noe for deg?

Ellers, om du liker "pek og klikk" eventyr, har du testet "Syberia" (1 og 2)? Jeg har også et som heter "Still Life", kan anbefale det for noen timers detektivjobbing. :) 

Alle disse er tilgjengelige på Steam.

Har Syberia 1 og 2 på GOG, men ikke fått dem til å fungere på Windows 11. Har forsåvidt dem på Switch også. Var noe rart med selveste GOG Galaxy, og måtte laste ned offline installer fra nettsiden, og passe på at GOG Galaxy ikke kjørte når man installerte. Har også installert Direct Play via Kontrollpanel->Programmer. Men no dice. Leste også på GOG forumet til spillene at det er konflikter med den nyeste GOG Galaxy, og også selveste GOG Galaxy Service. Så venter på en patch der. Tror dem jobber med en fiks til enkelte eldre spill som krever Direct Play. :) 

The Vanishing of Ethan Carter har jeg hørt mye godt om, skal sjekkes ut. 👍

Still Life virker meget interessant. :thumbup:

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (12 minutter siden):

Siden du liker Broken Sword. Hva med Monkey Island spillene?

Har holdt meg litt unna dem da det er vel en "hard fail" type ting i dem? At hvis du løser gåtene på feil måte eller feil rekkefølge, så ender du opp med å dø? Eller blander jeg kanskje sammen med King's Quest spillene? Eller så var jeg for "ung og dum" og ikke klarte å forstå. :ninja:

Er litt sånn tankegang jeg har hatt med dem i sikkert 20+ år. Men skal sjekkes ut åkke som. Har vel blitt en del eldre siden den gang. Og trenger ikke å beholde fordommer så lenge. Har en tendens til å "fastlåses" i tankegang om spill jeg har prøvd 1-2 ganger for 100 år siden, og mistet fullstendig interessen hehe. :) 

Hadde også fordommer for Broken Sword spillene, til jeg kjøpte den første på Steam etter anbefaling av en venn. Eneste irritasjonmomentet var den forbannet geita..

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar

Prøvde nyversjonen av Myst på Game Pass i fjor. Klarte vel 3 gåter med rein brute force hehe. Jeg gikk fram og tilbake i mange timer og sammenlignet de diverse områdene for en eller annen pekepinn på de diverse gåtene, ga opp. Men det var året jeg prøvde et eller annet spill, ga opp for en eller annen dum, og ubegrunnet grunn. Spesielt notorisk til Game Pass spill, da jeg ikke hadde noe "eierskap" til spillene.

Men veit ikke om Myst spillene er type spill som fungerer når hodet er "opptatt" for å si det sånn. Men må vel gi det en sjans til. Har gjort det med mange spill i år, endte opp med å like mange spill jeg ikke har likt før.

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (1 time siden):

Så lurer derfor på om noen har tips til gode safe for work visuelle noveller, pek og klikk eventyrspill, turbaserte rollespill, strategispill, lettfattelige "sim" type spill og management spill.

https://store.steampowered.com/app/94620/Hector_Badge_of_Carnage__Full_Series/

https://store.steampowered.com/app/304650/SUNLESS_SEA/

Hector er humor.

Sunless sea er litt mer lovecraftian. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 1.8.2023 den 14.33):

Hector hadde jeg tydeligvis på Steam fra før. Sikkert fått via Humble Bundle pakke e.l. Får prøve den.

Sunless sea så interessant ut, så lagt på ønskelista.
:) 

Trontron skrev (På 1.8.2023 den 14.35):

Tur-baserte BRA RPG:
Pathfinder: Wrath of the Righteous (spill på easy)
Pillars of Eternity
Baldur's gate 3 (release om to dager)

Warlock: Master of the Arcane
& Warlock 2 (fantasy Civilization)

Kjøpte BG3 og skal prøve å spille det imorra. :) 

De andre spillene virker bra, men veit ikke hvordan det er med mye tenking og sånt når hodet er "opptatt", men hjelper sikkert for avledning uansett.

Takk 👍

Reg2000 skrev (På 1.8.2023 den 14.49):

Tales from the borderlands er type pek og klikk.

Ellers liker du kanskje strategispill som Europa Universalis 4 og Stellaris.

Tales from The Borderlands har jeg spilt. Både på mobil og PC. Likte den veldig godt.
EU4 og Stellaris blir jeg bare frustrert av noen ganger, men er nok bare å lære og "git gud" ;) 

 

Tusen takk for mange tips, endte foreløpelig opp med BG3 da den kommer veldig snart. De andre er lagt på ønskelisten, og skal kjøpes etterhvert. 👍
Prøvde litt EA versjonen først av BG3, for å få litt smak på spillet. Likte starten og det "gotiske" temaet. Kræsjlandet og møtte på ei Cleric eller noe. Kampsystemet er bra, ikke så veldig mye å tenke på på starten. Men skal nok spille på "Explorer" imorra.

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (På 1.8.2023 den 13.53):

Har holdt meg litt unna dem da det er vel en "hard fail" type ting i dem? At hvis du løser gåtene på feil måte eller feil rekkefølge, så ender du opp med å dø? Eller blander jeg kanskje sammen med King's Quest spillene? Eller så var jeg for "ung og dum" og ikke klarte å forstå. :ninja:

Er litt sånn tankegang jeg har hatt med dem i sikkert 20+ år. Men skal sjekkes ut åkke som. Har vel blitt en del eldre siden den gang. Og trenger ikke å beholde fordommer så lenge. Har en tendens til å "fastlåses" i tankegang om spill jeg har prøvd 1-2 ganger for 100 år siden, og mistet fullstendig interessen hehe. :) 

Hadde også fordommer for Broken Sword spillene, til jeg kjøpte den første på Steam etter anbefaling av en venn. Eneste irritasjonmomentet var den forbannet geita..

Dør ikke i Monkey Island spillene nei, så da blander du nok sammen med noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 1:53 PM, Laserbeam said:

Har holdt meg litt unna dem da det er vel en "hard fail" type ting i dem? At hvis du løser gåtene på feil måte eller feil rekkefølge, så ender du opp med å dø? Eller blander jeg kanskje sammen med King's Quest spillene? Eller så var jeg for "ung og dum" og ikke klarte å forstå. :ninja:

Dem eldste Sierra-spillene hadde en del sånne. En notorisk en er nettopp fra Kings Quest 5 hvor jeg mener å huske at du får tak i en ost som du trenger for å komme videre helt på slutten. Denne kan du spise når som helst og uten noen advarsel.

Monkey Island og/eller Day of the Tentacle for eksempel har ikke sånne. Tror det er bare en måte du kan faktisk dø på i Monkey Island 1, og det er ordentlig super-teit og mer et morsomt stikk til Sierra / easter-egg enn en "fail-mechanic". I tillegg så bare starter du rett før sekvensen om det skulle skje.

Spoiler

Den delen hvor du blir kasta utfor brygga med den statuen bindi til beina. Oppholder du deg mer enn 10 real-time minutter under vann mener jeg å huske at det der skjer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
xClaymanx skrev (På 3.8.2023 den 3:08 PM):

Dør ikke i Monkey Island spillene nei, så da blander du nok sammen med noe annet :)

Du kan visst dø etter 10 minutter under vann. Men du kan fullføre som død så det har ikke noe å si. :p
(tror jeg, lenge siden jeg har spilt det)

 

Mens vi snakker om gamle spill, Neverhood er en gammel favoritt. Pek og klikk claymination. Det er *ett* sted i spillet du faktisk kan dø men det er godt merket. :p 

 

Machinarium. Et pek og klikk eventyrspill hvor du er en liten robot som skal redde robot-kjæresten sin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...