Gå til innhold

Karakter på prøve


Anbefalte innlegg

Vi hadde svar kort og presist spørsmål, jeg fikk 5 på grunn av disse fire feilene. Forid det står svar kort og presist. Men læreren min har bar et svar i hodet sitt som er riktig og andre svar må nødvendigvis ikke være riktige, svarene mine. Hva er et isotop, svar et grunnstoff som har samme antall protoner, men forskjellige antall nøytroner I atomkjerner, det var feil for henne, jeg skjønner ikke hvordan. Hvorfor ser vi blyanten knekt ut I vannet. Svar det skjer på grunn av fenomenet brytning av lyset, det vil si at lyset har flyttet seg fra meduim til et annet her er der luft og vann. Det som skjer er bare brytning av lyset. Det var feil for henne. Hva er halveringstid,svar tiden som trengs før halvparten av atomer I et stoff er omdannet til et annet stoff. Feil for henne. Hva typer radioaktiv stråling. Svar  Det fins to typer radioaktivstråling, elektromagnetiske stråling og partikkelstråling, partikkelstråling er for eksempel alfa og beta stråling som sender ut partikler, mens elektromagnetiske stråling er gamma stråling som sender ut elektromagnetiske stråling. Har jeg rett til å klage? Var svarene mine feil, jeg kunne skrive mer men det sto kort og presist.

Endret av abdulwahednoor4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Salvesen. said:

Lærere/forelesere er noen raringer til tider, har opplevd å få feil for manglende QED, feil streker under svaret osv opp igjennom mine mange år på skole. For slike ting er det bare å klage, det går somregel igjennom.

Problemet at man kan utdype mer, men du får feil fordi du må svare kort.

Lenke til kommentar

Her må du snakke med læreren din, er dette ungdomsskolen?

Hva er et isotop, svar et grunnstoff som har samme antall protoner, men forskjellige antall nøytroner I atomkjerner

Dette svaret er upresist. En isotop er en variant av et grunnstoff, som har like mange protoner (i kjerne) som andre isotoper av det samme grunnstoffet, men ulikt antall nøytroner. De har da samme atomnummer med ulikt massetall.

Å ikke gi noe uttelling for svaret ditt syns jeg også blir feil.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, ^fmj said:

Her må du snakke med læreren din, er dette ungdomsskolen?

Hva er et isotop, svar et grunnstoff som har samme antall protoner, men forskjellige antall nøytroner I atomkjerner

Dette svaret er upresist. En isotop er en variant av et grunnstoff, som har like mange protoner (i kjerne) som andre isotoper av det samme grunnstoffet, men ulikt antall nøytroner. De har da samme atomnummer med ulikt massetall.

Å ikke gi noe uttelling for svaret ditt syns jeg også blir feil.

Hvorfor er det upresist, det beskriver at grunnstoffet, har alltid samme antall protoner men antall, nøytroner varierer dette er hovedpoenget med isotoper, men hva med andre svarer, er de presiste, en ting til når jeg ser kort og presist betyr det å svare så kort som mulig og så presist som mulig svaret ditt kan være langt for henne?

Lenke til kommentar
abdulwahednoor4 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det upresist, det beskriver at grunnstoffet, har alltid samme antall protoner men antall, nøytroner varierer dette er hovedpoenget med isotoper, men hva med andre svarer, er de presiste, en ting til når jeg ser kort og presist betyr det å svare så kort som mulig og så presist som mulig svaret ditt kan være langt for henne?

Isotoper er VARIANTER av et grunnstoff, de er ikke ulike grunnstoffer. Det er variantene som har ulikt antall nøytroner i kjerne og sammen protontall. Også vært fint om du hadde brukt termene atomnummer og massetall.

Lenke til kommentar
  • Sakiko endret tittelen til Karakter på prøve
12 hours ago, ^fmj said:

Isotoper er VARIANTER av et grunnstoff, de er ikke ulike grunnstoffer. Det er variantene som har ulikt antall nøytroner i kjerne og sammen protontall. Også vært fint om du hadde brukt termene atomnummer og 

Svaret mitt betyr at det er samme grunnstoff, men grunnstoff kan ha forskjellige antall nøytroner, karbon-12 og karbon, 14 er et eksempel, jeg vet at isotoper har forskjellige massetall, men jeg måtte svare så kort som mulig, hva med andre svarene mine er de riktige?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hårek said:

Svaret på 'brytning av lyset' er forsåvidt riktig men for kort. Man må vel ta med at årsaken er at lys endrer hastighet i forskjellige materialer. Ref brytningsindeks.

Ja, jeg fikk ingen utteling på den, problemet var at jeg måtte svar så kort som mulig. Jeg kunne utdypet og gitt eksempeler, det sto kort og presist. Hva med andre svarene mine?

Lenke til kommentar
abdulwahednoor4 skrev (5 timer siden):

Svaret mitt betyr at det er samme grunnstoff, men grunnstoff kan ha forskjellige antall nøytroner, karbon-12 og karbon, 14 er et eksempel, jeg vet at isotoper har forskjellige massetall, men jeg måtte svare så kort som mulig, hva med andre svarene mine er de riktige?

Kort og presist er ikke det samme som så kort som mulig.

Du har ikke med at isotoper er varianter av et grunnstoff. Det er viktig å svare med litt teskje-tankegang, du kan ikke utelate ting selv om de er opplagte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, ^fmj said:

Kort og presist er ikke det samme som så kort som mulig.

Du har ikke med at isotoper er varianter av et grunnstoff. Det er viktig å svare med litt teskje-tankegang, du kan ikke utelate ting selv om de er opplagte.

Men svaret var sånn i boka også. Atomer med samme antall protoner men variante antall nøytroner I atomkjernen. Jeg søkte på engelsk, og Svaret var sånn. Det er samme grunnstoff men antall atomer variere bare det. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, barfoo said:

Snakk med læreren.

På ordinære prøver har du ingen klageadgang per se. Du er avhengig av dialog. Det er bortkasta tid å overbevise folk på diskusjon.no.

Nei. Jeg vil bare vite om jeg har rett til å klage. De fokuserer bare på isotop, men de snakkke ikke om andre svarene mine som må være riktig. Definisjonen min på isotop er riktig. Men læreren tror at man kan svare bare på en måte på spørsmål som er uforståelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...