Gå til innhold

Kan "smarte ladere" stoppe lading på 80%?


Nimrad

Anbefalte innlegg

dundersalt123 skrev (7 minutter siden):

Folk er veldig opptatt av å stoppe ladingen på 80% for å forlenge levetiden på batteriet. 

Hadde jo vært veldig dumt om batteriet svekker seg over tid, slik at man ikke har mer enn 80% av kapasiteten igjen...

/Sarkasme

Gjelder også hvis man har bensin- eller dieselbil: Viktig å ikke fylle til mer enn 80 % drivstoff, for ikke å slite ut tanken.

/ditto

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Nimrad said:

Jeg tror heller ikke min Leaf 2018 hadde det?

Leaf hadde mulighet til å benytte Long Life mode som stopper lading på 80% (bruker det på min 2014 modell).
Men de tok det bort i 2015.
Trikset folk bruker på nyere leaf virker å sette opp ladetimer som er kortere enn det tar å lade batteriet fult. Men det er ganske mye mere tungvindt.

Lenke til kommentar
10 hours ago, kjetilkl said:

Det er jo ganske relevant all den tid det sannsynligvis er for å spare batteriet man ønsker å stoppe på 80%

Min DS3 har heller ingen mulighet til å styre ladingen, og den er tross alt en av verdens 5 største elbilplattformer.

Mulig DS3 har veldig stor buffer da, eller så har Citroën regnet seg frem til at batteriet vil ha 70% kapasitet igjen (eller hva nå enn de har i vilkårene sine) når garantien utgår selv om det blir misshandlet og da trenger de jo ikke bry seg..

Og om du ikke skal ha bilen lengere enn det trenger du vel heller ikke bry deg, men kan være litt kjipt fort eventuelle neste eiere.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Leaf hadde mulighet til å benytte Long Life mode som stopper lading på 80% (bruker det på min 2014 modell).
Men de tok det bort i 2015.
Trikset folk bruker på nyere leaf virker å sette opp ladetimer som er kortere enn det tar å lade batteriet fult. Men det er ganske mye mere tungvindt.

På eldre biler, med kort rekkevidde, er mange avhengig av å lade til 100 % for at bilen skal gjøre det man trenger den til. Min første elbil hadde 140 km NDEC, i praksis ca 120 rolig kjøring på en fin sommerdag, og 70 km på motorvei med full varme.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

På eldre biler, med kort rekkevidde, er mange avhengig av å lade til 100 % for at bilen skal gjøre det man trenger den til. Min første elbil hadde 140 km NDEC, i praksis ca 120 rolig kjøring på en fin sommerdag, og 70 km på motorvei med full varme.

Absolutt, men tar man vare på batteriet så kan man fint hente ut denne ekstra rekkevidden når man trenger den. Tar man ikke vare på batteriet mister man den jo.

Leafen min kommer like langt med 80% på sommeren som med 100% på vinteren, så bare ved å endre lading til 80% i sommerhalvåret skåner man jo batteriet en del. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, dundersalt123 said:

Folk er veldig opptatt av å stoppe ladingen på 80% for å forlenge levetiden på batteriet. 

Hadde jo vært veldig dumt om batteriet svekker seg over tid, slik at man ikke har mer enn 80% av kapasiteten igjen...

/Sarkasme

Selv om man lader lavere til daglig betyr det ikke at man ikke verdsetter og bruker 100% på langturer. Jeg holder meg innenfor 40-60% til daglig, men vil absolutt ha 500km++ rekkevidde på langturene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 8:12 AM, zanta said:

Hva er det Powertrainer har nevnt to ganger da? Marginen lagt inn i BMS er det som gjør forskjellen mellom netto og brutto kapasitet.

Når bilen sier at den er ladet til 80 %, eller 100 %, er dette selvsagt av netto kapasitet, ikke brutto.

Og derfor er det jo interessant å vite hvor mye som er igjen til Brutto kapasitet når man er på 100%/0% i displayet ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sverreb skrev (På 1.8.2023 den 14.15):

Selv om man lader lavere til daglig betyr det ikke at man ikke verdsetter og bruker 100% på langturer. Jeg holder meg innenfor 40-60% til daglig, men vil absolutt ha 500km++ rekkevidde på langturene.

Akkurat slik er mitt regime også. I hverdagen bruker de færreste noe mer enn 20-40%, så da er det både unødvendig og dumt å "cycle" batteriet mellom 70 og 100% hele tiden! Da er det mindre anstrengende for batteriet å cycles mellom 30-60% f.eks.
Men skal man på langtur så er jo man dum om man ikke tar med seg så mye billig energi som mulig hjemmefra! Det er jo derfor man har det store batteriet man har.

Men så til spørsmålet til TS: Meg bekjent er kommunikasjonen mellom bil og "lader" veldig enkel... Laderen forteller hva som er maks strøm, og bilen spør om å få slått på spenningen, og laderen slår på. Så sier bilen ifra når den er ferdig, og laderen kan slå av.
Skal man så lade en bil mindre enn full, så må enten bilen selv støtte å stoppe ladingen før den er full, eller så må man bruke en eller annen form for timer på laderens strømtilkobling, og selv regne ut hvor lang tid som trengs for å nå et gitt ladenivå...

EDIT: "Smarte ladere" har jo wifi, og muligheten for å snakke med andre API via internett, så det trådstarter ønsker er jo teknisk fullt mulig å få til om noen lager slik software, men ikke direkte via kun strømpluggen slik jeg kan se.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...