Gå til innhold

Heve nybilkjøp pga. feil


Anbefalte innlegg

En bekjent har kjøpt helt ny bil fra forhandler men det har vist seg at flere funksjoner ved bilen ikke virker. Kan nevne at kommunikasjon til bilen fra mobil fungerer dårlig slik at man ikke får regulert lading og klima med mer. Det er også duggproblemer med klimaanlegget. Det ser ut til at bilen ikke tåler norske forhold med is og snø da sensorer går amok. Flatt 12V batteri har skjedd flere ganger.

Verkstedet har forsøkt utbedre uten resultat og sier alt kommer til å bli bedre med ny software fra fabrikk, men de vet ikke når dette kommer.

Vi leser på nett at disse problemene har eksistert for denne type elbil i svært lang tid, og mange har ventet på bedre software i måneder og år. Det spekuleres også i at ny software ikke vil fikse alle problemer. Min venn ønsker ikke ha en slik bil hvor viktig funksjonalitet ikke virker og synes det er rart at forhandler ikke har advart om disse kjente feilene.

Har man rett på heving av kjøp?

Man ville jo aldri kjøpt en TV hvor fjernkontrollen ikke virket fordi den mangler fungerende software.

Av hensyn til forhandler og annet ønsker vi ikke spesifisere ytterligere. På forhånd mange takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Ikke advokat så dette er ikke juridisk bistand*

 

Det må foreligge en mangel som er alvorlig og som forhandler ikke klarer å utbedre hvis du skal ha rett til å heve kjøp. Mulig man også trenger advokathjelp for å vinne frem.

 

Din venn burde i hvertfall begynne å så godt som mulig dokumentere disse feilene, kommunisere de skriftlig til forhandler og ta vare på all dialog. Flatt batteri er enten en veldig snodig feil på en ny bil eller så er det brukerfeil. Hvilken bil er dette?

Lenke til kommentar

Tipper det er en VAG bil. Kan nok bli en lang kamp mot Møller dette. Hva er eksakt feilen, og hindrer det daglig bruk? Ting som bare er irriterende kan nok ikke regnes som en vesentlig feil. Det heter seg også at selger har 3 forsøk på å rette opp feilen før man kan fremme krav om heving av kjøpet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

A Kommunikasjon til bilen fra mobil fungerer dårlig slik at man ikke får regulert lading og klima med mer.

B Det er også duggproblemer med klimaanlegget.

C Det ser ut til at bilen ikke tåler norske forhold med is og snø da sensorer går amok.

D Flatt 12V batteri har skjedd flere ganger.

A Gjelder dette uansett hvor bilen står parkert? Dersom bilen står parkert i et garasjeanlegg hvor det er dårlig mobildekning, vil man ikke få kontakt med bilen uansett merke.

B Er ikke dette korrigert med ny SW?

C Dette er vanlig, uansett merke. Snø og is på parkeringssensorer og ryggekamera, is på den delen av frontruten hvor kamera og sensorer sitter, osv.

D Har ikke bilen vært inne for oppgradering til større 12 V batteri? Ladeproblemene skal også være løst med ny SW.

Dersom problemene ikke kan løses på det verkstedet man bruker til vanlig, kanskje prøve et annet verksted?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Spørsmålet om heving blir ei vurderingssak. For å kunne heve så må mangelen være vesentleg, og kva som er vesentleg kan variere. Det kjem blant anna  ann på kva selgar har opplyst om bilen, kva kvalitetar som var avgjerande for kjøparens valg om å kjøpe bilen, osv. 

Til dømes så vil problemet med mobilapp kunne være ein sjølvstendig hevingsgrunn om denne funksjonen var av avgjerande betydnig for kunden, eller dersom det var hovudsalgsargumentet frå forhandlar. Men samtidig så kan ein slil feil på appen bli avfeid som ein bagatell som gir reklamasjonsgrunnlag men ikkje hevingsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Det burde være en enkel vei å gå siden bilen har vært på verksted for flere av de samme feilene flere ganger.

kremt skrev (2 timer siden):

Tipper det er en VAG bil. Kan nok bli en lang kamp mot Møller dette. Hva er eksakt feilen, og hindrer det daglig bruk? Ting som bare er irriterende kan nok ikke regnes som en vesentlig feil. Det heter seg også at selger har 3 forsøk på å rette opp feilen før man kan fremme krav om heving av kjøpet.

Den hindrer daglig bruk fordi 12V er tomt, den har ikke ladet slik den skulle, er ikke temperert eller isfri, feilmeldinger som sier stans kjøretøy umidellbart osv. I tillegg har det vært feil på vesentlige komponenter på bilen som stab-stag, bremser og hovedbatterikompononter. Noe av dette er feil som trolig ville komme tilbake etter x-antall kilometer.

 

zanta skrev (1 time siden):

A Gjelder dette uansett hvor bilen står parkert? Dersom bilen står parkert i et garasjeanlegg hvor det er dårlig mobildekning, vil man ikke få kontakt med bilen uansett merke.

B Er ikke dette korrigert med ny SW?

C Dette er vanlig, uansett merke. Snø og is på parkeringssensorer og ryggekamera, is på den delen av frontruten hvor kamera og sensorer sitter, osv.

D Har ikke bilen vært inne for oppgradering til større 12 V batteri? Ladeproblemene skal også være løst med ny SW.

Dersom problemene ikke kan løses på det verkstedet man bruker til vanlig, kanskje prøve et annet verksted?

A Uansett
B Jo, men noen problemer ble bedre, andre verre, og nye oppsto
C Man ser ikke for seg at man må gå rundt bilen hver morgen og fjerne is fra sensorer. Særlig ikke når bilen ellers skal være oppvarmet og klar for kjøring.
D Nytt 12V hjelper ikke.
E Tror man bør benytte samme verksted iht. klagelogg og reklamasjon.

Kakkelfant skrev (1 time siden):

Bekreftet i ettertid eller før kjøp?

 

Bekreftet i ettertid. Ikke et ord om problemene før kjøp, men dette er vel ikke å forvente av en selger?

The Avatar skrev (49 minutter siden):

Spørsmålet om heving blir ei vurderingssak. For å kunne heve så må mangelen være vesentleg, og kva som er vesentleg kan variere. Det kjem blant anna  ann på kva selgar har opplyst om bilen, kva kvalitetar som var avgjerande for kjøparens valg om å kjøpe bilen, osv. 

Til dømes så vil problemet med mobilapp kunne være ein sjølvstendig hevingsgrunn om denne funksjonen var av avgjerande betydnig for kunden, eller dersom det var hovudsalgsargumentet frå forhandlar. Men samtidig så kan ein slil feil på appen bli avfeid som ein bagatell som gir reklamasjonsgrunnlag men ikkje hevingsgrunnlag. 

Jeg vil tro feilene på bilen vil være grunn til heving og ikke helsen til personen som kjører den. Nå ble riktig bilen kjøpt fordi den kunne forhåndvarmes overalt, men sjelden det fungerer. Eier har heller noen interesse av å re-installere app og infotainment i tide og utide da man aldri vet når feilen oppstår. Videre blir man forsinket eller må ta taxi fordi bilen ikke er ladet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (30 minutter siden):

Man ser ikke for seg at man må gå rundt bilen hver morgen og fjerne is fra sensorer. Særlig ikke når bilen ellers skal være oppvarmet og klar for kjøring.

Akkurat dette klarer jeg ikke å se som en mangel. Så lenge sensorene ikke er oppvarmet, er det ikke annen løsning enn å fjerne snø og is manuelt. Dette er også et problem når man kjører i tett snø eller underkjølt regn, da vil sensorene foran på bilen dekkes til selv om de var rene før man startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette klarer jeg ikke å se som en mangel. Så lenge sensorene ikke er oppvarmet, er det ikke annen løsning enn å fjerne snø og is manuelt. Dette er også et problem når man kjører i tett snø eller underkjølt regn, da vil sensorene foran på bilen dekkes til selv om de var rene før man startet.

Da burde det vel være en mulighet for å slå de av og ikke at varslingslyden gir fører hjerteinfarkt?

Nå er det nok av andre mer alvorlige feil å ta av.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Trulss said:

Bekreftet i ettertid. Ikke et ord om problemene før kjøp, men dette er vel ikke å forvente av en selger?

Spurte du spesifikt om dette før kjøpet?

Ellers så tenker jeg det at dårlig design og løsninger ikke kan gjelde som en mangel, da du hadde god mulighet til å sette deg inn i dette før du kjøpte bilen?

 

edit: typo

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (7 minutter siden):

Spurte du spesifikt om dette før kjøpet?

Ellers så tenker jeg det at dårlig design og løsninger ikke kan gjelde som en mangel, da du hadde god mulighet til å sette deg inn i dette før du kjøpte bilen?

 

edit: typo

Man har ofte ikke mulighet til å teste app, varmeapparat, ladeplanlegging, kuldeforhold og varmeapparat før kjøp. Når en ny bil må hentes med kranbil flere ganger i året oppfylles kriteriet til å kalle det en møkkabil og hevet kjøpet etter min mening.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

C Man ser ikke for seg at man må gå rundt bilen hver morgen og fjerne is fra sensorer. Særlig ikke når bilen ellers skal være oppvarmet og klar for kjøring.

Det må man gjøre på stort sett alle nyere biler som står parkert ute...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

F0or å heve kjøpet, så må manglene (totalt sett) være "vesentlig". 

2 hours ago, Trulss said:

Det burde være en enkel vei å gå siden bilen har vært på verksted for flere av de samme feilene flere ganger.

Hvor mange ganger og hvor lenge? Siden en bil er såpass dyr, så kan forhandler argumentere for lengre tid til retting og flere rettingsforsøk enn ved f.eks en mobiltelefon av "særlige grunner".

 

2 hours ago, Trulss said:

Den hindrer daglig bruk fordi 12V er tomt, den har ikke ladet slik den skulle, er ikke temperert eller isfri, feilmeldinger som sier stans kjøretøy umidellbart osv. I tillegg har det vært feil på vesentlige komponenter på bilen som stab-stag, bremser og hovedbatterikompononter. Noe av dette er feil som trolig ville komme tilbake etter x-antall kilometer.

 

A Uansett
B Jo, men noen problemer ble bedre, andre verre, og nye oppsto
C Man ser ikke for seg at man må gå rundt bilen hver morgen og fjerne is fra sensorer. Særlig ikke når bilen ellers skal være oppvarmet og klar for kjøring.
D Nytt 12V hjelper ikke.
E Tror man bør benytte samme verksted iht. klagelogg og reklamasjon.

Bekreftet i ettertid. Ikke et ord om problemene før kjøp, men dette er vel ikke å forvente av en selger?

Jeg vil tro feilene på bilen vil være grunn til heving og ikke helsen til personen som kjører den. Nå ble riktig bilen kjøpt fordi den kunne forhåndvarmes overalt, men sjelden det fungerer. Eier har heller noen interesse av å re-installere app og infotainment i tide og utide da man aldri vet når feilen oppstår. Videre blir man forsinket eller må ta taxi fordi bilen ikke er ladet.

Om 12V problemet oppstår flere ganger og verkstedet ikke greier å fikse det, så er det nok hevingsgrunnlag ja.

Mobilapp'en vil være avhengig av telefon, deknings etc. Jeg ville vært svært nøye ved å dokumentere feil, f.eks med video av forskjellige telefoner og forskjellige lokasjoner, der app'en ikke fungerer. Alene er nok ikke dette vesentlig. Men ja, det må vurderes i hver situasjon, og f.eks helsen til kjøper kan faktisk brukes som et argument! 

Fjerning av is/snø fra sensorer er da nødvendig om man skal bruke sensorene. Men hva skjer om det ikke gjøres? Kan bilen fortsatt kjøres uten disse sensorene? Om så, så er nok dette "som normalt", og ikke en feil.

Duggproblemer (i tunneller?) må dokumenteres, slik at en kan få fram hvor ofte det skjer, og hvor mye. Det er umulig å synse om dette, uten å vite hvor mye og hvor ofte.

"Bilen ikke er ladet"? Er det fortsatt 12v batteriet det er snakk om? 

(Selger bestemmer vel hvor feilretting skal skje, så de bestemmer verksted.)

 

Så lenge 12V problemet ikke blir fikset, så tror jeg du har hevingsgrunnlag. Husk å dokumentere ALT med video eller bilder, kanskje også med en ekstern tredjepart om mulig. 

Om selger greier fikse 12V problemet, så mistenker jeg at problemet ikke er vesentlig nok til heving.

 

 

Du kan møte et stort problem i denne saken om selger er smart. Jeg har nemlig en hyundai ioniq som også er kjent for 12v problem. Med meg har det skjedd 1 gang på 3.5år, og jeg kjører derfor med en 12v booster i bilen, for å alltid kunne få start på bilen. Om selger foreslår en slik løsning, pluss en liten erstatning, så kan du få problemer med hevingskravet. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (7 minutter siden):

F0or å heve kjøpet, så må manglene (totalt sett) være "vesentlig". 

Hvor mange ganger og hvor lenge? Siden en bil er såpass dyr, så kan forhandler argumentere for lengre tid til retting og flere rettingsforsøk enn ved f.eks en mobiltelefon av "særlige grunner".

 

Om 12V problemet oppstår flere ganger og verkstedet ikke greier å fikse det, så er det nok hevingsgrunnlag ja.

Mobilapp'en vil være avhengig av telefon, deknings etc. Jeg ville vært svært nøye ved å dokumentere feil, f.eks med video av forskjellige telefoner og forskjellige lokasjoner, der app'en ikke fungerer. Alene er nok ikke dette vesentlig. Men ja, det må vurderes i hver situasjon, og f.eks helsen til kjøper kan faktisk brukes som et argument! 

Fjerning av is/snø fra sensorer er da nødvendig om man skal bruke sensorene. Men hva skjer om det ikke gjøres? Kan bilen fortsatt kjøres uten disse sensorene? Om så, så er nok dette "som normalt", og ikke en feil.

Duggproblemer (i tunneller?) må dokumenteres, slik at en kan få fram hvor ofte det skjer, og hvor mye. Det er umulig å synse om dette, uten å vite hvor mye og hvor ofte.

"Bilen ikke er ladet"? Er det fortsatt 12v batteriet det er snakk om? 

(Selger bestemmer vel hvor feilretting skal skje, så de bestemmer verksted.)

 

Så lenge 12V problemet ikke blir fikset, så tror jeg du har hevingsgrunnlag. Husk å dokumentere ALT med video eller bilder, kanskje også med en ekstern tredjepart om mulig. 

Om selger greier fikse 12V problemet, så mistenker jeg at problemet ikke er vesentlig nok til heving.

 

 

Du kan møte et stort problem i denne saken om selger er smart. Jeg har nemlig en hyundai ioniq som også er kjent for 12v problem. Med meg har det skjedd 1 gang på 3.5år, og jeg kjører derfor med en 12v booster i bilen, for å alltid kunne få start på bilen. Om selger foreslår en slik løsning, pluss en liten erstatning, så kan du få problemer med hevingskravet. 

12 volt er et problem, men det at hovedbatteriet heller ikke lades er et like stort problem. Bilen er tom for strøm om morgenen, når den etter planen skulle vært fulladet. Forhandler sier det er en bug i software. Det å kjøre rundt med booster undergraver sannheten og det er best å ringe kranbilen hver gang. Dette koster tid og penger, altså kommer man for sent til møter/jobb da man må vente på både kranbil og taxi. Personen har eier bilen klarer ikke bruke en booster, og ellers lite teknisk og bilinteressert.

Det er ikke normalt at bilen dugger så mye, og man har hatt andre biler tidligere. Problemet er innrømmet av forhandler, og det står skrevet om dette på nett. Trolig er det plasser i systemet hvor fukt samles og som frigjøres en gang i blandt påvirket av muligens temperatur eller viftehastighet, og dette fikses ikke med software.

Det burde vært mulighet for å skru av varsling fra sensorer. Det at en bil er/blir isete og møkkete i Norge er ikke unormalt. Den kan ikke skinne til enhver tid. Det blir litt som Renault Zoe som ikke burde vært levert på det norske markedet når den ikke takler 230IT.

Det største problemet er likevel appen som gjør at man ikke får styrt klimaanlegg, lading eller ladeplanlegging - appen gjør faktisk bilen ubrukelig. Det virker noen ganger, andre ganger ikke. Det er altså helt umulig å stole på den informasjonen appen gir.

Videre har det vært problemer med kjølevæske på varmepumpe flere ganger. Byttet stab-stag etter få kilometer, byttet noe på ladeinntaket. Vært inne for feilsøking, oppdateringer, batteribytter. Himmel og hav så mye en ny bil har vært på verksted, det er faktisk ikke til å tro. Det er svært mange arbeidsdager som har gått bort til telefoner, feilsøking og verkstedbesøk. Man har betalt for feilsøking av elektriker hjemme, tatt taxi etc.

Men radioen virker ok så lenge 12V er inntakt.

Eier sier bilen er for spesielt interesserte. Den er overhodet ikke til å stole og man vet aldri om man kommer seg avgårde som planlagt. Det verste er at forhandler ikke klarer fikse det mest prekære.

Alt kan nok dokumeneters med utskrifter fra forhandler selv, men også kranbil. Selvsagt finnes kvitteringer på taxi, elektriker med mer om det er nødvendig. Poenget er å finnet et enkelt punkt som kan heve kjøpet på en enkel måte uten å måtte gå igjennom hele listen. Derfor ønsker jeg hjelpe og spør her på forumet.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Trulss said:

appen gjør faktisk bilen ubrukelig

Hvordan kan en bekvemmelighets funksjon gjøre bilen ubrukelig? Det du sier er at hvis du bruker appen da slutter bilen å funke, stemmer dette? Har selv hatt flere ulike elektriske biler og alle har faktisk hatt app. På noen av de har jeg ikke brukt den siden det ikke var behov. På andre gadd jeg ikke bruke det siden merket hadde dårlig rykte på slik funksjonalitet. Men aldri vært borti at en app gjør en bil ubrukelig. Dette må være ren fantasi og ikke noe som har rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Trulss said:

[snip]

Alt kan nok dokumeneters med utskrifter fra forhandler selv, men også kranbil. Selvsagt finnes kvitteringer på taxi, elektriker med mer om det er nødvendig. Poenget er å finnet et enkelt punkt som kan heve kjøpet på en enkel måte uten å måtte gå igjennom hele listen. Derfor ønsker jeg hjelpe og spør her på forumet.

Beklager, men en bil er stort sett vanskelig å heve kjøpet på siden den er såpass dyr. Og hvis selger er Møller eller Birger&Haug, så er det dobbelt så vanskelig siden de er kjent for å være ugrei.

Jeg har aldri hørt om noen akseptere heving av kjøp av en bil uten at forbrukertilsynet har vært involvert, så såvidt jeg vet så er det ikke noen snarvei. Advokatutgifter er stort sett ikke dekket i saker hos forbrukertilsynet, siden det skal være mulig for "de fleste" å klage selv. Kostnader for å få en tredjepart til å verifisere feilene blir som oftest dekket, tror jeg.

Og siden en bil er såpass komplisert, så er det vanskelig å dokumentere at ting ikke er brukerfeil. Det er (naturlig nok) kjøper som må dokumentere at det er feil, og at feilen kommer fra selger/produsent. En liste over når forskjellige feil har inntruffet vil være en god hjelp, samt ved hvilke tidspunkt selger prøvde avhjelp (reparasjon) og når feilen evt kom tilbake.

 

Summen av flere feil vil telle mer enn en enkelt feil, så jeg er sikker på at det vil lønne seg å ta med flere feil i en evt klage. Om du klager, så husk å beskrive feilene bedre enn du gjør her på forumet. Men igjen, om bilen piper ved oppstart, så er ikke det et problem som er verdt å klage på. 

 

4 hours ago, kremt said:

Hvordan kan en bekvemmelighets funksjon gjøre bilen ubrukelig? Det du sier er at hvis du bruker appen da slutter bilen å funke, stemmer dette? Har selv hatt flere ulike elektriske biler og alle har faktisk hatt app. På noen av de har jeg ikke brukt den siden det ikke var behov. På andre gadd jeg ikke bruke det siden merket hadde dårlig rykte på slik funksjonalitet. Men aldri vært borti at en app gjør en bil ubrukelig. Dette må være ren fantasi og ikke noe som har rot i virkeligheten.

Jeg er enig i at det ikke gjør bilen ubrukelig, men en dårlig app kan være en vesentlig feil. I mitt tilfelle var app svært viktig ved valg av bil, siden jeg bruker den HVER morgen, mesteparten av året. Folk stoler på at bilen er delvis opptinet når de går ut døra, og i motsatt fall koster dette 15min skraping av is på vinteren.

Ellers vil varsling av åpen/ulåst dør, bilalarm, sjekk av batteriprosent++ være funksjoner som man har betalt for og som vil være nyttige, men man ikke får tilgang på. Jeg har selv flere ganger glemt å låse bilen, fått opp varsel og dermed låst bilen i app'en. Resultatet ved manglende varsel kan bli stjålet bagasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...