Gå til innhold

Sony har solgt over 40 millioner PlayStation 5-konsoller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alpred93 skrev:
Yopaz skrev:
Guybrush 3pwood skrev (11 timer siden):

Det samme gjør jeg, har både Xbox series x og ps5, samt nintendo switch og pc. Men jeg kan være så ærlig å si at ps5 er den beste konsollen, det er ikke skryt, bare fakta. Det må være lov å være ærlig.
Xbox mangler spillene ja, og et bra grensesnitt. Grensesnittet skal de heldigvis endelig gjøre noe med nå etter ørten år. 

Playstation 5 er best ifølge din subjektive mening.  Ikke fakta.

PS5 selger bedre enn Xbox Series X, men ligger fortsatt bak Nintendo Switch. Switch kan også vise til svært gode salg på spill og har flere spill som har solgt mer enn 20 millioner. De har også veldig mange eksklusive spill som har blitt godt mottatt av anmeldere.

Xbox er ekstremt gode på bakoverkompatibilitet, noe som ikke eksisterer på Switch, mens PS5 er kompatibel med de fleste PS4 spillene (så vidt jeg vet).

Både Microsoft og Sony er relativt gode på online infrastruktur i motsetning til Nintendo som er ubrukelige på det punktet.

Hvilken kontroller du foretrekker er subjektivt, men PS5 må få poeng for hvor bra de får det til i visse spill. 

Hva du foretrekker av Gamepass og PS+ er også subjektivt.

Selv foretrekker jeg Nintendo switch. Ikke fordi den er bedre enn de andre, men fordi den oppfyller mitt subjektive behov best. Hva har du av fakta som støtter at PS5 er best?

Om du ikke har noe så er det helt greit å være åpen om at det er din mening. 

Det er ikke merkelig at switch har solgt mer når den kom ut tre år før ps5 ble sluppet.
Switch har og et spillbibliotek de andre kan lete lenge etter. Ikke bare Nintendo sine eller Platinum ganes som jeg brukte veldig personlig, men generelt. Har du et stort og variert spillbibliotek, spesielt med flere eksklusiver, så har du kunder. Sleng på at Switch er en hybrid og de brukte utrolig bra markedsføring (Switch er for ALLE) og topp det med BOTW til lansering. Langt i fra bare "lansert 3 år før PS5".
Lenke til kommentar
gullkorn skrev (3 timer siden):

har hatt en ps5 i snart to år, men føler fortsatt spillkatalogen suger.

Rart hvor forskjellige vi er. Jeg synes ps5 sin spillkatalog er bedre enn gamepass. Et  fåtall day-1 spill klarer ikke å få få meg til å endre mening heller. Noen spill som kommer day one på gamepass velger jeg heller å kjøpe til fullpris på ps5.
Med Starfield har jeg ikke noe valg, så da blir det xboxspilling. skal også spille Lies of P på Xbox(vet ikke om det er verdt å kjøpe det til ps5) samt Sea of thieves : Monkey Island.
Det å ha begge konsoller er veldig praktisk.
Angående Nintendo Switch så har jeg kjøpt den utelukkende for spille de to siste Zeldaspillene, ingeting annet. Switch er latterig utdatert men BOTW og TOKT er latterlig bra spill, foretrekker det foran det tekniske nesten alltid. 
 

Endret av Guybrush 3pwood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (6 timer siden):

Switch har og et spillbibliotek de andre kan lete lenge etter. Ikke bare Nintendo sine eller Platinum ganes som jeg brukte veldig personlig, men generelt. Har du et stort og variert spillbibliotek, spesielt med flere eksklusiver, så har du kunder. Sleng på at Switch er en hybrid og de brukte utrolig bra markedsføring (Switch er for ALLE) og topp det med BOTW til lansering. Langt i fra bare "lansert 3 år før PS5".

Har både switch og PS5 synes PS5en har mye bedre spillbibliotek jeg da.

Lenke til kommentar
vidor skrev:

I forhold til forrige generasjon så synes jeg både MS og Sony har tapt seg vesentlig i denne generasjonen når det kommer til innhold (kan nok også ha med at min interesse for spill dabber noe av). Spesielt på PS4 og Xbox 360 har jeg et stort og bra spillbibliotek. Xbox One har jeg også en del for, men det kommer p.g.a sent kjøp av XOX.

MS har nå gitt opp konsollkrigen og skal heller satse mer på spill - noen positive sider er dette . La Sony lage konsoller , det er de gode på . La MS heller lage gode spill .
Lenke til kommentar
Sitat

 

Skal ikke legge opp til en VS diskusjon her, jeg har frem til nå hatt alle av begge konsoller, og men all time favorite er Philips G7000. 

Men jeg synes ikke ideen om at Sony knuser MS denne generasjonen. For å bedømme må vi se på flere tall, hvilke utgangspunkt de hadde og vurdere trender.

Sony solgte 117M PS4 mot MS sine 50M (estimerte) Xbox One. Sony hadde altså et bedre utgangspunkt godt over dobbelt så mange etablerte kunder når denne generasjonen startet, det er viktig. 

Mange av disse er fremdeles på PS4, har begge, eller har vidersolgt. Altså, det er fremdeles mange aktive PS4 i markedet. Mange flere enn dobbelt av Xbox One.

Så har MS altså solgt 21M Xbox Series mot Sonys litt over 40M PS5. Uavhengig av årsak har altså Sony ikke solgt prosentvis like mange flere konsoller denne generasjonen som fordelingen av eksisterende kunder skulle tilsi. Enda, dette kan endre seg, men en positiv trend for MS etter en generasjon dominert av Sony som ikke gjorde mange feil. 

Med godt over dobbelt så mange PS4 og nesten dobbelt så mange PS5 solgt så er det også interessant å se på omsetning.

I 2022 tjente riktig nok Sony mer, men... Fortjenesten er ikke prosentvis like høy som forholdet mellom solgte konsoller. Faktisk et godt stykke fra. Altså tjener MS ganske mye mer per solgte konsoll. 

Videe er konsollsalg ikke lenger det eneste målekriteret for suksess, for konsollene er ikke nødvendigvis lenger produktet det er viktigst å selge mye av.

Undersøkelser viser at XBOX-brukere spiller mer enn Wii og PS-brukere. Og, Gamepassbrukere spiller i snitt 20% mer enn andre XBOX-brukere.

Gamepass meldes eksempelvis å ha 30 millioner kunder. Disse finnes på tvers av konsollgenerasjonene, på PC, og faktisk en god del på Streaming. Jeg har lastet ned Xbox appen på min TV, og det fungere faktisk veldig bra i ekstremt mange spill, inngangsbilletten er 0 og prisen er 2-3 spill i året for mange hundre spill. 

Samtidig har ingen av konsollene imponert ekstremt på spillftinten, men mange spill er i pipeline.

Status nå er ikke så interessant egentlig, den er mye som forventet mtp utgangspunktet, men også påvirket av eksterne faktorer, når det nærmer seg slutten av denne generasjonen er det mer interessant å se. Og da helhetlig på tjenester så vell som fysiske bokser, og ikke minst spill. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
GnilreG skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (6 timer siden):

Switch har og et spillbibliotek de andre kan lete lenge etter. Ikke bare Nintendo sine eller Platinum ganes som jeg brukte veldig personlig, men generelt. Har du et stort og variert spillbibliotek, spesielt med flere eksklusiver, så har du kunder. Sleng på at Switch er en hybrid og de brukte utrolig bra markedsføring (Switch er for ALLE) og topp det med BOTW til lansering. Langt i fra bare "lansert 3 år før PS5".

Har både switch og PS5 synes PS5en har mye bedre spillbibliotek jeg da.

HAr begge selv men er ikke poenget. Poenget er at spillbiblioteket til Switch er mye mer variert, altså, noe for alle, enn det PS5 kan tilby. Og det vinner Nintendo mye på.
Lenke til kommentar
Fleskelars skrev:
vidor skrev:

I forhold til forrige generasjon så synes jeg både MS og Sony har tapt seg vesentlig i denne generasjonen når det kommer til innhold (kan nok også ha med at min interesse for spill dabber noe av). Spesielt på PS4 og Xbox 360 har jeg et stort og bra spillbibliotek. Xbox One har jeg også en del for, men det kommer p.g.a sent kjøp av XOX.

MS har nå gitt opp konsollkrigen og skal heller satse mer på spill - noen positive sider er dette . La Sony lage konsoller , det er de gode på . La MS heller lage gode spill .
MS har i hvert fall stor fokus på å kjøpe seg til makten, ja =D
Lenke til kommentar
vidor skrev:

Fint at de går ut med det. Det krever litt baller.

Tror nok Xbox kan takke GamePass for mesteparten av salget sitt. For min del lever jeg fremdeles godt med Xbox One X som er ca like kraftig som Xbox Series S om en ser bort fra raytracing, men selv om XOX har 50% høyere ytelse med sine 6 TFLOPS mot PS4 Pro sine 4, så er det den som blir mest brukt av de to.

Ray Tracing et ikke noe vits på hverken PS5 eller XBox Series S/X uansett. Hardwaren er ikke kraftig nok til effekter som gjør stor forskjell, og selv med effekter du må studere med lupe for å se forskjell så halverer det FPS.
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (2 timer siden):

HAr begge selv men er ikke poenget. Poenget er at spillbiblioteket til Switch er mye mer variert, altså, noe for alle, enn det PS5 kan tilby. Og det vinner Nintendo mye på.

For deg kanskje. For min del er det kun Zelda som var aktuelt på switch. Mario galaxy eller hva det het var også ok å spille gjennom, men ikke verdt å kjøpe en switch for. Resten av spillene er meh og variert =/= bra. Mye dritt på switch. Og spill som er multi platform er bedre på andre konsoller  eller pc.

Uten breath of the wild så hadde switch vært en spøk av en konsoll 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Switch tiltrekker seg nok naturlig mye shovelware siden det er enkelt å publisere og mange lager enkle små spill som ikke krever all verden med hardware og som enkelt kan tilpasses en Switch. Det er vel en stund siden Nintendo Seal of Quality omkom p.g.a. forurenset hav.

Tror nok de fleste merker at kvaliteten går ned, men så lenge det er enkelt å kjøpe lar vel mange nok seg lure.

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 31.7.2023 den 22.34):

 Om man er fan av SHMUPS er Switch faktisk rimelig solid nå. Men det er for mye mobil søppel og shovelware på Switch butikken altså, herrefred for ett minefelt med dritt. 

Vil vel egentlig påstå at Switch shoppen ikke er mulig å navigere for et voksent menneske med begrenset tålmodighet. For no JÆVELA DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT det der har blitt. Så ved neste konsoll må Nintendo få rydda opp den dynga der og gjeninsatt "Seal of Quality" på det som blir lastet opp.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært utrolig fornøyd med PS5, mest av alt på grunn av korte lastetider sammenliknet med PS4 og det at jeg kan foretrekke performance mode i spill - at det føles så smidig er noe jeg sjeldent har opplevd før (dersom spillet utnytter det og ikke ender opp med å bli søppel; jeg ser på deg Star Wars Jedi: Survivor...); jeg velger alltid performance mode. Likevel er spillkatalogen litt slim enn så lenge. Det eneste som kan tvinge meg til å kjøpe Xbox er nok det at Microsoft har kjøpt Bethesda. Hadde dette vært 10 år siden hadde jeg nok raget til de grader, men det er fortsatt surt å vite at spillserier jeg har likt så godt bare blir kjøpt opp og tvinger meg til å punge ut.

Lenke til kommentar

Hva er denne vi mot dem greia? Høres nesten ut som dere diskuterer innvandring eller olje vs global oppvarming.

Når jeg var ung så spilte vi både PlayStation, Xbox og Sega… Vi valgte det vi fikk tak i og det var også mer viktig med spillene de hadde, feks Metal Gear, Halo, Resident evil og Tekken…

Håper jeg får prøvd Last of Us en gang

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (31 minutter siden):

Hva er denne vi mot dem greia? Høres nesten ut som dere diskuterer innvandring eller olje vs global oppvarming.

Når jeg var ung så spilte vi både PlayStation, Xbox og Sega… Vi valgte det vi fikk tak i og det var også mer viktig med spillene de hadde, feks Metal Gear, Halo, Resident evil og Tekken…

Håper jeg får prøvd Last of Us en gang

BLASPHEMY!!!!

Men jeg er nok på Team Gouldfan gitt. Konsollkrig er merkelige (men underholdende) greier. Personelig spiller jeg bra spill der bra spill er å spille. Jeg er en av de som kjøper alle konsoller hver generasjon, fordi jeg hater penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...