Gå til innhold

Danmark som Sibir, innen 34 aar.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som disse to forskerne har konkludert på et høyst usikkert grunnlag. 
Fra artikkelen:

Sitat

Det har lenge vært kjent og fryktet at klimaendringene kan ødelegge for havstrømmene, og dermed også Golfstrømmen.

FNs klimapanel (IPCC) mener havstrømmene vil svekkes over en lengre periode. En kollaps, slik Ditlevsen beskriver, mener de imidlertid er svært usannsynlig.

Steffen Malskær Olsen, forsker ved «Nationalt Center for Klimaforskning», er heller ikke overbevist.

– Det er en svært provoserende konklusjon basert på et datagrunnlag, som har store begrensninger. Det er min umiddelbare vurdering, sier han til TV 2 Danmark.

Dette er ikke annet enn hysteri spør du meg. Det er nok av forskning som sier det motsatte, så jeg tviler på at det er mulig å si noe som helst sikkert per i dag, men noen total kollaps er det lite som tyder på at blir et faktum.

https://forskning.no/klima/forskere-og-media-ma-slutte-a-rope-ulv-ulv-om-golfstrommen/2014824
"Forskere og media må slutte å rope ulv, ulv om Golfstrømmen."
"Det er bøttevis av ting vi bør bekymre oss over rundt global oppvarming. At Golfstrømmen skal stoppe er ikke en av dem, sier havforsker i Bergen."

Sitat

Lars H. Smedsrud er professor ved Geofysisk institutt på Universitetet i Bergen.

Sammen med kolleger har han nå sammenfattet kunnskapen forskere har om Golfstrømmens utvikling over en periode på mer enn hundre år.

Smedsrud gir klar beskjed:

Det er ingen grunn til engstelse.

 

Endret av Uderzo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

I så fall synes jeg det blir feil å diskreditere den basert på en persons litt kjappe uttalelser. Trendene er der, spørsmålet er bare når.

Dette er ikke eksisterende trender. Det er estimering av vendepunkt, gitt fysisk idéelle konstruksjoner (kuer er firkanter, biler er to hjul på en friksjonsløs overflate etc.), og ukjente parametere som det gjøres kvalifiserte gjetninger over for å ha noe å regne på.

Dette kun media-oppstyr, enn så lenge. Når denne listen (https://www.nature.com/articles/s41467-023-39810-w/metrics) teller mer enn 0 i begge kolonner, og henvisningene er positive til konklusjonen, så kan man begynne å snakke. Før det er det medie-oppstyr og potensielt propaganda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, cuadro said:

Dette er ikke eksisterende trender. Det er estimering av vendepunkt, gitt fysisk idéelle konstruksjoner (kuer er firkanter, biler er to hjul på en friksjonsløs overflate etc.), og ukjente parametere som det gjøres kvalifiserte gjetninger over for å ha noe å regne på.

Dette kun media-oppstyr, enn så lenge. Når denne listen (https://www.nature.com/articles/s41467-023-39810-w/metrics) teller mer enn 0 i begge kolonner, og henvisningene er positive til konklusjonen, så kan man begynne å snakke. Før det er det medie-oppstyr og potensielt propaganda.

Edit: forstår jeg deg rett at du kritiserer metoden brukt? Det er nokså standard metode innenfor forskningen og litt rart hvis vi mener denne ikke er innafor for kun denne rapporten? Man begynner jo ofte på det teoretiske, før man studerer trendene når man har større forståelse rundt tematikken.

Ellers siterer jeg litt rundt hva intensjonen her er / var: å bygge kunnskap. At media er bastante tviler jeg ikke på, men synes ikke det er negativt at vi får ny kunnskap og ser data over lengre tidshorisonter enn tidligere. Så kan andre forskere forske videre og fortelle hvorfor dette er feil eller eventuelt understøtte funnene.

Quote

As the AMOC has only been continuously monitored since 2004, the study authors looked to a much larger dataset, and one which could show how the currents behaved in a period without human-caused climate change.

Quote

There is still large uncertainty where the tipping point of the AMOC is, but the new study adds to the evidence that it is much closer than we thought just a few years ago,

Edit: leste mer i den artikkelen som ble referert til over med kritikk av tilsvarende studier, siterer: 

Quote

Ordbruk kan forvirre

Rahmstorf sier han er klar over at AMOC og Golfstrømmen er begreper som ofte brukes om hverandre, og at ordbruken ikke er ideell og kan føre til forvirring.

– AMOC er, iallfall slik vi bruker begrepet, heller ikke det samme som overløpet mellom Atlanterhavet og De nordiske hav (Norskehavet, Grønlandshavet og Islandshavet, red.anm.). Resultatene vi fikk i vår Nature-studie (Caesar et al. 2018) tyder på at AMOC og overløpet til De nordiske hav tvert imot kan være anti-relatert.

– Jeg er helt enig med Smedsrud i at selve Golfstrømmen aldri vil kollapse, siden den i stor grad er vinddrevet og vindene ikke vil slutte å blåse. Det er kun den termohalindrevne AMOC-en (den varmedrevne motoren i Golfstrømmen, red.anm.) som har en risiko for å brytes ned.

Han sier at data viser at dette har hendt gjentatte ganger i jordens historie.

Tre påfallende endringer

Rahmstorf viser til det han mener er tre påfallende endringer i AMOC.

Et kuldepunkt som er observert i havet sør for Grønland, som han og kollegene tolker som om en svekkelse av AMOC.

Sterk oppvarming langs kysten av Nord-Amerika, som også kan være knyttet til en AMOC-svekkelse.

En kraftig oppvarming i Norskehavet, som han tolker som et resultat av en forsterket strømning av atlantisk vann inn i Norskehavet, slik Smedsrud og kolleger også har funnet.

I 2018-artikkelen konkluderer Rahmstorf og kolleger med at AMOC kan ha svekket seg cirka 3 sverdrup – eller rundt 15 prosent – siden midten av forrige århundre. AMOC er ifølge disse forskerne nå på et rekordlavt nivå, også i et tusenårsperspektiv. Forskerne ser videre en sammenheng mellom kuldepunktet sør for Grønland og de siste årenes hetebølger i Europa.

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis ikke det er gode holdepunkter så blir det bare "ulveroping", denne dommedagsprofetien har vi hørt før. Sånne nyhetsoppslag som dette skader klimaforskningen.
IPCC er kjent for å slå på stortrommen og når selv de sier at det er svært usannsynlig at det kommer til å skje, så sier det ganske mye.
Mitt umiddelbare inntrykk er at dette er sensasjonalisme og bør ikke tas for seriøst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Mitt umiddelbare inntrykk er at dette er sensasjonalisme og bør ikke tas for seriøst. 

Etter aa ha lest Nrk sin versjon, synes jeg den blir for enkel.

Etter som jeg forsto, er stort sett, hele forskningsmiljoet bekymret for golfstroemmen, de som mener at det er feil, at den kommer til aa stoppe ogsaa.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

To danske forskere, har kommet med  en klimarapport, der de spaar, at innen 34 aar, saa vil Danmark, ha det samme klimaet som Alaska, Canada og sibir.

Naa begynner det aa stemme med den farten, jeg tror, det vil gaa i.

Hvorfor ikke om 35 år  ?

Klimaforandringer skjer over lang tid og kan ikke predikeres med denne nøyaktigheten. Skandalepressen glemmer nyansering og premisser , men slipper å stå til ansvar.

Dette blir enda en bombastisk dommedagsprofeti som ødelegger omdømmet for seriøse klimaforskere og saboterer arbeidet med nødvendige klimatiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 timer siden):

Hvorfor ikke om 35 år  ?

Klimaforandringer skjer over lang tid og kan ikke predikeres med denne nøyaktigheten. Skandalepressen glemmer nyansering og premisser , men slipper å stå til ansvar.

Dette blir enda en bombastisk dommedagsprofeti som ødelegger omdømmet for seriøse klimaforskere og saboterer arbeidet med nødvendige klimatiltak.

Mener du, at de forskerene, som foreksempel FN bruker og lytter til, er userioese?

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Mener du at de forskerene, som foreksempel FN bruker og lytter til, er userioese?

Media må lære seg å lese forskningsrapporter. Det er ikke det at forskerne nødvendigvis er useriøse, det er media som ikke skjønner hvordan de skal formidle det. I selve rapporten står det helt sikkert noe mer om usikkerheter, unøyaktigheter og svakheter ved dataene.

Endret av Nimrad
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

At Golfstrømmen kan snu har jeg hørt siden 80 tallet. Jeg er fra Vest Finnmark og de som bor der oppe vil nok merke det lenge før Danmark.

Naar du hoerte dette paa 80 tallet, trodde du at, de mente det skulle skje, om noen mnd da?

Det er jo det, som er saa oppsiktsvekkende, det er Danmark vi snakker om, ikke Finnmark.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Media må lære seg å lese forskningsrapporter. Det er ikke det at forskerne nødvendigvis er useriøse, det er media som ikke skjønner hvordan de skal formidle det. I selve rapporten står det helt sikkert noe mer om usikkerheter, unøyaktigheter og svakheter ved dataene.

Saa av alle de forskningsrapportene og advarslene, som renner inn, skal vi bare ta det rolig og fortsette festen?

Det er bare media, som tar av litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Karltorbj said:

Saa av alle de forskningsrapportene og advarslene, som renner inn, skal vi bare ta det rolig og fortsette festen?

Det er bare media, som tar av litt.

Jeg tror at det han mener er at media ofte fremstiller hva forskerne sier misvisende og i noen tilfeller feil. Resultatet er at forskerne får ufortjent mye pepper mens media får klikk, med videre resultatet at det blir mer polarisering. Vi skal ikke ta det rolig eller ignorere advarslene som er høyst reelle, vi må bare sørge for at vi lytter til hva som faktisk blir sagt :) 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at det han mener er at media ofte fremstiller hva forskerne sier misvisende og i noen tilfeller feil. Resultatet er at forskerne får ufortjent mye pepper mens media får klikk, med videre resultatet at det blir mer polarisering. Vi skal ikke ta det rolig (Don’t go silent into the night), vi må bare sørge for at vi lytter til hva som faktisk blir sagt :) 

Ser du essensen i alt som kommer, er det veldig skremmende.

Synes derfor det er feil og dysse det ned, med at det er media som tar av, eller at det er forskningen, som er userioes.

Med alle de signalene som kommer naa, er det ikke vanskelig, aa forestille seg, en full infrastrukturkolaps og en apokalypse av dimensjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...