Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stoppe vann inn mellom fjell og grunnmur


Anbefalte innlegg

Fjernet et golv totalt da jeg fryktet råte eller sopp, overrasket over fravær av råte.

Rommet er 4x2 meter og har 35-40  cm grunnmur rundt hele rommet.

Da det regnet så jeg hvor mye vann som trenger inn der. Vann kommer inn langs fjell under grunnmur.

Vil f.eks. slamming eller annet kunne lage et vanntett skott mellom fjell og grunnmur? Hedy K11??? Poenget er tett mellom fjell og mur, som holder i noen tiår... 

Innspill ønskes. 

Skal selvsagt se muligheter utenfor grunnmuren også, men vanskelig terreng gjør at det blir mye tilsig av vann derfra. 

Det er en gang lagt på litt betong utenfor, men hindrer ikke vanntilsig. 

IMG_20230716_112845.jpg

IMG_20230716_115449.jpg

Endret av plankeby
Det grønne er rester av byggskum..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter eventuelle tiltak for å hindre inntrengning av vann ville jeg likevel tatt høyde for at det kan være vått der. Legg plast over gulvet i det kryperommet, og sørg for nok ventilasjon. Da blir luften der tørr nok til at etasjeskillet ikke skades.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

Hvis du fjerner massen på utsiden av muren så kan grunnmursplast være et alternativ. God drenering vekk fra muren er uansett en god ting 😉

image.thumb.png.de002292e0e1b204fa5343c0170415fb.png
 

image.thumb.png.01dd2bf875166f51104a41edadaa318a.png
https://www.biltema.no/bygg/vvs/drenering/fuktisolasjonsmatte-2000048221

 https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/grunnmur-og-drenering/grunnmursplast/2293553?v=ObsBygg-7057754017146

Som bildet i mitt innlegg viser er det kun centimeter fra fjell til toppen av muren 🤓

Det har gått bra i 60 år, men nytt gulv vil jo tette rommet mer. 

Man bygde mye idiotisk plassering på 60-tallet også. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vanskelig å skjønne helt hvordan dette er bygget ut fra bildene. Kan være lurt å tegne et tverrsnitt av muren med berget på utsiden og gulvet på innsiden så man vet hva det er man svarer på. 

Jeg tolker det etter å ha lest og studert bilde slik at grunnmur er murt rett på berg, og at det også er berget vi ser på innvendig bilde. Så er innergulv i rommet tregulv som er hevet 30-40 cm opp fra berget? 

Lenke til kommentar

Ved å drenere inntil muren der huset "står på fjell", vil vannet slippe lettere til ned til underkant betong og finne veien inn.

I mange tilfeller må du nok drenere innvendig å få ledet vannet ut under muren på et lavere punkt.

Gjorde det hos min svigerfar der 95% av huset står på fjell (som ikke er sprengt ned til et jevnt nivå). Vi hogde opp hele kjellergulvet. Huset lå oppå en vannåre, så ved å bore ca 80 cm ned (på skrått) og fylle med trollkraft, fikk vi senket fjellet under det gamle kjellergulvet, la drenering innvendig langs murer og ut under mur hvor vann og avløp går ut. Vi fylte opp med pukk 8-16 mm, isolerte, plastet og støpte nytt gulv. En bonus var at vi fikk økt takhøyden fra 1,85 til 2,09 samt at huset har vært fri for fukt i kjelleren de siste 21 år....

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Vanskelig å skjønne helt hvordan dette er bygget ut fra bildene. Kan være lurt å tegne et tverrsnitt av muren med berget på utsiden og gulvet på innsiden så man vet hva det er man svarer på. 

Jeg tolker det etter å ha lest og studert bilde slik at grunnmur er murt rett på berg, og at det også er berget vi ser på innvendig bilde. Så er innergulv i rommet tregulv som er hevet 30-40 cm opp fra berget? 

Gulvet  (lektene) hviler på betongen som stikker inn. Gulvet man går på er tett under veggplate på bildet. Stripen er fra gulvlist.

Lenke til kommentar

Finnes mange løsninger, hos meg er det gjort som NoBo skrev over her, men jeg skar ut og reparerte sår og sprekker med Hey'di Stormuring før jeg smurte godt inn med Hey'di K11. 

K11 er fin fordi den er vanntett, men puster. Har aldri sett den brukt på akkurat det formålet du har selv, og den brukes oftest under bakken, men jeg er heller ikke fagmann så jeg har ikke akkurat bred erfaring. Den anbefales like vel til mange typer prosjekter, som tetting av brønner osv. så jeg ser for meg den vil kunne fungere hos deg også.

Men, pass på at det er helt rent og fritt for smuss, kjør på med høytrykkspyler.

Ikke sikkert det blir helt bra samme hva du smører med da, vannet kan komme mange steder fra. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 16.7.2023 den 19.42):

Finnes mange løsninger, hos meg er det gjort som NoBo skrev over her, men jeg skar ut og reparerte sår og sprekker med Hey'di Stormuring før jeg smurte godt inn med Hey'di K11. 

K11 er fin fordi den er vanntett, men puster. Har aldri sett den brukt på akkurat det formålet du har selv, og den brukes oftest under bakken, men jeg er heller ikke fagmann så jeg har ikke akkurat bred erfaring. Den anbefales like vel til mange typer prosjekter, som tetting av brønner osv. så jeg ser for meg den vil kunne fungere hos deg også.

Men, pass på at det er helt rent og fritt for smuss, kjør på med høytrykkspyler.

Ikke sikkert det blir helt bra samme hva du smører med da, vannet kan komme mange steder fra. 

Her er ikke noe grunnmur under bakkenivå og høyde på mur er 25-50 cm på kupert fjell. Så noe plast osv har ingen funksjon. 

Må få bort litt mur som er smurt inntil grunnmur og fjell. 

Mitt behov er å stoppe vannet som vil renne langs fjellet på akkurat dette, hjørnet av huset. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Her er ikke noe grunnmur under bakkenivå og høyde på mur er 25-50 cm på kupert fjell. Så noe plast osv har ingen funksjon. 

Må få bort litt mur som er smurt inntil grunnmur og fjell.

Standard plast osv på mur er basic. 

Mitt behov er å stoppe vannet som vil renne langs fjellet på akkurat dette, hjørnet av huset. 

Ja, du misforsto hva jeg skrev. Hos meg er det som vist over, MEN, jeg brukte K11 som selv om den normalt brukes under bakken har flere bruksområder, og som kanskje vil kunne fungere for å tette eller begrense vanninntrenging i muren din som er murt rett på fjellet, samtidig som den puster og slipper ut fukt.

Lenke til kommentar

Fått bort tynt sementbelegg på fjell. Dypde syntes ikke på bildet. På hjørnet er det mer dybde på muren. Det grønne rundt er fjellskråning oppover. 

Nederte bilde fjell spyler, noe betong på bakke fjernet. Laget avrenning for vann. Smurt på betong med lateks i (Heidy JZ). 

 IMG_20230717_121953.jpg

IMG_20230717_210331.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...