Gå til innhold

Hele 87 prosent av gamle spill går tapt, ifølge ny studie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillene som er vist på bildet er lett tilgjengelig på nettet, mer sier jeg ikke. Men spill på floppy disker og ymse andre formater som "råtner", så er nok andelen ganske høy ja.

Dessuten er jo det meste digitalt idag, selv om en kan emulere Switch spill på PC. Problemet blir nok bare større med tiden.

Dette gjør jo at de kan lansere spill(ene) på nytt i form av remasters og "nyutgivelser"

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (10 minutter siden):

Spillene som er vist på bildet er lett tilgjengelig på nettet, mer sier jeg ikke. Men spill på floppy disker og ymse andre formater som "råtner", så er nok andelen ganske høy ja.

Dessuten er jo det meste digitalt idag, selv om en kan emulere Switch spill på PC. Problemet blir nok bare større med tiden.

Dette gjør jo at de kan lansere spill(ene) på nytt i form av remasters og "nyutgivelser"

Et stort problem er at veldig mange spill er avhengig av online, selv enspiller spill. Så når utgiver/utvikler bestemmer seg for å skru av serverne, så er det game over.
Selv om man skulle fått arkivert spillene for ettertiden, så ville man aldri kunne spille dem igjen. Med fysiske formater så er dette en kjent problemstilling, men sånn burde det absolutt ikke være for digitale medier.

Som en absolutt minimum så burde spillene avleveres i en utgave som kan bevares for ettertiden, hvis spill er kultur så burde vi kunne bevare det i bibliotek i det minste.
Jeg synes at denne "leiemodellen" som har blitt så populær er en uting.
Når kunder kjøper et spill så burde spillet være spillbart i all uoverskuelig fremtid, i en eller annen form. De gjør det ytterligere vanskelig ved at de integrer online såpass mye inn i spillet, uavhengig om det gir spilleren en bedre opplevelse eller ikke, kun for å gi seg selv et alibi på en måte.
"Beklager vi kan ikke skru av online kravet nå som vi skrur av serveren, for spillet trenger det for å fungere i det hele tatt".
I starten så handlet nok online kravet om å gjøre det vanskeligere å piratkopiere spillene, men nå tror jeg det like mye handler om å ha en jerngrep på produktet.
Som det nevnes her, f.eks ved at forbrukerne kun kan få spille spillet på utgiverns betingelser, ved f.eks å måtte kjøpe remasters osv.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (47 minutter siden):

Et stort problem er at veldig mange spill er avhengig av online, selv enspiller spill. Så når utgiver/utvikler bestemmer seg for å skru av serverne, så er det game over.
Selv om man skulle fått arkivert spillene for ettertiden, så ville man aldri kunne spille dem igjen. Med fysiske formater så er dette en kjent problemstilling, men sånn burde det absolutt ikke være for digitale medier.

Som en absolutt minimum så burde spillene avleveres i en utgave som kan bevares for ettertiden, hvis spill er kultur så burde vi kunne bevare det i bibliotek i det minste.
Jeg synes at denne "leiemodellen" som har blitt så populær er en uting.
Når kunder kjøper et spill så burde spillet være spillbart i all uoverskuelig fremtid, i en eller annen form. De gjør det ytterligere vanskelig ved at de integrer online såpass mye inn i spillet, uavhengig om det gir spilleren en bedre opplevelse eller ikke, kun for å gi seg selv et alibi på en måte.
"Beklager vi kan ikke skru av online kravet nå som vi skrur av serveren, for spillet trenger det for å fungere i det hele tatt".
I starten så handlet nok online kravet om å gjøre det vanskeligere å piratkopiere spillene, men nå tror jeg det like mye handler om å ha en jerngrep på produktet.
Som det nevnes her, f.eks ved at forbrukerne kun kan få spille spillet på utgiverns betingelser, ved f.eks å måtte kjøpe remasters osv.

Gode poeng😀👍

Enig i at det burde finnes en bibliotektjeneste for gamle spill 😊👍

Lenke til kommentar

Jeg har nok et lite bias siden jeg jobber i biblioteksektoren, men det er bibliotekene sin oppgave å ta vare på kulturarven, formidle og tilgjengeliggjøre den til Norges befolkning. Norske spill i det minste, hører hjemme der. Kulturministere fra flere ulike regjeringer har alle gitt penger til norsk spillbransje så det er ingen tvil om at de mener at spill er kultur.
Jeg vet at denne problemstillingen har blitt tatt opp og jeg håper at norsk spillbransje i fremtiden tar det seriøst og samarbeider med bibliotekene og sørger for at spillene blir bevart og formidlet til alle sammen.
Det ville nok være et forbilde for andre(spillbransjen i andre land og bibliotek) og sette et lys på hvor viktig dette er.
Spill er ikke bare et kommersielt produkt, men også kultur.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 timer siden):

Som en absolutt minimum så burde spillene avleveres i en utgave som kan bevares for ettertiden, hvis spill er kultur så burde vi kunne bevare det i bibliotek i det minste.

For norske forhold så kan det være ei løysing å sette dette som krav for å kvalifisere til utviklingsstøtte. 

Uten arkiveringsfunksjon så får ein ikkje status som kultur, og dermed ingen pengar frå Kulturdepartementet. 

Andre land har kanskje liknande støtteordningar for spelutvikling? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (8 minutter siden):

"87% of classic games are not in release", hva mener de egentlig her? Til salgs? De fleste gamle spill finnes fremdeles i en eller annen form.

Ja, de mener nok "til salgs / mulig å kjøpe". Fra artikkelen: "kun 13 prosent var lett tilgjengelige for forbrukere". 

Man kan jo raide bruktmarkedet og håpe man har flaks, men det er ikke lett å finne et gammelt spill i dag. 

At de koster det hvite i øyet er en annen sak. Folk betaler jo flere tusen for enkelte titler, og setter dem i hylla som samleobjekter. Det er smått galskap. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Går jo an å gå digitalt, feks Good Old Games...

https://www.gog.com/en/game/demons_winter

Dette var ett eksempel på et steingammelt spill. Men så finnes det jo spill som ikke finnes å få tak i... Abandonwares kan jo diskuteres hva gjelder det etiske, men imho så mener jeg at det er innafor, sålenge det ikke finnes en (relativt grei) mulighet til å kjøpe spillet 😁

Forøvrig, som flere nevner, synes jeg også at bibliotek er en suveren løsning - iallefall for steingamle spill 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det for mye Corporate-rot ender det gjerne opp som dette community-tiltaket;

http://nolfrevival.tk

Dette er jo ikke spill som krever online-greier heller.

I forhold til GOG som sier de er DRM-fri så har det vel vist seg at dette ikke alltid er riktig, selv om det ikke er snakk om mange titlene.

Tror nok uansett GOG har oversikt over hvor mange ganger en brukers unike ID har installert en tittel og at de har mulighet til å kjøre en kill-switch om det skulle bli nødvendig.

Er f.eks et nettsted som har spesialisert seg på å la folk få laste ned GOG-titler gratis, så det ville vært naivt å ikke i alle fall måle dette.

Lenke til kommentar
Timberman80 skrev:

Går jo an å gå digitalt, feks Good Old Games...

https://www.gog.com/en/game/demons_winter

Dette var ett eksempel på et steingammelt spill. Men så finnes det jo spill som ikke finnes å få tak i... Abandonwares kan jo diskuteres hva gjelder det etiske, men imho så mener jeg at det er innafor, sålenge det ikke finnes en (relativt grei) mulighet til å kjøpe spillet 😁

Forøvrig, som flere nevner, synes jeg også at bibliotek er en suveren løsning - iallefall for steingamle spill 😎

PC spill er sikkert enklere siden det vanligvis er DRM som gjør dem ikke kompatible med moderne systemer. Verre på døde konsoller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...