Gå til innhold

Kritisk profetier som kan gå i oppfyllelse i løpet av 2 år.


Jobs

Anbefalte innlegg

HowardGayle skrev (7 timer siden):

Du får bare fortsette å forsøke bortforklare dette, men jeg må innrømme at slikt som dette har jeg virkelig ikke tid til

HowardGayle skrev (7 timer siden):

Nei, beklager, alt kan man faktisk ikke bortforklare før man beveger seg ut i alternativ virkelighet.

Apostlenes gjerninger: Filip løp bort og hørte at han leste høyt fra profeten Jesaja, og han spurte: «Forstår du egentlig det du leser?» Han svarte: «Hvordan skulle jeg kunne det uten at noen forklarer det for meg?» Og han ba Filip inntrengende om å komme opp i vognen og sette seg hos ham. 
Hoffmannen sa så til Filip: «Si meg: Hvem sier profeten dette om? Om seg selv eller om en annen?»

Her fortelles det altså om et menneske som ydmykt innrømmer å ikke forstå skriften og ikke er redd for å be om hjelp til å forstå den.

Det er faktisk ingen skam å få hjelp til noe man ikke forstår.

Paulus gikk inn i synagogen, slik han pleide, og på tre sabbater resonnerte han med dem ut fra Skriftene. Han forklarte og beviste ved hjelp av henvisninger at Kristus måtte lide og bli oppreist fra døden, og han sa: «Denne Jesus som jeg forkynner om for dere, han er Kristus.»

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Her fortelles det altså om et menneske som ydmykt innrømmer å ikke forstå skriften og ikke er redd for å be om hjelp til å forstå den.

Det er faktisk ingen skam å få hjelp til noe man ikke forstår.

Hvis man trenger hjelp for å forstå skriften leser man den neppe riktig. Jeg opplever ikke bibelen som kvantefysikk, akkurat, og at jeg får en annen opplevelse enn deg av den betyr ikke at jeg ikke forstår den. Det betyr at jeg har en annen forståelse enn deg av den. 

Jeg trenger hjelp til å reparere bilen, eller legge et nytt tak. Når jeg leser en religiøs tekst (eller hvilken som helst tekst), rolig, nysgjerrig og med et sterkt ønske om å ikke dømme eller være farget av mine egne oppfatninger eller fordommer, trenger jeg ingen hjelp. Gir det meg noe, er det verdifullt. Gir det meg lite, er det bare ikke mitt bord.

Skam er en nyttig egenskap hvis den hindrer deg i å gjøre feil ting. Skam for å be om hjelp virker helt merkelig; jeg kan ikke komme på en gang jeg har opplevd slik skam. Jeg tror faktisk ikke jeg forstår selve konseptet, ideen engang.

Og jeg forstår at dette er din sannhet, din tro. Jeg har ingen problemer med det. Hvorfor er det vrient for deg å akseptere at jeg finner mening helt andre steder enn deg, og ikke finner verdi i din sannhet? Jeg har allerede tidligere i tråden gjort det klart at jeg ikke har en agenda her annet å vise hvordan jeg opplever disse tekstene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Byen Jerusalem er tydeligvis kjernespørsmålet for de store religionene, som hver på sin side har definert seg selv som eieren av hele «sannheten». Et kjernespørsmål som har generert ugudelige ødeleggelser og umenneskelige lidelser i generasjoner.
Skrekkeksempler på blasfemisk oppførsel, legalisert av Toraen, Bibelen og Koranen.

For å få slutt på djevelskapen, burde Jerusalem vært jevnet med jorden og erstattet med et monument over menneskenes dumskap……

Hvis rivingen av Jerusalem hadde skjedd i FN-regi, hadde det ikke vært mye mer å krangle om og de mest kompromissløse måtte vendt hjem i skam.

Men neida, religionsforskerne (les navlebeskuerne) på alle sider foretrekker tragisk nok å beholde status quo for å beholde makt/posisjon og rettferdiggjøre seg selv.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Byen Jerusalem er tydeligvis kjernespørsmålet for de store religionene, som hver på sin side har definert seg selv som eieren av hele «sannheten». Et kjernespørsmål som har generert ugudelige ødeleggelser og umenneskelige lidelser i generasjoner.
Skrekkeksempler på blasfemisk oppførsel, legalisert av Toraen, Bibelen og Koranen.

For å få slutt på djevelskapen, burde Jerusalem vært jevnet med jorden og erstattet med et monument over menneskenes dumskap……

Ja, det er vel det som kommer til å bli løsningen til slutt?

Den vakre og bortskjemte datter Sion gjør jeg ende på. Mot henne skal gjetere komme med saueflokkene sine. De slår opp telt omkring henne, og hver beiter sitt stykke snaut. Lys hellig krig mot henne! Kom, la oss angripe midt på dagen! Ve oss, dagen er på hell, og kveldsskyggene blir lange. Kom, la oss angripe i natt og ødelegge borgene hennes.

Så sier Herren over hærskarene: Fell trær og kast opp en voll mot Jerusalem! Hun er byen som skal kreves til regnskap, hun er full av undertrykkelse. Som en kilde holder vannet kaldt, slik holder byen ondskapen kald. Der hører en om vold og ran, alltid ser jeg sykdom og sår. La deg refse, Jerusalem, ellers bryter jeg med deg og gjør deg til et øde sted, et land der ingen kan bo. (Jer.6./Jer.4./Jer.9 osv.)

Mange tror at ødeleggelsen skyltes romernes inntog i år 70, men disse fortellingene har nok ingenting med dette å gjøre. Dan.8.4-5 har en litt morsom kommentar til hvordan en angriper som jeg fikk fortalt var Alexander den store, da måtte jeg spørre om han ikke leste hva som stod i teksten ordrett:

Jeg så væren stange mot vest og mot nord og mot sør. Ingen dyr kunne stå opp mot den, og ingen kunne berge noen fra den. Den gjorde som den ville, og fikk stor makt.
Mens jeg tenkte på dette, kom det en geitebukk fra vest, og den fór over hele jorden uten å komme nær marken. Bukken hadde et veldig horn i pannen.

Så jeg spurte om han og hans soldater hadde hester med vinger siden de ikke berørte marken, men fikk bare til svar at det sto nå bare slik, og at det mentes ikke at de var i luften hel tiden... jeg mener nå at teksten er riktig jeg da.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (51 minutter siden):

Hvis man trenger hjelp for å forstå skriften leser man den neppe riktig. Jeg opplever ikke bibelen som kvantefysikk, akkurat, og at jeg får en annen opplevelse enn deg av den betyr ikke at jeg ikke forstår den. Det betyr at jeg har en annen forståelse enn deg av den. 

Bare slapp av, Bibelen er ikke allemannseie selv om mange har den, eller får tekstene inn gjennom andre kanaler - før oversettelsene kom var den på latin og menigheten satt dumme som nek og skjønte ikke det kvekk av latinskpredikende prester...

Det står i tekstene (2.Tim.3.16-17) at den er til det mennesket som tilhører Gud. Altså sin sønn fordi han er mellommann mellom Gud og mennesker - dessuten skal alle bli opplært av Gud (Joh.6.45)

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent over en nyhet jeg leste i dag angående krigen i Sudan og om disse hendelsene kan ha noe å si angående Dan.11 som har et sammendrag om endetidens hendelser; Ukrainske elitestyrker skal ha gjennomført droneangrep mot Wagner-tropper i Afrika | ABC Nyheter

Fra v24: Uventende skal han falle inn i landets fruktbareste bygder og gjøre ting som hans fedre og hans fedres fedre ikke har gjort; hærfang og rov og gods skal han strø ut til sine folk, og mot faste byer skal han legge op onde råd, og det vil vare en tid. Han skal oppby sin makt og sitt mot Sydens konge og komme med en stor hær – v28-29: Han skal vende tilbake til sitt land med meget gods, og han skal legge op råd mot den hellige pakt, og etter at han har utført dem, skal han vende tilbake til sitt land. /Til fastsatt tid skal han atter dra mot Syden; men den siste gang skal det ikke gå som første gang...

 

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (2 timer siden):

Skam for å be om hjelp virker helt merkelig; jeg kan ikke komme på en gang jeg har opplevd slik skam. Jeg tror faktisk ikke jeg forstår selve konseptet, ideen engang

Det er ingen skam å snu! Nå skjønner du sikkert konseptet.

HowardGayle skrev (2 timer siden):

Når jeg leser en religiøs tekst (eller hvilken som helst tekst),…., trenger jeg ingen hjelp.

Men du trengte hjelp på skolen for å lære ikke sant, eller åpnet du alle bøkene og forsto alt med en gang?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Bare slapp av, Bibelen er ikke allemannseie selv om mange har den, eller får tekstene inn gjennom andre kanaler - før oversettelsene kom var den på latin og menigheten satt dumme som nek og skjønte ikke det kvekk av latinskpredikende prester...

Det står i tekstene (2.Tim.3.16-17) at den er til det mennesket som tilhører Gud. Altså sin sønn fordi han er mellommann mellom Gud og mennesker - dessuten skal alle bli opplært av Gud (Joh.6.45)

Jeg er veldig avslappet. 

Jada, det står mange ting i bibelen, men det betyr altså ikke at boken er sann, eller at hver setning der har dypere betydning. Som ikke bibeltroende synes jeg den praksises er ganske merkelig, å hente frem sitater i hytt og pine, som om dette skal bevise eller motbevise det minste. Min vei har hele tiden vært å forholde meg til reelle ting. Det må gi veldig indre uuro å hele tiden lete opp sitater for å betrygge seg selv og sine omgivelser om at man er på rett vei; istedenfor å gjøre noe, eller vise noe.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (25 minutter siden):

Det er ingen skam å snu! Nå skjønner du sikkert konseptet.

HowardGayle skrev (2 timer siden):

Når jeg leser en religiøs tekst (eller hvilken som helst tekst),…., trenger jeg ingen hjelp.

Men du trengte hjelp på skolen for å lære ikke sant, eller åpnet du alle bøkene og forsto alt med en gang?

Ingen skam å snu, nei, det er en selvfølge. Når du  brukte det slik i debatten fremstiller det som om det fantes et skampotensiale i det å be om hjelp, og det forstår jeg fremdeles ikke. Det er ingen skam i å spise når man er sulten, var det slik du mente det(?), det var en veldig merkelig måte å fremføre en selvfølgelighet på.

Når man er barn, trenger man hjelp med å lære å lese. Har man lært å lese, trenger man ikke ny hjelp med å lese for hver ny bok. Litt som å sykle. Har du lært å sykle på en tohjuling trenger du ikke ny hjelp hver gang du bytter sykkel. Så trenger man kanskje hjelp med å forstå konseptet matematikk, eller fysikk, eller biologi, men siden man faktisk kan lese, er det rimelig enkelt å øke kunnskapsnivået sitt. Så kan alle ha forskjellig grad av medfødt evne til, eller opplært evne til, kritisk tanke. Kommer det noen til meg og sier de har Sannheten om livet og meningen og alt fordi de har lest en bok, vet jeg at enten har de lest "Haikerens guide til gallaksen", og har det moro med meg, eller så tar de feil. 

Men tråden handler fortsatt om dommedagsprofetier. Og at jesus ikke var videre stødig i dem han heller. Og vi ser jo hvordan det går med dommedagstroende og dommedagsekter rundt omkring, de bruker livet sitt på å vente på at en dag, da altså, da skal all lidelsen være verdt det! Og om det er jim jones i jungelen, eller david koresh i waco, eller jehovas vitner, for den sakens skyld, har de hittil hatt spektakulært feil. Tenk å sette egen indre ro, glede og lykke til side for noe man håper kan skje, isteden for å bare forsøke å ha det bedre her og nå? Hvor rasjonelt er egentlig det? Som å sette største delen av inntekten sin på vikinglotto hver uke, og leve på vann og selvproduserte poteter i påvente at man en dag skal få spise biff. Som man kunne gjort hele tiden, om man ikke hadde investert alt i lotto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

Er det derfor du er så opptatt av å fortelle at bibelen er feil, for å forsikre deg selv om at du er på rett vei?

Nei, for å  ha det bra bruker jeg daglig enkle teknikker som hjelper meg å ha det bra. Når jeg viser mitt syn på bibelen og konkrete sitater er det mest fordi jeg er litt overrasket over at ingen kan komme med en rasjonell, ikke bibelsk kilde på hvorfor den er så sann, og siden jeg selv finner den lite fortreffelig deltar jeg i debatt for å se om noen har slike gode rasjonelle argumenter å komme med. I tillegg har jeg stadig opplevd at folk bruker bibelen akkurat som de vil og tolker den i alle mulige retninger. Da har jeg vært så nysgjerrig at jeg faktisk har lest den, og på samme måte som andre tillater seg å dele sine meninger og oppfatninger på et diskusjonsforum, gjør jeg også det.

(jeg debatterer gjerne koranen også, forresten, jeg har lest den også, men det er få som vil debattere den)

Endret av HowardGayle
tilleggsinfo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (2 minutter siden):

Når man er barn, trenger man hjelp med å lære å lese. Har man lært å lese, trenger man ikke ny hjelp med å lese for hver ny bok. Litt som å sykle

Korinterne: Brødre, vær ikke som barn når det gjelder forstand. Vær barn i ondskap, men voksne i forstand.

Efeserne: Vi skal altså ikke lenger være barn, og vi skal ikke lenger bli kastet omkring som av bølger og bli ført hit og dit av vinden fra enhver lære ved å la oss lure av menneskers knep og utspekulerte, villedende planer.

Matteus: Jeg sier dere i sannhet: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal slett ikke komme inn i det.»

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 minutter siden):

Korinterne: Brødre, vær ikke som barn når det gjelder forstand. Vær barn i ondskap, men voksne i forstand.

Efeserne: Vi skal altså ikke lenger være barn, og vi skal ikke lenger bli kastet omkring som av bølger og bli ført hit og dit av vinden fra enhver lære ved å la oss lure av menneskers knep og utspekulerte, villedende planer.

Matteus: Jeg sier dere i sannhet: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal slett ikke komme inn i det.»

Må innrømme at det er litt vrient å ta seriøst noen som spruter ut, lett usammenhengende, bibelsitater som omhandler barn om de oppdaget ordet "barn" i et tidligere innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (Akkurat nå):

Må innrømme at det er litt vrient å ta seriøst noen som spruter ut, lett usammenhengende, bibelsitater

Allikevel fortsetter du, humrer…

HowardGayle skrev (15 minutter siden):

Tenk å sette egen indre ro, glede og lykke til side for noe man håper kan skje, isteden for å bare forsøke å ha det bedre her og nå?

Korinter: Hvis jeg har kjempet med villdyr i Ẹfesos slik andre mennesker har gjort, hvilken nytte har jeg da av det? Hvis de døde ikke skal bli oppreist, så «la oss spise og drikke, for i morgen skal vi dø».

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Allikevel fortsetter du, humrer…

Korinter: Hvis jeg har kjempet med villdyr i Ẹfesos slik andre mennesker har gjort, hvilken nytte har jeg da av det? Hvis de døde ikke skal bli oppreist, så «la oss spise og drikke, for i morgen skal vi dø».

Ja, jeg fortsetter å kommunisere med deg selv om det er vrient å ta deg seriøst innimellom. Jeg vet ikke om det betyr at du eller jeg eller noen overhodet gjør noe rart, men humring er bra, man bør alltid smile.

Jeg kjenner for øvrig ingen som har kjempet med villdyr i Efesos.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (53 minutter siden):

Jeg er veldig avslappet. 

Jada, det står mange ting i bibelen, men det betyr altså ikke at boken er sann, eller at hver setning der har dypere betydning. Som ikke bibeltroende synes jeg den praksises er ganske merkelig, å hente frem sitater i hytt og pine, som om dette skal bevise eller motbevise det minste. Min vei har hele tiden vært å forholde meg til reelle ting. Det må gi veldig indre uuro å hele tiden lete opp sitater for å betrygge seg selv og sine omgivelser om at man er på rett vei; istedenfor å gjøre noe, eller vise noe.

Skjønner, men hvorfor ønsker du å diskutere i denne tråden for da? Du er sikkert opptatt av andre fora i forumet som er mer matnyttig. Jeg for min del ser skriftene som sanne på høyde med Nostradamus, og tror at forutsigelsene er sanne. Jeg skal etter dette innlegget til deg legge inn et svar til Inspector om rivning av Jerusalem, som jeg besvarer nettopp om oppfyllelser som skjer rett ut fra Bibelen. Så for meg er det mer sann enn usann som kommer frem. At ting kommer frem på steder i hytt og pine er en metode å skjule alvoret på. Ikke alle ønsker å lese fremtid som i en åpen bok. Men det finnes systemer som åpner opp. Men de ser du nok ikke siden du ser det uinteressant.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Hvis rivingen av Jerusalem hadde skjedd i FN-regi, hadde det ikke vært mye mer å krangle om og de mest kompromissløse måtte vendt hjem i skam.

Men neida, religionsforskerne (les navlebeskuerne) på alle sider foretrekker tragisk nok å beholde status quo for å beholde makt/posisjon og rettferdiggjøre seg selv.

Det er nok forutsigelser som går i oppfyllelse over at ting ikke går slik man ønsker og at man har med et trassig folk og gjøre. Tenk bare på at muren ble reist – det finnes mange omtaler om muren i Bibelen. Og ting som skal komme kunne ikke skje om den ikke ble reist... Dersom du leser stykket om Herrens vingård i Jes.5. Vil du se at den er satt opp bare for å rives ned igjen på grunn av uvennskapet den skaper og det ropes verop over den sterke som legger hus til hus og føyer åker til åker til det ikke finnes mer plass igjen. V5 sier at bort skal muren, jeg river ned gjerdet så vingården beites av, og muren river jeg ned så den kan tråkkes ned. Slik vil jeg legge den øde. For vingården til Herren, Allhærs Gud, det er Israels hus og folket i Juda er hagen som var hans lyst og glede. Han ventet rett, men se det kom blodig urett! Han ventet rettferdighet, men hør, det ble skrik!

Jeg mener at dette ikke kunne skje uten at muren ble reist, det er profetier som nå har startet. Og det blir langvarig.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...