Gå til innhold

Kritisk profetier som kan gå i oppfyllelse i løpet av 2 år.


Jobs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

oppføre seg deretter?

Hvis du ikke tåler rene ord for penga? Hva har du da på et forum å gjøre? Alt du hevder mangler bevis og er for ønsketanker å regne!  så nei, ingen kristne møtte martyrdøden i kolosseum fordi den ble bygget i år åtti og fra år 440var de ikke noen kamper der, så hvordan i huleste kan kristne ha lidt martyrdøden i en arena de sjøl forbød  kamper i? Logikk er vanskelig???

""As Beard and Hopkins explore, the earliest martyrdom texts referencing the Colosseum as a space for Christian martyrs are from the 5th century CE. Gladiatorial fights ended in 434-435 CE and later a small church was then built within the Colosseum in the 6th century. What epigraphic and literary sources contemporary with the building of the Colosseum do show is not a connection to Christianity, but rather an association with a different religious sect: the Jewish people."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Numitor skrev (4 minutter siden):

så nei, ingen kristne møtte martyrdøden i kolosseum fordi den ble bygget i år åtti og fra år 440var de ikke noen kamper der,

Det var visst det.

as Christianity spread through the empire, it came into ideological conflict with the imperial cult of ancient Rome. Pagan practices such as making sacrifices to the deified emperors or other gods were abhorrent to Christians as their beliefs prohibited idolatry. 
The first, localized Neronian persecution occurred under Emperor Nero (r. 54–68) in Rome. A more general persecution occurred during the reign of Marcus Aurelius (r. 161–180).

https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Christians_in_the_Roman_Empire

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (4 minutter siden):

Det var visst det.

Sludder,vi vet.

"Around 1995, the famed German epigrapher Géza Alföldy noticed earlier holes from bronze lettering behind a later 5th century CE inscription on an architrave (CIL VI, 40454a) for the Colosseum. The earlier lettering holes dated to 79-80 CE. The inscription notes that the building project was the will of the Flavian emperor Vespasian (though it would be dedicated by his son, Titus), but also that the amphitheater was itself a monument to his subjugation of the Jewish people in the First Jewish War (66-73 CE):"

I[mp(erator)] Caes(ar) Vespasi[anus Aug(ustus)]
amphitheatru[m novum?] 
[ex] manubi(i)s [fieri iussit?]

Imperator Caesar Vespasian Augustus ordered
a new amphitheater to be made from the spoils of war.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Numitor skrev (3 minutter siden):

Sludder,vi vet.

Vet hva, at du setter lit til skrevet tekst?…..humrer

HvemFormetMeningeneDine skrev (12 minutter siden):

The first, localized Neronian persecution occurred under Emperor Nero (r. 54–68) in Rome. A more general persecution occurred during the reign of Marcus Aurelius (r. 161–180).

https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Christians_in_the_Roman_Empire

 

Lenke til kommentar
Numitor skrev (1 time siden):

Voks opp er du snill, jeg har vært på forum i tjue år og kjenner alle knepa de anonyme ofte benytter

Numitor skrev (5 minutter siden):

Det finnes ingen unnskyldning for å være kålhue! All kjent historikk støtter meg, ikke deg!

Du har lært mye på 20 år skjønner jeg, velment tips, dropp å drikk mens du prøver å diskutere. 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (14 minutter siden):

mens du prøver å diskutere. 

Jeg er redd for at diskusjonen gikk deg hus forbi, jeg diskuterer ikke lengre med deg, jeg forteller deg at du ikke har noen som helst gyldig sak om tema. Det aller første historikere gjør er kildekritikk, ja jeg vet det må være fremmed for deg men det finnes faktisk folk i verden som bryr seg om det de blir indoktrinert til å tro på er sant eller ei.

Endret av Numitor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (9 timer siden):

Du verden, da burde du vel være over 30 år? Kanskje oppføre seg deretter?

Ja det var rette ræva som feis. Du har stort sett oppført deg som om du var i trassalderen. 

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (7 timer siden):

Vet hva, at du setter lit til skrevet tekst?…..humrer

Det er jo alt du gjør, du finner en tekst som passer med din tro, og samme hva slags dokumentasjon som blir lagt frem så holder du på din tro. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Numitor skrev (10 timer siden):

Jeg er redd for at diskusjonen gikk deg hus forbi, jeg diskuterer ikke lengre med deg, jeg

Bra.

Timoteus: Avvis tåpelige og meningsløse diskusjoner, for du vet at de fører til krangel.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Ja det var rette ræva som feis.

Ordspråkene: Som den lammes kraftløse ben er et ordspråk i munnen på tåpelige mennesker.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du har stort sett oppført deg som om du var i trassalderen. 

Ordspråkene: Svar den tåpelige i samsvar med hans dumhet, så han ikke tror at han er klok.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (16 timer siden):

...dropp å drikk mens du prøver å diskutere. 

Numitor skrev (15 timer siden):

Jeg er redd for at diskusjonen gikk deg hus forbi, jeg diskuterer ikke lengre med deg, jeg

HvemFormetMeningeneDine skrev (5 timer siden):

Bra.


        Vesalmann
        og meinkrok
        alltid lastar og ler.
        Ikkje han veit
        det han vita turvte:
        han sjøl hev last og lyte.

        Håvamål, vers 22.

Noen kristne tjener Gud, og samler seg skatter i himmelen, mens andre kristne tjener heller sitt eget ego, og sløser med det lille de klarer å kare til seg. Den lille gleden som du opplever av å få oppmerksomhet fra andre her inne vil forsvinne som dugg for solen når alle har gått lei av deg, og da vil du måtte innse at du er fattig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (På 24.9.2023 den 6:24 PM):

full av løgn.

Og hvordan skal du unngå å være det når du resirkulerer de samme kristne løgnene som fikk dem i trøbbel fra starten av? Det finnes ikke ett eneste menneske som har hørt om noen kristenforfølgelse under Nero i det første århundre, de har ikke engang hørt om kristne og vet ikke hvem de er*, det er først langt senere det sitter noen kristne og synes at de burde kunnet delta mer aktivt på lidelsesfronten så de dikter opp ting. Disse folka (apologetene) har bedrevet tekstforfalskning i århundrer med motto "løgnens nødvendighet for troens bevarelse."

*Det finnes kun én sterkt disputert passasje hos Tacitus (Testimonium Taciteum) fra det andre århundre, 58 år etter brannen i Roma som nevner at det fantes kristne.

Eksempler:

Rundt år 180 diktet de opp evangelienavn (Mark, Matt, Luk, John) som først dukket opp hos kirkefar Irenaeus av Lyon, som by the way aldri har hørt om kristenforfølgelser under Nero han heller. 

I det femte århundre diktet de opp navn på de hellige tre konger ut av intet og som det ikke står et kvidder om i teksten. De bare antok at de var tre, antok at de var hellige og antok at de var konger. Etter min mening viser dette hvordan kristen tekstevolusjon foregår, man har noe og så tilfører man, legger til og kladder på etter behov og om det er sant eller ei spiller visst ingen  rolle selv om de hyppig refererer til straff for falske vitnesbyrd hos alle andre enn dem sjøl.

Falske brev og falsk brevveksling mellom  Seneca (Neros rådgiver) og Paulus i det fjerde århundre hvor de diktet inn at Seneca sier at kristne og jøder ble forfulgt under Nero. "Christian-forged letter from Seneca that appears to have been inspired by the original account in Tacitus that blamed Jews.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (7 minutter siden):

Og hvordan skal du unngå å være det når du resirkulerer de samme kristne løgnene som fikk dem i trøbbel fra starten av

Kanskje komme seg etpar skritt videre?

HvemFormetMeningeneDine skrev (På 24.9.2023 den 1:00 AM):

as Christianity spread through the empire, it came into ideological conflict with the imperial cult of ancient Rome. Pagan practices such as making sacrifices to the deified emperors or other gods were abhorrent to Christians as their beliefs prohibited idolatry. 
The first, localized Neronian persecution occurred under Emperor Nero (r. 54–68) in Rome. A more general persecution occurred during the reign of Marcus Aurelius (r. 161–180).

https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Christians_in_the_Roman_Empire

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...