Gå til innhold

Kritisk profetier som kan gå i oppfyllelse i løpet av 2 år.


Jobs

Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Hvorfor vurderer man Jesus som menneskesønnen når Jesus ble født av DHÅ, men menneskesønnen ble det ikke

Hva mener du med utsagnet ditt, at Jesus IKKE ble kalt menneskesønnen?

Matteus: Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (3 timer siden):

Hva mener du med utsagnet ditt, at Jesus IKKE ble kalt menneskesønnen?

Matteus: Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

 

Det skrev jeg ikke, jeg skrev at Jesus ble født av DHÅ, mens menneskesønnen ikke ble født av den.

Han ble reist opp på samme måte som slangen (= satan i Åp.12.9) hvor han ble reist opp i ørkenen av Moses. ( i Joh.3.14) Når menneskesønnen kommer har han ikke noen hellig ånd over seg. Jesus ble født under den. (i Matt.1.20)

Hans komme nevnes i Matt.10.23-25: Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer. (Ikke historisk registrert)
En lærling står ikke over sin mester, og en tjener står ikke over sin herre. Det er nok for en lærling at han får det som mesteren, og for en tjener at han får det som herren sin. Har de kalt husherren for Beelsebul, kan da husfolket hans vente noe bedre? ( Beelsebul: navn på djevelen)

Menneskesønnen sammenlignes også med Johannes i Matt.11.18-19:

For Johannes kom; han verken spiste eller drakk, og folk sier: ‘Han har en ond ånd i seg.'Menneskesønnen kom; han spiser og drikker, og de sier: ‘Se, for en storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!’ – Men Visdommen har fått rett, det bekrefter gjerningene hennes.»

At menneskesønnen ikke har de samme gjerninger som den åndsfødte, kommer frem her i Matt.12.31-32: Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.
Hans komme er helt lik med med djevelens (i Matt.24.23-28 / i Luk.10.18)

Men jeg sier IKKE at menneskesønnen og Jesus ikke er den samme, men at de lever i hver sin tid (se for øvrig Jes.53.9-12 / og 1.Kor.15.45-50) Da forstår du det sikkert, hvis ikke: Les Heb.2.10-18, så sammenligner du det med 2.Tess.2.2-9, Heb.2.14 viser således til Fil2.7, anbefaler å lese fra v5 -9 Da ser du årsakssammenhengen hvis en tar med at Gud ville vinne seg et folk fra hedninger for sitt navn, (Apg.15.14) Og at Beelsebul egentlig tok et oppgjør med seg selv ( i Matt.12.26-28) Men dit er det et stykke til for på den tid har Guds rike kommet.

 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 minutter siden):

Men jeg sier IKKE at menneskesønnen og Jesus ikke er den samme

Det er jo bra, for Skaperen måtte jo bruke den hellige ånd for å befrukte henne kunstig.

Lukas: Men Maria sa til engelen: «Hvordan skal dette kunne skje, når jeg ikke lever sammen med en mann?» Engelen svarte: «Hellig ånd skal komme over deg, og kraft fra Den Høyeste skal omgi deg. Derfor skal den som blir født, kalles hellig, Guds Sønn.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (6 minutter siden):

Det er jo bra, for Skaperen måtte jo bruke den hellige ånd for å befrukte henne kunstig.

Lukas: Men Maria sa til engelen: «Hvordan skal dette kunne skje, når jeg ikke lever sammen med en mann?» Engelen svarte: «Hellig ånd skal komme over deg, og kraft fra Den Høyeste skal omgi deg. Derfor skal den som blir født, kalles hellig, Guds Sønn.

Det er nok mye man ikke forstår av fremgangsmåter vi ikke har sett ennå. (Fork.3.22/ Alt har sin tid/ og hvem lar menneskene se det som siden skal komme?)

Den Hellige Ånd er forresten beskrevet i Visdommens bok. Kap.7 under visdommens ånd fra v22:

 

Visdommens ånd er forstandig; den er hellig, enestående i sitt slag, men den tar mange former. Den er fin, lettbevegelig, klar og ren; den er pålitelig, tar aldri skade, den elsker det gode. 23 Kvass er den, den lar seg aldri hindre. Men den gjør alltid det gode og er glad i menneskene. Fast og sikker er den, og har ingen bekymringer. Den makter alt og våker over alle ting. Den gjennomtrenger dem som er rene, forstandige og fintfølende. 24 For visdommen beveger seg med større letthet enn noen kan fatte, den gjennomtrenger og fyller alle ting ved sin renhet. 25 Ja, den er et pust av Guds kraft, ren strømmer den fram fra Den Allmektiges herlighet, derfor kan intet urent komme den nær. 26 For den er en avglans av det evige lys, plettfritt speiler den Guds virke og er et bilde av hans godhet. 27 Den er bare én, men makter alt, den hviler i seg selv, men gjør alle ting nye. Fra slekt til slekt tar den bolig hos hellige mennesker og gjør dem til profeter og Guds venner, 28 for Gud elsker bare den som bor i lag med visdommen. 29 Ja, den er skjønnere enn solen, den overgår ethvert stjernebilde. Sammenligner du den med dagslyset, finner du at den skinner enda klarere, 30 for etter dagens lys kommer nattens mørke, men visdommen overvinnes aldri av noen mørkemakt.

Den Allmektiges herlighet beskrives i Esek.1.k. i 10.k. med flere (følg vershenvisninger). Fra en virvel vind, så som storm er den også beskrevet i Apg.2.2 og med et ubeskrivelig ord som "Eurakylon" eller "Evrakylon" i Apg.27.14 som farkosten beskrives som.
   

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (53 minutter siden):

Beelsebul egentlig tok et oppgjør med seg selv ( i Matt.12.26-28

Jesus forklarer hvordan satans rike er i strid med seg selv.

Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Hvert rike som er i strid med seg selv, kommer til å bli ødelagt, og en by eller en husstand som er i strid med seg selv, vil ikke bestå.

Hvis nå Satan driver Satan ut, har han kommet i strid med seg selv. Hvordan skal hans rike da kunne bestå? Og hvis jeg driver demonene ut ved hjelp av Beẹlsebub, hvem er det da som gir deres egne tilhengere kraft til å drive dem ut? Deres egne skal derfor dømme dere.

Men hvis det er ved Guds ånd jeg driver demonene ut, da er Guds rike virkelig kommet overraskende på dere.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (32 minutter siden):

Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Hvert rike som er i strid med seg selv, kommer til å bli ødelagt, og en by eller en husstand som er i strid med seg selv, vil ikke bestå.

 

Ja, og derfor siterte jeg fra visdommen bok om visdommens vesen og som også er i stand til å bekjempe mørkemakten. Det som ikke består er derfor dømt til å skapes på nytt, den gjør alle ting nye.

Eksempel for Guds barn som han kaller slekten sin, i Gal.4.19-20: Mine barn, som jeg igjen må føde med smerte til Kristus får skikkelse i dere – jeg skulle ønske jeg var hos dere nå og kunne bruke en annen tone når jeg snakker, for jeg vet ingen råd med dere.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (33 minutter siden):

Ja, og derfor siterte jeg fra visdommen bok om visdommens vesen

Viktig å være på vakt Wall Dorf.

Timoteus: For det skal komme en tid da folk ikke skal tåle den sunne lære, men de vil følge sine egne ønsker og omgi seg med lærere som sier det de gjerne vil høre.  De skal vende øret bort fra sannheten og begynne å høre på usanne historier i stedet.

1. Johannes: Dette har jeg skrevet til dere om dem som prøver å villede dere.  Mine kjære, ikke tro på alle inspirerte uttalelser, men prøv de inspirerte uttalelsene for å se om de kommer fra Gud. For mange falske profeter har gått ut i verden. 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (48 minutter siden):

Viktig å være på vakt Wall Dorf.

Timoteus: For det skal komme en tid da folk ikke skal tåle den sunne lære, men de vil følge sine egne ønsker og omgi seg med lærere som sier det de gjerne vil høre.  De skal vende øret bort fra sannheten og begynne å høre på usanne historier i stedet.

1. Johannes: Dette har jeg skrevet til dere om dem som prøver å villede dere.  Mine kjære, ikke tro på alle inspirerte uttalelser, men prøv de inspirerte uttalelsene for å se om de kommer fra Gud. For mange falske profeter har gått ut i verden. 

Ikke vær nervøs, du vet vel at at sluttordene mellom Peter og Jesus i Joh.21.24-25 var slik: Det er denne disippelen som vitner om alt dette og som har skrevet dette, og vi vet at hans vitneutsagn er sant.
Men også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives.

Jeg er viss på at sitatene ikke er tuklet med annet enn at de tidligere har vært del av Bibelen. Siterer omtrent det samme fra Åp.21

Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.  2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom.  3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
          «Se, Guds bolig er hos menneskene.
           Han skal bo hos dem,
           og de skal være hans folk,
          og Gud selv skal være hos dem.
           Han skal være deres Gud.
          
     4  Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
          og døden skal ikke være mer,
          heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
          For det som en gang var, er borte.»
 5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.»

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (37 minutter siden):

Ikke vær nervøs

Det trenger du ikke bekymre deg for, hør heller hva Skaperen sier om sitt eget ord.

Åpenbaringen: «Jeg erklærer overfor alle som hører de profetiske ordene i denne bokrullen: Hvis noen legger noe til disse ordene, skal Gud la ham bli rammet av de plagene som det er skrevet om i denne bokrullen.

Og hvis noen tar noe bort fra ordene i bokrullen med denne profetien, skal Gud ta fra ham hans andel i det som det er skrevet om i denne bokrullen – han skal ikke få spise av livets trær og ikke komme inn i den hellige by.

Dette kan nok brukes om apokryfer og tekster som er kommet til etter Johannes død.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (10 timer siden):

Det trenger du ikke bekymre deg for, hør heller hva Skaperen sier om sitt eget ord.

Åpenbaringen: «Jeg erklærer overfor alle som hører de profetiske ordene i denne bokrullen: Hvis noen legger noe til disse ordene, skal Gud la ham bli rammet av de plagene som det er skrevet om i denne bokrullen.

Og hvis noen tar noe bort fra ordene i bokrullen med denne profetien, skal Gud ta fra ham hans andel i det som det er skrevet om i denne bokrullen – han skal ikke få spise av livets trær og ikke komme inn i den hellige by.

Dette kan nok brukes om apokryfer og tekster som er kommet til etter Johannes død.

Ja, jeg vet om dette skriftstedet også. Men nå virker det som en beskyldning for at jeg har lagt til noe siden du fortsetter med å be meg være på vakt. Prøv heller å finne ut hvem som gjør dette, ved å legge til, eller trekke fra innenfor skriftens rammer? For det lar seg nemlig gjøre.

Kan det for eksempel være de samme som får denne advarselen?: Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere. (1.Kor.3.17)

Eller kanskje denne?: Det kom noen ned fra Judea og begynte å undervise brødrene: «Hvis dere ikke følger den skikken vi har fra Moses, og lar dere omskjære, kan dere ikke bli frelst.» Dette førte til konflikt og et heftig ordskifte mellom dem og Paulus og Barnabas. Da besluttet de at Paulus og Barnabas og noen av de andre skulle reise opp til Jerusalem og legge stridsspørsmålet fram for apostlene og de eldste.

Jeg er vel nokså sikker på at skriften ikke er skrevet til oss, og vi får et innblikk i at stridighetene angår de involverte i skriftene.

2.Tim.3.16-17: Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. (2. Pet. 1.21 Hver bok i Skriften: kan også oversettes «hele Skriften». )

Dette vet vi er Kristus: 1.Tim.2.5: For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus

Som sier i Åp.22.7: Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.»

Så vær snill å ikke belaste uskyldige mennesker for å ikke forstå skriften godt nok – noen av de som vedkjenner seg å være kristne vet knapt nok, eller forstår at skriften forteller om den aller siste tid:

Når Menneskesønnen kommer Matt.24

Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Messias’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. Nå har jeg sagt dere det på forhånd! Om de altså sier til dere: ‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom der inne’, så tro det ikke. For slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer.

Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer.

Prøv heller å finne ut hvem som er ødeleggeren i skriften?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (43 minutter siden):

Så vær snill å ikke belaste uskyldige mennesker for å ikke forstå skriften godt nok

Hva tror du er årsaken er til at det finnes rundt 45000 avarter av Jesu` lære?

Galaterne: Det overrasker meg at dere så raskt vender dere bort fra Ham som kalte dere ved Kristi ufortjente godhet, og tar imot et annet budskap som et godt budskap. Men det finnes ikke noe annet godt budskap. Det er bare noen som gjør dere urolige og ønsker å forvrenge det gode budskap om Kristus.

Johannes: Gjør dem hellige ved hjelp av sannheten. Ditt ord er sannhet.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Hva tror du er årsaken er til at det finnes rundt 45000 avarter av Jesu` lære?

 

Vel, dette har jeg ikke hørt om før, det finnes vel bare en lære, men Bibelen er ikke satt sammen i sammenheng, mangler man sammenhengene kan det fort bli misforståelser. Dessuten har Bibelen minst to skapelseshistorier og to utganger hvor rikets barn blir kastet utenfor paradiset i mørke, og den andre tatt med i fortellingen til Åp.21.

Eksempelvis kan man lese fra Joh.12.44-Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Man kan lese fra Joh.6.45: Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg.

Alle vil nok bli oppgradert i riktig lære, så det med avarter er ingenting å bekymre seg over.

Vi får heller prøve å stake oss inn på trådens opprinnelige tema?

Fant du ut noe om ødeleggeren?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 minutter siden):

Det er heller ingenting å bekymre seg over

Apostlenes gjerninger: Jeg vet at når jeg er borte, skal glupske ulver komme inn blant dere, og de skal ikke behandle hjorden på en mild måte. Og blant dere selv skal det stå fram menn som forvrenger sannheten for å få disiplene med seg. 
 

Wall Dorf skrev (7 minutter siden):

prøve å stake oss inn på trådens opprinnelige tema?

Skaperens store dag er veldig nær, det ser man klart hvis man ønsker å se hva bibelen sier, men å spå slik mennesker gjør er fånyttes.

Matteus: Ingen vet når den dagen og timen kommer, verken englene i himmelen eller Sønnen, men bare min Far.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Apostlenes gjerninger: Jeg vet at når jeg er borte, skal glupske ulver komme inn blant dere, og de skal ikke behandle hjorden på en mild måte. Og blant dere selv skal det stå fram menn som forvrenger sannheten for å få disiplene med seg. 

Dette ser ut til å tilhøre tiden mellom hestene? Først en hvit hest deretter en rød... osv...

Ef.2.11-12: Dere, som en gang var hedninger av fødsel, ble kalt uomskårne av dem som kalles omskårne, de som er omskåret på kroppen, av menneskehånd. Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden.

 

Man leser omtrent det samme om hedningkristne i Gal.2.11-13: Men da Kefas kom til Antiokia, sa jeg ham imot rett opp i ansiktet, for oppførselen hans avslørte ham. Før det kom noen fra Jakob, spiste han sammen med de hedningkristne. Men da de kom, trakk han seg tilbake og holdt seg unna, for han var redd de omskårne. På samme måte hyklet de andre jødekristne, så til og med Barnabas ble revet med i hykleriet deres.

Hedningkristne er vel de som støtter seg til det Paulus kaller for en tom tro? (Før han begynner sitt virke)

I 1.Kor.15.12: Men når det blir forkynt at Kristus er stått opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde? For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp.Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder.

- Og det er man jo.

(Oppstandelsen som viser seg å være på den siste dag)

HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Skaperens store dag er veldig nær, det ser man klart hvis man ønsker å se hva bibelen sier, men å spå slik mennesker gjør er fånyttes.

Matteus: Ingen vet når den dagen og timen kommer, verken englene i himmelen eller Sønnen, men bare min Far.

Sant nok, det står dagen og timen kjenner ingen, men ca tid går ganske greit. Det som er aktuelt er å se etter tegnbeskrivelsen. Man finner ut en masse av disse ved å studere prof. Daniel. 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Dette ser ut til å tilhøre tiden mellom hestene?

Det fortelles om hva som skulle skje etter Jesus og apostlenes død.

2. Peter: Men det sto også fram falske profeter blant folket, og på samme måte kommer det til å være falske lærere blant dere. De skal i stillhet innføre ødeleggende sekter, og de skal til og med fornekte den eier som kjøpte dem, og derfor vil de raskt bli utslettet.

HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Apostlenes gjerninger: Jeg vet at når jeg er borte, skal glupske ulver komme inn blant dere

Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Det som er aktuelt er å se etter tegnbeskrivelsen

Det denne kvinnen fra Valdres «profeterer» er nok bare en oppsummering og utbrodering av disse versene.

2. Timoteus: Men du skal vite at i de siste dager skal det være kritiske tider som er vanskelige å mestre. For da skal menneskene være egoistiske, glad i penger, skrytende, arrogante, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale, uten naturlig hengivenhet, uforsonlige, baktalende, uten selvkontroll, voldsomme, uten kjærlighet til det som er godt, forræderske, egenrådige og oppblåst av stolthet. De kommer til å elske nytelser i stedet for å elske Gud. De framstår som mennesker med gudsfrykt, men er falske, for de lever ikke i samsvar med dens kraft. Disse skal du vende deg bort fra. 
Denne kan også føyes til.

Lukas: Det skal bli store jordskjelv, og på det ene stedet etter det andre skal det bli matmangel og epidemier. Folk skal se skremmende ting, og det skal vise seg store tegn fra himmelen.

Og for dem som sier at det alltid har vært slik på kloden vår, får slått faktumet ekstra godt fast i dette verset.

2. Timoteus: Men onde mennesker og bedragere vil gå fra vondt til verre. De kommer til å villede andre og vil selv bli villedet

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (56 minutter siden):

Det fortelles om hva som skulle skje etter Jesus og apostlenes død.

2. Peter: Men det sto også fram falske profeter blant folket, og på samme måte kommer det til å være falske lærere blant dere. De skal i stillhet innføre ødeleggende sekter, og de skal til og med fornekte den eier som kjøpte dem, og derfor vil de raskt bli utslettet.

Det denne kvinnen fra Valdres «profeterer» er nok bare en oppsummering og utbrodering av disse versene.

2. Timoteus: Men du skal vite at i de siste dager skal det være kritiske tider som er vanskelige å mestre. For da skal menneskene være egoistiske, glad i penger, skrytende, arrogante, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale, uten naturlig hengivenhet, uforsonlige, baktalende, uten selvkontroll, voldsomme, uten kjærlighet til det som er godt, forræderske, egenrådige og oppblåst av stolthet. De kommer til å elske nytelser i stedet for å elske Gud. De framstår som mennesker med gudsfrykt, men er falske, for de lever ikke i samsvar med dens kraft. Disse skal du vende deg bort fra. 
Denne kan også føyes til.

Lukas: Det skal bli store jordskjelv, og på det ene stedet etter det andre skal det bli matmangel og epidemier. Folk skal se skremmende ting, og det skal vise seg store tegn fra himmelen.

Og for dem som sier at det alltid har vært slik på kloden vår, får slått faktumet ekstra godt fast i dette verset.

2. Timoteus: Men onde mennesker og bedragere vil gå fra vondt til verre. De kommer til å villede andre og vil selv bli villedet

Du har oppfylt mitt ønske om å la skriftens innhold være innenfor permene. Jeg må også brømme deg for god bibelkunnskap.

Når jeg nevnte tegnbeskrivelsen, mente jeg i Bibelen, her er jo Esek.12 et bra sted å starte med? Bruker man bibelens nyeste oversettelser leser man ordet «Menneske» som tidligere (1930) ble oversatt med «Menneskesønn (v2) -

Fra v9: Menneskesønn! Har ikke Israels hus, den gjenstridige ætt, sagt til dig: Hvad gjør du? Si til dem: Så sier Herren, Israels Gud: Denne flytning gjelder fyrsten i Jerusalem og alt Israels hus som er der inne. / Si: Jeg er et varselstegn for eder; likesom jeg har gjort, så skal det gjøres med dem; i landflyktighet, i fangenskap skal de gå. Og fyrsten som er i blandt dem, skal ta sine ting på skulderen i mørket og dra ut; de skal bryte et hull i muren og føre ham ut gjennem den; sitt ansikt skal han tildekke, for at han ikke skal se landet med sine øine.

Landflyktighet er i nyoversettelser oversatt til eksil. Går over til nyoversettelsen. Når en ser disse tingene skjer, vet man at det har startet! (Se også Luk.21.22 med henvisning?)

Herrens ord slår ikke feil

Fortsetter fra Esek.12.21: Og Herrens ord kom til meg: Menneske, hva er det for et ordtak dere har i Israels land? «Dagene blir mange, alle syn slår feil.» Derfor, si til dem: Så sier Herren Gud: Jeg vil gjøre ende på dette ordtaket så de ikke skal bruke det mer i Israel. Men si til dem: Dagen er nær, hvert syn slår til. For det skal ikke lenger være tomme syner og falske spådommer i Israels hus. Det er jeg, Herren, som taler, og det ordet jeg taler, skal skje, det skal ikke utsettes lenger. For i din tid, du trassige ætt, taler jeg mitt ord og setter det i verk, sier Herren Gud.
Og Herrens ord kom til meg: Menneske, hør! Israels hus sier: «Synet han ser, gjelder langt fram, det er fjerne tider han profeterer om.» Derfor skal du si til dem: Så sier Herren Gud: Ingenting av det jeg har sagt, skal utsettes lenger. Når jeg taler et ord, skal det skje, sier Herren Gud.

Jeg er enig i at Valdreskvinnen har brodert noe hun har lest om og blandet sammen, men den første som nevnes har fått en motsatt tildragelse av å ha forutsagt mer enn teksten han har skrevet kan vitne om. Han er ærlig i sin beskrivelse og skriver at hans forutsigelser er i tråd med de hellige skrifter som for de fleste er umulig å forstå. Hans vers tolkes et og et om alt mulig, mens han selv skriver at hans quatrains (betyr århundrer) er forfattet i sammenheng, men versene er skilt og satt ut av sammenheng for å fordunkle.
 

Lenke til kommentar

Noe som allerede skjer og som har pågått en stund er de stadige forsøkene på okkupering av jord og eiendommer – også dette er forutsagt i sangen om vingården, men glemmes som en profeti som oppfylles - Jes.5.7-8

For vingården til Herren over hærskarene, det er Israels hus, og menneskene i Juda er hans kjæreste hage. Han ventet rett, men se, det kom blod, rettferd, men se, det kom skrik! Verop over de mektige Ve dem som legger hus til hus og føyer åker til åker helt til det ikke er plass igjen og dere er de eneste som er bosatt i landet!

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (58 minutter siden):

Herrens ord slår ikke feil

Her er vi hjertens enig.

2.Peter: Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse. 

Josva 23: Se, jeg skal gå den veien som alt her på jorden må gå. Men dere skal erfare av hele deres hjerte og hele deres sjel at ingen av løftene som Herren ga dere, slo feil. Alt har gått i oppfyllelse. Ikke ett ord slo feil.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Landflyktighet er i nyoversettelser oversatt til eksil. Går over til nyoversettelsen. Når en ser disse tingene skjer, vet man at det har startet! (Se også Luk.21.22 med henvisning?)

Se vers 34 og 35 også.

Men vær på vakt, og ikke la hjertet bli tynget av overdreven spising og drikking og livets bekymringer, så den dagen plutselig, på et øyeblikk, rammer dere som en felle. For den dagen skal komme over alle som bor på hele jorden.

 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 timer siden):

Se vers 34 og 35 også.

Men vær på vakt, og ikke la hjertet bli tynget av overdreven spising og drikking og livets bekymringer, så den dagen plutselig, på et øyeblikk, rammer dere som en felle. For den dagen skal komme over alle som bor på hele jorden.

 


Jo, det ser jo nokså skummelt ut dersom man ikke er forberedt, men jammen er der mye annet som kan komme enda fortere på som man ikke er forberdt på i hverdagen. Når jeg ser på vers 29-33 er der god tid til forberedelser? Vet ikke om du er glad i lignelser?

Han fortalte dem en lignelse: Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. «Se på fikentreet og alle andre trær! Når dere ser at de springer ut, vet dere av dere selv at nå er sommeren nær. Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

Det finnes opplysninger angående hvor lang en Guds dag er, og den sammenlignes med tusen år av vår tid, som også tilsvarer en nattevakt (Salm.90.4, 2.Pet.3.4) Jesus brukte 4 nattevakter for å vise disiplene at han kunne gå på sjøen... Det er selvsagt også en lignelse hvis man tar i bruk Bibelens forklaringsmetoder, de skjer på uventede plasser, som her i Åp.17.15 – sjø er selvsagt hav eller vann, en annen betydning for folkehavet.

Jeg bruker samme forklaringsmodell når jeg skal tolke hva trær betyr, først via et syn den blinde mannen fra Betsaida fikk etter å ha blitt ledet ut av landsbyen og spyttet i øynene av Jesus som spurte ham om han så noe. Han så opp og sa: Jeg ser mennesker for jeg ser noen trær som går omkring. Etter at Jesus la hendene over øynene hans klarnet synet så han kunne se alt klart og tydelig.

Den virkelige oppklaringen til alle de andre trær kommer i Dom.9. 8-15, Fikentreet er hos Hosea 9-10 en beskrivelse på Israel i sin ungdomstid. Slike sammenslåinger tar gjerne litt tid.

Men slangen er i Bibelen kåret som listigere av alle dyr, og det er vel der problemet ligger?

Når man kommer til Gog og hans skarer i Esek.38 er der en gjenklang av ham i Åp.20.8 som svarer til tiden etter den første oppstandelse, så foreløpig sover jeg trygt om natten ennå.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...