Gå til innhold

[Løst] Sporingsbrikke til Android


Anbefalte innlegg

Jeg har Android og vurdert sporingsbrikke en stund. Det virker som sporingsbrikkene baserer seg på å sende BT-signaler via mobiltelefoner i nærheten hvis den ikke finner "modertelefonen" i nærheten. Apple sin sporingsbrikker sender signaler via iPhone i nærheten, mens Samsung sine er avhengig av å ha Samsung-telefoner i nærheten. Samsung sin krever "Galaxy-smarttelefon eller et nettbrett med Android 8.0 eller nyere". Vet noen om sporingsbrikker med tilsvarende funksjonalitet som funker på annet enn telefoner fra Samsung eller Apple?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google annonserte ved side I/O at de jobber med å endre på Find my device.
Det vil i praksis følge samme prinsippe som Apple sitt nettverk, der offline device pinger til nærmeste enhet og kan anonymt spores tilbake.
Mao. hva angår android så må du vente 6 måneder før du kan forvente noe lignende, eller gå for Samsung sitt løsning, som tilsvarer delvis det, men er proprietary, og derfor fungerer kun med Samsung.

https://www.nextpit.com/google-enable-find-my-device-tracking-map-offline

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (18 minutter siden):

Jeg har Android og vurdert sporingsbrikke en stund. Det virker som sporingsbrikkene baserer seg på å sende BT-signaler via mobiltelefoner i nærheten hvis den ikke finner "modertelefonen" i nærheten. Apple sin sporingsbrikker sender signaler via iPhone i nærheten, mens Samsung sine er avhengig av å ha Samsung-telefoner i nærheten. Samsung sin krever "Galaxy-smarttelefon eller et nettbrett med Android 8.0 eller nyere". Vet noen om sporingsbrikker med tilsvarende funksjonalitet som funker på annet enn telefoner fra Samsung eller Apple?

Det enkleste om du vil ha noe som virker bra er nok å bytte til iPhone. Når en android variant blir lansert om 6mnd kan du være sikker på at løsningen er prematur og virker sporadisk de neste årene før de «jump ship» til en ny løsning som halter på samme viset :p AirTags virker helt gull. Funksjonen håndterer også alt mulig andre dingser som tlf/AirPods osv også så du får en fullverdig løsning. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, ilpostino said:

Vet noen om sporingsbrikker med tilsvarende funksjonalitet som funker på annet enn telefoner fra Samsung eller Apple?

Tile fantes vel før AirTags kom på markedet, men fungerte bare for smartphones som hadde Tile-appen installert. Så hvis du er den eneste Tile-brukeren i området, så vil du ikke ha så mye nytte av det.

Chipolo er en nyere sak som fungerer cirka på samme måten.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Kan du ikke bare bruke brikken fra Apple og finne den via Android-mobilen din?

Det virker ikke som man får konfigurert de brikkene med Android, men man får visstnok sporet de. 

 

RRhoads skrev (3 timer siden):

Er det telefonen du skal finne med sporingsbrikken eller er det nøkler etc?

Skal starte med kamerasekken og kanskje utvide til andre sekker og bagger for når jeg er ute og reiser.

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Kanskje et dumt spørsmål her, men hvorfor vil du bruke en brikke til å finne mobilen når de fleste allerede kan finnes uten brikke?

Det finnes én use case (minst): Mobilen kan ikke spores når batteriet er tomt. Brikkens batteri varer vesentlig lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (57 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål her, men hvorfor vil du bruke en brikke til å finne mobilen når de fleste allerede kan finnes uten brikke?

Det var litt derfor jeg spurte. 

Men har brukt brikken jeg har på nøkkelknippet til å finne telefonen mange ganger, ikke det at det var derfor jeg kjøpte brikken😅

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Chipolo, Tile og Samsung ser ut til å være kjente merker på sporingsbrikker.

https://www.prisjakt.no/c/sporingsbrikker

Vet, men det virker som sporingsbrikkene til Samsung kun funker med Samsung sine telefoner, litt på samme måte som Apple sine kun kan bli satt opp med iPhone. 

Jeg har smartklokke fra Samsung, og de har vært sleipe nok til at enkelte avanserte funksjoner er bundet opp ti lå bli brukt med Samsung sine telefoner. Alle produsentene er litt sleipe på en eller annen måte. Samme er det langt på vei med trådløs lading / ladestandarder. 

Lenke til kommentar
On 7/7/2023 at 6:58 PM, ilpostino said:

Vet, men det virker som sporingsbrikkene til Samsung kun funker med Samsung sine telefoner, litt på samme måte som Apple sine kun kan bli satt opp med iPhone. 

Jeg har smartklokke fra Samsung, og de har vært sleipe nok til at enkelte avanserte funksjoner er bundet opp ti lå bli brukt med Samsung sine telefoner. Alle produsentene er litt sleipe på en eller annen måte. Samme er det langt på vei med trådløs lading / ladestandarder. 

Samsung har veldig god samarbeid med Google rundt android for tiden, så det er grunn til å tro at deres systemet vil være en av de første som tilpasses til nyere implementering av sporingsbrikker i android i versjon 14.
Spørs er bare om det kommer til å være retrokompatibel eller ikke.

Endelig utgave av android 14 kommer nå i august, jeg ville vente og se til oktober om jeg var deg.

 

EDIT:
Sånn som ikke sagt, jeg ser at Chipolo har allerede annonsert presale på sine sporingsbrikker som vil fungere med det nye systemet.
Mao. det er kort tid til dette er i gang, og hvis du går for en sånn løsning vil du snart har en mye større nettverk enn apple sitt ;)

https://chipolo.net/en/products/chipolo-one-point?variant=1076021

Endret av mronym
ny info
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [Løst] Sporingsbrikke til Android
  • 7 måneder senere...
ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

Noen oppdatering på slike brikker nå 7 måneder senere?

Jeg har Chipolo, og den har dårlig dekning. Jeg må f.eks være i riktig etasje for at brikken skal ha kontakt med telefonen. Vil kjøpe en annen brikke neste gang. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...