Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovelig moped med toppfart på 60kmt


sveibuen

Anbefalte innlegg

Hei! Håper jeg har havnet rett plass.

Vi diskuterer litt her på jobb ang eldre mopeder som faktisk den gang gikk 60kmt uten trimming.
Jeg selv hadde en honda mt5 som gikk 60.

Spørsmålet er jo at nå er det maks fart på 45kmt

 

Vil man få noe fartsbot viss man da kjører i 60kmt med en helt orginal moped? (når fartsgrensen på stedet er 60 eller mer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tempoklubben har info ang dette

https://www.tempoklubben.no/wp-content/uploads/Foglebrev-moped.pdf

Dvs før 45 km/t (EU-harmonisert) grense for moped kom så var det 50 km/t grense selv om noen mopeder var kjent for å kunne gå litt raskere - men da opp til fører å begrense hastigheten til 50 km/t.  Moped med 60 km/t har egentlig aldri vært lov - men ble kanskje sett litt gjennom fingrene med så lenge det ikke var snakk om trimming.  Går de mye raskere så er de antagelig trimmet eller i strid med typegodkjenningen - dvs ulovlige.

En annen variant er å undersøke om veteran-mopeden kan omregistreres som lett MC, krever da selvfølgelig A1 lappen - og evt 18 år hvis den veier 150kg eller mer.  Men igjen, går den mye raskere så vil det ikke stemme med typegodkjenningen som for mopeder satte krav om maks 50 km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer an på. 

50 med veteranmoped tror jeg ikke du blir straffet for - ref skrivet fra Tempoklubben  (medmindre du kjører 50 i 40 sone eller lavere selvfølgelig).

Over 50 - ja, da kan du nok absolutt få fartsbot, men slippe avskilting og "trimme-bot" hvis den er som original fra fabrikk - og det er vel hensikten med skrivet ang disse Tempo'ene som kunne gå opptil 60 pga variasjon fra fabrikk.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Da ble man litt klokere.

Honda mt5 jeg hadde viste 60 på speedometeret, men var vel mer 55 vil eg tro på gps, prøvde det aldri. Dette var jo og en 50kmt moped med litt slingringsmonn.

Men da får jeg nok bot viss jeg kjører over 50 for å si det sånt.

 

 

Takk for svar igjen, da kan vi diskutere litt mer her på jobb 😅

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 13 femte ledd bestemmer at "endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas". Er mopeden originalt produsert slik, og ikke endret senere, er det ikke ulovlig å bruke den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt eg kan sjå så finn eg ingen direkte referanse til at sjølve førarkortet i klasse AM er avgrensa til 45 km/t, einaste er at mopedar har ei slik begrensing, og då antek eg at det er snakk om at dagens køyretøy som blir plassert i klasse AM har ei slik fartsavgrensing.

Det vanlege er at det som er originalt godkjent beheld sin køyretøyklasse og at det ikkje er krav om å omregistrere eldre køyretøy.

I tillegg er det nokon tilleggskoder som kan avgrense vekta av ein moped du har lov til å køyre til 150 kg.

 

Her bør du eigentleg ta kontakt med vegvesenet for å få ei vurdering av den aktuelle mopeden, både fordi det kan være litt rom for tvil når det gjeld slike veteran-mopedar, men også fordi du må pårekne å bli stoppa ganske ofte der du må bruke tid på å forklare regelverket, så ein skriftleg uttale frå vegvesenet vil sikkert gjere livet enklare når du blir vinka inn til kontroll fordi du køyrer fortare enn 45 km/t og politiet mistenker deg for å køyre trimma moped.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (47 minutter siden):

Anbefaler alle som skal ta mopedlappen å heller ta lett-MC-lappen. Slipper alt dette tullet. 

Støtter den.  Lett-MC opplæring og i enda større grad tung-MC opplæringen er blitt veldig god.   Kjører MC selv, lærte veldig mye selv om jeg hadde kjørt mye bil tidligere.  Ser jo at mopedister av og til ligger 2 cm bak støtfangeren til en bil foran og da tenker jeg at her er det noe vesentlig som mangler i opplæringen....

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Anbefaler alle som skal ta mopedlappen å heller ta lett-MC-lappen. Slipper alt dette tullet. 

Nå som mopedopplæring koster såpass som det gjør, så er jeg helt enig. Var noe annet way back, da jeg var 16 og mopedlappen kostet 750 kroner (vi hadde det som valgfag, måtte kun betale for teoriprøve og utstedelse) mot 8-10 tusen for lett MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig synd at de kveler mopperne så jævlig nå til dags at de i bruk er praktisk ubrukelige, skal jeg ta lett mc er det minst 15000 kr selv om jeg har moped lappen, samtidig så kan en kjøre opp i en corolla, og hvis en består, kjøre noe med ubegrenset med gamp så lenge det er registrert som personbil, litt merkelig mener jeg.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merk at maks tillatt hastighet på mopeder er "konstruktiv hastighet" pluss en viss feilmargin. Konstruktiv hastighet skal måles ved en viss stigning og legger man til feilmargin/toleranse på målingen, medvind, svak utforbakke (fiskeboller til middag og alt det der) og misvisning på speedometerne så er det mange av "60km/t-mopedene" som faktisk oppfyller kravene selv om speedometeret viser 60 og kanskje så mye som 65.

Jeg leste definisjonene og kravene for en stund siden men finner ikke tilbake til de igjen nå.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Er bare jeg og noen kolllega som diskuterte dette her på jobb. Så var greit å få en avklaring.

Regnet på det, er faktisk 16år siden jeg kjøpte min første Honda mt5, da gikk den 60kmt på flat vei. Syntes det var for tregt, så drevet den opp til 65-70kmt viss jeg husker rett, men ble for treg aksellerasjon. Så ble trimsylinder til slutt. Da klarte jeg 85kmt ihht speedometer. Kompis hadde en Suzuki SMX som han tok blomba på, som ihht til hans speedometer da gikk 90kmt. Når jeg hang meg på bakhjulet hans sånn 30-50cm fra, så klarte jeg å holde han, men kjørte vi siden om side så drog han sakte men sikkert ifra. Hvor nøyaktig disse speedometerene er, er jeg veldig usikker på.


Men uansett, var en kjekke tid det med moped!


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...