Gå til innhold

9 volts batteri til røykvarsler - Lengst varighet for penga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier meg enig å bytte et vanlig batteri 1 gang i året. Lithium-batteri(er) om du bare gidder å bytte når det piper og vil gjøre de så sjelden som mulig.

For all del ikke bruk oppladbare batterier til røykvarslere. Disse er direkte frarådet av produsentene.

Lenke til kommentar

Oppladbare, spesielt NiMh har veldig høy selvutlading samt en nominell spenning og utladingskurve som er veldig forskjellig fra vanlige alkaliske etc. Dette gir veldig stort utslag på 9V-batterier siden de rett og slett bare er 6 1,5V-batterier i serie.

Oppladbare er spesielt godt egnet til ting som brukes ofte og trekker moderat med strøm. For ting som trekker veldig lite strøm, som fjernkontroller og brannvarslere, så er primærbatterier (ikke-oppladbare) mye bedre.

Sjekk også at brannvarsleren har pute for tilkobling av batteri. Det er fort gjort å sette batteriet feil vei i de andre, og det kan få brannvarsleren til å ta fyr.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sedsberg said:

Sjekk også at brannvarsleren har pute for tilkobling av batteri. Det er fort gjort å sette batteriet feil vei i de andre, og det kan få brannvarsleren til å ta fyr.

Det er svært enkelt å lage systemer som forhindrer problemer ved reversert polaritet, men akkurat for brannvarslere er de nok designet for å trekke minst mulig strøm sånn at en skipper det og derfor ser en bort fra slike vanlige sikkerhetsmekanismer.

Dog litt paradoksalt om en brannvarsler forårsaker brann.

Vær derfor nøye med dette når du bytter batteri. Pol-puter til 9V-batteri tilkoblingen i brannvarsleren er absolutt å foretrekke, ja.

Lenke til kommentar

Ok. 

Har putebatterisak så klarer ikke å sette dem feil. 

Biltema batteriene, varer disse 1 år?

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/batterier/akaliske-batterier/9-v-6lr61-alkalisk-batteri-2000041781

Eller må jeg kjøpe disse? 79 kroner pr stk er jo også endel. 

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/batterier/spesialbatterier/litiumbatteri-9-v-2000040485

Eller er det noen andre jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar

Biltema er såpass store at de har gode folk på kvalitetskontroll, så begge batteritypene er nok helt greie.

Bytter du batteri en gang i året holder det med vanlige batterier.

Alkaline er normalt designet for å gi ut mer strøm enn det en brannvarsler trenger, så om du har mulighet så kan du gå for Zinc-baserte batterier som er mer designet for strømforbruket og samtidig er mye billigere enn lithium.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper selve kretsen i en røyvarsler fungerer på 3-3.3V og at 9V kun brukes til selve sirenen?

da kan man evt. bytte ut 9V batteriet med 1 stk. 18650 batteri som gir fra 3-4.2V hvor man bruker en 3-3.3V spenningsregulator og en boost converter som gir 9V til sirenen. En LDO konverter trekker veldig lite strøm og et 18650 batteri har en kapasitet på opp mot 3.500mAh. Nesten 6 ganger så mye som et vanlig 9V batteri. 

Man finner først ut hvilke deler av røykvarsleren som bruker hvilke spenninger og lager en egen krets, før man spesialdesigner et eget kretskort hvor dette kan integreres på en litt mer elegant måte. Man må kanskje ha en liten boks ved siden av hvor batteri og denne kretsen befinner seg, men da vil man trolig få veldig lang levetid. 

Merk at dette bare er en slags sidenotis og bør gjlres for eksperimenteringens skyld og gjerne i et rom hvor en røyvarsler ikke brukes fra før. 

tenkte jeg skulle teste ut dette ved å kjøpe en billig røykvarsler på Biltema... :)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

tenkte jeg skulle teste ut dette ved å kjøpe en billig røykvarsler på Biltema... :)

Teorien din gir meining, så eigentleg rart at det ikkje alt finnes røykvarslarar som fungerer på denne måten.
Det er kanskje fordi at det ikkje lønner seg å produsere meir avanserte røykvarslarar?
Trådstarter sine røykvarslarar er i så måte spesielt dårlige sidan dei tydelegvis også bruker av det same 9V batteriet til å drifte seriekoplinga.

Om du får dette til å funke så burde det være ein god forretningsidé, det er nok mange som har røykvarslarar som er tomme for strøm eller som er plukka ned fordi dei har starta å pipe.

Lenke til kommentar

Jeg ser det vanlige batteriet på Biltema er oppgitt til 550 mAh, mens "10 års" batteriet på biltema er oppgitt til 800 mAh. Så det er ca 45% mer strøm på "10 års" varianten. Om du har en røykvarsler som bruker så mye strøm at "10 års" batteriet varer bare ca 1.5 år, så vil det ut fra disse tallene det vanlige batteriet vare ca 1 år.

En annen ting er at mange ikke oppgir hvor mye strøm batteriet inneholder. Men jeg ser at GP 9V LITHIUM (10 years) også har 800 mAh. Så en kan vel anta at 9V batteriene til Biltema er i blant de beste eller like gode som andre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

EGENTLIG ser jeg ikke problemet her. Hva er problemet med å bytte batteriet på røykvarsleren en gang i året? 

Hvis det er et SÅ stort problem at en løsning ønskes, så ville jeg brukt røykvarslere koblet til 220V anlegget fast. Da slipper du å tenke noe mer på det... 

Batterier varer ikke evig og jeg vil tro de fleste gode røykvarslere bruker tilnærmet samme mengde strøm. Dem jobber jo bare i "idle" mode hele tiden.

Men selv om batteriet er på 9V så kan det godt hende røykvarsleren kun bruker 3V fra dette batteriet via en spenningsregulator. Hvis batteriet er på 9V og 600mAh og røykvarsleren trekker kun 3V så blir strømtrekket mer "effektivt" og det trekker derfor mindre strøm fra batteriet. 

På den måten får man i teorien 1800mAh fra dette 9V batteriet. Hvis man feks. Da bruker et batteri som feks. Kun leverer 3V så trenger man ikke spenningsregulator så et 18650 batteri med feks. 2500mAh vil ikke gi så mye lenger levetid til røykvarsleren. 18650 batteriet er igså større og tar mer plass og ikke minst er dem mer ustabile og kan være farlige å tukle med. Det er nok grunnen til at ikke disse brukes. 

man kunne selvsagt isteden brukt 2stk. AA batterier i serie (som gir 3V), men disse tar også større fysisk plass enn et 9V batteri og kapasiteten er omtrent den samme i teorien. Så det er nok derfor det brukes 9V batteri i disse røykvarslerne. Tror jeg. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg kan godt bytte alle 1 gang i året.

Men man blir jo litt missledet når det er oppgitt 10 års garanti, og det spesifiseres at batteriet er tiltenkt bruk i røykvarslere.

Når man da opplever at batteriet kun varer max 1/4 av dette og jeg ser at ingen av batteriene jeg har prøvd gir særlig mye lengre levetid, så tenkte jeg at jeg missforstår noe og tydeligvis har for høye forventninger, og at jeg da trenger rettledning og tips til hvilket batteri er best å kjøpe til lavest mulig pris for å oppnå at behovet dekkes. 

Og det har jeg fått hjelp til her 😉 Da blir det billige biltema batterier, first price, eller lignende, og ikke de dyre batteriene til over 100 kr stk😉

Takk så mye👍🥰

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Hvis det er et SÅ stort problem at en løsning ønskes, så ville jeg brukt røykvarslere koblet til 220V anlegget fast. Da slipper du å tenke noe mer på det... 

Nettilkobling og batteribackup er vel uansett påkrevd etter at TEK10 trådde i kraft (med kravet vidareført i TEK17).
Så vidt eg kan sjå så er det berre to unntak.
-I bygg utan straumforsyning så er det lov å bruke røykvarslarar som berre går på batteri.
-I bustadar med FG-godkjent brannalarmanlegg så er kravet oppfylt (Til dømes at det berre er brannalarmsentralen som er kopla på straumnettet med batteribackup og at sjølve røykvarslarane kan være batteridrevne om alarmsentralen varslar ved manglande kontakt med ein røykvarslar).

Så problemet med årleg batteriskifte held på å gradvis bli utfasa ettersom alle hus som er bygd dei siste 13 åra skal ha slike røykvarslarar (om det ikkje er juksa med det).

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det sitter et "custom" ikke utskiftbart batteri i disse røyvarslerne som lover 10 år varighet? 

Eneste grunnen til at en røykvarsler skal klare 10 år på et 9V batteri er hvis den bruker mindre strøm ved at den sjekker sjeldnere etter røyk. Hvis en vanlig røyvarsler skåjekker feks. Hvert 5 sekund, så kan den med 10 år varighet sjekke hvert 50'ende sekund feks.  Da vil man i teorien få lenger batterikapasitet, men da noe dårligere oppdatering. Det positive er at man trolig oppveoer dette ved å eliminere faren for at folk har en ikke fungerende røykvarsler med dårlig batteri. 

Et 9V batteri gir rundt 600mAh og det har vel vært slik så lenge jeg kan huske. Man får ikke 10 ganger mer varighet fra et batteri med kun 200mAh mer kapasitet. Effektiviseringen ligger i selve brannvarsleren og har ikke så mye med batteriet å gjøre slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de sjekker så ofte som hvert 5. sekund engang. Hvis den detekterer noe i "idle" så våkner den opp og sjekker kontinuerlig i X sekunder før den enten går tilbake til idle eller gir alarm hvis det faktisk er røyk. BigClive har noen videoer der han reverse-engineerer noen røykvarslere.

Strømtrekket er så mikroskopisk at det spiller omtrent ingen rolle hva slags regulator man bruker. Tapet blir neglisjerbart.

Lenke til kommentar

Røyvarslere som har sammenkobling med trådløst har nok høyere strøforbruk enn om der ikke er sammenkobling. Jeg vet ikke om de med ledning sammenkobling bruker så mye. En type jeg hadde der var det 3 stykk AA batterier for det trådløse, og ett 9V batteri for selve røykvarsler delen. Alle batteriene ble byttet en gang i året.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 minutter siden):

Røyvarslere som har sammenkobling med trådløst har nok høyere strøforbruk enn om der ikke er sammenkobling. Jeg vet ikke om de med ledning sammenkobling bruker så mye. En type jeg hadde der var det 3 stykk AA batterier for det trådløse, og ett 9V batteri for selve røykvarsler delen. Alle batteriene ble byttet en gang i året.

Alternativt kunne dem jo puttet inn et dedikert lithium batteri som var oppladbart som drev hele kretsen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, OddZen said:

Men man blir jo litt missledet når det er oppgitt 10 års garanti, og det spesifiseres at batteriet er tiltenkt bruk i røykvarslere.

10 års garanti på lagring ja, ikke bruk.

Til forskjell har jeg Zinc-batterier som lover 3 år. Er vel rundt 5 år for gode Alkaline som f.eks. Det beste jeg har sett er 10 år på Energizer Max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...