Gå til innhold

UP vil forby varsling av kontroller


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Riksadvokaten har i rundskriv nr. 2/2021 på side 4 angitt grensene for samfunnsstraff og fengsel: Fartsgrense 50 km/t: samfunnsstraff fra og med 92 km/t og fengsel fra og med 96 km/t. Fartsgrense 60 km/t: samfunnsstraff fra og med 110 km/t og fengsel fra og med 115 km/t.

https://trafikksiden.motocross.io/informasjon/spesial/straff_fartsovertredelser.html#:~:text=For fartsovertredelser som straffes med,4800 %3D 4 dager subsidiær fengselsstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (11 timer siden):
sedsberg skrev (11 timer siden):

Og hvordan skal du sjekke om hastigheten overtredes uten å sjekke hastigheten? Og uten å sjekke om det i det hele tatt har kommet et kjøretøy?

Det sjekker du selvfølgelig etter at kretsen blir aktivert av hastigheten. 

Dykk diskuterer no den praktiske gjennomføringa av eit tiltak der dykk ikkje er einige i definisjonen av overvåking.

Startar overvåkinga ved at to sensorar registrerer hastigheita til køyretøyet som passerer?
Eller starter overåkinga i overgangen mellom der sensorane har antyda ei fartsoverskriding og sender eit signal til eit kamera som fyrst då knipser eit billete?
Eller er overvåkinga at det er retta eit kamera mot vegbanen sjølv om kameraet ikkje er aktivt fordi billisten som køyrer forbi ikkje kan vite heilt sikkert om kameraet blir brukt til å fotografere alle bilane og ikkje berre dei som er målt til for høg hastigheit?

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Iki said:

Med trykk.

Ah, så morsomt. Minner meg om barndommen - slik kunne nok jeg óg finne på å svare de voksne for å finte dem ut da jeg var i 9-10 årsalderen.

Det er nok sånn at de fleste som deltar i denne diskusjonen ønsker å holde nivået på et noenlunde voksent nivå. Slik er det ikke nå.

Og for å være helt ærlig så tror jeg du lærer mye mer av å være stille tilskuer, bare lese det andre skriver - fremfor å kaste ut og forsvare elleville og barnslige idéer. Da bidrar du bare til at diskusjonen blir ødelagt fordi det er kun de som gidder å krangle som gidder å engasjere seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Ah, så morsomt. Minner meg om barndommen - slik kunne nok jeg óg finne på å svare de voksne for å finte dem ut da jeg var i 9-10 årsalderen.

Det er nok sånn at de fleste som deltar i denne diskusjonen ønsker å holde nivået på et noenlunde voksent nivå. Slik er det ikke nå.

Og for å være helt ærlig så tror jeg du lærer mye mer av å være stille tilskuer, bare lese det andre skriver - fremfor å kaste ut og forsvare elleville og barnslige idéer. Da bidrar du bare til at diskusjonen blir ødelagt fordi det er kun de som gidder å krangle som gidder å engasjere seg.

Hva med å argumentere fremfor å komme med personangrep?

En krets som slutter seg når trykk, i form av vekt eller magneter, vil fungere på samme måte som en lysbryter. 

Når du har to slike kretser så kan du bedømme hastigheten på et objekt som passerer.

Om denne hastigheten er høy nok så vil du kunne la denne aktivere et kamera.

Dette er ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Iki said:

Hva med å argumentere fremfor å komme med personangrep?

Hvis du kan gi meg en fornuftig grunn til at du opplever det som et personangrep, får jeg bare beklage at du føler det sånn. Jeg har på ingen måte noen intensjoner om personangrep, men jeg må kunne få lov å påpeke direkte faktafeil og svakheter med argumentasjonen din.

 

30 minutes ago, Iki said:

En krets som slutter seg når trykk, i form av vekt eller magneter, . . . .

Dette er ikke personangrep: Du demonsterer så langt jeg kan se ingen relevante fagkunnskaper innenfor elektro som underbygger at forslagene du fremlegger er realiserbare. Det som du her beskriver lærte jeg allerede i 4. klasse i barneskolen i et fag som da kaltes O-fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Dette er ikke personangrep: Du demonsterer så langt jeg kan se ingen relevante fagkunnskaper innenfor elektro som underbygger at forslagene du fremlegger er realiserbare. Det som du her beskriver lærte jeg allerede i 4. klasse i barneskolen i et fag som da kaltes O-fag.

Vet du hvordan en lysbryter fungerer?

Om ja, så vet du at du kan bytte selve bryteren med en magnet. 

Da vet du også at dette finnes, og har vært brukt i lang tid allerede.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Magnetic_switch

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Iki said:

Vet du hvordan en lysbryter fungerer?

Om ja, så vet du at du kan bytte selve bryteren med en magnet. 

Da vet du også at dette finnes, og har vært brukt i lang tid allerede.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Magnetic_switch

Hvordan vil du implementere denne bryteren i en krets? Bryteren i seg selv gjør ingen verdens ting uten tilhørende styringskrets. Beskriv denne kretsen. Evt. beskriv mikrokoden med blokkdiagram eller pseudo-kode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iki said:

Om ja, så vet du at du kan bytte selve bryteren med en magnet. 

Da vet du også at dette finnes, og har vært brukt i lang tid allerede.

Jeg var 11 år da jeg fikk mitt første sykkelspeedometer i julegave, og kjente til prinsippet allerede da. Så ja, dette må nesten anses som allmenn kunnskap blandt gutter 10-11.

Men - jeg var nok ikke i stand til å utlede virkemåte for noe særlig mer komplisert enn en enkel av/på-bryter da jeg var på den alderen. Det tekniske nivået som demonstreres i denne tråden synes å ha begrenset seg til dette nivået.

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Jeg vet det.

Men jeg har tilgode å lære meg hvordan en (eller 2) lysbrytere/magnetbrytere måler en bilhastighet når (måle-)systemet er slått av.

Ingen har påstått at systemet skal være avslått når den måler hastigheten.

Lenke til kommentar

Takk @Uderzo for å lede tråden tilbake. Jeg kan starte.

Det er åpenbart mange  aspekt ved dette. Det mest åpenbare aspektet tenker jeg ligger i konflikten med et slikt forbud vs. ytringsfrihet. Jeg vil tippe at første rettsak vil bli problematisk fordi - Hvem stopper menneskesmuglere og andre hardbarkede kriminelle fra å varsle hverandre før en eventuell razzia starter? For det er vanskelig og ressurskrevende å hindre eller skremme harde kriminelle fra å varsle hverandre, kanskje spesielt fordi de bruker abonnemang som i mindre grad kan spores.

Da er det mye enklere å gå etter bilister, selv om jeg tviler på at samfunnsnytten for et slikt tiltak skulle vise seg bli marginalt.

Et annet aspekt kan være spørmålet om det er en tendens til at fartskontroller blir satt opp "strategisk" for å maksimere "fangsten", dvs om de som planlegger og utfører kontrollen plasserer seg på en sånn måte at flest antall bilister blir "tatt", slik som f.ex like over en bakketopp, der det er stor sansynlighet for at bilen triller litt over fartsgrensa, og mange sjåfører som forøvrig kjører pent ellers går rett inn i "fella". Fartsontroller som synes være skreddersydd for maksimal fangst, fremfor å ta ut de som faktisk kjører villmannskjøring, kan jeg ikke påstå gir en følelse av urett å varsle om.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...