Gå til innhold

Globalconnect over Telenors fiberkabel - erfaringer


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å bytte ut telenor med globalconnect over Telenors fiberkabel? 

Jeg ser at folk har ekstremt forskjellige syn på Globalconnect (og forsåvidt også Nextgentel) som leverandør, men jeg er usikker på hvor mange erfaringer som gjelder over fiberen til Telenor. 

Noen som bruker Globalconnect og kan sammenligne deres utstyr og funksjon med Telenors? 

Jeg trenger kun modem, og skal ikke ha tv-utstyr, kun internett. Jeg har hatt telenor i 1 år nå, men skulle gjerne byttet dem ut for å spare noen tusen i året, men vil ikke ha et produkt som fungerer dårligere enn Telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tingo skrev (8 timer siden):

GlobalConnect (og andre ISP'er) leier fiberkabler der de ikke har det selv. Hvorfor skulle tjenesten de leverer være forskjellig over egne fiberkabler vs. leide fiberkabler?

kommer ann på hva slags tjeneste de leverer oppå og hva slags fiber Telenor leverer. Jeg har dessverre GPON hjemme og bruker infrastrukturen til Telenor før jeg kommer inn i Globalconnect sitt nett. Er det mørk fiber Globalconnect leverer så bør tjenesten være den samme på eid som på leid fiber.

 

Jeg hadde en runde med noe trøbbel før jul men etter det har det vært helt stabilt.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 timer siden):

Spørsmål fra et fiber-naut her: Hvor mye sparer man på å benytte GlobalConnect i stedet for Telenor? Hva med NextGentel, kan de konkurrere? (Ønske: Billigst mulig fiber-Internett ...) Og er det bindingstid?

Varierer basert på område og hastighet. Jeg har 1Gb og sparer 100-200kr i måneden. bandt meg til 1 år, men uten binding er det fortsatt billigere

Lenke til kommentar
vitty skrev (10 timer siden):

kommer ann på hva slags tjeneste de leverer oppå og hva slags fiber Telenor leverer. Jeg har dessverre GPON hjemme og bruker infrastrukturen til Telenor før jeg kommer inn i Globalconnect sitt nett. Er det mørk fiber Globalconnect leverer så bør tjenesten være den samme på eid som på leid fiber.

 

Jeg hadde en runde med noe trøbbel før jul men etter det har det vært helt stabilt.

Hvordan finner jeg ut hva slags fiber jeg har da? Vil nødig binde meg i 12 måneder selv om jeg sparer et par hundre i måneden hvis jeg får en ustabil linje.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 1 Gbps-linje (fiber) i 1 1/2 år fra Globalconnect med et års bindingstid som jeg har forlenget (499 NOK/mnd) inkl. 2 mesh-punkter og linja har vært dønn stabil. Har også en Telenor-fiber inntil husveggen som jeg ikke vurderer tilknytning til pga. av Telenors prisbilde: fra 699 NOK/mnd for 100Mbps- til 1099 NOK/mnd for 1 Gbps-linje med et års bindingtid. Mao. en no brainer for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/23/2023 at 10:26 AM, Skralle said:

Jeg har hatt 1 Gbps-linje (fiber) i 1 1/2 år fra Globalconnect med et års bindingstid som jeg har forlenget (499 NOK/mnd) inkl. 2 mesh-punkter og linja har vært dønn stabil. Har også en Telenor-fiber inntil husveggen som jeg ikke vurderer tilknytning til pga. av Telenors prisbilde: fra 699 NOK/mnd for 100Mbps- til 1099 NOK/mnd for 1 Gbps-linje med et års bindingtid. Mao. en no brainer for meg.

Nå er vel ikke denne informasjonen relevant for trådstarter på noe som helst måte. Tilbudet, prisen og teknologi hos GlobalConnect (GC) på deres egen infrastruktur vil åpenbart være annerledes enn der de tilbyr internett (og IPTV?) på andre leverandørers infrastruktur (f.eks. Telenor) da de i sistnevnte tilfelle må betale leie for instruktur fra tredjepart.

@herrrune Jeg er i samme situasjon som deg og har pdd kun tilgang på (fysisk) fiber fra Telenor. Har ikke personlig erfaring med GC, men flere av naboene som ikke hadde behov for IPTV hoppet over til GC så fort de kom på døra og orienterte om at de kunne tilby internett på Telenors infrastruktur. Så vidt jeg vet har alle vært fornøyde og ingen har klaget noe som helst over produktet de har blitt levert av GC. 

Vurderte nylig å gå over til GC selv pga økt pris hos Telenor, men fikk Telenor med på en ny runde med rabattert pris mot at jeg binder meg, og siden samboer ønsker IPTV kom Telenor bedre ut enn GC for vår del. Hadde jeg ikke hatt behovet for IPTV hadde jeg nok gitt GC en mulighet siden de tross alt er en del bedre på pris sånn ellers.

Til nå har Telenor vært villige til å tilby gode rabatter på fiber og IPTV mot at jeg binder meg for 12 mnd, så koster ingenting å spørre hva de kan tilby hvis du i tillegg sier at du vurderer GC eller NGT. Selv om Telenor får en del av kaken når du går over til GC/NGT pga det er deres infrastruktur så vil jeg jo tro at det bør være av interesse for de å få hele kaken, all den tid de er i god posisjon nettopp det.

Endret av voident
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
voident skrev (16 timer siden):

Nå er vel ikke denne informasjonen relevant for trådstarter på noe som helst måte. Tilbudet, prisen og teknologi hos GlobalConnect (GC) på deres egen infrastruktur vil åpenbart være annerledes enn der de tilbyr internett (og IPTV?) på andre leverandørers infrastruktur (f.eks. Telenor) da de i sistnevnte tilfelle må betale leie for instruktur fra tredjepart.

@herrrune Jeg er i samme situasjon som deg og har pdd kun tilgang på (fysisk) fiber fra Telenor. Har ikke personlig erfaring med GC, men flere av naboene som ikke hadde behov for IPTV hoppet over til GC så fort de kom på døra og orienterte om at de kunne tilby internett på Telenors infrastruktur. Så vidt jeg vet har alle vært fornøyde og ingen har klaget noe som helst over produktet de har blitt levert av GC. 

Vurderte nylig å gå over til GC selv pga økt pris hos Telenor, men fikk Telenor med på en ny runde med rabattert pris mot at jeg binder meg, og siden samboer ønsker IPTV kom Telenor bedre ut enn GC for vår del. Hadde jeg ikke hatt behovet for IPTV hadde jeg nok gitt GC en mulighet siden de tross alt er en del bedre på pris sånn ellers.

Til nå har Telenor vært villige til å tilby gode rabatter på fiber og IPTV mot at jeg binder meg for 12 mnd, så koster ingenting å spørre hva de kan tilby hvis du i tillegg sier at du vurderer GC eller NGT. Selv om Telenor får en del av kaken når du går over til GC/NGT pga det er deres infrastruktur så vil jeg jo tro at det bør være av interesse for de å få hele kaken, all den tid de er i god posisjon nettopp det.

Takk for god og relevant informasjon, @voident 🤠👍 Da skal jeg vurdere å bytte til GC for å spare noen kroner! 

Lenke til kommentar
On 6/22/2023 at 1:40 AM, tingo said:

GlobalConnect (og andre ISP'er) leier fiberkabler der de ikke har det selv. Hvorfor skulle tjenesten de leverer være forskjellig over egne fiberkabler vs. leide fiberkabler?

Kommer vel litt an på kapasiteten de leier. I utgangspunktet her bruker vel GC og NGT Telenor sitt aksessnett, og så skal ting over i deres eget nett eller leide forbindelser. Videre er det et spørsmål om avtaler de har ut fra sitt nett når det gjelder pairing-avtaler ut av landet o.l. Hvordan en del sentrale tjenester, slik som en del CDN-er, tar veien til deres nett vil også kunne påvirke hvordan en del tjenester oppleveres. Bruker man standard DNS kan det være forskjeller der osv osv. 

Jeg kjenner vel ingen som har har erfaring med GC over Telenors fiber. Flere jeg kjenner har hatt litt forskjellig rot med NGT, både teknisk og fakturamessig.

Lenke til kommentar

Utstyret dems er valgfritt når du bruker 'via_fiber' (dvs Telenor sin linje) så du slipper hjemmesentral osv hvis du ikke ønsker dette. Bare å koble ruter direkte i eksisterende ONT. Ellers er default utstyr fra begge to like basic & billigste made in china møk du får tak i. Veldig lite innstillinger og få ethernet porter. Slår du på både ethernet og wifi på samme enhet (f.eks IPTV dekoder med chromecast support) crasher ruteren dems da du ender opp med 2 lokale IP addresser på samme mac addresse som den ikke klarer.

Merk at GC har forskjellige DNS & CDN collaboration servere enn Telenor som ikke alltid er like optimaliserte. De støtter heller ikke IPv6 og har en tendens til å endre IPv4 addressen ukentlig for de som bryr seg om dette.

Bestiller du 1GB linja får du nok aldri se over 750-800 mb/s downstream selv med 2.5gbps utstyr. Men stabil iht. uptime det er den jo. Alt i alt, dårlig erfaring med GC uansett om de bruker Telenor som overleverandør.

 

Endret av wrd
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
wrd skrev (På 27.6.2023 den 15.38):

Utstyret dems er valgfritt når du bruker 'via_fiber' (dvs Telenor sin linje) så du slipper hjemmesentral osv hvis du ikke ønsker dette. Bare å koble ruter direkte i eksisterende ONT.

Så jeg må ikke ha noe utstyr fra GC i det hele tatt, bare bestille linje og så betaler jeg mindre per måned uten å måtte bytte utstyr?

Lenke til kommentar
On 7/24/2023 at 3:43 PM, Man-at-Arms said:

Så jeg må ikke ha noe utstyr fra GC i det hele tatt, bare bestille linje og så betaler jeg mindre per måned uten å måtte bytte utstyr?

Ja, men de vil fortsatt sende deg ruter og hjemmesentral i posten. Du trenger ikke å koble dette til hvis du har en egen kjøpt ruter fra før av. (Kjekt da mange leverandører krever at du bruker utstyret dems som et mellomledd.) Bruker du Telenor sin ruter må du levere den tilbake og bytte ut med ny, men fiber boksen i veggen blir den samme.

Basis utstyret er gratis, null ruterleie slik som nextgentel har.

Endret av wrd
Lenke til kommentar
1 hour ago, wrd said:

Ja, men de vil fortsatt sende deg ruter og hjemmesentral i posten. Du trenger ikke å koble dette til hvis du har en egen kjøpt ruter fra før av. (Kjekt da mange leverandører krever at du bruker utstyret dems som et mellomledd.) Bruker du Telenor sin ruter må du levere den tilbake og bytte ut med ny, men fiber boksen i veggen blir den samme.

Basis utstyret er gratis, null ruterleie slik som nextgentel har.

Ruter og hjemmesentral? Termineringen av fiber her blir vel fortsatt "fiberboksen" til Telenor, som har et ethernet-grensesnitt der ruter kobles til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Ruter og hjemmesentral? Termineringen av fiber her blir vel fortsatt "fiberboksen" til Telenor, som har et ethernet-grensesnitt der ruter kobles til.

Blir terminert i telenor sin boks ja. De bruker fiberboks ethernet port -> Hjemmesentral -> Ruter som standard oppsett. (Hjemmesentralen har både WAN port og fiber terminering som blir brukt på deres egne linjer.)

Endret av wrd
Lenke til kommentar
11 hours ago, wrd said:

Blir terminert i telenor sin boks ja. De bruker fiberboks ethernet port -> Hjemmesentral -> Ruter som standard oppsett. (Hjemmesentralen har både WAN port og fiber terminering som blir brukt på deres egne linjer.)

Hvilken funksjon har hjemmesentralen? Det er ikke snakk om bare ruter i praksis og separat WiFi-aksesspunkt her?

Snodig om man skulle ha fibermodem (ONT fra Telenor) -> Hjemmesentral -> Ruter

Begrepet "hjemmesentral" handler normalt om en en boks som kombinerer fibertermintering og ruter.

 

Lenke til kommentar

Har Telenor fiber inn i huset og gikk over til Nextgentel og bruker egen ruter koblet i Telenor sitt fiber modem. Har ikke tv via Nextgentel. Byttet til egen ruten under telenor, pga at ruteren til telenor var for dårlig.

Hadde en del problemer med Telenor og inkompetent kundeservice etc. så gikk lei.

Byttet til Nextgentel og selv om de ikke er perfekte har det så langt hvert 10 ganger bedre en Telenor. Sparer også en del på det. 😊.

Har hatt NGT ett år nå og har mista nettet en gang. Noe i sentralen i gata eller noe sånt. Slapp å ringe selv og det ble fiksa raskt. De måtte utbedre mer senere og fikk da sms på det og de tok det veldig tidlig på morgenen.  

Fikk 1 binding med ngt, men det er ok.

Regner med at Globalconnect opereres på samme måte.   

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NULL skrev (På 28.7.2023 den 10.51):

Hvilken funksjon har hjemmesentralen? Det er ikke snakk om bare ruter i praksis og separat WiFi-aksesspunkt her?

Snodig om man skulle ha fibermodem (ONT fra Telenor) -> Hjemmesentral -> Ruter

Begrepet "hjemmesentral" handler normalt om en en boks som kombinerer fibertermintering og ruter.

 

Mitt inntrykk er at hjemmesentralen utfører NAT og gir Globalconnect en mulighet til å monitorere om linjen er oppe eller nede. Sånn er det hos meg ihvertfall. Jeg trenger offentlig IP på min gateway så har koblet den bort, men har ved 2 anledninger måttet koble opp hjemmesentral i forbindelse med feilsøking med global connect.

Lenke til kommentar
8 hours ago, vitty said:

Mitt inntrykk er at hjemmesentralen utfører NAT og gir Globalconnect en mulighet til å monitorere om linjen er oppe eller nede. Sånn er det hos meg ihvertfall. Jeg trenger offentlig IP på min gateway så har koblet den bort, men har ved 2 anledninger måttet koble opp hjemmesentral i forbindelse med feilsøking med global connect.

OK, da er det vel bare en ruter uten WiFi, og strengt tatt ikke det man ellers definerer som "hjemmesentral". 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
vitty skrev (På 9.8.2023 den 9:53 AM):

Mitt inntrykk er at hjemmesentralen utfører NAT og gir Globalconnect en mulighet til å monitorere om linjen er oppe eller nede. Sånn er det hos meg ihvertfall. Jeg trenger offentlig IP på min gateway så har koblet den bort, men har ved 2 anledninger måttet koble opp hjemmesentral i forbindelse med feilsøking med global connect.

Hei, hadde nedetid på min via_fiber linje i forrige uke. I følge GC var det Telenor som hadde noe vedlikehold.

Er ikke mye hjelp å få fra 1. linje hos GC.. fikk en mailadresse til en på 2. linje, men han har nok mye på tallerken så har ikke fått noen tilbakemelding enda.

Har nå nedetid på 10 sekunder ca. hvert 10. minutt.

Linja har vært stabil med mitt eget utstyr 1. års tid da jeg ble kunde hos GC i fjor høst.

Jeg kjører eget utstyr rett i mediakonverter. Med Zyxel ruter fra GC er linja stabil.

Har funnet ut etter litt feilsøking med en windowsklient og wireshark at det er relatert til DHCP fornyelse som ikke får tilbake noen ACK pakke slik at interfacet mister IP etter 10 minutter og deretter må kjøre en ny DHCP discover som da forårsaker 10 sekunder nedetid hvert 10. minutt.

Er det noen andre som opplever dette?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...