Gå til innhold

Ralphern

Medlemmer
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

285 profilvisninger

Ralphern sine prestasjoner

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Da ser jeg at GC faktisk har fikset problemet ut fra tcpdump at DHCP server svarer på vanlig renew request uten min crontab jobb. Har ikke hørt et pip fra GC, må si jeg er rimelig skuffa over null tilbakemelding og at de har hatt feil config i nettet sitt hva gjelder DHCP!
  2. På bilde innenfor gul rute ser du at WAN interfacet på USG prøver å fornye IP bare 2 minutter etter manuell renew går i gjennom og fortløpende helt til lease går ut. Har kjørt min backup 5G ruter i bridgemode. Telenor har forsåvidt enda kortere lease på 120 sekunder hehe. Endte opp med å lage et script på USG'n som blir eksekvert via crontab hvert 4. minutt med en manuell renew kommando. Under følger oppskrift for de som måtte støte på samme utfordring: Script må opprettes under /config/scripts på USG og må gjøres eksekverbart: sudo bash cd /config/scripts vi renew-dhcp.sh #!/bin/bash /bin/vbash -ic 'renew dhcp interface eth0' chmod +x renew-dhcp.sh -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dette må gjøres på Uinfi kontroller / cloudkey for at konfigurasjon skal være permanent selv etter en reboot / provisjonering. Verify .json file -> https://jsonlint.com/ Opprett config.gateway.json under /srv/unifi/data/sites/default vi config.gateway.json Endre eier og gruppe rettigheter: chown unifi:unifi config.gateway.json root@UniFi-CloudKey-Gen2-Plus:/srv/unifi/data/sites/default# ls -l total 8 -rw-r--r-- 1 unifi unifi 195 Sep 29 00:03 config.gateway.json drwxr-xr-x 2 unifi unifi 4096 Aug 14 14:30 map/ root@UniFi-CloudKey-Gen2-Plus:/srv/unifi/data/sites/default# more config.gateway.json { "system": { "task-scheduler": { "task": { "renew": { "crontab-spec": "*/4 * * * *", "executable": { "path": "/config/scripts/renew-dhcp.sh" } } } } } } root@UniFi-CloudKey-Gen2-Plus:/srv/unifi/data/sites/default# --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Indikasjon på at crontab jobb er lagt til: admin@USG-3P:~$ ls -l /etc/cron.d total 5 -rw-r--r-- 1 root root 46 Jan 12 2023 php5 -rw-r--r-- 1 root root 71 Jan 12 2023 unifi-monitor -rw-r--r-- 1 root root 107 Sep 29 00:29 vyatta-crontab admin@USG-3P:~$ more /etc/cron.d/vyatta-crontab ### Added by /opt/vyatta/sbin/vyatta-update-crontab.pl ### */4 * * * * root /config/scripts/renew-dhcp.sh admin@USG-3P:~$
  3. Hadde nedetid på min via_fiber linje i forrige uke. I følge GC var det Telenor som hadde noe vedlikehold. Etter dette var da problemet begynte.. vet ikke om det er relatert til nedetida eller om GC har gjort noen endringer med tanke på DHCP. Er ikke mye hjelp å få fra 1. linje hos GC.. fikk en mailadresse til en på 2. linje, men han har nok mye på tallerken så har ikke fått noen tilbakemelding enda. Har nå nedetid på 10 sekunder ca. hvert 10. minutt. Linja har vært stabil med mitt eget utstyr 1. års tid da jeg ble kunde hos GC i fjor høst. Jeg kjører eget utstyr rett i mediakonverter. Med Zyxel ruter fra GC koblet opp er linja stabil. Har funnet ut etter litt feilsøking med en windowsklient og wireshark at det er relatert til DHCP fornyelse som ikke får tilbake noen ACK pakke slik at interfacet mister IP etter 10 minutter og deretter må kjøre en ny DHCP discover som da forårsaker 10 sekunder nedetid hvert 10. minutt. Er det noen andre som opplever dette? Hvis jeg manuelt fornyer på min Unifi USG fra CLI før lease går ut så får jeg fornyet lease uten nedetid som man ser i rød rute. 195.1.185.1 er adressen som gir en DHCP ACK, dette er første hop jeg treffer ved en traceroute. 193.69.2.40 som jeg får som DHCP server fra GC responderer ikke på DHCP fornyelser som man ser i gul rute. Det neste jeg skal gjøre er å sette inn en tap boks mellom mediakonverter og Zyxel for å se på hvordan DHCP oppfører seg der.
  4. Hei, hadde nedetid på min via_fiber linje i forrige uke. I følge GC var det Telenor som hadde noe vedlikehold. Er ikke mye hjelp å få fra 1. linje hos GC.. fikk en mailadresse til en på 2. linje, men han har nok mye på tallerken så har ikke fått noen tilbakemelding enda. Har nå nedetid på 10 sekunder ca. hvert 10. minutt. Linja har vært stabil med mitt eget utstyr 1. års tid da jeg ble kunde hos GC i fjor høst. Jeg kjører eget utstyr rett i mediakonverter. Med Zyxel ruter fra GC er linja stabil. Har funnet ut etter litt feilsøking med en windowsklient og wireshark at det er relatert til DHCP fornyelse som ikke får tilbake noen ACK pakke slik at interfacet mister IP etter 10 minutter og deretter må kjøre en ny DHCP discover som da forårsaker 10 sekunder nedetid hvert 10. minutt. Er det noen andre som opplever dette?
×
×
  • Opprett ny...