Hadde nedetid på min via_fiber linje i forrige uke. I følge GC var det Telenor som hadde noe vedlikehold.
Etter dette var da problemet begynte.. vet ikke om det er relatert til nedetida eller om GC har gjort noen endringer med tanke på DHCP.
Er ikke mye hjelp å få fra 1. linje hos GC.. fikk en mailadresse til en på 2. linje, men han har nok mye på tallerken så har ikke fått noen tilbakemelding enda.
Har nå nedetid på 10 sekunder ca. hvert 10. minutt.
Linja har vært stabil med mitt eget utstyr 1. års tid da jeg ble kunde hos GC i fjor høst.
Jeg kjører eget utstyr rett i mediakonverter. Med Zyxel ruter fra GC koblet opp er linja stabil.
Har funnet ut etter litt feilsøking med en windowsklient og wireshark at det er relatert til DHCP fornyelse som ikke får tilbake noen ACK pakke slik at interfacet mister IP etter 10 minutter og deretter må kjøre en ny DHCP discover som da forårsaker 10 sekunder nedetid hvert 10. minutt.
Er det noen andre som opplever dette?
Hvis jeg manuelt fornyer på min Unifi USG fra CLI før lease går ut så får jeg fornyet lease uten nedetid som man ser i rød rute.
195.1.185.1 er adressen som gir en DHCP ACK, dette er første hop jeg treffer ved en traceroute.
193.69.2.40 som jeg får som DHCP server fra GC responderer ikke på DHCP fornyelser som man ser i gul rute.
Det neste jeg skal gjøre er å sette inn en tap boks mellom mediakonverter og Zyxel for å se på hvordan DHCP oppfører seg der.