Gå til innhold

Tonje Brenna - Dumskapsminister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (Akkurat nå):


Nei, det skal det ikke. Det skal heller ikke være en fordel.

Når verv skal utdeles, og personer som ministeren kjenner godt, eller er i familie med, er kandidater, skal ministeren åpenbart ikke ha noe med utdelingen å gjøre, men melde seg inhabil.

Så kommer det inn noen andre, som ikke er inhabil ovenfor vedkommende, som tar avgjørelsen.

Noe annet er uetisk, og grunn nok til å ta sin hatt å gå, slik vi ser nå.

Godt valg! Kjenner ikke saken så godt, men usikker på om han eller hun er valgt direkte. Men de virker litt som om det er satt I gang granskning for å finne noe grums på enkeltpersoner som er folkevalgt I en regjering. Ikke en veldig grov overtredelse slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, bjorning9 said:

Men dette er jo lovverket. Om de er uenige er det regjeringens oppgave å forandre disse. Men har problemer å forstå lovbruddet her. Ettersom det ikke er noe håndfast. Forstår ikke Brenna saken heller. Nå blir Tajik gjenvalgt, så dette virker uprofesjonelt. Hun ble vell valgt som arbeids og sosialminister.

En del av dine formuleringer går litt på kryss og tvers, det er slitsomt.

Regjeringen forandrer ikke lovverket, det er stortinget som erden lovgivende makt. Men departementene (regjeringen) hjelper nok til med det praktiske for å si det sånn.

Tajik blir heller ikke gjenvalgt - statsrådene blir foreslått av statsministeren og utnevnt av Kongen i statsråd.

(Jeg skrev oppe 'statsministeren ... valgte å foreslår henne som statsråd' - det burde jeg kanskje ikke har gjort fordi du tolker det sikkert som 'at hun ble valgt til statsråd' 😫 )

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

En del av dine formuleringer går litt på kryss og tvers, det er slitsomt.

Regjeringen forandrer ikke lovverket, det er stortinget som erden lovgivende makt. Men departementene (regjeringen) hjelper nok til med det praktiske for å si det sånn.

Tajik blir heller ikke gjenvalgt - statsrådene blir foreslått av statsministeren og utnevnt av Kongen i statsråd.

(Jeg skrev oppe 'statsministeren ... valgte å foreslår henne som statsråd' - det burde jeg kanskje ikke har gjort fordi du tolker det sikkert som 'at hun ble valgt til statsråd' 😫 )

På Stortinget er det som regel regjeringen som har flertallet. Men dette er en mindretallregjering. Ellers er det vell riktig, lovverket avgjøres på stortinget.

Lenke til kommentar
trikola skrev (52 minutter siden):

En del av dine formuleringer går litt på kryss og tvers, det er slitsomt.

Regjeringen forandrer ikke lovverket, det er stortinget som erden lovgivende makt. Men departementene (regjeringen) hjelper nok til med det praktiske for å si det sånn.

Tajik blir heller ikke gjenvalgt - statsrådene blir foreslått av statsministeren og utnevnt av Kongen i statsråd.

(Jeg skrev oppe 'statsministeren ... valgte å foreslår henne som statsråd' - det burde jeg kanskje ikke har gjort fordi du tolker det sikkert som 'at hun ble valgt til statsråd' 😫 )

Men avgjøres skifte av statsrådet på diskusjon.no? Hadia burde fortsatt sittet.

Lenke til kommentar

Og det er rart det ikke er misnøye med Støre, med så lave meningsmålinger. Virker veldig lite opptatt av å vinne tilbake velgere. Arbeid til alle, viktigst? Er fortsatt ikke tilbudt fast lønnet stilling jeg. Men nå mener selvsagt jeg det.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar

Jeg har lysst til å si noe her. Jeg har vært kritisk til mye av det Anette Trettebergstuen (og likesinnede) har sagt og gjort. Har også påpekt muligheter for habilitetsproblematikk tidligere, og så kom dette. Det gjør meg likevel vondt å se deg gå igjennom det du nå gjør Anette. Det unner jeg ingen. Jeg vet du er skyldig og at rett skal være rett. Du vet det selv, innrømmer det, og tar konsekvensen. Det synes jeg er stort gjort. Under mitt verdisyn har ikke du verdi utifra dine evner, stilling, posisjon, makt, penger, status, selv-følelse, meninger eller omdømme. Du er verdifull fordi du er elsket og skapt av det høyeste som finnes, som er den evige sannheten og kjærligheten som alt annet har sitt utspring fra. Jeg skulle så veldig gjerne gitt deg en god klem, for det smerter meg å se deg lide som du gjør! Samme hvor uenig du skulle være med meg. Vi er mennesker. Ingen er perfekte. Vi gjør feil iblant, og vi kommer til å gjøre det igjen. Forhåpentligvis ikke samme feilen, men likevel. Det er menneskelig. Vi kan ikke annet enn å ta lærdom av det. Jeg vet det gjør vondt nå, men husk at det kommer nye dager. Nye muligheter. Jeg har aldri hatet deg. Har aldri ønsket deg (og likesinnede) noe annet enn alt godt! Det kommer jeg til å fortsette med i fremtiden, selv om vi kan komme til å være uenige da også. Du skal kunne leve ditt liv i fred og trygghet, som alle andre image.png.5e3b2be2b190f2061dd5ee6b45aa132c.png

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Venn av Trettebergstuen ble styremedlem: – Habilitet var ikke et tema

Sitat

– Jeg opplever ikke at jeg har gjort noe feil i denne saken. På det menneskelige plan og med tanke på konsekvensene for Anette og meg selv, så skal jeg ta dette som læring og ikke anta at andre gjør jobben sin. I denne saken var det Anette og departementet sitt ansvar, sier Larsen.

Sitat

Politisk redaktør i Dagbladet, Lars Helle beskriver Trettebergstuens avgang som vårens største politiske skandale.

Sitat

 

Politisk kommentator i NRK, Tone Sofie Aglen, sier seg enig.

– Første dag på politikerskolen lærer man dette. Her framstår det som om Trettebergstien enten omgår, ikke forstår eller rett og slett ikke bryr seg om regelverket. Alt dette er like ille, sier hun.

 

De finnes en politikerskole? Det må være ment i overført betydning.

Lenke til kommentar

Ap-politiker Lubna Jaffery (43) er utnevnt som ny kultur- og likestillingsminister.

Jeg har aldri hørt om dama, men ser litt på Wikipedia, og denne utnevnelsen har jeg tro på. :) Litt tilbake til dette med kvalifikasjoner; i tillegg til bred politisk erfaring ser jeg at Jaffery har utdanning fra UiB, noen arbeidsforhold fra næringslivet bak seg, og en rekke verv i kultursektoren. 

Hun er bergenser da, men ingen er perfekt ... ;) 

Lykke til! Gjør en god jobb! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den beste kulturministeren vi har hatt er Åse Kleveland. Hun er kunstner/musiker selv og kunne kulturlivet. Og hun hadde personlighet. Kulturbegrepet er etterhvert utvidet til å gjelde helse, sport og frivillighet og sikkert enda mer. Derfor fint med en som har bred politisk erfaring.

Bergenser ingen hindring 🙂 Jeg liker pågangsmotet som kommer med patriotismen og mindre av jantelov.

Ønsker henne også lykke til.

Lenke til kommentar

Men hvor korrupt er Norge I dag? Er ikke lovverket tydelig nok? Det er vell ganske vanskelig for en politiker å ikke ha et nettverk innad I partiet eller kontakter på tvers av partiet på stortinget? Riksrett nå... Hun er stemt inn, tror Frølich det er nytt valg ved hver meningsmåling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...