Gå til innhold

Angrer på studievalg


Mr. Glue

Anbefalte innlegg

Heii! 
Jeg skal starte i fjerde klasse på siving til høsten! Jeg trives og alt, men veldig usikker på om jeg kommer til å trives i yrket… 

Har alltid hatt en drøm om medisin, men føler det er litt sent nå…? Er 25 og tenker jeg må gjøre ferdig masteren nå som jeg har kommet så langt og ikke har så mye mer studielån å gå på… Men det blir jo for dumt å holde på her også begynne på medisin rett etter?

Noen råd? Er det sånn at jeg bare romantiserer legedrømmen? Er legeyrket så bra som folk skal ha det til? Er jo sikkert dyrt å ta medisin etterpå igjen… 

kunne ønske jeg valgte på nytt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten spørre leger selv om de synes det er stas, men eg kunne aldri tenkt meg å vært fastlege for eksempel. Kanskje gøy på et sykehus innenfor et felt du selv liker, eller ute i felten i andre land. 

En ting er sikkert, som lege har du veldig mange valgmuligheter og du kan gjøre godt arbeid overalt. Tror det skal være vanskelig å ikke finne noe du trives med i dette yrket, men det finnes nok veldig mange jobber som er ræva og. 

Har ikke siving noe lignende? Er det ikke en haug med jobber i ulike felt som du kan trives med og? Eller drømmer du om å være til menneskelig hjelp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en liten haug leger.

Én av dem sier rett ut at nå som han vet hva det vil si i praksis å være lege skulle han heller vært ingeniør. Det er rett og slett for mange pasienter som lyver, enten de lyver på seg ekstra plager for å få sykemelding, eller dekker over faktiske problemer for å få helseattest som kvalifiserer dem for attraktive jobber de ikke er friske nok til å utføre.

De andre virker tilfreds med yrkesvalget. Fastlegene blant dem forteller om en givende hverdag, men også en helt vill arbeidsbelastning som bare blir verre for hvert år, mens sykehuslegene og forskerne ser ut til å ha det veldig greit.

Så legeyrket kan være bra, men det kan også være ganske kjipt.

Har du karakterene til å gå i Norge, eller må du evt ut med skolepenger i store mengder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Glue skrev (16 timer siden):

Heii! 
Jeg skal starte i fjerde klasse på siving til høsten! Jeg trives og alt, men veldig usikker på om jeg kommer til å trives i yrket… 

Har alltid hatt en drøm om medisin, men føler det er litt sent nå…? Er 25 og tenker jeg må gjøre ferdig masteren nå som jeg har kommet så langt og ikke har så mye mer studielån å gå på… Men det blir jo for dumt å holde på her også begynne på medisin rett etter?

Noen råd? Er det sånn at jeg bare romantiserer legedrømmen? Er legeyrket så bra som folk skal ha det til? Er jo sikkert dyrt å ta medisin etterpå igjen… 

kunne ønske jeg valgte på nytt

25år er ikke noe problem. Er selv 32år og vurderer å skifte karriere(er i utgangspunktet økonom).

Gjør det mens du kan, hvis du ønsker.

Sett opp fordeler/ulemper. Snakk med de i forumet her som er leger/siv.ing.

Ta kontakt med karriereveiledning i fylket ditt(mener dette er gratis for voksne)

 

Lenke til kommentar

Alder er et problem i yrker hvor yngre personer blir prioritert over eldre personer som er utdannet på likt hvor f.eks utholdenhet er en avgjørende faktor. Noe å tenke på. Strålende fornøyd i din jobb/yrke kommer du aldri til å være uansett, garantert. Ikke i det lange løp.

Alder og livserfaring er bra, men det slår dessverre ikke en ung frisk person som kan formes som en klump leire til firmaets beste. 

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Å gå på skole og å jobbe er ganske forskjellig. Men jeg vil tro at du kan se for deg hvordan det blir å jobbe som sivilingeniør. 

Om de tre valgene.

1. Fortsette til sivilingeniør er det raskeste

2. Fortsette til sivilingeniør og ta legeutdanning etterpå. Her virker det på meg som du kaster vekk 2 år om du ikke skal jobbe med utvikling av medisinsk rettet produkter senere.

3. Bytte nå til legeutdanning nå. Litt usikker på hvordan dette blir økonomisk. Og det er viktig du kommer inn og igjennom studiet.

Jobb som sivilingeniør kan være litt forskjellig alt etter jobb, men det er vel mye teoretisk, beregninger eller programmering, ofte i samarbeid med andre.

Jobb som lege er vel mer mot pasienter eller kirurgi.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lege er stort sett et drittyrke. Merkelig og vanskelig forhold til "pasienter", dårlig arbeidstid / vaktordning (sykehus) eller kjedelig pasienter (allmennlege), mye ansvar, mye statlige regler og administrasjon.

Som god siv ing kan du ofte tjene vel så mye i det private, med mye bedre forhold / vilkår i arbeidslivet.

Få fordeler med legeyrket. Du blir ettertraktet i små bygder og utkanter, i motsetning til siv ing som oftest er mest relevant i storbyer.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er enormt personavhengig hva man vil trivdes med. De legene jeg kjenner som trives er sinnsykt kjedelige mennesker. De lever etter regler og rutine, og hadde ikke gjenkjent fremskritt om du slo dem i hodet med det. 

De flinke sivingene jeg kjenner er kreative og metodiske, er flinke til å få en abstrakt idé til noe konkret, og gjenkjenner behov og fremskritt lett. 

Hvis du er en person som trives best med rammer, regler og ja/nei svar, er gjerne lege topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 20.6.2023 den 15.03):

Siv.ing innen hva?

Nano-roboter vil komme 

AI for bedre diagnostisering og utvikling av medisiner

Materialvitenskap for proteser

Mange felt i grenseland inn mot medisin.

Er siving i kjemi og bioteknologi! Så har mye mer lære om celler og biokjemi enn legene selv, så fagområdet er spennende! Men det jeg opplever i yrket, er at man ikke alltid havner innenfor sitt fagområdet, og mister derfor litt motivasjon pga d! Jeg vil også jobbe mye tettere på mennesker. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 20.6.2023 den 16.02):

Å gå på skole og å jobbe er ganske forskjellig. Men jeg vil tro at du kan se for deg hvordan det blir å jobbe som sivilingeniør. 

Om de tre valgene.

1. Fortsette til sivilingeniør er det raskeste

2. Fortsette til sivilingeniør og ta legeutdanning etterpå. Her virker det på meg som du kaster vekk 2 år om du ikke skal jobbe med utvikling av medisinsk rettet produkter senere.

3. Bytte nå til legeutdanning nå. Litt usikker på hvordan dette blir økonomisk. Og det er viktig du kommer inn og igjennom studiet.

Jobb som sivilingeniør kan være litt forskjellig alt etter jobb, men det er vel mye teoretisk, beregninger eller programmering, ofte i samarbeid med andre.

Jobb som lege er vel mer mot pasienter eller kirurgi.

Økonomisk blir det veldig vanskelig siden jeg ikke har mere studielån å gå på… Så jeg lurer jo på om det er mulig å jobbe noen år som siving, tjene litt for så å kanskje ta medisin på deltid ved siden av jobb når jeg har kommet litt i gang? Hva tenker folk om det?

Lenke til kommentar
On 6/20/2023 at 10:42 PM, Phantom Software said:

Lege er stort sett et drittyrke. Merkelig og vanskelig forhold til "pasienter", dårlig arbeidstid / vaktordning (sykehus) eller kjedelig pasienter (allmennlege), mye ansvar, mye statlige regler og administrasjon.

Som god siv ing kan du ofte tjene vel så mye i det private, med mye bedre forhold / vilkår i arbeidslivet.

Få fordeler med legeyrket. Du blir ettertraktet i små bygder og utkanter, i motsetning til siv ing som oftest er mest relevant i storbyer.

 

Jeg tenker man skal være obs på at man kan påvirke andres livsvalg i en slik tråd og unyanserte utsagn som «drittyrke» er trolig ikke heldig.

Jeg er uenig i beskrivelsen din om at det er kjedelige pasienter. Storkoser meg som allmenlege. Det er også mulig å få svært gode avtaler, også forholdsvis sentralt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...