Gå til innhold

Medion Win11 laptop glemmer tiden


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en billig laptop. Medion X - E14409
MSN30033147
B-vare

Den skulle leveres med Windows 10, men da jeg skrudde den på hadde den visst ikke blitt korrekt avsluttet. Jeg valgte å reinstallerte Windows, men da den startet hadde jeg fått Win11.

Så langt alt vel. Den har 10th gen core i3 og ei hissig vepsevifte som går mye av tiden.
Usikker på om den skal gå så mye av tiden?

Uansett, til spørsmålet. Hver dag må jeg stille klokka på nytt. Hvorfor glemmer den tiden når den har vært i dvale?
Mine andre datamaskiner kan vekkes fra dvale ved å trykke på en tast. Denne må skrus på ved å holde av/på-knappen.
Er det noe jeg overser?

Jeg kunne ønske at i det minste klokka fortsatte å gå riktig. Vifta er vel straffen for å kjøpe billig. Og hva kan gjøres for å få sånn elegant dvalemodus som andre laptoper har?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juster klokkeinnstillingene til å hente tiden fra nettet automatisk. Dette bør løse problemet så lenge du er på nettet.

Kan være at det er noe så enkelt som at du har gått tom på CMOS-batteriet som også holder styr på klokken. Som regel er dette et Lithium CR2032 batteri, noen ganger er i plast eller på annen måte vanskelig å bytte ut direkte.

Dvalemodus kan du sette opp i innstillinger. 'Choose what the power button does' hos meg under power og additional settings.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (51 minutter siden):

Kan du fortelle meg om hvordan det fungerer? Den ble kjøpt på NetOnNet via nettet og kom i posten. Den var billig fordi den er B-vare. Har man angrerett da?

Jeg har kastet isoporen, men har esken.

Ja en har angrerett i 14 dager. De har vel åpent kjøp i 30 dager også. Det en gjør er vel å sende de en mail og si fra at en vil benytte angrerett. Også er det et opplegg der en sender varen tilbake.

Jeg ser nå at dette er en svært billig PC, så du må nesten vurdere selv om problemene er akseptable. En positiv ting er at den har en bra CPU.

Når det gjelder dette med klokke så har jeg dette problemet på en gammel PC, jeg høyreklikker på klokken og velger "Adjust date/time" og trykker en knapp der med "sync now".

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En kan åpne Device Manager (Enhetsbehandling). Der kan en finne punktet Fireware - System Fireware og høyre klikke på den å velge 'update driver'. En kan også gå til www.medion.com for å finne oppdateringer og annen hjelp der.

En kan også trykke F2 under oppstart for å gå inn i UEFI konfigurasjon (Det mange kaller BIOS). Det kan være valg der av interesse, eller en kan sette instillingen tilbake til default.

En kan også prøve en reset av Windows for å prøve å fikse problemene.

Et tips kan være å installere Linux (f.eks Linux Mint) eller ChromeOs-flex  i stedet for Windows. Dette må en ikke gjøre om en trenger programmer som bare er på Windows.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hvis den glemmer klokkeslett og dato, da er det vanligvis "det lille batteriet" som må skiftes. Det er no en bagatell, men PC må jo åpnes.

Så er det et lite triks som kan hjelpe ganske mye på "pust og pes" fra viften og hvor hurtig PC man har. Det første enkle trikset er jo å avinstallere alle de programmene man ikke behøver. Så kan man også konfigurere slik at de de programmene man har ikke blir startet opp slik at de kjører i bakgrunnen. (Høyreklikk oppgavelinjen -> Oppgavebehandling -> Oppstartapper. Pleier å deaktivere alt utenom driverne. Da har man straks en helt annen PC.

Hvis det er hauger og lass med programmer som kjører i bakgrunnen så blir de fleste PC'ene treige.

Om PC skrur seg av etter at den har stått en periode, eller ikke, eller hvor lenge, det kan man også konfigurere:

Søk -> Kontrollpanel -> Endre planinnstillinger. Klikk så på den profilen som er i bruk og tipass etter ønske og behov.

Prøver ellers å hindre PC'ene mine å oppgradere til Windows 11. Har noen nye som ble kjøpt med WIn 11, men synes at Win 10 er bedre å jobbe med. (For eksempel hvis man skal endre navnet på en fil og slike ting.)

Min erfaring, det er at de fleste PC'er kan bli ganske raske og støyfrie med litt "minimalisme", dvs man fjerner eller stenger ned det som ikke behøver å være der. Effekten merkes nok best på en PC med forholdsvis liten ytelse.

En god vane er også kjøre "ett program ad gangen" og så stenge ned de som man ikke bruker.

Har en 9 år gammel PC i stua med Win 10 og flere nye PC'er med Win 11. Synes at den 9 år gamle PC'en gjør en helt OK jobb i forhold til de nye PC'ene med WIn 11. (Den gamle er en stajonær PC med I7-4xxx,mens de nye er laptoper.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvis det er innenfor garantiden og man ikke kan åpne, så er det jo selger, dvs butikken sitt ansvar.

Men man skal vel være ganske sikker på at det er en feil, ellers så får man vel fort regningen for oppsjekkingen.

Outlet-produkter skal vel ha samme garanti som nytt produkt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har nå startet maskinen på nytt flere ganger, gått inn i BIOS for å korrigere dato og klokkeslett, og prøvd på nytt.

Dato er alltid 01/01/2019 neste gang jeg starter på nytt og går inn i BIOS.

Må bare spørre om det er sannsynlig at denne rimelige maskinen ikke er ment å ha CMOS-batteri i utgangspunktet, og om forhandler kan påstå at den skal være sånn? Manualen sier at den ikke kan åpnes.

Jeg kjøpte den for over to uker siden, og dermed har angreretten utgått. Brukte for mye tid på å feilsøke. 😾

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Jeg har nå startet maskinen på nytt flere ganger, gått inn i BIOS for å korrigere dato og klokkeslett, og prøvd på nytt.

Dato er alltid 01/01/2019 neste gang jeg starter på nytt og går inn i BIOS.

Må bare spørre om det er sannsynlig at denne rimelige maskinen ikke er ment å ha CMOS-batteri i utgangspunktet, og om forhandler kan påstå at den skal være sånn? Manualen sier at den ikke kan åpnes.

Jeg kjøpte den for over to uker siden, og dermed har angreretten utgått. Brukte for mye tid på å feilsøke. 😾

Det er helt klart en feil dette. Den skal bruke riktig tid.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Må bare spørre om det er sannsynlig at denne rimelige maskinen ikke er ment å ha CMOS-batteri i utgangspunktet,

Nei, det er ikke sannsynlig. Det er ingen maskiner i dag som ikke har lagring av klokke- (og noen andre) data ved hjelp av batteri eller annen teknologi når maskinen skrus av.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, tingo said:

Nei, det er ikke sannsynlig. Det er ingen maskiner i dag som ikke har lagring av klokke- (og noen andre) data ved hjelp av batteri eller annen teknologi når maskinen skrus av.

Batteriet brukes ikke for å lagre data - til det har man flash memory nå.
Batteriet brukes for å holde liv i en liten Real Time Clock (RTC)-krets på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...