Gå til innhold

Det kan gjøre vondt å tjene mindre enn naboen?


Gjest b4196...786

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften er ganske tendensiøs, men som det fremgår av artikkelen har det ingenting med hva naboen tjener å gjøre - men at det er korrelasjon (forekommer samtidig) mellom lav lønn (relativt sett) og økte helseutfordringer. 

Ting man ikke kan gjøre noe med bør man ikke bry seg om for mye.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer heilt sikkert med tanke på at det her er gjort ei undersøking som viser at ein samanheng mellom inntektsnivå og graden av kor ofte ein vurderer at ein har smerter i kroppen.

Om vi bør bry oss om dette? Ja heilt klart. Ikkje fordi ein skal legge så mykje vekt på misunning og ønsket om å ha betre råd enn ein har i dag, men fordi dette heilt sikkert vil ha stor betydning for sjukefråvær og arbeidsviljen.

Om det stemmer at dei som har lave lønningar oftare kjenner på at dei har fysiske smerter, så vil det kunne være med å forklare kvifor det i enkelte lavtlønna yrker er stort sjukefråvær, mange som ikkje jobbar fulltid og mange som blir pensjonistar eller uføre i ung alder.

Det vil også være interessant å sjå nærmare på den litt meir negative tolkinga av disse undersøkingane. Kan det være slik at dei som klagar og synes synd på seg sjølv ender opp i slike stillingar med dårleg lønn, eller er det jobben som gjer at det er enklare å synes synd på seg sjølv?
Om eg skal hive ut ein hypotese så heller eg meir mot at det er siste, altså at om ein havnar i eit arbeidsmiljø der alle går rundt og klagar på lønna, misunner andre arbeidstakarar med betre lønn og kanskje også kjenner seg uviktige for bedrifta så er det nok enklare å få eit negativt fokus som også reflekterer seg i form av at ein har lettare for å klage over opplevd smerte.
Det hadde vært veldig spennande å kryssreferere andelen av folk med lav lønn som oppgir at dei oftare har fysiske smerter opp mot kor fornøgde dei er med jobben og arbeidsmiljøet generelt.
Eg trur kanskje at dette med opplevd fysisk smerte kan ha meir med trivselen på arbeidsplassen enn på lønnsnivået åleine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ut hva naboen tjener i lokalavisen, og det var MYE.

Jeg har lagt to og to sammen uten lokalavisen, men jeg fikk et lite sjokk. Uansett er naboen veldig hyggelig og forståelsesfull. De blir jo ikke mindre hyggelige av millionene. Folk har forskjellige yrker, så egentlig er man allerede "avslørt" der. Og muligens av hvilken bil som står i garasjen.

Men at de fleste også har mye gjeld og bekymringer. Det er bedre å leve enkelt uten bekymringer.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrelasjonen må vel noen ganger være motsatt, en person med bedre helse vil ofte ha overskudd til å yte ekstra og vil dermed noen gang ende opp med bedre betalt jobb.

Yte ekstra kan f.eks bety bruke energi på å søke etter ny jobb selv om man egentlig har det greit der man er.  

Endret av HW1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (37 minutter siden):

Jeg fant ut hva naboen tjener i lokalavisen, og det var MYE.

Jeg har lagt to og to sammen uten lokalavisen, men jeg fikk et lite sjokk. Uansett er naboen veldig hyggelig og forståelsesfull. De blir jo ikke mindre hyggelige av millionene. Folk har forskjellige yrker, så egentlig er man allerede "avslørt" der. Og muligens av hvilken bil som står i garasjen.

Men at de fleste også har mye gjeld og bekymringer. Det er bedre å leve enkelt uten bekymringer.

Ein annan ting som ikkje går klart fram av skattelistene er kor mykje ein jobbar. Det trur eg nok er eit moment som mange ikkje tenker spesielt mykje over. Mange av dei som tener veldig godt har også svært lange arbeidsdagar og vil gjerne aldri kunne ta heilt fri frå å tenke på jobben. Om ein hadde rekna om til utbetaling per arbeida time så er ofte ikkje lønnsforskjellen så stor.
Det er sjølvsagt lettare å jobbe mykje for å tene mykje om ein har høg grunnlønn i utgangspunktet, men det blir feil å være misunneleg på at røyrleggaren med eige firma jobbar 12 timars daga og har ein million i lønn medan ein tømrar som jobbar 7,5 timars dag og har heilt fri i helga har 500k.
Har du to fulltidsjobbar så tener du sjølvsagt dobbelt så mykje som med berre ein fulltidsjobb, men då blir det ikkje rett å berre kikke på skattelista til naboen og være misunneleg fordi naboen har dobbelt så mykje i lønn når naboen også jobbar dobbelt så mykje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...