Gå til innhold

Giftalarm på Bøhler i Oslo


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (1 time siden):

også ta med i regnestykket at "i gamle dager" hadde vi ikke "inspirasjon/oppskrifter" fra internett, så det man syslet med var vel litt mer "uskyldig". Men det kunne smelle godt. Spesielt hvis du blandet 50/50 ugressalt & sukker, stjal litt tjærelunte fra vegarbeid i nabolaget, fylte et solid stålrør og slo inn treplugger i endene, aka. rørbombe

Okay, greit nok, de fleste har nok gjort slike ting. Men det er samtidig litt morsomt for barn og ungdom med ting som smeller, brenner og ellers har en viss effekt.

Men Ricin liksom, koke bønner for å få ut gift. Hva er poenget med det, annet enn at det har et skyhøyt skadepotensiale for folk og fe?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (26 minutter siden):

Men Ricin liksom, koke bønner for å få ut gift. Hva er poenget med det, annet enn at det har et skyhøyt skadepotensiale for folk og fe?

var det jeg siktet til ved og sammenligne "før" og "nå"

pga. internett har unge mennesker fått mer farlige ideer.

Hadde internett eksistert i min ungdom, hadde vi kanskje utstyrt rørbombene med digital fjernutløser via mobiltelefon etc. "etter å ha lest hvordan" på nett, og muligens gamblet med andre folks helse (gjemt under bilen til noen "bare for å skremme" men kanskje med fatalt utfall.

Forøvrig kan det godt hende denne ungdommen hadde onde hensikter i utgangspunktet. Forsvareren omtaler det som "personlig tragedie" men hva menes egentlig med det? Var fyren psyk i utgangspunktet, eller er det det faktum at han ble tatt og risikerer fengselsstraff som er "tragedien" i hennes vinkling?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Basert på denne artikkelen https://www.nrk.no/osloogviken/tenaring-som-fikk-et-giftig-stoff-pa-seg-pa-boler-produserte-stoffet-alene-1.16439797

Så har han forklart til politiet at han ikkje hadde til hensikt å skade andre, og politiet omtalar det som ein personleg tragedie. Det er sjølvsagt ikkje sikker at han snakkar sant, det får etterforskninga vise. Men basert på dette så virker det som at politiet mistenker suicidalitet. 

Suicidalitet høres absurd når man leser om forløp fra smitte til evt. død: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ricin

Hvis man derimot skal lage en tåredryppende unnskyldning for guttungen, vil nok dette virke formildende. En tragisk oppvekst (som ikke kan verifiseres),  går rett hjem hos norske snillister……

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Suicidalitet høres absurd når man leser om forløp fra smitte til evt. død: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ricin

Hvis man derimot skal lage en tåredryppende unnskyldning for guttungen, vil nok dette virke formildende. En tragisk oppvekst (som ikke kan verifiseres),  går rett hjem hos norske snillister……

Selvmord med overdose av paracetamol høres også helt absurd ut med tanke på hvordan det forløper seg. Likevel skjer det.

Tragisk oppvekst fritar deg ikke fra straffeansvar. Det virker heller ikke formildende i straffeutmålingen - hva enn du måtte mene at den norske befolkningen mener. 

Og du er veldig bastant på at den eventuelle tragiske oppveksten ikke kan dokumenteres. Har du førstehåndsinformasjon, eller spekulerer du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nedward said:

Selvmord med overdose av paracetamol høres også helt absurd ut med tanke på hvordan det forløper seg. Likevel skjer det.

Jeg legger til: Det er ikke alle som googler hva effekten av overdose er, og hvordan det oppleves for personen. Og hvis personen har det vondt nok (mentalt/fysisk) så er ikke slike konsekvenser noe personen kommer til å tenke på uansett.

Jeg har selv måttet hjelpe en person som spiste opp det som var igjen av en pakke paracet (ca 6 gram paracetamol) og ble nødt til å overnatte på sykehus. Personen var hadde også lav kroppsvekt som gjorde det ekstra alvorlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Suicidalitet høres absurd når man leser om forløp fra smitte til evt. død: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ricin

Hvis man derimot skal lage en tåredryppende unnskyldning for guttungen, vil nok dette virke formildende. En tragisk oppvekst (som ikke kan verifiseres),  går rett hjem hos norske snillister……

Jepp. Med litt «flaks» kan han eksperimentere mer med gift neste Pride-måned, eller den etter der. 😖😣

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Entern said:

Fortell meg hva du baserer ditt syn , hvorfor det er åpenbart for deg at han ikke er terrorist.

Det er ikke mitt syn.
Det er ikke utenkelig at han kan være terrorist, jeg kan ikke utelukke at han er ungdoms-astronaut, eller vindu-vasker heller.
Det jeg reagerer på er at man ønsker å fremstille han som terrorist uten at man har noe belegg for det.
Eller kanskje du vil fortelle meg hva du baserer dette synet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mitt syn.
Det er ikke utenkelig at han kan være terrorist, jeg kan ikke utelukke at han er ungdoms-astronaut, eller vindu-vasker heller.
Det jeg reagerer på er at man ønsker å fremstille han som terrorist uten at man har noe belegg for det.
Eller kanskje du vil fortelle meg hva du baserer dette synet på.

Jeg ønsker ikke å fremstille ham som noe som helst. Jeg beskriver det mest sannsynlige basert på

1) personens bakgrunn

2) tidspunktet 

3) hva han gjorde

Temmelig logisk.

PST har visst minst 100 farlige islamister under oppsyn. Hver eneste av dem fra en flokk.

«Vanlige» kriminelle av denne bakgrunnen liker å rekruttere fjortiser. Hvorfor skulle ikke islamister gjøre det samme? De er samme ulla og ofte, har det vist seg, mer eller mindre samme folka.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

Jeg ønsker ikke å fremstille ham som noe som helst. Jeg beskriver det mest sannsynlige basert på

1) personens bakgrunn

2) tidspunktet 

3) hva han gjorde

Temmelig logisk.

PST har visst minst 100 farlige islamister under oppsyn. Hver eneste av dem fra en flokk.

«Vanlige» kriminelle av denne bakgrunnen liker å rekruttere fjortiser. Hvorfor skulle ikke islamister gjøre det samme? De er samme ulla og ofte, har det vist seg, mer eller mindre samme folka.

Hva vet du om personens bakgrunn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (20 minutter siden):

Fortell meg hva du baserer ditt syn , hvorfor det er åpenbart for deg at han ikke er terrorist.

Det er helt baklengs at noen skal bevise noens uskyld.

Anklager om skyld krever en form for begrunnelse.. påpeker man et fravær av begrunnelse betyr det ikke at mann sier at gutten er uskyldig.. kun at ingenting tyder enn så lenge at han er skyldig (helt uavhengig av skjeggvekst ;) )

Skyldig eller ikke skyldig er kategoriene i saker som dette. Ikke skyldig eller uskyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 minutter siden):

Det er helt baklengs at noen skal bevise noens uskyld.

Anklager om skyld krever en form for begrunnelse.. påpeker man et fravær av begrunnelse betyr det ikke at mann sier at gutten er uskyldig.. kun at ingenting tyder enn så lenge at han er skyldig (helt uavhengig av skjeggvekst ;) )

Skyldig eller ikke skyldig er kategoriene i saker som dette. Ikke skyldig eller uskyldig.

Nå tar det vel gjerne litt tid å få info ut av folk.

Forrige fyr som begikk terror under Pride har ennå ikke snakket til politiet.

Lenke til kommentar
Just now, Entern said:

…han er innvandrer, og vi har fått vite veldig lite om han noe som peker mot MENA bakgrunn.

Og når man vet så forsvinnende lite om personen er det dårlig grunnlag for å fremstille vedkommende som en terrorist.

Kanskje viser det seg å stemme, men foreløpig vites det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Og når man vet så forsvinnende lite om personen er det dårlig grunnlag for å fremstille vedkommende som en terrorist.

Kanskje viser det seg å stemme, men foreløpig vites det ikke.

Vi får se når han er frisk nok til å bli avhørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...