Gå til innhold

Giftalarm på Bøhler i Oslo


Anbefalte innlegg

Hvem har laget svineriet, hva skal det brukes til, hvor skal det brukes ? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APWJMr/mann-skal-ha-faatt-kontakt-med-ukjent-stoff-undersoeker-leilighet

Er dette kun en tenåring som har kjøpt seg kjemisett, eller er dette en terrorcelle  ?

Giften er åpenbart livsfarlig. Type gift og motiv blir forhåpentligvis offentliggjort i løpet av kort tid….

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Ut fra det jeg har lest, minner veldig om nikotin.

At de har kjøpt inn høy konsentrat av nikotin for å blande ut jus for esigaretter og deretter selge videre.

Edit: trekker tilbake min konklusjon etter å ha lest nyeste artikkel om dette, ref linken til TS:

  • En tenåringsgutt har fått et ekstremt farlig giftstoff på seg og er sendt til sykehus.
  • Han er siktet for å ha utsatt allmennheten for fare.
  • Kommuneoverlegen i Oslo og CBRNE-senteret ved Oslo universitetssykehus er koblet inn.
  • En blokk med flere leiligheter er isolert og en sikker sone er opprettet rundt leiligheten.
Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det er giftig, men er det så farlig ved hudkontakt?

Se min edit i innlegget, jeg trekker tilbake antagelsen etter å lest ts sin link.

Jeg prøver å finne en kilde på det med nikotin, uten å lykkes akkurat nå. Er på jobb og rekker ikke å lete videre.

Men høy konsentrat av nikotin mener jeg å lest kan være svært skadelig ved hudkontakt, men det tar noe tid før symptomer tar til.

"

Nikotin i ren form tas lett opp gjennom huden, luftveiene og mage-tarmkanalen. Opptak av nikotin fra én porsjon snus er noe større enn det man får fra en sigarett.

Nikotin fordeles til vev og organer som leveren, nyrene, milten, lungene, hjernen, muskelvevet og mage- og tarmkanalen. Mesteparten av nikotinet som tas opp i kroppen, omsettes (metaboliseres) i leveren av cytokrom P450-enzymer.

Lenke til kommentar

ifølge NRK dreier det seg om et "flytende stoff" og "lettere skader på en arm, som blir observert og ikke behandlet"

høres ut som muligens noe etsende væske?

hva finnes i den sjangeren som kan mikses hjemme til et sluttprodukt, sannsynligvis uten spesielt avanserte apparater?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Skader og symptomer tiltar etter noe tid sto det tidligere i dag, derav jeg antok nikotin.

Men at de stengte ned en hel blokk og laget en sikker sone gjorde at jeg trakk mine antagelser.

Lenke til kommentar

"dødelig flytende stoff" som medførte evakuering av naboer, en eller annen slags giftig gass?

mye spekulering, men det er "spennende"

Ifølge politiet "et stoff man ikke får kjøpt lovlig".

Men er det forbudt å lage det? Dette var visst mindreårige, og ikke opplagt at alle vet "hva som er lov eller ikke" på kjemi-området"? At det evt. er idioti å sysle med, er noe annet.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 timer siden):

"dødelig flytende stoff" som medførte evakuering av naboer, en eller annen slags giftig gass?

I ei tidleg fase der ein ikkje har sikker identifikasjon på kva stoff det er snakk om, kvar forgiftinga har skjedd, samt bakgrunnen for forgiftinga så tenker politiet "worst case" til det er avklart at det er trygt.

I dette konkrete tilfellet så handlar det nok også mykje om praktiske ting. Den sikta og giftstoffet har vært inne i ei av leilegheitene, og naboane vart holdt igjen inne i sine leilegheiter, antageleg vis fordi ein antok at korridor og trappeoppgang enten var kontaminert eller kom til å bli kontaminert i samband med aksjonen. Så det var nok meir at det var lite ønskeleg å ha nyskjerrige bebuarar som trakka rundt i korridorane i denne fasen enn at det var ein overhengande forgiftningsfare.

 

Mr.M skrev (1 time siden):

skal være snakk om giftig flytende væske, Ricin er vel pulver? men, er vel kanskje flytende før det evt. bearbeides til pulver?

Ricin er vel i naturleg forkomst eigentleg ein olje, så dei som lagar ricin sjølv ender fyrst opp med ein mos som er tjuktflytande. Så er det ulike prosessar ein kan gjere for å få stoffet reinare, deriblant tørking for å lage pulver.

 

Eg kjenner ikkje denne saka spesifikt men eg vil gjette på at med "flytande" i denne samanhengen berre meiner at det ikkje er snakk om eit finmalt pulver som spres i lufta og kan pustast inn. Hadde det vært snakk om eit uhell med giftig pulver så hadde nok alle bebuarane blitt evakuert ut gjennom vindauga og ut i friskluft i frykt for at pulveret kunne spreiast gjennom ventilasjonsanlegg eller utettheiter i bygget. Om gifta er i from av ei fuktig "gugge" enten heilt flytande som vatten eller tjuktflytande som ein smøreost så er forgiftningsfaren redusert til fare ved hundkontakt og eventuelt svelging.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

NRK:  Politiet vil av hensyn til etterforskningen ikke gå ut med hvilket stoff det er snakk om.

Hvorfor dette hemmelighetskremmeriet fortsatt? Den siktede vet jo sjøl hva han har drevet med, så hvem/hva er det som liksom ikke skal få vite det?

som nevnt tidligere, var det tilsvarende sak i Bergen 2018

https://www.nrk.no/vestland/sperrer-av-nabolag-etter-funn-av-potensielt-livsfarlig-stoff-1.13956909

og der var det tilsynelatende ikke "hemmeligstemplet" hva slags stoff det dreide seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt i slike tilfeller er det flytende stoffer som kunne gå over til gassform. Det er også enkelt å lage og få tak i.

Men når det er flytende stoffer som i seg selv er så giftige at man blir syk av å få det på armen, så er det åpenbart alvorlige greier. Du blir ikke forgiftet av å få etsende stoffer eller diverse vanlige grunnstoff på huden.

Jeg skjønner dog fremdeles ikke hvorfor bare én av de tre er siktet. Mulig dette er narkorelatert snarere enn terrorrelatert?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

Du blir ikke forgiftet av å få etsende stoffer eller diverse vanlige grunnstoff på huden.

 

hva med sennepsgass? Mange dauet av det i WW1

vet dog ikke hvor innviklet det er å lage hjemme på kjøkkenbenken? (eller andre kjente gasser)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (49 minutter siden):

Hvorfor dette hemmelighetskremmeriet fortsatt? Den siktede vet jo sjøl hva han har drevet med, så hvem/hva er det som liksom ikke skal få vite det?

som nevnt tidligere, var det tilsvarende sak i Bergen 2018

https://www.nrk.no/vestland/sperrer-av-nabolag-etter-funn-av-potensielt-livsfarlig-stoff-1.13956909

og der var det tilsynelatende ikke "hemmeligstemplet" hva slags stoff det dreide seg om.

Kanskje dem prøver å begrense omtalen for å hindre at andre blir inspirert. Det er jo tydeligvis enkelt å framstille ricin, hvis det nå er det, det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...