Gå til innhold

Giftalarm på Bøhler i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Entern said:

Du sier syltynt. Jeg sier vi får se.

Jeg skjønner ikke hva du ikke forstår, hvis vi får se, altså at informasjonen nødvendig for å spekulere i noe som helst ligger inn i fremtiden, at den ikke ennå er kjent, så vi får vi vente og se hva den sier.
Det fordrer jo at man for øyeblikket ikke besitter informasjonen nødvendig for å gjøre noen overbevisende analyse i noen som helst retning.
Eller sagt på enda en annen måte, at det er dårlig grunnlag for å spekulere.
Men ja, nå har jeg gjentatt meg selv lenge nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 11.6.2023 den 18.12):

Tragisk oppvekst fritar deg ikke fra straffeansvar. Det virker heller ikke formildende i straffeutmålingen - hva enn du måtte mene at den norske befolkningen mener. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/22020/90799.pdf?sequence=1

"Det finnes mange eksempler i rettspraksis på at vanskelige oppvekstvilkår kan være med på å begrunne et annet formildende straffutmålingsmoment, og således få innvirkning på straffutmålingen. Eksempelvis Rt. 2007 side 1089 der domfelte hadde tildelt fornærmede flere knyttneveslag som følge av forutgående kraftig provokasjon fra fornærmede. I dommen la retten til grunn at det var forståelig at domfelte reagerte sterkere på fornærmedes provokasjon enn det denne isolert skulle tilsi, på grunn av at domfelte har blitt systematisk fysisk og psykisk mobbet i barne- og ungdomsårene. Også i Rt. 2006 side 1447, der domfelte hevdet å ha brutt med sin kriminelle fortid, mente Høyesterett at domfeltes traumatiske bakgrunn var med på å gjøre hans endrede livssituasjon enda mer troverdig."

Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 11.6.2023 den 9.59):

Jeg mener at man skal være forsiktig med å tilegne han motiv.   

Enig.

Sitat

Å stemple noen som terrorist fordi vedkommende har laget et svært giftig stoff framstår som en merkelig reaksjon når man ikke har noen opplysninger som tilsier at intensjonen var å skade andre.

I den grad vanlig dødelige i det hele tatt skal diskutere slike saker offentlig så tenker jeg at det bør være adgang til å spekulere i motiv og bakgrunn.

Når vi fikk den videoen av politifolk i Kongsberg som lot til å slå så _kunne_man ha avskrevet det med at "de kunne jo ha snublet på et bananskall, la oss vente på en rettskraftig dom".

Hvis fyren har lagd ricin så finner jeg det _mistenkelig_. Jeg vurderer sjansen for _betydelig_ for at han hadde planer eller fantasier om å gjøre noe mer kriminelt enn å lage/besitte giften (som er kriminelt i seg selv). Evt straff skal uansett tildeles av andre enn meg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...