Gå til innhold

KRF foreslår innlogging med BankId på SoMe


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/foreslar-bankid-pa-innlogging-i-sosiale-medier-1.16429728

Quote

Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok har alle 13 års aldersgrense. Men halvparten av alle barn mellom 9 og 11 år er på sosiale medier, viser tall fra Medietilsynet.

– Det er enkelt å lyve på alderen for å opprette en konto. Derfor mener vi aldersgrensen må følges av krav om registrering og innlogging med verifiserbar løsning, som for eksempel BankID, sier stortingsrepresentant for KrF, Olaug Bollestad.

Quote

– Da slipper man også falske profiler og man er sikker på hvem som kommer inn, sier hun.

Jeg er ikke nødvendigvis imot bedre kontroll av at barn ikke får så lett tilgang til voksent innhold, men kan garantere at jeg ikke logger inn med BankId på Snapchat! Det må i så fall lages en ny løsning som kun gir en anonym verifisering videre til SoMe-apper. BankId er ikke designet for å løse dette behovet.

Meta, Snapchat og Tiktok kommer mer enn gjerne til å tilby dette om de blir pålagt siden det blir den ultimate måten å tracke folk på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste som må løysast er då at tenåringar kan få bankid i det heile tatt. I dag er det 13 eller 15 års aldersgrense alt etter kva bank ein har. 

Reint praktisk så blir dette nesten umogleg å handheve. Når ein har tvunget Snapchat til å kreve bankid så kjem berre ungdommane til å gå over til ei ny plattform. Dette forslaget kan paradoksalt nok være med på å presse barn og unge over på enda meir tvilsome appar med enda mindre kontroll. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (34 minutter siden):

Det må i så fall lages en ny løsning som kun gir en anonym verifisering videre til SoMe-apper. BankId er ikke designet for å løse dette behovet.

Jeg kjenner ikke til detaljene, men jeg tror faktisk Bank ID er videredesignet til lignende oppgaver, jo. Blant annet på FINN.no skulle jeg selge bilen via såkalt "smidig bilhandel". Da må man identifisere seg via BankID og da dukket det opp en sånn velkjent: "Schibsted vil motta følgende informasjon fra deg" og så listet opp personnummer blant annet. Jeg vil tippe det ligger i pipelinen og tilby flere slike ting så de kan begrense hva du får av info.

Det sagt, jeg kommer heller aldri i livet til å bruke BankID på Facebook/Snapchat/TikTok.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Nimrad said:

Da må man identifisere seg via BankID og da dukket det opp en sånn velkjent: "Schibsted vil motta følgende informasjon fra deg" og så listet opp personnummer blant annet.

Jo, jeg har vært innom noen implementasjoner av BankId, og jeg mener at man alltid minimum får personnummer i retur, altså at alle Some-appene ville mottatt dette. Som jeg ikke er så keen på 😅

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 timer siden):

Det fyrste som må løysast er då at tenåringar kan få bankid i det heile tatt. I dag er det 13 eller 15 års aldersgrense alt etter kva bank ein har. 

Reint praktisk så blir dette nesten umogleg å handheve. Når ein har tvunget Snapchat til å kreve bankid så kjem berre ungdommane til å gå over til ei ny plattform. Dette forslaget kan paradoksalt nok være med på å presse barn og unge over på enda meir tvilsome appar med enda mindre kontroll. 

Jeg er mer tilbøyelig til å knytte BankID opp mot innloggingen på telefonen. Hvis Apple har fått dokumentert at "jeg er meg" så kan de putte alderen min et trygt sted, og så lage et API hvor apper spør om "er brukeren over 13 år?" og får en binær ja eller nei.

Med nettsider er det kanskje vanskelig, men med den kontrollen i alle fall Apple (kanskje også Google( har med app store så burde det være mulig å begrense mengden (populære) apper som de facto er SoMe men som ikke ber platformen om å bekrefte at brukeren er gammel nok?

Dette skifter naturligvis bare problemet videre til Apple og Google og et håp om at de er til å stole på. Kanskje en app på mobilen (ala BankID) som kunne bli spurt fra app-til-app om sånt er bedre, men jeg ser ikke helt for meg hvordan det kunne fungere.

Som foreldre så er det vårt ansvar hva vi putter mellom fingrene til barna våre, og hva de utsettes for. Det finnes familie-restriksjoner og retningslinjer. På skolen vår hadde vi besøk av en hyggelig fyr som brukte en time på å tydeliggjøre dette ansvaret.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 5.6.2023 den 18.02):

Det fyrste som må løysast er då at tenåringar kan få bankid i det heile tatt. I dag er det 13 eller 15 års aldersgrense alt etter kva bank ein har. 

Reint praktisk så blir dette nesten umogleg å handheve. Når ein har tvunget Snapchat til å kreve bankid så kjem berre ungdommane til å gå over til ei ny plattform. Dette forslaget kan paradoksalt nok være med på å presse barn og unge over på enda meir tvilsome appar med enda mindre kontroll. 

Forslaget gjelder alle sosiale medier

fjs skrev (18 timer siden):

Så lenge de er under sperregrensa så kan vi vel gi blanke i hva de mener?

Sperregrensen gjelder bare fordelingen de 19 utjevningsmandatene. KRF sitter på stortinget med 3 mandater, som velgerne har stemt inn og har sin fulle rett til å legge frem politiske forslag. Sammenhengen mellom sosiale medier og psykisk sykdom blant unge er grunn god nok til å stramme inn.

Endret av GP950mAh
  • Liker 6
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Forslaget gjelder alle sosiale medier

Jeg tviler på at f.eks russiske VK eller Kinesiske WeChat kommer til å innføre pålogging med BankID med det første..
Det finnes alltid ganske enkle veier rundt.

Men det vil så klart gjelde for de som markedsfører seg i Norge, slik som facebook, twitter, tiktok osv men det er fint lite myndighetene kan gjøre om ungdommen går over til andre sosiale medier.

Lenke til kommentar
aklla skrev (31 minutter siden):

Jeg tviler på at f.eks russiske VK eller Kinesiske WeChat kommer til å innføre pålogging med BankID med det første..
Det finnes alltid ganske enkle veier rundt.

At ungdommen plutselig begynner å bruke sosiale medier på russisk eller kinsesisk om alderskontrollen skjerpes har jeg ingen tro på. SoMe platformer som ikke følger norsk lov kan forbys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (40 minutter siden):

At ungdommen plutselig begynner å bruke sosiale medier på russisk eller kinsesisk om alderskontrollen skjerpes har jeg ingen tro på. SoMe platformer som ikke følger norsk lov kan forbys.

Disse sosiale mediane er oversatt til både engelsk og norsk, det er berre dataene som er lagra i utlandet. Beste eksemplet her er kinesiske TikTok som har ein veldig stor brukarmasse i Norge. 

Forbod og blokkering av sider kan være eit alternativ, men ungdommane er nok mykje raskare til å leite opp nye tenester enn nettleverandørane er til å legge inn sperrer, i tillegg har vi VPN tenester som enkelt omgår slike sperrer. 

Eg trur eit slik forbod berre kjem til å lære ungdommen å finne fram på dark web, og då er 11 åringar på Facebook det minste problemet.

Vi har i dag eit kjempeproblem med ungdom som bestiller syntetisk narkotika på internett, så at ungdommen finn fram på nettet veit vi veldig godt. Når det gjeld syntetisk narkotika så er problemet at produktet er tilgjengeleg for kjøp i minst eit år før myndigheitene får registrert det nye syntetiske rusmiddelet på narkotikalista slik at det blir ulovleg. Slik vil det bli med sosiale media også, det finnes så mange tenester der ute og det er berre dei aller mest brukte som blir kjente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Disse sosiale mediane er oversatt til både engelsk og norsk, det er berre dataene som er lagra i utlandet. Beste eksemplet her er kinesiske TikTok som har ein veldig stor brukarmasse i Norge. 

Forbod og blokkering av sider kan være eit alternativ, men ungdommane er nok mykje raskare til å leite opp nye tenester enn nettleverandørane er til å legge inn sperrer, i tillegg har vi VPN tenester som enkelt omgår slike sperrer. 

Det høres lite sannsynlig ut. Her er det jo snakk om barn under 13 år, hvilke barn har tusenvis av kroner å bruke på skikkelig VPN og ikke minst teknisk kunnskap nok til å bruke det?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (10 minutter siden):

Det høres lite sannsynlig ut. Her er det jo snakk om barn under 13 år, hvilke barn har tusenvis av kroner å bruke på skikkelig VPN og ikke minst teknisk kunnskap nok til å bruke det?

2 minutter med google og man har VPN oppe å kjører, gratis, med mindre teknisk kunnskap enn det som kreves for å lage en konto på facebook..
Trenger ikke "skikkelig VPN", hva som helst av VPN duger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (7 minutter siden):

2 minutter med google og man har VPN oppe å kjører, gratis, med mindre teknisk kunnskap enn det som kreves for å lage en konto på facebook..
Trenger ikke "skikkelig VPN", hva som helst av VPN duger.

Gratis VPN fungerer dårlig, vil man ha skikkelig VPN må man betale, og det har ikke barn egne penger til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Gratis VPN fungerer dårlig

Ser ikke helt hvorfor det evt. skulle være ett hinder, men kvaliteten på de fleste gratis VPN er på ingen måte dårlig heller..
hvorfor skulle en gratis VPN være for dårlig til å benytte på sosiale medier?
Er det for høy ping? for usikkert? for tregt?
Hva konkret gjør gratis VPN for dårlig?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Forbod og blokkering av sider kan være eit alternativ, men ungdommane er nok mykje raskare til å leite opp nye tenester enn nettleverandørane er til å legge inn sperrer, i tillegg har vi VPN tenester som enkelt omgår slike sperrer.

Hvis Norge erklærer en app for lovstridig så antar jeg at Apple og Google vil være lydhør med å fjerne den fra appstore.

Det er uansett urimelig å gi en 11-åring de samme privilegier som en 40-åring. Vi setter ikke en spritflaske foran småbarn og ber dem drikke med måte. Ikke tilbyr vi dem forbrukslån under eget ansvar heller.

Så vi (foreldre, politikere, teknologibedrifter og ISPer) må finne bedre løsninger for å gi barna «walled gardens» hvor de får ta del i de unektelig gode sidene ved nett og dippedutter, uten at vi dermed gir dem over til kyniske kapitalkrefter, russiske troll eller en mobb av jevnaldrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

SoMe platformer som ikke følger norsk lov kan forbys.

Good Luck With That.

DNS-blokkering (som allerede brukes av norske ISP-er) kan surfere lett unngå. Det er gratis og enkelt.

VPN eller proxy, dette også ofte gratis, gir tilgang om det skulle være SoMe-tjenestene som blokkerer.

GP950mAh skrev (1 time siden):

Det høres lite sannsynlig ut. Her er det jo snakk om barn under 13 år, hvilke barn har tusenvis av kroner å bruke på skikkelig VPN og ikke minst teknisk kunnskap nok til å bruke det?

VPN-tjenester finnes i bøtter og spann, noen er som sagt gratis. Og ofte er det noen få klikk så er ting satt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Good Luck With That.

DNS-blokkering (som allerede brukes av norske ISP-er) kan surfere lett unngå. Det er gratis og enkelt.

VPN eller proxy, dette også ofte gratis, gir tilgang om det skulle være SoMe-tjenestene som blokkerer.

VPN-tjenester finnes i bøtter og spann, noen er som sagt gratis. Og ofte er det noen få klikk så er ting satt opp.

Barn vet normalt ikke hva VPN er.

Hvis en app er blokkert fra app store så må du vel normalt jailbreake telefonen for å installere den. Barn har normalt ikke mulighet til å jailbreake.

 

At en teknisk oppegående 25-åring kan komme seg rundt det meste er opplagt. En 12-åring med lite tekniske foreldre er ikke nødvendigvis noen teknisk begavelse, og det finnes mange av disse.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...