Gå til innhold

Hvordan konkret emigrere fra Norge?


Gjest 90ff3...a29

Anbefalte innlegg

Gjest 90ff3...a29

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Guest 90ff3...a29 said:

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/fra-norge/

https://danskebank.no/private-banking/skatt/tema/flytte-til-utlandet

"For unngå unødvendige og uønskede skattekonsekvenser, vurder å få juridisk bistand i forbindelse med utflytting og start forberedelsene i god tid før utflytting. Skal du flytte permanent og samtidig beholde fast eiendom i Norge, pass på at ikke eiendommen «fanger» deg som skattepliktig til Norge. Legg også en plan for eierskap i aksjer og fond for å unngå exitskatt på gevinster."

Sjekk med skattekontoret før beslutninger taes.

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
Gjest 90ff3...a29 skrev (11 timer siden):

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Hvis du melder deg ut av folketrygden kan du få problemer med å ha rett til ytelser om du melder deg inn igjen kun for å få rettighetene. Det systemet der er komplisert. Du kan lese litt her, så ut som en bra oversikt https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/

Så har jo NAV en del info https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden

Hvis du bare skal ha en godkjent medisin og betaler selv bør det ikke være noe problem så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Gjest 90ff3...a29 skrev (12 timer siden):

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Jeg kom hjem, etter 8 aar og hadde mistet alle rettigheter.

Naar jeg reiste, burde jeg, betalt et mnd, beloep, ( 250 kr mnd, i den tiden, tror jeg ), der du i tillegg til aa beholde rettighetene dine, var sikret hjemreise, hvis du ble syk. Husker ikke hva det heter. Norsk folkehjelp, eller noe.

Ikke gaa i den fella.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Medlem said:

Litt pinlig å se folk som har forlatt Norge for mange år siden som ønsker seg 'hjem' til trygge lille Norge for å få pleie på slutten av livet (når du har vendt Norge ryggen....)
https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552

Mjaa. Akkurat hun her har jo betalt 3000 kr/mnd for fortsatt medlemssskap i Folketrygden.

image.png.7ffa2ac55847db5f63cc1bb5c0d0f35a.png

Endret av Aetius
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Medlem said:

Litt pinlig å se folk som har forlatt Norge for mange år siden som ønsker seg 'hjem' til trygge lille Norge for å få pleie på slutten av livet (når du har vendt Norge ryggen....)
https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552

Kommer du som norsk statsborger og "velferdsflyktning" fra Spania har du ingen rettigheter. Skal du sikre deg alle rettigheter bør du ankomme fra land som Afghanistan, Sudan, Somilia etc, helst som "barn" og uten pass. Da er det rød løper.
 
Nå det er sagt er det er jo merkelig at hun vil på sykehjem i Norge med matstandard dårligere enn feltmat i militæret, sovemedisiner for å få tiden til å gå og få ansatte som knapt snakker norsk. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (55 minutter siden):

Litt pinlig å se folk som har forlatt Norge for mange år siden som ønsker seg 'hjem' til trygge lille Norge for å få pleie på slutten av livet (når du har vendt Norge ryggen....)
https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552

Synes dette landet er pinlig, jeg.

Selv om vi har, "kjekke" sykehjem.

Proevde aa komme meg ut, jeg, i 8 aar, komme i gang med en bussines, saa jeg kunne bli der, men det blei for vanskelig. Tok heldigvis til vettet og kom meg hjem, foer jeg var helt blakk.

Jeg  flyttet ikke, jeg flyktet.

Gjest 90ff3...a29 skrev (12 timer siden):

Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik 

 

Den var raa!  😀  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 90ff3...a29 skrev (12 timer siden):

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Et tips til,

Dit du kommer, kommer sannsynligvis nettverket ditt, til aa bestaa, mye av tilflyttede utlendinger.

I en refleksjon, der jeg er bevisst paa at dette er fordoemmende, saa er det en sannsynlig mulighet for, at mangen av disse er alkoholikere. Du vil kanskje, komme inn i en kultur, hvor det er naturlig aa by paa alkohol, samme hva klokka er. Og hva er det aa gjore paa? Hvis du ikke foelger den gode ideen din, med en egen business, eller er aktiv.

Sitter ikke her og undervurderer deg, kjenner deg ikke, har sikkert staalkontroll du, men,

Pass deg for alkoholen.

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 83a7b...9f0

Du blir vel pensjonist en gang, og da sier skatteavtalen at du skal skatte til Norge om du bor i Tsjekkia. Jeg tenker tenker det bør la seg finne et land som sørger for lav beskatning av pensjon, og de fleste land praktiserer vel ikke formueskatt. Spania er et slikt land, men med et altfor høyt skattetrykk på pensjon. Andre land møt øst i EU kan være aktuelle. Portugal har NHI som gir delvis skattefritak i 10 år.

Det å flytte i praksis er vel relativt enkelt. I korte trekk handler det vel om å få seg registrert i landet, jeg vil tippe skattekontor, legekontor osv. Du må også levere en bekreftelse på at du er bosatt og ønsker betale skatt til Tsjekkia på norsk skattekontor slik at du blir underlagt skatteavtalen så fort som mulig. Du skal da slippe betale skatt i Norge. Om det er mulig å bosette seg på andre vilkår enn under skatteavtalen er jeg usikker på.

Når det gjelder folketrygd går du av den fra første dag når du melder flytting, og går inn i Tsjekkisk folketrygd med S1-kortet. Folketrygdavgift betales til Norge for evig og alltid. Du får da samme behandling som innbyggere i Tsjekkia generelt. Om du av ulike årsaker velger flytte tilbake til Norge blir man underlagt norsk folketrygd fra første dag. Du vil ha rett til hjemmesykepleie osv. men avhengig av kommunen du flytter til kan du komme bakerst i køen når man søker om sykehjemsplass. 

Når det gjelder formuen din så har jeg liten kunnskap over hvordan denne bør behandles i en slik prosess. Det kan være at den endrer innfallsvinkelen totalt.
 

Anonymous poster hash: 83a7b...9f0

Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 time siden):

Litt pinlig å se folk som har forlatt Norge for mange år siden som ønsker seg 'hjem' til trygge lille Norge for å få pleie på slutten av livet (når du har vendt Norge ryggen....)
https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552

Mer pinlig å se hvordan du tror at ETT eksempel på noen som helst slags måte kan representere en helhet ved en problemstilling.

Grusomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og ei venninne, vurderer serioest aa emigrere.

Saa at de kjekke hetebeolgene, som kommer lenger soer i Europa, ogsaa er aktive i Tsjekkia.

Storbritania, tenker vi paa.

Hadde ikke hun, vaert bundet av katter og slekt, saa hadde jeg vurdert Uruguay. Syd Amerikas, svar paa Sveits.

Men vi emigrerer ikke paa grunn av skatten  eller klimaet da.

Livskvaliteten er vaart fokus.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (38 minutter siden):

Mer pinlig å se hvordan du tror at ETT eksempel på noen som helst slags måte kan representere en helhet ved en problemstilling.

Grusomt

Hadde det bare vært ett tilfelle. Har du vendt Norge ryggen, greit, men så skal man trygle og krype tilbake når du blir gammel eller får helseutfordringer?

Mine skattepenger skal ikke gå til ei livlinje for en gjeng ex-norske alkiser og pensjonister
 

Endret av Medlem
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (4 timer siden):

Litt pinlig å se folk som har forlatt Norge for mange år siden som ønsker seg 'hjem' til trygge lille Norge for å få pleie på slutten av livet (når du har vendt Norge ryggen....)
https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552

Hun flyttet jo på grunn av helse, og ble mye bedre i det varmere klimaet. Jeg synes ikke vi kan sammenligne henne med folk som flytter for å slippe å betale skatt.

Og så har hun betalt flere tusen hver måned til Folketrygden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 timer siden):

Hadde det bare vært ett tilfelle. Har du vendt Norge ryggen, greit, men så skal man trygle og krype tilbake når du blir gammel eller får helseutfordringer?

Mine skattepenger skal ikke gå til ei livlinje for en gjeng ex-norske alkiser og pensjonister
 

Avgift til den norske folketrygden blir trukket fra pensjonen når man flytter til Spania, og jeg vil tro det samme skjer når spanjoler flytter til Norge. Uavhengig av hvor man betaler så har man krav på helsehjelp i landet man bor. Synes også det er  mest riktig å betale skatt til landet man velger bo i siden det tross alt er der man sliter på fortauskantene. Videre regulerer skatteavtalene dette så det er ikke noe vi kan velge heller. Man kan bli ganske trøtt av at nasjonalistene ødelegger en hver tråd på absolutt alle forum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Guest 90ff3...a29 said:

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Flytter du ut med 15 millioner er det ikke sikkert du tar deg "råd" til å returnere igjen! 
 
Hvis du håndterer egen aksjeportfolio kan du leve av en kombinasjon av 
1. Aksjutbytte
2. Gevinst ved salg av aksjer (og noen ganger må man ta litt tap).
3. Rente på cash som avventer "dip" i markedet (kjøp lavt selg høyt)
 
Å bare leve av bankrente er risikabelt da renta over tid kan falle tilbake til veldig lavt nivå og da men å spise av inngangskapitalen. Det er mange solide aksjer internasjonalt som betaler utbytte omkring nå omtrent 10% og som sannsynligvis går bedre hvis renta faller. Slik jeg ser det er Oslo børs og mange andre europeiske børser for innsidere. Jeg stoler faktisk mest på erkekapitalistene i USA hvor det rapporteres hver tredje mnd. Men USA har 30% skatt på utbytte og 0 skatt på aksjegevinst.
 
Jeg anbefaler det som jeg kaller "swing" eller "long" trading. Daytrading er for my stress slik jeg ser det.
  
Kjøpe lavt betyr å kjøpe aksjer i selskaper som ellers går bra men blir dratt ned pga globale bekymringer. Korona er jo et stjerneeksempel hvor markedet krasjet i løpet av en uke men steg til nye høyder innenfor få måneder.
 
My 2 cents

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...