Gå til innhold

Hvordan konkret emigrere fra Norge?


Gjest 90ff3...a29

Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 timer siden):

Å opprettholde trygderettighetene er vesentlig.


Altså, trygderettigheter opprettholder man generelt ikke når man flytter fra Norge.

Man mister de rettighetene umiddelbart, på tross av at man betaler skatt til Norge i opptil fire år etter flytting.

Dog finnes noen unntak, for eksempel for studenter, eller dersom man er utsendt av arbeidsgiver på jobb i utlandet, ambassadepersonell, pensjonister med over 30 års medlemskap i trygden etter fylte 16 år osv. kan søke, men de aller fleste vil trolig søke på "særlige årsaker", som egentlig kun gjelder dersom man bosetter seg i en bananrepublikk uten trygderettigheter.

Dersom man flytter til et EU-land, så vil man normalt bli medlem av det nye landets trygdesystem i stedet, og miste rettighetene i Norge.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1b68b...7e2
Subara skrev (5 timer siden):

Ja... Det kan sikkert bli en artig erfaring å ringe et offentlig kontor i Tsjekkia.

Å opprettholde trygderettighetene er vesentlig. Men her var vel hovedsaken å spare skatt. Jeg hadde aldri emigrert noe sted, uten å ha det svart på hvitt og vedtatt hva det vil innebære og krever av meg, både i emigrasjonslandet og ved hjemkomsten. Med oppdateringer en gang i året, for regelverk kan endre seg.

Betal en trygderettighetsadvokat/skatteadvokat i begge land, istedenfor å ringe et offentlig kontor som svarer "tja".

Ofte vil man finne ut at det koster mer enn det smaker, selv om lommeboken er full. Ensomhet kan bli et problem.

når du har 15 millioner kroner på bok, så vet du hvordan det er å håndtere penger. 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2
0laf skrev (2 timer siden):


Altså, trygderettigheter opprettholder man generelt ikke når man flytter fra Norge.

Man mister de rettighetene umiddelbart, på tross av at man betaler skatt til Norge i opptil fire år etter flytting.

Dog finnes noen unntak, for eksempel for studenter, eller dersom man er utsendt av arbeidsgiver på jobb i utlandet, ambassadepersonell, pensjonister med over 30 års medlemskap i trygden etter fylte 16 år osv. kan søke, men de aller fleste vil trolig søke på "særlige årsaker", som egentlig kun gjelder dersom man bosetter seg i en bananrepublikk uten trygderettigheter.

Dersom man flytter til et EU-land, så vil man normalt bli medlem av det nye landets trygdesystem i stedet, og miste rettighetene i Norge.

Det er her politiske evner ikke holder mål. Det er skandale at man med pennestrøk kan utslette mennesker som har bodd og født i Norge, når det menneskelige hensyn er lik null, så er det egentlig kaldt samfunn du bygger. Alle vet hvor vår egen tilknytning er, så at Norske stat skal er kald så bør noen ta tak i dette. Det er dette som bør være største politiske vektlegging ved neste valgkamp. 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2 skrev (3 timer siden):

Det er her politiske evner ikke holder mål. Det er skandale at man med pennestrøk kan utslette mennesker som har bodd og født i Norge, når det menneskelige hensyn er lik null...


Mnja, de fleste land nordmenn flytter til er tross alt nogenlunde velutviklede, og der får man rett til medisinsk behandling og andre ting under det landets trygdesystem.

Det er tross alt mest hensiktsmessig at man tilhører trygdeordningene i det landet man bor, og bruker nevnte trygdeordninger.

Alternativet var at man beholdt alle rettigheter i Norge, men ikke hadde krav på noe i landet man bor, noe som neppe er særlig hensiktsmessig.

Bor man i mindre velutviklede land, kan man altså søke om videre medlemskap i norsk trygd på særskilt grunnlag.

At man derimot betaler skatt og trygdeavgift i opptil fire år etter utflytting, uten å få noe igjen for det, er dog en større skandale.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (25 minutter siden):

Interessant artikkel, men litt uoversiktlig.

Sitat

Problemet ble han klar over etter å ha blitt fraktet hjem til Gardermoen av norsk helsepersonell.

At han ikke lenger var medlem av norsk folketrygd. Sykehusregningen og transporten hjem kom på cirka 1,5 millioner kroner Den ville vel ikke blitt dekket uansett?

Sitat

Han hadde lovpålagt arbeidsgiverforsikring, men forsikringsselskapet nektet å betale, ifølge Nyseth etter endrede vilkår i hva som dekkes av yrkesforsikring.

Unntak for hjemreise og hjerneslag?

Sitat

– Jeg fikk beskjed om at jeg var skrevet ut av folketrygden. Jeg hadde søkt meg inn igjen, men jeg hadde ikke oppdatert adressen i utlandet og fått svar. Da min regnskapsfører meldte inn at jeg var rammet av hjerneslag, kom avslaget fra Nav tre dager senere, mens jeg lå i koma.

Jeg finner ikke noe om at Filippinene har trygdeavtale med Norge, bare skatteavtale. Mannen må ha søkt om frivillig medlemsskap i folketrygden etter at obligatorisk medlemsskap gikk ut. Dessverre med feil adresse.

Han ville vel fått avslag både med og uten hjerneslag?

 

Sitat

Navs regelverk

Ifølge Nav avgjør situasjonen om norske statsborgere beholder medlemskapet i folketrygden ved jobb eller opphold i utlandet.

Mannen mente han hadde rett på sykepenger fordi han betalte skatt til Norge, men at det er medlemsskapet i folketrygden som utløser denne rettigheten.

Han fikk operasjon på Ullevål sykehus og rehabilitering i Norge fordi han er norsk statsborger (uten å betale?). Veldig greit det i hvert fall. Mens hoften til Gro H. Brundtland en del år tidligere ble en dyr affære.

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Interessant artikkel, men litt uoversiktlig.

At han ikke lenger var medlem av norsk folketrygd. Sykehusregningen og transporten hjem kom på cirka 1,5 millioner kroner Den ville vel ikke blitt dekket uansett?

Unntak for hjemreise og hjerneslag?

Jeg finner ikke noe om at Filippinene har trygdeavtale med Norge, bare skatteavtale. Mannen må ha søkt om frivillig medlemsskap i folketrygden etter at obligatorisk medlemsskap gikk ut. Dessverre med feil adresse.

Han ville vel fått avslag både med og uten hjerneslag?

 

Mannen mente han hadde rett på sykepenger fordi han betalte skatt til Norge, men at det er medlemsskapet i folketrygden som utløser denne rettigheten.

Han fikk operasjon på Ullevål sykehus og rehabilitering i Norge fordi han er norsk statsborger (uten å betale?). Veldig greit det i hvert fall. Mens hoften til Gro H. Brundtland en del år tidligere ble en dyr affære.

Hva får det til å tru at det var staten som hentet han?

Det har jeg aldri hørt om, at folk som har flyttet eller reist på ferie til utlandet blir hentet på statens regning.  Det er ikke Sveits vi bor i, der blir borgerne hentet.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (9 minutter siden):

Hva får det til å tru at det var staten som hentet han?

Det har jeg aldri hørt om, at folk som har flyttet eller reist på ferie til utlandet blir hentet på statens regning.  Det er ikke Sveits vi bor i, der blir borgerne hentet.

Jeg syntes det virket usannsynlig, ja. Derfor satte jeg et spørsmålstegn.

Mannen i artikkelen nevnte antagelig prisen for å gjøre oss oppmerksom på hva det koster. At man bør ha 1,5 mill. ekstra i banken i tilfelle noe lignende skulle inntreffe.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...