Gå til innhold

Reddit tar livet av tredjeparts apper. Krever 20 millioner dollar i året for API


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Vet ikke nøyaktig hvor mye han har tjent, men det er jo jobben hans og han har nok tjent greit de siste årene i alle fall siden appen har vært populær. Jeg tror han sa i SnazzyLabs intervjuet at rundt 10% har Ultra-abonnementet, men alt av nyttig funksjonalitet er gratis. Så den betalte versjonen er litt som en donasjon og litt for betale server-kostnadene han har.


10% av en million er 100k, ganger $1.5 per måned, er $150k per måned, på Ultra.

Han skriver også at han har samlet inn $80k til lokal dyregreier, som er den ene icon-packen han selger til $5.
Det betyr at han har solgt 16K av denne, og det er en annen mer vanlig icon-pack som ikke doneres, som det trolig er solgt langt flere av.

De fleste brukere som betaler, har vel "Pro", hvor man betaler minimum $5 for evig tilgang.
Si 20-30% har betalt for dette, så er det minst $1.2 mill.

I ettertid var det sikkert ikke særlig smart å selge "livstidsabonnement" til en tjeneste basert på andres data, men det ble noen titalls millioner kroner av dette, i løpet av 8 år.

Utover hosting av hjemmeside og litt annet, så er det vanskelig å se at serverbruken til en app som gjør direkte oppslag mot Reddit er særlig stor, men jeg vet ikke?
 

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Problemet er er at reddit har satt en pris på APIet som 100% er kun for å skvise ut tredjeparts apper. Prissettingen de har gir absolutt ingen mening i forhold til serverkostnader eller andre effekter. Prisene er helt fantasi.


Det kan ikke jeg svare på, da jeg altså ikke aner hva det koster å opprettholde servere som skal svare på 7 milliarder forspørsler, til en enkelt app?

Jeg har lest det som ble skrevet i Twitter-posten til skaperen av Apollo, og det er jo trist lesning at Reddit fremstår vanskelige, gir kort frister, og tar høye beløp, men det er også kun synspunktet til én person, som høyst trolig har tjent veldig mye penger på at dette var gratis frem til nå.
 

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

I tillegg så har de gitt en ekstremt kort varsel. 30 dager. På å gå fra et gratis API til et sinnsykt overpriset API.


På den andre siden, så eier Reddit disse dataene. Det er ikke et demokrati, skattefinansierte data eller lignende, det er data eiet av et privat selskap.

De kan jo gjøre akkurat hva de vil. Dersom de ønsket, så kunne de bare stenge hele API'en på dagen, eller tatt tre ganger høyere pris, slik Twitter nå gjør.

 

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Hvis du bare leser innlegget som Christian Selig, apollo-skaperen, har postet og som @Phantom Software linket til så står alt jeg sa og mer til der. Det er litt langt men absolutt verdt å lese. Kanskje det noe av største feilsteget reddit har gjort på mange år.


Jeg har lest det. Hvorvidt det er feilsteg gjenstår å se, men de slipper i hvert fall bruke penger på servere som skal levere data gratis, til folk som tjener fett på apper basert på Reddit sine data.

Det er kjipt, men sånn er livet når man lager noe som er basert på andres varer, produkter, eller i dette tilfellet, data.
Alt man ikke styrer selv, kan plutselig forsvinne ( eller bli dyrere enn gratis ).
 

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Reddit-ledelsen har gjort reddit om fra et nyttig forum til bare et nytt facebook over flere år nå.


Det høres vel ut som en god ting ... for Reddit?
Facebook tjener tross alt uhyggelig mye penger?

Det ser ut som mange, inkludert skaperen av Apollo, lever i den villfarelsen at de tror Reddit er noe veldedige greier som gjør alt utav av altruisme. Faktum er at deres mål er å tjene penger.
 

Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Det at de tar en digg/twitter og skyter seg selv i foten som det her er trist.


Det kan godt være, jeg er ingen storbruker av Reddit, og bruker ikke Apollo, så for meg er det ett fett hva de gjør, men jeg tipper folk vil fortsette å bruke det likevel.

 

Phantom Software skrev (28 minutter siden):

Olaf gadd aldri å lese innlegget. Han bare tenkte han kunne være morsom med å forsvare reddit og gjenta det eneste standpunktet han har hatt i hele tråden: Reddit er bra og tredjeparter er snyltere. Det er alt han trenger å vite i sitt hode. Og siden han alt vet dette, så trenger han ikke ta til seg noen ny informasjon.

Ikke vær som Olaf.


Olaf leste innlegget, men han valgte å svare med et ganske opplagt meme.

Det er helt greit om man ikke liker memer, men å be noen holde kjeft, eller tro man har en gudegitt nådegave hvor man kan bestemme hva andre svarer og den slags, er ikke greit. Det er bare frekt.

Jeg hadde i grunn tenkt som så at å krangle med idioter på nettet ikke fører stort med seg, men ser du fortsetter med elendig oppførsel, noe som bare reflekterer tilbake på deg selv, men kjør på videre.

Har du for vane å tro at du kan bestemme hva andre skriver, eller be folk holde kjeft?
Det ville ikke akkurat overraske stort.

Min oppfatning er at det er veldig mye klaging, men disse dataene tilhører Reddit.
At de har latt tredjeparter dra nytte av de i gratis i alle år, må på alle måter ses som en stor veldedighet.

At de nå ønsker å ta seg betalt, enten man mener det er for å skvise ut andre apper, eller for å få betalt for alt de har lagt ut for disse appene, er egentlig helt irrelevant. Det er Reddit sine data, de gjør hva de vil med de. Deal with it.

 ¯\_(ツ)_/¯

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LoooK skrev (9 minutter siden):

de har egne servere og må nå betalefor å benytte et API de ikke har betalt for før? det er synd...

Jeg ser at han skriver at de har hatt en egen "serverfyr", men Apollo har neppe kjørt 7 milliarder forespørsler per måned gjennom egne servere, de forespørslene går nok direkte til Reddit.

Skulle man implementere egen cache og mer kontroll over antall forespørsler, så måtte også Apollo bruke en hel del penger på servere for å klare å ta i mot den mengden trafikk.

Skaperen av Apollo innrømmer vel også at det ville være mulig å begrense antall oppslag vesentlig, men klager da i stedet på at han bare har 30 dager å gjøre det på.

At appen har noe serverbruk, for eksempel innlogging og verifisering av betalende brukere og den slags, er åpenbart, de har også hosting av egne nettsider osv. men det er ikke det det er snakk om.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

10% av en million er 100k, ganger $1.5 per måned, er $150k per måned, på Ultra.

Han skriver også at han har samlet inn $80k til lokal dyregreier, som er den ene icon-packen han selger til $5.
Det betyr at han har solgt 16K av denne, og det er en annen mer vanlig icon-pack som ikke doneres, som det trolig er solgt langt flere av.

De fleste brukere som betaler, har vel "Pro", hvor man betaler minimum $5 for evig tilgang.
Si 20-30% har betalt for dette, så er det minst $1.2 mill.

I ettertid var det sikkert ikke særlig smart å selge "livstidsabonnement" til en tjeneste basert på andres data, men det ble noen titalls millioner kroner av dette, i løpet av 8 år.

Utover hosting av hjemmeside og litt annet, så er det vanskelig å se at serverbruken til en app som gjør direkte oppslag mot Reddit er særlig stor, men jeg vet ikke?

Husk at Apple tar 30% av kaka også da, på ting som ikke er veldedighet. Hvis han ikke går ut med tallene selv så blir ting bare vill gjetning, i tillegg til at antallet brukere garantert har vokst over årene.

Men igjen. Dette har da ingenting med hvor mye penger han har tjent på det hittil. Han var helt tydelig på at han ikke har noen problemer med å betale for et API. Men da må APIet være priset for at folk skal bruke det, ikke for å bare skvise ut utviklere. API-prisen her er en vegg som er laget for å holde folk ute. Problemet er ikke at de tar betalt, men hvordan.

0laf skrev (8 minutter siden):

Det kan ikke jeg svare på, da jeg altså ikke aner hva det koster å opprettholde servere som skal svare på 7 milliarder forspørsler, til en enkelt app?

Jeg har lest det som ble skrevet i Twitter-posten til skaperen av Apollo, og det er jo trist lesning at Reddit fremstår vanskelige, gir kort frister, og tar høye beløp, men det er også kun synspunktet til én person, som høyst trolig har tjent veldig mye penger på at dette var gratis frem til nå.

Alle som kan noe om dette, og til og med folk som jobber i de store sosiale medier, har sagt seg enig i at prisingen er galskap. Og det er ikke twitter-posten, men reddit-posten som inneholder info. Mulig du har lest den også

0laf skrev (9 minutter siden):

På den andre siden, så eier Reddit disse dataene. Det er ikke et demokrati, skattefinansierte data eller lignende, det er data eiet av et privat selskap.

De kan jo gjøre akkurat hva de vil. Dersom de ønsket, så kunne de bare stenge hele API'en på dagen, eller tatt tre ganger høyere pris, slik Twitter nå gjør.

Dataene er lagret på reddit sine server ja, så de er vel juridiske eiere på noen vis. Men det er folket som har stått for all data. Det er folket som står for verdien. Moderatorene er frivillige. Brukerene er frivillige.

Ja de kan gjøre som de vil. Men skal man bare godta all mulig dritt? Nei man bruker kraften man har som forbruker til å si ifra. Det som er lovlig =/= det som er riktig.

Og reddit er på mange områder demokratisk i form av at brukere på subreddits ofte har mye makt selv om det teknisk sett er diktatur på subreddits i form av hva moderatorer teknisk sett kan gjøre. Moderatorene følger ofte brukerne fordi ellers så forsvinner de.

0laf skrev (11 minutter siden):

Det høres vel ut som en god ting ... for Reddit?
Facebook tjener tross alt uhyggelig mye penger?

Hvem bryr seg om at Reddit tjener penger foruten om de som eier reddit?

Reddit burde vært som Mastodon eller en annen desentralisert tjeneste. Hver subreddit er en instance f.eks. At reddit-folka i dress skal tjene penger driter jo de som bruker reddit i. Det går kun negativt utover oss. Så godt som ingen av funksjonene som er lagt til de siste 5+ årene har gjort reddit til et bedre sted. Kun verre.

LoooK skrev (10 minutter siden):

de har egne servere og må nå betalefor å benytte et API de ikke har betalt for før? det er synd...

Nøyaktig hva som skjer på serverne vet vi ikke, men jeg regner med det har med optimalisering av bruk av reddit API. Kanskje push notifications, betalinger, caching eller annet. Det at de har egne servere er ikke så veldig viktig, det som er viktig er at de har brukt laaaaangt under kvoten de har fått av reddit.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Men igjen. Dette har da ingenting med hvor mye penger han har tjent på det hittil. Han var helt tydelig på at han ikke har noen problemer med å betale for et API. Men da må APIet være priset for at folk skal bruke det, ikke for å bare skvise ut utviklere. API-prisen her er en vegg som er laget for å holde folk ute.

 

Tja, i følge han selv ville kostnaden bli $2.50 per bruker, per måned, med den prismodellen som nå er lagt frem av Reddit.

Med en million brukere, så blir det åpenbart mye penger, og altså over $20 mill. per år.

Ville du betalt ~25 kroner per måned, for å fortsette å bruke Apollo?
Hva med 35,-? Så ville skaperen av Apollo fremdeles tjene millioner i måneden, mens Reddit fikk sitt.

Ved å optimalisere appen så kunne kanskje kostnadene halveres, mens folk fremdeles ville betalt 35,- kroner i måneden?

Ved å ta månedlig betalt av alle brukere, så ville det nok være enkelt å dekke opp kostnadene, det er tross alt ikke snakk om mye penger for hver enkelt bruker, selv med obskøne antall forespørsler til API'en?
For Apollo blir det selvfølgelig veldig mye penger, med så mange brukere, og så enorme mengder forespørsler, når de har vært vant til å få det gratis.

Det store problemet, er vel kanskje at han har solgt "livstidsabonnement" for $5, og raket inn pengene der og da, uten å tenke på hva som kan skje i fremtiden, og at utgiftene kan øke, fra null .. til noe.

 

Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Alle som kan noe om dette, og til og med folk som jobber i de store sosiale medier, har sagt seg enig i at prisingen er galskap.


Det er mulig, igjen, jeg vet ikke hva som er korrekt prising, det eneste jeg vet er prisen de har satt?
 
Den prisen er altså $0.24 per 1000 forespørsler, som i følge Reddit selv utgjør $1 per bruker, per måned, for apper som fungerer "reasonably".

https://arstechnica.com/gadgets/2023/06/reddit-insists-on-being-fairly-paid-amid-api-price-protest-plans-layoffs/

 

Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Dataene er lagret på reddit sine server ja, så de er vel juridiske eiere på noen vis. Men det er folket som har stått for all data. Det er folket som står for verdien. Moderatorene er frivillige. Brukerene er frivillige.


Det er vel ingen som er så naive at de tror de eier sine egne data, når de skriver ting på slike nettsider?
At folk gidder jobbe gratis for selskaper som drar inn hundrevis av millioner dollar hvert år, har alltid vært en gåte for meg, men noen gjør altså det.

Like fullt er det Reddit som eier alle dataene. 

Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Men skal man bare godta all mulig dritt? Nei man bruker kraften man har som forbruker til å si ifra. Det som er lovlig =/= det som er riktig.


Det må du gjerne gjøre. Reddit påstår de har 430 millioner brukere, at den ene millionen som bruker Apollo føler seg støtt, er nok noe Reddit ikke bryr seg nevneverdig om, men vi får se, det kan jo være de går ned på prisen etter hvert?

 

Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Hvem bryr seg om at Reddit tjener penger foruten om de som eier reddit?

 


Det er vel de eneste som betyr noe her? Hva du mener om Reddits inntjening, og hvordan de skal tjene mer, er vel helt irrelevant?

 

Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

... det som er viktig er at de har brukt laaaaangt under kvoten de har fått av reddit.


Den kvoten er en almenn kvote, som alle har, som sier at man ikke kan gjøre mer enn så og så mange oppslag per minutt eller noe sånt.
Det er for å sikre at ingen hamrer løs med enorme mengder oppslag på kort tid, som egentlig ender opp som en slags DDoS.

Utover det, så virker det ikke som om Reddit har noen grenser for ukentlige/månedlige forespørsler?

At skaperen av Apollo ganger opp "minuttgrensen", for å vise at han ligger godt innafor... i måneden, er helt uten betydning, da de grensene ikke er der for å gange de opp, å så hevde at man er innafor hver måned.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjernen her er vel at vi er uenige. Jeg snakker fra folkets side, brukernes side, mens du snakker fra Reddit og eiernes side. Det er sant at de eier det og kan gjøre det de vil, men det er det som er dumt og forhåpentligvis kan endres med et nytt "reddit" som er desentralisert og ikke kan eies av noen sleipe admins.

Og det er ikke kun apollo. Det er alle third party apps. Og alle store subreddits blir påvirket pga. mangelen på bots som hjelper de å moderere.

I tillegg til at det er dårlig PR for reddit, som forhåpentligvis blir på påvirke de når de skal på børsen eller hva det er de skal gjøre nå.

Det reddit er er skapt av brukerne, ikke reddit-eierne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

... men det er det som er dumt og forhåpentligvis kan endres med et nytt "reddit" som er desentralisert og ikke kan eies av noen sleipe admins.


Det er dog urealistisk.
Vet du om særlig mange andre nettsider eller sosiale medier som driver som "desentralisert", eller "just for fun"?

Slike nettsider overlever ikke særlig lenge. Enten fordi det blir bare kaos, eller fordi alle er kapitalister når de blir tilbudt nok penger.
  

Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Det reddit er er skapt av brukerne, ikke reddit-eierne.


Alle slike sider er "skapt av brukerne".
Du er på en slik side nå, som er eiet av Egmont, men det er du og jeg som er inntektskilden, og som skaper innholdet, mens frivillige stort sett gjør jobben med å holde det i gang og moderere det.

Facebook, Twitter og alle andre slike nettverk er stort sett samme ulla, forskjellen er at noen av de faktisk betaler folk for å moderere osv.

Selv Finn dott no eller VG dott no, overlever ikke uten brukere.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:

Alle slike sider er "skapt av brukerne".
Du er på en slik side nå, som er eiet av Egmont, men det er du og jeg som er inntektskilden, og som skaper innholdet, men frivillige stort sett gjør jobben med å holde det i gang.

Tror rett og slett ikke du har fått med deg hva denne tråden handler om, Olaf. Det er ingen her som klager over det juridiske i det Reddit gjør. I vel hver eneste post så fremhever du hvor stor rett reddit har til å ta seg betalt som de gjør for apiet sitt og at tredjeparter som whiner har tjent seg rike alt og pay up or get lost.

Hvem bryr seg.
 

Det vi klager over er at Reddit ødelegger seg selv akkurat slik Digg gjorde, og går helt bort fra ideologien som fantes når de ble startet, og over i den kommersielle VC-verdenen. Igjen, det gjør de som de vil med.
 

Vi er bare skuffet over å se at reddit dør uten å helt forstå det selv, og frustrert over å måtte gå igjennom ødemarken en gang til mens neste system bygger seg opp til å bli det reddit kunne vært. 

Overasket, nei. Frustrert, ja.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):

Det er dog urealistisk.
Vet du om særlig mange andre nettsider eller sosiale medier som driver som "desentralisert", eller "just for fun"?

Slike nettsider overlever ikke særlig lenge. Enten fordi det blir bare kaos, eller fordi alle er kapitalister når de blir tilbudt nok penger.

Mastodon f.eks. fungerer utmerket, og etter Twitter-fadesen så flyttet mange over dit. Om du leser litt på hvordan fediverse-systemet henger sammen så vil det fungere uten at kapitalister ødelegger alt. Veldig greit system. Ingenting er perfekt, men det er mye bedre enn hva vi har nå.

0laf skrev (58 minutter siden):

Alle slike sider er "skapt av brukerne".
Du er på en slik side nå, som er eiet av Egmont, men det er du og jeg som er inntektskilden, og som skaper innholdet, mens frivillige stort sett gjør jobben med å holde det i gang og moderere det.

Facebook, Twitter og alle andre slike nettverk er stort sett samme ulla, unntaket er at noen av de faktisk betale for å moderere osv.

Selv Finn dott no eller VG dott no, overlever ikke uten brukere.

Forskjellen er om innholdet er skapt av brukerne. Både Reddit, diskusjon og finn er slik. VG er ikke slik. Reddit hadde fungert like fint nå om de som eide reddit ikke gjorde noe annet enn vedlikehold av servere (som forøvrig også kunne blitt gjort frivillig av reddit-brukere). De som eier de og drar ut pengene tilbyr ingenting av verdi.

Og diskusjon.no er jo enda et godt eksempel der moderatorer, administratorer og brukere tilbyr alt av verdi. Vi har gått igjennom flere eiere nå, og forumet består. Fordi de stort sett holder seg unna.

Selv om Egmont eier diskusjon.no, så blir det feil om de skal påstå at de er noe av grunnen til at det er verdi her. Samme med tidligere midlertidige eiere som kun har stått på eiersiden. Selv om de har lov til å gjøre hva de vil, så betyr det ikke at det er riktig.

Å bare godta ting er det samme som å drite i å stemme i valget. Feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

I ettertid var det sikkert ikke særlig smart å selge "livstidsabonnement" til en tjeneste basert på andres data, men det ble noen titalls millioner kroner av dette, i løpet av 8 år.

Hvis han slår selskapet konkurs er vel dette irrelevant, så vet ikke hvorfor du stadig nevner dette. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 timer siden):

Olaf gadd aldri å lese innlegget. Han bare tenkte han kunne være morsom med å forsvare reddit og gjenta det eneste standpunktet han har hatt i hele tråden: Reddit er bra og tredjeparter er snyltere. Det er alt han trenger å vite i sitt hode. Og siden han alt vet dette, så trenger han ikke ta til seg noen ny informasjon.

Ikke vær som Olaf.

Oookay .. forsøk på hersketeknikk? Eller bare et slapt personangrep? 

Har man ikke noe argument, er det noen ganger like greit å holde kjeft, tenkte seg om, og komme tilbake når man har et argument. 

Jeg synes det er svært forunderlig at så mange her inne mener at API-ene bør være gratis! Slik kan det jo ikke fungere..?

Alle som tilbyr utlevering av egne data til tredjeparter, burde få en eller annen form for kompensasjon. 

Hva i alle dager er argumentet for at Apollon skal få alt dette brukergenererte innholdet fra Reddit aldeles gratis?!

--

Det sagt, registrere jeg at 0laf stiller spørsmålstegn på om prisen pr kall er korrekt. Det kan godt hende prisen burde vært lavere. Men gratis? Nei! 

Appen er utvilsomt svært dårlig designet mtp å minimere forespørsler mot Reddit! Fint design, UX, og de greiene der, men backend-messig virker arkitekturen noe slapp og enkel. Nå vil en halvering av forespørsler uansett ikke senke kostnadene nok (gjetter jeg på), men jeg er ikke i tvil om at antall kall relativt enkelt kan reduseres!

Dette er ikke en forsvars-tirade ovenfor Reddit, hvor jeg gir de blankofullmakt til å kjøre over alle andre. Jeg bare forstår utfordringene deres rundt å drifte disse API-ene. 

Slik jeg ser det hadde selskapet to valg: legge ned alle api'er, eller ta seg betalt for bruken av de. Reddit landet på siste alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det er svært forunderlig at så mange her inne mener at API-ene bør være gratis! Slik kan det jo ikke fungere..?

Mulig jeg leste for kjapt igjennom tråden, men jeg så ingen som mente APIene burde være gratis?

qualbeen skrev (45 minutter siden):

Alle som tilbyr utlevering av egne data til tredjeparter, burde få en eller annen form for kompensasjon. 

De har fått masse trafikk og brukere. Det at mobil-apper i alle år har levert en bra reddit-tjeneste har 100% vært med å gjøre de såpass store som de er, og at flere bruker tjenesten. Som de nå blir å tjene penger på. Det er som når snapchat var gratis og uten reklame i lang tid, for å bygge opp brukerbasen, og så begynte de å levere reklame og ta betalt for pluss-tjenester.

Brukerbase først, og så selge ut.

qualbeen skrev (45 minutter siden):

Hva i alle dager er argumentet for at Apollon skal få alt dette brukergenererte innholdet fra Reddit aldeles gratis?!

Igjen, hvem er det som mener det? Har lest mye på nett, og jeg har ikke sett en eneste som mener det skal være gratis. Sikkert en og annen som ikke skjønner det, men det er langt ifra det den generelle oppfatningen er.

qualbeen skrev (45 minutter siden):

Appen er utvilsomt svært dårlig designet mtp å minimere forespørsler mot Reddit!

Har du undersøkt det selv? Det er så klart alltid mulig å forbedre det, men det virker ikke som Apollo er særlig ille utifra tallene han postet.

Skulle likt å se enda mer statistikk, men jeg er helt sikker på at det er reddit-bots som er 1000x verre.

qualbeen skrev (45 minutter siden):

Dette er ikke en forsvars-tirade ovenfor Reddit, hvor jeg gir de blankofullmakt til å kjøre over alle andre. Jeg bare forstår utfordringene deres rundt å drifte disse API-ene. 

Slik jeg ser det hadde selskapet to valg: legge ned alle api'er, eller ta seg betalt for bruken av de. Reddit landet på siste alternativ.

Jeg ser også kun forståelse for at de vil starte å ta betalt. All klagingen er på hvordan de har gått fram med dette, og prisingen.

Reddit sa til Selig seneste i januar at de ikke hadde noen planer om å røre APIet på lang tid, snakk om år.

"Reddit: "So I would expect no change, certainly not in the short to medium term. And we're talking like order of years."

"Reddit: "There's not gonna be any change on it. There's no plans to, there's no plans to touch it right now in 2023."

Reddit CEO Steve Huffman har også sagt til noen at Selig (bak Apollo) har truet de, men heldigvis hadde Selig lydopptak fra den samtalen der Steve innrømmet at han misforsto og beklaget. Likevel spredde han de ryktene.

De lyver og sier at de har pratet med utviklere om dette i månedsvis, når de fikk 30 dager på å fikse det.

Og prisingen igjen virker å være ganske heftig, men Selig selv sa at f.eks. halvering av prisen og 3 mnd varsel ville fungert. Men ingen av delene virket å være aktuelle. De ønsker kun å prise tredjeparter ut.
 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Phantom Software skrev (2 timer siden):

Tror rett og slett ikke du har fått med deg hva denne tråden handler om, ...det vi klager over er at Reddit ødelegger seg selv akkurat slik Digg gjorde, og går helt bort fra ideologien som fantes når de ble startet, og over i den kommersielle VC-verdenen...

  
Ja, det er godt mulig jeg ikke har fått med meg hva tråden handler om?

Jeg trodde den handlet om at Reddit nå vil ta betalt for at andre skal få bruke deres API.
Svært mange ser ut til å være bekymret for dette, og klager veldig, noen over prisene, andre over, vel andre ting.

Dersom det egentlig bare er en klagetråd fordi Reddit blir "kommersielt", så er det nok best for meg å tre ut, da det tross alt skjedde i 2005, når Reddit ble lansert, og tråden da tydeligvis omhandler ting som skjedde for et par tiår siden, ikke det som skjer nå?

Steve Huffman og Alexis Ohanian prøvde i 2005 å få støtte fra Y Combinator til å starte en tjeneste for bestilling av mat med tekstmeldinger, for profitt selvfølgelig, men fikk ikke napp.

De ville så lage en "internetts forside", hvor alt liksom skulle samles, litt sånn som Yahoo eller SOL i gamle dager, og hvor folk kunne finne ting, for profitt selvfølgelig, men med mer brukergenerert data.

Dette fikk de hjelp av Y Combinator til å starte, men det var ingen stor sukksess i starten, og husker jeg ikke feil skrev Ohanian tusenvis av innlegg under falske profiler for at siden ikke skulle se tom ut. Dette var Reddit.

Kort tid etter slo de seg sammen med nå avdøde Aaron Swartz, som i ettertid ble en kjent aktivist, og Reddit tok raskt av.
Bare litt over ett år etter oppstarten, i oktober 2006, solgte Huffman, Ohanian og Swartz ut Reddit til et av verdens største mediakonglomerat, Condé Nast.

Spørsmålet da må vel være, vilken ideologi tenker du på? Og hva får deg til å tro at selskapet plutselig nå har blitt "kommers", når det har vært det i alle år?

Reddit har kanskje forsøkt å være litt mer omgjengelige med sine brukere enn andre sosiale nettverk, har hatt noe mindre inntjening enn f.eks. Facebook og Twitter, men det har alltid vært et selskap drevet for profitt, 

De tre grunnleggerne forsvant raskt ut av Reddit, innen noen få år, og i 2012 tror jeg det var, hentet man inn $50 mill. fra VC'er, for ytterligere vekst, lanserte abonnementstjenester, og inngikk en avtale med Coinbase om betaling med Bitcoin osv. Det får holde med historie, men jeg tror din oppfatning av Reddit bygger på feiloppfatninger?

Huffman er åpenbart tilbake, da han i dag er sjef for Reddit, og den skaperen av Apollo angivelig har snakket med.
Det er nå Advance Publications som eier Reddit (morselskapet til Condé Nast), etter å ha tatt over . I 2019 dro de inn ytterligere $300 mill. hvor halvparten kom fra kinesiske Tencent.

"... over i den kommersielle VC-verdenen"  // den var god

https://publer.io/blog/who-owns-reddit/

Phantom Software skrev (2 timer siden):

Vi er bare skuffet over å se at reddit dør uten å helt forstå det selv...


Er de døde? Så langt har de vel ikke en gang merket dette, og selv om alle som benytter Apollo regelmessig, slutter å bruke Reddit, ville de knapt merket det heller.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (29 minutter siden):

Og prisingen igjen virker å være ganske heftig, men Selig selv sa at f.eks. halvering av prisen og 3 mnd varsel ville fungert. Men ingen av delene virket å være aktuelle. De ønsker kun å prise tredjeparter ut.


Så, er prisingen helt spinnvill, og burde være 1/20 av hva de har angitt, slik enkelte hevder, eller er den ikke så ille likevel, og litt mer tid og halve prisen så hadde det gått greit liksom?

Igjen, Reddit har sett på tallene, bruken av API'ene, og regnet seg frem til at det i gjennomsnitt vil koste $1 per bruker, per måned, for de appene som bruker dataene, og som gjør en nogenlunde jobb med å begrense forespørsler osv.

Hva er en grei pris? Hva mener du det burde koste? Er en tikroning i måneden, per bruker, for mye?

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Så, er prisingen helt spinnvill, og burde være 1/20 av hva de har angitt, slik enkelte hevder, eller er den ikke så ille likevel, og litt mer tid og halve prisen så hadde det gått greit liksom?

Igjen, Reddit har sett på tallene, bruken av API'ene, og regnet seg frem til at det i gjennomsnitt vil koste $1 per bruker, per måned, for de appene som bruker dataene, og som gjør en nogenlunde jobb med å begrense forespørsler osv.

Hva er en grei pris? Hva mener du det burde koste? Er en tikroning i måneden, per bruker, for mye?

Prisingen er spinnvill hvis de baserer det på API-kostnader ja. Grunnen til at de vil ta såpass mye er fordi de kan tjene mer på brukerne enn det APIet koster. Så de ser etter tapt potensiale på data mining og reklame. Selv om Selig skulle klart seg med halve prisen betyr det ikke at halve prisen er den riktige prisen nei.

Fra Selig sin post 
image.png.48279bde39fc4e3b18fe34dafba8fb61.png

Reddit prøver fortsatt å tjene for mye penger. Igjen, det blir som om Egmont skulle begynne å ta betalt av brukerne her på forumet, når de ikke har gjort en dritt.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot at reddit skulle prøve å dekke inn kostnader for å drifte det, men Reddit prøver å tjene masse penger. Bygger ut nye kontorer og ansetter masse piss-stillinger som ikke det er behov for. De på toppen skal bli rike. Rike på alle andre sitt innhold. Det er som om wikipedia skulle vært drevet av noen kapitalistiske svin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):

Når de må være med å dele kostnadene, så tar de penga og stikker, ikke uventet, i stedet for å sette opp egne servere og endre programvaren slik at det kanskje kunne bli lønnsomt likevel. Så gjenstår det å se om det virkelig blir stengt for godt?

Hva Reddit regner med å tjene på dette, vet ikke jeg, ei heller hvor mye penger de bruker på å levere 7 milliarder svar til Apollo hver måned, men dersom tredjeparts-appene stenger ned, og folk må over på Reddit sine løsninger, så tjener de vel mer der også?

Foreslår at du faktisk leser deg litt opp hvis du skal fortsette å slenge ut argumenter. Du fremstiller det svart/hvitt uten å ta hensyn til noen beløpsstørrelser i noen side. "Tar pengene og stikker" er en helt idiotisk påstand, han må blant annet ta et umiddelbart tap på 250 000 dollar for å betale tilbake forhåndsbetalte abonnement. Apollo blir i praksis presset ut av Reddit, det er umulig å fortsette sånn som de plutselig har introdusert dette. Det vet de, og de driter i det, for de vil tvinge folk over på sin elendige app så de kan gni seg i hendene over å vise reklame.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...